Sesongstart 2019

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 09 apr 2019, 14:29 For noen år siden skulle vi få besøk av noen med barn som var redd for hund. Dem spurte om vi kunne slippe ut hunden mens dem var der... Hva faen!!?? Da kan dem pokker meg ta heller holde seg hjemme. Jeg tar ikke med bikkja mi til barnefamiler før jeg har fått et klart signal på at det er greit. Er barna deres redde for hun så lar jeg den bli hjemme.
Hehe... (Slapp du ut hunden forresten?)

Ja, jeg kan ikke annet en å si meg enig i dette også. Men jeg har jo ikke lov til å uttale meg om oppdragelse fordi jeg ikke har barn. Det virker som enkelte foreldre (ikke alle) glemmer at det ENESTE man trenger for å få barn er et kjønnsorgan. Jeg har vært barn selv (det har vi vel alle), jeg har yngre søsken, en av dem betraktelig yngre, jeg har nieser og nevøer. Men nei, jeg har ikke NOE jeg skulle ha sagt om barn fordi ingen av mine samleier har endt i uønsket graviditet :P

Curlingforeldre er noe av det verste som finnes. Jeg er ganske sikker på at de barna de oppdrar kommer til å få det vanskelig senere i livet. Foreldrene fjerner alt av hindringer og utfordringer før poden får brynet seg på dem selv. Hva slags menneske blir det av det?

Litt off topic der, men...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 09 apr 2019, 14:38
Bjerknez skrev: 09 apr 2019, 14:29 For noen år siden skulle vi få besøk av noen med barn som var redd for hund. Dem spurte om vi kunne slippe ut hunden mens dem var der... Hva faen!!?? Da kan dem pokker meg ta heller holde seg hjemme. Jeg tar ikke med bikkja mi til barnefamiler før jeg har fått et klart signal på at det er greit. Er barna deres redde for hun så lar jeg den bli hjemme.
Hehe... (Slapp du ut hunden forresten?)

Ja, jeg kan ikke annet en å si meg enig i dette også. Men jeg har jo ikke lov til å uttale meg om oppdragelse fordi jeg ikke har barn. Det virker som enkelte foreldre (ikke alle) glemmer at det ENESTE man trenger for å få barn er et kjønnsorgan. Jeg har vært barn selv (det har vi vel alle), jeg har yngre søsken, en av dem betraktelig yngre, jeg har nieser og nevøer. Men nei, jeg har ikke NOE jeg skulle ha sagt om barn fordi ingen av mine samleier har endt i uønsket graviditet :P

Curlingforeldre er noe av det verste som finnes. Jeg er ganske sikker på at de barna de oppdrar kommer til å få det vanskelig senere i livet. Foreldrene fjerner alt av hindringer og utfordringer før poden får brynet seg på dem selv. Hva slags menneske blir det av det?

Litt off topic der, men...
Jeg trodde det var ganske selvforklarende ut fra måten jeg skrev på, hehe.

men nei... vi slapp ikke ut hunden. Men vi ba den bare om å legge seg ned og den lå stort sett rolig, mens ungene gikk på tå hev rundt den. Er dem på besøk, så er dem på besøk. Da fpr dem finne seg i at det er en hund der. Det er noe helt annet hvis VI skal på besøk. Da er det VI som skal ta hensyn. Sånn er det bare. :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av FreewheelBurning »

Tenker helt motsatt: Gidder ikke komme på besøk til noen hvis dem tar ut hunden først!

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Rune75 »

FreewheelBurning skrev: 09 apr 2019, 15:20 Tenker helt motsatt: Gidder ikke komme på besøk til noen hvis dem tar ut hunden først!
Jeg drar helst på besøk når hunden er alene hjemme, hehe.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av mekkern »

En litt annen "off topic":

Hvorfor henger de "baby on bord" skilt i bilvinduet? :-k
regner de med at andre skal fronte med traileren når de kåler til i trafikken??? :scratch
eller er det fører det gjelder? :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Rune75 »

mekkern skrev: 09 apr 2019, 16:32 En litt annen "off topic":

Hvorfor henger de "baby on bord" skilt i bilvinduet? :-k
regner de med at andre skal fronte med traileren når de kåler til i trafikken??? :scratch
eller er det fører det gjelder? :lol
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 09 apr 2019, 16:03
FreewheelBurning skrev: 09 apr 2019, 15:20 Tenker helt motsatt: Gidder ikke komme på besøk til noen hvis dem tar ut hunden først!
Jeg drar helst på besøk når hunden er alene hjemme, hehe.
Haha... den var god :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Stian87 »

Nå må dere uten barn roe litt ned :D

Det handler ikke om at man ikke kan ha meninger om barneoppdragelse, men det handler om at man bør passe seg litt for hva man sier når man ikke vet hva man snakker om. At man har vært barn selv er ikke veldig imponerende... :thumleft For folk med små barn blir barnløse som snakker om barneoppdragelse litt som folk som skal uttale seg om motorsykler uten å hverken ha eid, eller kjørt motorsykkel før. Blir litt dumt å uttale seg om kontrastyring da eller? :roll

Det dummeste jeg vet om er folk som ikke har barn og som uttaler seg om hvordan barn er (sorry du må faktisk ha vært der sjæl, det er to helt forskjellige ting), og gamle gubber (hovedsakelig menn) som legger ut om sykkelhjelm og parkdresser, og at alt var mye bedre før i tiden der barn falt og slo seg og frøys litt og at man duller for mye med barna i dag osv osv osv. For det første er det i stor grad piss, barn i dag bruker ikke sykkelhjelm hele tiden, men de gjør det når de sykler :) For det annet var det flere barn som døde før, nettop fordi foreldrene hadde mindre kunnskap om ting som var farlig. Så med mindre man faktisk synes at kvestede og døde barn er en god ting er det kanskje noe i sikkerhetstankegangen til dagens foreldre?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Har du noe statistikk som viser at det døde flere barn før (prosentvis)? Kan dødsårsakene kobles til uforsiktighet av foreldre og samfunnet ellers?

