Noen å kjøre sammen med

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av xses »

Plastrakett_71 skrev:Trenger egentlig bare en barmhjertig sjel som vil være med når jeg tråkler meg rundt på veiene i nabolaget. Strengt tatt trenger jeg mengdetrening i kjøregård også, så en tur til varemessa i Lillestrøm hadde ikke vært å forakte.

Og det at kulda ikke har sluppet taket ennå kan jeg skrive under på; hadde kjøretime onsdag morgen kl 08. For å si det enkelt: hanskene var j*vlig vanskelig å få av med stivfrosne fingre. Og dette var bare etter 45 minutter kjøring i Lillestrøm/Strømmen området.
Står det en kjøre gård på Varemessa hele tiden? Så ut som om det var satt opp en der når jeg passerte midt på dagen idag.

Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Plastrakett_71 »

xses skrev: 14 apr 2019, 01:16
Plastrakett_71 skrev:Står det en kjøre gård på Varemessa hele tiden? Så ut som om det var satt opp en der når jeg passerte midt på dagen idag.

Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk
Litt usikker på om kjeglene står der hele tiden, men de kjøreskolene som holder til der har merket opp asfalten og hvis det ikke er kjegler der så skal jeg alltids skaffe noe fra f.eks. Biltema :thumleft
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av GeirK. »

Kjøregården på varemessa i lillestrøm står hele døgnet og kan brukes av alle som ønsker dette.
Dette fikk jeg beskjed om da jeg tok lappen i fjor ihvertfall, så lenge det er plass.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Plastrakett_71 »

Hadde oppkjøring 30/4 og det gikk rett til helv*te i kjøregården. Feilet big time på samtlige øvelser. Fullstendig nervesammenbrudd og prestasjonsangst av en annen verden. :sorry
Greit nok, men surt som f... Surmula tre dager til ende og forbannet kjørelærer og alle andre som krysset min sti opp og ned.
Snakket med kjørelærer’n noen dager senere og vi snakket om hvorfor i alle dager man må igjennom disse øvelsene. Jeg kan forstå det dersom sensor skulle sittet på samme sykkelen som meg, men alle sensorene kjører jo egen sykkel nå for tiden. :scratch

Er det noen her inne som vet hvorfor man fortsatt har kjøregårdsøvelser før man skal ut på veien med tung sykkel? Burde vel holdt at kjøreskolen terpet på det noen timer inntil man var trygg på det for så å gi beskjed til biltilsynet. Noe ala når de gir beskjed om at de forskjellige delmålene er nådd?

Det er da ingen andre kjøretøy hvor man må vise at man behersker det før man skal vise at man behersker det i trafikken?

Nå skal ikke jeg påstå jeg er hverken erfaren eller spesielt dyktig når det kommer til å kjøre sykkel i trafikken, men jeg er 90% sikker på at jeg ville bestått dersom jeg hadde fått kjørt i trafikk med sensoren.

Er det bare jeg som er såra og vonbråten og på jakt etter en syndebukk (annet enn meg selv, så klart)?

Det har - merkelig nok - blitt noen mil på sykkel allerede: to dager før oppkjøringen så ble det en «roadtrip» på 280 km. Endte opp med vond nakke og støl kropp etter den turen, men du og du for en deilig tur det var allikevel :D

Så da sitter jeg her da og tvinner tommeltotter og lurer på når i alle dager jeg skal få kjørt i kjøregård til krampa tar meg (hint, hint *host*).
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Sakkle »

Plastrakett_71 skrev: 14 mai 2019, 22:55 Er det noen her inne som vet hvorfor man fortsatt har kjøregårdsøvelser før man skal ut på veien med tung sykkel? Burde vel holdt at kjøreskolen terpet på det noen timer inntil man var trygg på det for så å gi beskjed til biltilsynet. Noe ala når de gir beskjed om at de forskjellige delmålene er nådd?

Det er da ingen andre kjøretøy hvor man må vise at man behersker det før man skal vise at man behersker det i trafikken?
Vel... Det dreier seg om grunnleggende ferdigheter. Unnamanøver, brems i sving osv. Det er ting som MÅ sitte for at du skal kunne ha håp om å få det til når det trengs. Det er min mening i alle fall, og antar SVV tenker det samme. Sitter det ikke når du er nervøs, så kan man jo argumentere for at det ikke sitter godt nok.
Plastrakett_71 skrev: 14 mai 2019, 22:55 Det er da ingen andre kjøretøy hvor man må vise at man behersker det før man skal vise at man behersker det i trafikken?
Mulig det, men så er det heller ingen andre kjøretøyer hvor du er så sårbar heller.
Plastrakett_71 skrev: 14 mai 2019, 22:55 Nå skal ikke jeg påstå jeg er hverken erfaren eller spesielt dyktig når det kommer til å kjøre sykkel i trafikken, men jeg er 90% sikker på at jeg ville bestått dersom jeg hadde fått kjørt i trafikk med sensoren.
Kanskje, kanskje ikke... Jeg strøk forøvrig også på første oppkjøring. I motsetning til deg gjorde jeg det bra i kjøregården men dreit meg ut i trafikken. Så det er ingen garanti der...
Plastrakett_71 skrev: 14 mai 2019, 22:55 Er det bare jeg som er såra og vonbråten og på jakt etter en syndebukk (annet enn meg selv, så klart)?
Det er vel naturlig det. Selv la jeg mye skyld på kjørelæreren etter at jeg strøk (Jeg tror fremdeles han var, i alle fall en liten, del av problemet). Sannheten er vel mer komplisert, men jeg var nok ikke helt klar for å kjøre opp. Byttet kjøreskole, tok en håndfull kjøretimer der, og stod med god margin på oppkjøring nummer to.

Oppdatering: Skulle gjerne hjulpet deg i kjøregården, men siden jeg tok lappen for kun et år siden har jeg vel ikke lov til å være ledsager, tror jeg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av APettersen »

Jeg strøk også første gang. Så det sang... Fortjent, var det. Fikk med nød og neppe slippe ut en tur i trafikken etter å snublet meg gjennom kjøregården. Så kjøpte jeg sykkel. Øvde vel en rundt 2000 km med den.

Oppkjøring nummer 2: kjøregården gikk greit, hadde jo klart meg gjennom der "lagom bra" med bussen (svær BMW K1200rs), så kjøreskolens lettkjørte, "lille" Suzuki var ikke noe problem der. Fikk derimot kritikk for dårlig svingplassering, og hadde vært til hinder for trafikken (fartstilpasning). Hadde motsol og bløt asfalt, uten solvisir eller solbriller, så tok det nok veldig pent, og evnet ikke å plassere meg rett i svingene. Syntes det var noe mer ufortjent denne gangen, totalt sett. Men la gå.. Det var allerede august, og bare å glemme å få ny oppkjøring før vinteren her på Østlandet.

Oppkjøring runde tre: kilometertelleren på sykkelen sier 7000 kilometer med øving. Mye tryggere både i kjøregård og på veien forøvrig. "Alt" går på automatikk, være seg fartstilpasning, plassering, og så videre. Føles mye tryggere, morsommere, enn det var på tampen av fjoråret. Det var vel det som krevdes for meg, da. Forøvrig null erfaring med tohjulet motorkjøretøy før våren 2018. Billappen siden første dag etter fylte atten, uten at det hjalp så voldsomt mye på sykkelteknikken. :knegg

Kan følgelig ikke hjelpe til annet enn å ønske lykke til på veien :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Snikendeugle »

En ting er i hvert fall sikkert. Det er veldig bra at kjøregården er en del av oppkjøringen. Det er der du lærer mest og kommer til å bruke den samme kunnskapen mange ganger etter at du har tatt lappen på å bli en bedre sjåfør. Hvem som helst kan kjøre rett frem på en landevei "ok nok", uten å nødvendigvis bevise noe mestring annet enn trafikkalt.

Mange av de samme øvelsene fra kjøregården brukes også i førerutviklingskursene til Senior MC på østlandet, og er vesentlige for å bli trygg nok til å kunne kjøre på Rudskogen.

