Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 09 apr 2019, 21:24 Å ta noe tilbake som er ditt syns jeg ikke er det samme som å leke politi som disse to tullingene. At de risikerer livene deres er bare idioti av dem, men om de risikerer andres liv så er det bare egoistisk og korttenkt.
Virker som alle i den videoen risikerer sitt eget og/eller andres liv.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 09 apr 2019, 22:55
Juicebox skrev: 09 apr 2019, 21:24 Å ta noe tilbake som er ditt syns jeg ikke er det samme som å leke politi som disse to tullingene. At de risikerer livene deres er bare idioti av dem, men om de risikerer andres liv så er det bare egoistisk og korttenkt.
Virker som alle i den videoen risikerer sitt eget og/eller andres liv.
Slapp av nå

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

For å forstå situasjonen må man sette seg inn i den mentale tilstanden til alle involverte. Vi har vel alle gjort ting vi ikke er spesielt stolte over, men adrenalin og eller situasjonen der og da gjorde at vi tok et feil valg.

Man kjører på veien å har det gøy. Så kommer det to personer ut i veien og fekter med armene. Først vil man kanskje tenke «politi». Man får litt adrenalin før man finner ut at det er to lokale gubber. Men igjen så eskalerer situasjonen i motorsyklistens hode når dem fysisk prøver å stoppe han samt stjele nøklene. Han ene står bak han og den andre forran. Man føler seg plutselig litt truet. Slike situasjoner gjør at enkelte kan klikke i vinkel. Noe ikke de to mennene tenkte over.

Så har man den andre siden. To mannfolk som trolig er komoiser og sikkert har en høy moral til vanlig. Dem ønsker å gjøre noe med sikkerheten. Dem hører en motorsykkel komme i høy fart. Dem er sikkert tilfeldigvis allerede ute og rekker å hisse seg opp over kjøringen hans. Når han kommer er dem så irriterte at dem nærmest går til angrep. Fyren på motorsykkelen er nok litt forvirret og har en dose adrenalin. Noe man tydelig hører når man hører han snakke. Han forholdt seg overraskende rolig situasjonen tatt i betrakning.

Til slutt var det motorsyklisten som hadde de beste argumentene og holdt hodet kaldest. Mennene trakk seg sagte til siden og forsto nok litt motvillig at dem hadde tråkket over streken.

Motorsyklisten «vant» kampen og i litt adrenalin rus kjører han videre lettere irritert men samtidig glad for at han «vant» situasjonen han ble satt i.

Så det er mange faktorer og kanskje tilfeldigheter som gjorde at denne situasjonen oppsto. Det er derfor vi trenger et regelverk og faste holdepunkter. La politiet ta seg av slikt eller grip an situasjonen annerledes. Å leke bygdehelter og liksompoliti er ikke løsningen. Dem skal være glad for at dem ikke fikk en hard mc hanske midt i fleisen.

Så en rekke tilfeldigheter og en del dårlige valg gjorde at denne situasjonen oppsto. Jeg har som nevnt aldri hørt om noe lignende før rundt her jeg bor eller rundt dem.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Personlig ville jeg i akkurat dette tillfellet «siden jeg bor i nærheten» muligens spurt om vi kunne ta en prat når det roet seg og kjlrt inn på siden. Kanskje kommet i en god dialog. Inrømmet at man nok hadde kjørt litt fort samt fått en beklagelse fra motpart vedrørende fremgangsmåte. Kanskje spurt dem hva dem kjører for sykkel, om dem har planer om noen langturer etc. Ta dem i hånden og kjøre videre.

Det hadde satt meg som motorsyklist i et godt lys å man slipper å bli uvenner med folk på bygda. Rykter spres fort på små steder. Ikke at jeg bryr meg om slikt, men jeg liker nå heller dialoger hvis det er mulig.

Det er ikke mange motorsykler som kjører her jeg bor. Det er ikke noe bygdeproblem for å si det sånn. Derimot er det nok en og annen bilist som dem burde vinke inn. Men det blir risikosport. Disse to karene der hadde fort fått bein å gå på hvis en slik oppførsel ble en gjenganger. Det er allerede snakkis om dette på facebook her jeg bor. De aller fleste snakker om å ruse hver gang dem kjører forbi huset dems etc. Også dem som ikke kjører motorsykkel.