Husk at jeg aldri har belært noen angående barneoppdragelse. Jeg snakker om avgjørelser jeg ser mange foreldre tar på vegne av barne som er litt vel egoistiske til tider.

Jeg har heller ikke utalt meg om hvordan det er og ha barn eller sagt hvordan barn er. Jeg snakker om foreldrene og ikke barna. Barna kan da sagtens ikke noe for dette.

Man trenger ikke å hvite noe om barneoppdragelse eller ha barn selv for å ha meninger rundt hvordan foreldre med barn bør oppføre seg?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Fant denne artikkelen og det ser ut til at du har rett i at det døde flere barn før. men les også det som står nedover på siden. Det er der mitt poeng kommer inn:
https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo- ... 1.13730738

Jeg er altså ikke i mot sikring av barn, men jeg er i mot overbeskytting av barn.

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av kestrom1 »

Forskning hviser at det er stor forskjell på barn som døde for og nå:

https://forskning.no/barn-og-ungdom-par ... ker/963844
https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo- ... 1.13730738

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

kestrom1 skrev: 10 apr 2019, 09:47 Forskning hviser at det er stor forskjell på barn som døde for og nå:

https://forskning.no/barn-og-ungdom-par ... ker/963844
https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo- ... 1.13730738
Ja, jeg fant denne jeg også (se posten min over) :thumleft

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av kestrom1 »

Ser at du fant den ene jeg linket til. Er forøvrig helt enig med deg i at man ikke bør overbeskytte barn. Noen blåmerker og skrubbsår kan man fint leve med. Har ofte tenkt mye av det som skrives i artiklene selv. Kan jo ikke huske at noen rundt meg døde i sykkelulykker, men har tidligere og funnet statistikk (som jeg ikke klarte å finne igjen nå) som helt klart viste at sykkelhjelm har hatt en effekt mot dødsfall og alvorlige skader blant barn. Jeg brukte aldri sykkelhjelm, men ber ungene om å bruke det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Jada, jeg er ikke i mot hjelmbruk og trafikksikkerhet, lavere fartgrenser i boligstrøk og økte intervaller på fartskontroller etc. Det er ikke dte jeg snakker om her og har nevnt tidligere.

jeg snakker om "kan du slippe ut hunden når vi kommer på besøk med barna" og skilt langs veien malt av nabolagets talskvinne for barneflokken med påskriften "Ikke drep barna våre" etc. Slike skilt håner oss bilførere og har en litt nedlatende tone. Akkurat som om dem mener at alle som kjører fort med bil ikke har barn selv og dermed ikke tenker sikkerhet. Jeg har sett mange barnefedre og mødre kjøre som svin...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 apr 2019, 09:35 Har du noe statistikk som viser at det døde flere barn før (prosentvis)? Kan dødsårsakene kobles til uforsiktighet av foreldre og samfunnet ellers?

Husk at jeg aldri har belært noen angående barneoppdragelse. Jeg snakker om avgjørelser jeg ser mange foreldre tar på vegne av barne som er litt vel egoistiske til tider.

Jeg har heller ikke utalt meg om hvordan det er og ha barn eller sagt hvordan barn er. Jeg snakker om foreldrene og ikke barna. Barna kan da sagtens ikke noe for dette.

Man trenger ikke å hvite noe om barneoppdragelse eller ha barn selv for å ha meninger rundt hvordan foreldre med barn bør oppføre seg?
Det var i utgangspunktet mest rettet til det Sakkle skrev. Det at det er lett å få barn betyr ikke at det er lett å ha barn, eller oppdra barn. Og ettersom man ikke faktisk har erfaring med noe av det, bør man være forsiktig med å uttale seg.

Dere står derimot helt fritt til å mene at enkelte foreldre forventer at verden skal tilpasse seg dem og barna deres. Og det har dere selvfølgelig helt rett i at foreldre mener i større og mindre grad. F.eks. forventer jeg at folk tar hensyn når de vet at mange barn leker et sted, eller ser barn leke langs veien. Noe annet er jo litt rart, de færreste vil vel risikere å skade eller drepe et barn?

Man trenger kanskje ikke ha barn for å mene noe om hvordan foreldre bør oppføre seg, samtidig bør man kanskje passe seg litt for å synse for mye om det, ettersom man ikke vet hvordan det er å være foreldre? f.eks. blir jeg litt matt av flere kronikker i medier der enslige mennesker sutrer over at personer med små barn går tidligere fra jobb enn dem. Det er vanskelig å forstå hva det innebærer å ha fullstendig ansvar for en eller flere mennesker som ikke kan gjøre noe som helst selv, og det er vanskelig å forstå hvor mye energi, tid og krefter det tar å legge til rette for at disse menneskene skal lære seg alt mulig, ha trygghet, få mat (balansert kosthold) legge seg, ha venner, ha sosial omgang osv osv osv. Men om man tenker på det kan man kanskje forstå hvorfor folk blir litt lei når noen som ikke har ansvar for noe som helst skal belære dem om jobben man gjør :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar