Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

Han kom ut av det blå ved siden av meg og tok tak i nøklene, så han skjønte reaksjonen min :p

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 10 apr 2019, 14:17 Han kom ut av det blå ved siden av meg og tok tak i nøklene, så han skjønte reaksjonen min :p
Sikkert en grunn til at han gjorde da... :scratch

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 apr 2019, 14:06
Juicebox skrev: 10 apr 2019, 13:59
Stian87 skrev: 10 apr 2019, 09:14 I en situasjon som vist på videoen ville nok politiet stoppet vedkommende og snakket til ham, men de hadde nok ikke foretatt seg noe mer, og i neppe tatt nøklene til vedkommende, på grunn av manglende bevis.
Vel, politiet prøvde å ta nøklene mine en gang midt i rushen, eller, de gjorde det og jeg slo vekk hånda hans ut av refleks. Jeg måtte selv dytte sykkelen ut av veien og opp på fortauet for at de skulle snakke med meg.
Dette føler jeg uansett er innafor (selv om det sikkert var ufint)
Hadde ikke følt det som noen provokasjon så lenge det var politiet som gjorde det. Å slå bort hånden til politiet i denne sammenhengen kunne vel i værste fall blitt "hindre politiet i arbeid" eller "vold mot offentlig tjenestemann" eller noe? Selv om "vold" nok er noe overkill i denne sammenhengen, haha.
Det er ikke innafor at politiet benytter seg av makt som første reaksjon. Det å ta nøklene er bruk av makt. Dersom en person ikke etterkommer pålegg fra politiet så kan det være innafor å benytte makt, men det må naturlignok være proporsjonalt.

Det er fullt lovlig i en rekke sammenhenger å hindre politiet i deres arbeid. Det som derimot ikke er lov er å ødelegge bevis osv, det er normalt det man sikter til med å hindre politiet. Vil vel i værste fall måtte vurderes som kroppskrenkelse :P
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 10 apr 2019, 14:31
Bjerknez skrev: 10 apr 2019, 14:06
Juicebox skrev: 10 apr 2019, 13:59
Stian87 skrev: 10 apr 2019, 09:14 I en situasjon som vist på videoen ville nok politiet stoppet vedkommende og snakket til ham, men de hadde nok ikke foretatt seg noe mer, og i neppe tatt nøklene til vedkommende, på grunn av manglende bevis.
Vel, politiet prøvde å ta nøklene mine en gang midt i rushen, eller, de gjorde det og jeg slo vekk hånda hans ut av refleks. Jeg måtte selv dytte sykkelen ut av veien og opp på fortauet for at de skulle snakke med meg.
Dette føler jeg uansett er innafor (selv om det sikkert var ufint)
Hadde ikke følt det som noen provokasjon så lenge det var politiet som gjorde det. Å slå bort hånden til politiet i denne sammenhengen kunne vel i værste fall blitt "hindre politiet i arbeid" eller "vold mot offentlig tjenestemann" eller noe? Selv om "vold" nok er noe overkill i denne sammenhengen, haha.
Det er ikke innafor at politiet benytter seg av makt som første reaksjon. Det å ta nøklene er bruk av makt. Dersom en person ikke etterkommer pålegg fra politiet så kan det være innafor å benytte makt, men det må naturlignok være proporsjonalt.

Det er fullt lovlig i en rekke sammenhenger å hindre politiet i deres arbeid. Det som derimot ikke er lov er å ødelegge bevis osv, det er normalt det man sikter til med å hindre politiet. Vil vel i værste fall måtte vurderes som kroppskrenkelse :P
Derfor spurte jeg om grunnen. Det kan jo være en grunn til at politiet prøvde og ta nøklene. Uansett så er jeg enig i at dette var ufint i utgangspunktet.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 10 apr 2019, 14:28
Juicebox skrev: 10 apr 2019, 14:17 Han kom ut av det blå ved siden av meg og tok tak i nøklene, så han skjønte reaksjonen min :p
Sikkert en grunn til at han gjorde da... :scratch
Fordi de mente at jeg kjørte for fort fordi det hørtes sånn ut, selv om det bare var tull. Hadde e-merket potte og godkjent av svv på vognkortet. Selvfølgelig hadde de ikke noe på meg.

Jeg sto i kø som resten da det var rødt lys, og oppførte meg ikke som jeg skulle stikke av eller noe. Var vel fyren som var en dramaqueen

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av FreewheelBurning »

Lettere med keyless. Må ha kroppsransakelse for å finne nøklene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Ok.

Av de få tillfellene jeg har hatt direkte kontakt med politiet har dem oppført seg veldig bra og profesjonelt. Men jeg har også opplevd politiet utenifra (i trafikken) og det er ikke alltid like imponerende. Men den diskusjonen har vi hatt før her inne så den gidder jeg ikke ta en gang til, haha.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 10 apr 2019, 14:17 Han kom ut av det blå ved siden av meg og tok tak i nøklene, så han skjønte reaksjonen min :p
Onkel Blå ut av det blå... :P .