Dette synes jeg ikke noe om, men dem skal trå varsomt. Ikke noe særlig å pisse i sin egen seng.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Jompa »

Etter å ha sett videoen sitter jeg med en god følelse.
Det er flott at det enda finnes folk som tar ansvar for eget nærmiljø..
Etter nærpolitireformen er det blitt omtrent fritt frem for alle små og store lovbrytere utenfor bykjernene, så da er det greit at noen prøver å lære pøblene folkeskikk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 10 apr 2019, 00:39 Etter å ha sett videoen sitter jeg med en god følelse.
Det er flott at det enda finnes folk som tar ansvar for eget nærmiljø..
Etter nærpolitireformen er det blitt omtrent fritt frem for alle små og store lovbrytere utenfor bykjernene, så da er det greit at noen prøver å lære pøblene folkeskikk.
Dem kan jo ta ansvar ved å arbeide gjennom noen forslag politisk? Eller evt. Kontakte media for å belyse et evt. Problem? Det finnes nyttigere måter å ta ansvar på enn å leke politi. Men så klart... det er litt mer jobb og da er det kanskje ikke så farlig?

Jeg har ikke noe i mot at man stopper noen eller går bort til noen som har kjørt fort og sier i fra. Men å stoppe folk på den måten vist i videoen er helt på trynet. Jeg vil tippe politiet ikke hadde likt dette.

Jeg har fulgt med på denne saken og den har blusset litt opp på den lokale Facebooksiden. De aller fleste er på motorsyklistens side og snakker om hevnaksjoner i form av rusing av motorsykkel forbi huset dems, tuting med bilen etc. Oppfører man seg som en drittsekk så blir man behandlet som en. Sikkert mange tomme ord på den facebooksiden, men hvis dette er noe dem kommer til å fortsette med i fremtiden, så tror jeg som sagt dem får bein å gå på til slutt.

Nå er ikke jeg for slike hevnaksjoner, men man må takle en del konsekvenser når man opptrer aggressivt overfor andre. Følelser løser sjelden problemer. En go dialog derimot.....

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 10 apr 2019, 00:39 Etter å ha sett videoen sitter jeg med en god følelse.
Det er flott at det enda finnes folk som tar ansvar for eget nærmiljø..
Etter nærpolitireformen er det blitt omtrent fritt frem for alle små og store lovbrytere utenfor bykjernene, så da er det greit at noen prøver å lære pøblene folkeskikk.
Jeg har ingenting imot at folk stopper en trafikant man mener opptrer uforsvarlig og tar en sivilisert prat. Det er fremgangsmåten som var problemet her. De står midt i veien, rett bak en bakketopp og sving (ift. motgående trafikk), så vidt jeg kan se. Oppfører seg truende og prøver å ta nøklene til MC-føreren. Dette er ikke akseptabelt.

Dersom de hadde stått litt bedre til, i kanten av veien og gått i en mer konstruktiv dialog hadde jeg ikke sett problemet.

Klart det er en mulighet for at MC-føreren hadde bare kjørt videre om de ikke hadde blokkert veien, men det fikk de i så fall akseptere.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Stian87 »

Det er flere gode grunner til at det er politiet som skal gjøre disse tingene

For det første er politiet objektive, de bor ikke oppi situasjonen slik knoll og tott gjør. For det annet er politiet trent til å vurdere situasjonen, vurdere hvilke muligheter de har for å foreta seg noe, og hvilke muligheter de ikke har til det. I en situasjon som vist på videoen ville nok politiet stoppet vedkommende og snakket til ham, men de hadde nok ikke foretatt seg noe mer, og i neppe tatt nøklene til vedkommende, på grunn av manglende bevis. For det tredje håndhever politiet loven, basert på de retningslinjer som lovgiver har gitt, ikke basert på egne oppfatninger om hva som bør være lovlig.

Man må akseptere en viss form for selvtekt, men dette er ikke selvtekt. Det er absolutt ikke åpenbart at vedkommende har brutt loven, typene i videoen baserer seg på motorlyd og fart på en motorsykkel sett forfra. Det er ikke mulig for et øye å anslå noe i nærheten av nøyaktig fart i en slik vinkel.

Jeg ser også at enkelte har skrevet om "umiddelbar fare for live å helse". Umiddelbar forutsetter at det er nærliggende og nært forestående. Det er et svært strengt krav og viser til helt akutte situasjoner. Noe som neppe kan karakterisere kjøringen til vedkommende.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 10 apr 2019, 09:14 Det er flere gode grunner til at det er politiet som skal gjøre disse tingene

For det første er politiet objektive, de bor ikke oppi situasjonen slik knoll og tott gjør. For det annet er politiet trent til å vurdere situasjonen, vurdere hvilke muligheter de har for å foreta seg noe, og hvilke muligheter de ikke har til det. I en situasjon som vist på videoen ville nok politiet stoppet vedkommende og snakket til ham, men de hadde nok ikke foretatt seg noe mer, og i neppe tatt nøklene til vedkommende, på grunn av manglende bevis. For det tredje håndhever politiet loven, basert på de retningslinjer som lovgiver har gitt, ikke basert på egne oppfatninger om hva som bør være lovlig.