Jeg strøk også forøvrig på første oppkjøring i kjøregården. Litt nervøsitet gjorde at øvelsene ble gjort litt "so-so". Noen ekstra timer med kjøreskolen og mindre nerver til neste oppkjøring gjorde biffen.
Allerede nå, med ny sykkel og nesten 2 år siden jeg kjørte aktivt sist, så merker jeg at jeg kunne godt tatt en refresher på flere av øvelsene for å terpe inn litt selvsikkerhet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av tormodg »

Jeg syntes også at kjøregården var den desidert verste og vanskeligste delen av oppkjøringen. Men jeg er sjeleglad for at det var et krav at man mestret det. Jeg brukte masse tid med kjegler på parkeringsplassen der jeg bor, under oppsyn av en nabo med A-lappen.

Det handler om ting man glemmer: Kontroll i sakte fart (kø, vente på tur på ferjer, kjøre inn på bensinstasjon), håndtering i trange områder (p-hus, køer, innsnevringer, trange bygater osv), hurtig bremsing i sving der det plutselig er kø/rødt lys/folk i fotgjengerfelt osv rundt svingen, andre ting som plutselig skjer og man må håndtere et 200+ kg tung kjøretøy som kanskje begynner å velte.

Etter å ha hatt lappen et par år så merker jeg hvor mye jeg har bruk for dette, hver dag. Pendler til jobb i rushtid i Oslo og tenker ofte på kjøregårdstreningen.

Bare tre uker før oppkjøring klarte jeg å velte TRE ganger på usving-øvelsen. Jeg både tok ekstra timer med kjørelærer og øvde mange lange timer på krypkjøring før oppkjøring. Og sto på første forsøk takket være det. :)

Det er godt å vite at alle andre på MC er gjennom dette også. Det gjør oss til en tryggere gjeng som har bedre kontroll.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Bjerknez »

Jeg strøk ikke, men jeg var under en prøveordning hvor jeg måtte ha to oppkjøringer. En i kjøregården, og en langs veien. Om dette var noen fordel for min del vet jeg ikke, men jeg var ganske sikker på at jeg skulle klare denne oppkjøringen på første forsøk, noe jeg også gjorde.

Mye øvekjøring er nok det som reddet meg. I tillegg til en dyktig trafikkskolelærer som ikke var alt for opptatt med å vise egne ferdigheter. Når det er sagt så var jeg ikke 100% trygg på krypkjøringstesten. Det er den eneste testen jeg ikke gledet meg veldig til. Alle de andre testene i kjøregården gledet jeg meg bare til. Jeg fikk også beskjed om å ta det litt roligere i svingene på gocart banen med motorsykkel da kjørelærer sa at sidestøtten på sykkelen var nære asfalten i svingene.

Jeg følte meg egentlig sikker på at dette skulle gå veien. Men selvsagt kan det i trafikken dukke opp elementer som er uventet og dette kan jo gjøre at man stryker etc.

Jeg tror at å øvekjøre veldig mye, følge med i timene samt spørre og grave og være litt frempå gjør at man nærmest kan forutse resultatet på en oppkjøring.

Jeg så noen få på kjøregården som hadde oppkjøring samtidig som meg som åpenbart ikke har øvekjørt i det hele tatt. Øvekjøring gir en viss erfaring og kjøreskolelæreren gir deg rettesnoren og hjelp med det tekniske. Selve opplæringen begynner først når man kjører på egenhånd etter bestått. På godt og vondt.

torlind
Innlegg: 9
Registrert: 06 apr 2013, 10:38
Motorsykkelen din: BMW R1150RT

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av torlind »