Men seriøst, å gjøre slikt uten først å gi seg til kjenne som lovens håndhever og etter først å ha forsøkt lempeligere midler, som altså å gi seg til kjenne og gi tegn til deg om å stoppe/svinge inn til siden, mener i hvert fall jeg ikke er innafor.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

AJ skrev: 10 apr 2019, 14:51
Juicebox skrev: 10 apr 2019, 14:17 Han kom ut av det blå ved siden av meg og tok tak i nøklene, så han skjønte reaksjonen min :p
Onkel Blå ut av det blå... :P .

Men seriøst, å gjøre slikt uten først å gi seg til kjenne som lovens håndhever og etter først å ha forsøkt lempeligere midler, som altså å gi seg til kjenne og gi tegn til deg om å stoppe/svinge inn til siden, mener i hvert fall jeg ikke er innafor.
Jeg var ganske ung på den tida og visste ikke bedre. Haha at jeg måtte dytte sykkelen min selv mellom alle bilene fordi de tok nøkkelen min var jo helt komisk også :crazy:

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av 45316 »

Dette handler vel litt om erfaring også, det er en kjensgjerning at enkelte mc stikker så fort de aner at onkel blå er i nærheten. Handler vel så mye om det "krenket" samfunnet vi nærmer oss... Du fikk jo gå uten reaksjon....

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av pekle »

Stian87 skrev: 10 apr 2019, 10:30
pekle skrev: 10 apr 2019, 10:21 Iallfall tangentielt relevant for trådens tittel (publisering i sosiale media uten samtykke): https://www.nrk.no/norge/domd-for-a-del ... 1.14509427
Meget interessant. Jeg vil imidlertid være forsiktig med å gi en slik dom særlig relevans uten å ha lest den selv og før Høyesterett har uttalt seg. Jussen er absolutt ikke klart på dette punktet, og straff er i den sammenheng ytterst betenkelig.
Ser den, og høyner med Strasbourg ;)

Straff er nyttig på ulne saksområder, da det oftere vil føre til behandling i høyere domsinstanser grunnet sterkere ankeinsentiv.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

45316 skrev: 10 apr 2019, 17:35 Dette handler vel litt om erfaring også, det er en kjensgjerning at enkelte mc stikker så fort de aner at onkel blå er i nærheten. Handler vel så mye om det "krenket" samfunnet vi nærmer oss... Du fikk jo gå uten reaksjon....

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Okey, "jeg fikk jo lov å gå". Det handler ikke om det, det handler om maktsyken de ville vise meg der og da. Det var jo ikke nødvendig å være så dramatisk av han når jeg ventet på grønt som resten av andre som satt i rushen.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 10 apr 2019, 19:28 Okey, "jeg fikk jo lov å gå". Det handler ikke om det, det handler om maktsyken de ville vise meg der og da. Det var jo ikke nødvendig å være så dramatisk av han når jeg ventet på grønt som resten av andre som satt i rushen.
Når han ikke identifiserer seg som politi og det ikke var naturlig å anta at du forstod han var det, kan du vel heller ikke straffes for å slå bort hånda hans. Om det noen gang skulle komme til det...

For alt du vet kunne det vært hvem som helst.

Eller blander jeg med amerikansk film nå? Jeg antar politiet i Norge også er pålagt å identifisere deg? Enten i form av uniform eller ID-kort.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

Var ikke at jeg slo vekk hånda hans som var problemet:p jeg skjønte med en gang at han var politi da han stelte seg foran meg og holdt sykkelen. Det var bare måten han løste situasjonen på, unødvendig hardhendt og dramatisk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ble røsket hardt i skulderen nærmest så jeg mistet Jawa’n i vinter. Klokka var vel rundt 10 på kvelden. Det var bitende kaldt.. 7-8 minusgrader tenker jeg, hadde akkurat fått fyra Jawa’n borte ved byporten i Oslo og de første 5 minuttene med kjøring krevde litt gassing og ut og inn med choke. Det er typisk bråkete snøscooter-aktig lyd. Sto i krysset utenfor Galleri Oslo/Bussterminalen og krøyp meg fremst i krysset på rødt lys..

Ut av det blå.. kom det en politimann bakfra og rev tak i meg og skrek inn i hjelmen at jeg skulle roe ned gassingen. Jawa’n stoppa, jeg får den ned på låret og grønt lys ble det.. :P Så rant gassern over og dritten surna. Takk skal han ha :roll

Jeg likte ikke tilnærmingen. Den var hard og overdreven. Jeg skjønte ikke at det var politi med en gang og trodde et lite halvsekund der at det var en kapring på gang. Endte med at jeg måtte trille inn til siden og kicke som en gal til jeg ble god og svett. Politimannen hadde ikke stort mer å si da han skjønte greia... Det hadde holdt at han kom ut i mitt synsfelt eller prikket meg lett på skulderen :redface

Når det kommer til episoden med disse karene, så hadde nok begeret rent over etter serier med motorsykler som har passert med mye bråk og driv. Så var det han det gikk utover. Jeg vet jeg hadde syntes det hadde vært svært ubehagelig.

Svar