Man må akseptere en viss form for selvtekt, men dette er ikke selvtekt. Det er absolutt ikke åpenbart at vedkommende har brutt loven, typene i videoen baserer seg på motorlyd og fart på en motorsykkel sett forfra. Det er ikke mulig for et øye å anslå noe i nærheten av nøyaktig fart i en slik vinkel.

Jeg ser også at enkelte har skrevet om "umiddelbar fare for live å helse". Umiddelbar forutsetter at det er nærliggende og nært forestående. Det er et svært strengt krav og viser til helt akutte situasjoner. Noe som neppe kan karakterisere kjøringen til vedkommende.
Utrolig... men her er vi helt enige :thumleft :lol

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av pekle »

Iallfall tangentielt relevant for trådens tittel (publisering i sosiale media uten samtykke): https://www.nrk.no/norge/domd-for-a-del ... 1.14509427

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Stian87 »

pekle skrev: 10 apr 2019, 10:21 Iallfall tangentielt relevant for trådens tittel (publisering i sosiale media uten samtykke): https://www.nrk.no/norge/domd-for-a-del ... 1.14509427
Meget interessant. Jeg vil imidlertid være forsiktig med å gi en slik dom særlig relevans uten å ha lest den selv og før Høyesterett har uttalt seg. Jussen er absolutt ikke klart på dette punktet, og straff er i den sammenheng ytterst betenkelig.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 10 apr 2019, 10:21 Iallfall tangentielt relevant for trådens tittel (publisering i sosiale media uten samtykke): https://www.nrk.no/norge/domd-for-a-del ... 1.14509427
Et veldig godt eksempel på en mor med særs dårlig dømmekraft. Man bruker barnet for å fremme egen sak mot barnevernet og er så opptatt av egen vinning at man ikke engang enser barna oppi det hele. Tragisk.

Jeg gjør det ganske klart ganske ofte at jeg ikke ønsker at andre skal publisere bilder av meg på Facebook. Ikke fordi jeg er redd for å vise meg selv, men fordi jeg vil ha en viss oversikt over hva som blir publisert. Jeg prøver også så godt jeg kan og være flink der selv og ikke publisere bilder av andre uten samtykke. Det er faktisk noen som ikke ønsker å komme på trykk og det er noe jeg både forstår og respekterer.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 10 apr 2019, 10:32
pekle skrev: 10 apr 2019, 10:21 Iallfall tangentielt relevant for trådens tittel (publisering i sosiale media uten samtykke): https://www.nrk.no/norge/domd-for-a-del ... 1.14509427
Et veldig godt eksempel på en mor med særs dårlig dømmekraft. Man bruker barnet for å fremme egen sak mot barnevernet og er så opptatt av egen vinning at man ikke engang enser barna oppi det hele. Tragisk.
Mest tragisk. Litt komisk...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

Stian87 skrev: 10 apr 2019, 09:14 I en situasjon som vist på videoen ville nok politiet stoppet vedkommende og snakket til ham, men de hadde nok ikke foretatt seg noe mer, og i neppe tatt nøklene til vedkommende, på grunn av manglende bevis.
Vel, politiet prøvde å ta nøklene mine en gang midt i rushen, eller, de gjorde det og jeg slo vekk hånda hans ut av refleks. Jeg måtte selv dytte sykkelen ut av veien og opp på fortauet for at de skulle snakke med meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 10 apr 2019, 13:59
Stian87 skrev: 10 apr 2019, 09:14 I en situasjon som vist på videoen ville nok politiet stoppet vedkommende og snakket til ham, men de hadde nok ikke foretatt seg noe mer, og i neppe tatt nøklene til vedkommende, på grunn av manglende bevis.
Vel, politiet prøvde å ta nøklene mine en gang midt i rushen, eller, de gjorde det og jeg slo vekk hånda hans ut av refleks. Jeg måtte selv dytte sykkelen ut av veien og opp på fortauet for at de skulle snakke med meg.
Dette føler jeg uansett er innafor (selv om det sikkert var ufint)
Hadde ikke følt det som noen provokasjon så lenge det var politiet som gjorde det. Å slå bort hånden til politiet i denne sammenhengen kunne vel i værste fall blitt "hindre politiet i arbeid" eller "vold mot offentlig tjenestemann" eller noe? Selv om "vold" nok er noe overkill i denne sammenhengen, haha.

Svar