Sommeren 2009 var tiden da jeg bare "måtte" ta MC-lappen. Grunnen til at jeg "måtte" var at jeg allerede hadde tatt teorien og siste sjanse var før gyldigheten for teorieksamen gikk ut i slutten av september. Jeg hadde kun kjørt litt moped i yngre alder og stor motorsykkel var helt nytt for meg i en alder av 52 år. Så jeg sa til kjørelæreren min (flinke Ole på Storo trafikkskole) at han fikk bare pøse på med timer til jeg var klar til å kjøre opp. Kjøregårdsøvelsene var også for meg det jeg gruet meg mest til. Heldigvis ble det mange økter i kjøregården på Risløkka og da dagen for oppkjøring opprant var jeg rimelig trygg på meg selv. Det gikk også heldigvis bra. Kjøring ute i trafikken gikk også bra. Hadde på forhånd kjørt mange av veiene som bilsakkyndige velger og hadde lært meg noen av "fellene", bl.a. en trafikkert vei i Grorud-området som ikke er forkjørsvei. Alt gikk som det skulle og jeg slapp å ta "skammens tur" sittende bakpå med kjørelæreren ned til kjøreskolen igjen. Så den 7 september sto jeg der lykkelig med den midlertidige lappen i hånden. En ubeskrivelig følelse og et av høydepunktene i livet så langt! Jeg fikk lappen den 7 september og teorien gikk ut den 9 september så stryk var et ikke-tema for min del. Takk til Ole og Storo trafikkskole for kyndig og grundig opplæring, selv om det kostet skjorta. Verdt hver eneste krone, spør du meg. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D .

Nå vet jeg ikke om du har fått lappen men hvis du trenger hjelp så er det bare å ta kontakt! :thumleft :twothumbs:

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av detvarvondtdet »

Følte jeg hadde "litt å gå på" med tanke på øvelser i kjøregården. Hadde mange år med mopedkjøring og noen år med Trialkjøring i bagasjen. Merket dog fort at det hadde gått noen år siden sist og at 690 Duken var litt større og tyngre en Trialsykkelen ;). Men uansett var nok Duken den "perfekte" sykkelen for kjøregårdøvelsene. Litt hakkete på lavt turtall, men med aktiv klutsjbruk så funker det fjell.

Største utfordringen i kjøregården var min egen nervøsitet. Veltet første kjeglen på krypkjøringen og tenkte da at ting gikk til helvete. Kriget meg igjennom resten svett og nervøs. Etterpå sa sensor at "dette gikk utmerket" og at kjeglevelten ikke spillte noen rolle "vi legger den på kontoen for nervøsitet" sa han. Dette lettet nervøsiteten veldig for meg. Under den trafikale delen tok jeg et par valg jeg visste at sensor kom til å notere seg. Jeg var selv rask med å forklare dette til sensor da oppkjøringen var ferdig. Man setter seg ned etter oppkjøring og blir da spurt om man selv har noe å melde. Dette oppklarte ting for sensoren som heldigvis sa seg enig i valgene jeg tok der og da. Så det kan være et tips til de som skal ha oppkjøring, vær rask med å forklar valgene dine om du vet at sensor kommer til å lure.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Plastrakett_71 »

Beklager at jeg ikke har svart før, men det gir meg sjelefred å lese om alle de forskjellige opplevelsene deres.
Fikk ny dato for oppkjøring i slutten av juni, så jeg trenger så mye kjøring i kjøregård som overhode mulig.
Ellers så er jeg (stort sett) enig i at det er en god grunn til å ha kjøregårdsøvelser, men men er bestemt det burde holde dersom kjøreskolene hadde blitt pålagt å ha f.eks. 5 timer obligatorisk kjøregård og at man måtte vise der at man behersker teknikkene. Landevei og banekjøring er jo obligatorisk hos kjøreskole, så hvorfor kunne ikke kjøregård vært det også?
Uansett så satser jeg på å få nok timer i kjøregård før neste oppkjøring, og da er alt glemt når jeg tusler ut fra biltilsynet med et kjempeglis!
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Bjerknez »

Med erfaring ellers vil du også stille sterkere i kjøregården. Derfor mener jeg øvekjøring i bytrafikk, køkjøring etc. Vil hjelpe deg minst like mye som å kjøre rundt og rundt i kjøregården.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av FreewheelBurning »

Klarte å velte på oppkjøringa, før trillinga (glemte støtta). Besto likevel. Den krypkjøringa var det værste, og har ikke følt særlig nytte av det hittil. Resten er nok viktigere i uforutsette situasjoner.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av niko »

Har du lettsykkel-lappen? Det hadde jeg. Leide sykkel av kjøreskolen og nitrente i kjøregården i Drøbak. Veldig nyttig. Mye handler om å få til fordeling mellom kløtsj, bakbrems, gass og blikkretning og det trener du (nesten) like bra på lettsykkel.
:prop:

Svar