Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5816
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Jompa » 31 mar 2019, 22:27

FredrikE24 skrev:
19 mar 2019, 22:51
Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..

Stemmer det du skriver i siste avsnittet ang .moment ?
140 Nm er et ganske "voksent" moment og hvor bruker du 140/25 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2127
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av FredrikE24 » 31 mar 2019, 23:30

Hvor husker jeg ikke, men holdt på med demperbytte på en K1300GT med dual-lever forstilling og ESA. Var ganske omfattende prosedyre. Lurte litt på hva som var tanken med det husker jeg.. En kjenning av min far med samme forstilling skiftet også ut sin på verksted, de fucka opp..

Blyraua
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2018, 21:30
MC: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua » 13 apr 2019, 22:13

Bakdekket som sto på sykkelen sang på siste verset, så jeg innså at det var bare ta seg sammen og iverksette dekkbytte. Husker fra sist gang jeg gjorde dette selv at det var litt pes å få dekket til å sleppe felgen. Resultatet ble at jeg dro fram sveiseapparat og vinkelsliper og laget et verktøy for jobben, ble ikke noe feinschmecker resultat men det gjorde nytta
142340D5-C740-49B3-B9F0-4F41979A2937.jpeg
Det gamle dekket gjorde seg kostbar men måtte gi slipp til slutt. Nytt dekk ble lagt på og avbalansert etter gamle metoden, 2 kulelager på hver side med ei stang imellom. Slutt resultatet ble bra. :drg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29141
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av AJ » 13 apr 2019, 22:24

Se der, ja!
En som tar hånd om tingene på egenhånd. Skulle ønske jeg var av samme kaliber... :redface
Et sveiseapparat hadde jeg uansett aldri turt å begi meg ut på å bruke med mitt kunnskaps- og erfaringsbakgrunn med denslags, som er lik ingenting...

Men hva med flere bilder av dekkbyttet hvor vi ser hva det hjemmelagede verktøyet greide å fikse?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Blyraua
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2018, 21:30
MC: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua » 14 apr 2019, 00:05

Skulle gjerne ha lagt ved bilder, men jeg tenkte ikke på det mens jeg holdt på. Verktøy gjør ikke annet enn å dytte gummien fra felgkant og mot senter av felgen der diameteren en litt mindre. Samme prinsippet som på dekkverksteder, men de bruker trykkluft og ikke muskelkraft.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 629
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Geiroe » 14 apr 2019, 09:51

Har brukt løftebukken til å løsne dekket fra felgen, noen biter med 2"x 4" for å beskytte felgen, men det er fremdeles et slit å få dekket av, og nytt på, for det er ikke stor forskjell på diameter i midten av felgen, og ytterkant. Dekk1 skal ha 150.- for å legge om, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å slite med det sjøl. :crazy: :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2460
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av simpson » 14 apr 2019, 10:04

FredrikE24 skrev:
19 mar 2019, 22:51
Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Men moment er alltid oppgitt for tørre gjenger med mindre moment er oppgitt med spesifike smøremidler.
Så det å smøre gjenger med fett er helt på trynet hvis du bruker moment på bolter da det kan øke momentet med opp til 40%, selv Locktite vil øke momentet selv om de selv sier dette ikke er tilfellet.
Dette er blant annet en av grunnene til at jeg aldri kjøper sykkel av folk som gjør alt selv, fordi de ofte ikke er mekanikere og mangler den grunnleggende mekaniske kunnskapen.
Kun servicehistorikk på verksted er godt nok.

Blyraua
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2018, 21:30
MC: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua » 15 apr 2019, 01:22

Geiroe skrev:
14 apr 2019, 09:51
Har brukt løftebukken til å løsne dekket fra felgen, noen biter med 2"x 4" for å beskytte felgen, men det er fremdeles et slit å få dekket av, og nytt på, for det er ikke stor forskjell på diameter i midten av felgen, og ytterkant. Dekk1 skal ha 150.- for å legge om, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å slite med det sjøl. :crazy: :-k
Løftebukk for å løsne dekket, hvorfor ikke :roll For min egen del gjør jeg ikke dette primært for å spare penger, men heller ar det skal passe inn i kalenderen min.
De to siste gangene jeg har levert felger til dekkomlegging har jeg fått de tilbake med lakkskader( fjernet vektene med skrujern el) Dessuten bruker jeg ikke mange minuttene på dette selv :prf
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2018, 21:30
MC: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua » 15 apr 2019, 23:07

simpson skrev:
14 apr 2019, 10:04
FredrikE24 skrev:
19 mar 2019, 22:51
Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Men moment er alltid oppgitt for tørre gjenger med mindre moment er oppgitt med spesifike smøremidler.
Så det å smøre gjenger med fett er helt på trynet hvis du bruker moment på bolter da det kan øke momentet med opp til 40%, selv Locktite vil øke momentet selv om de selv sier dette ikke er tilfellet.
Dette er blant annet en av grunnene til at jeg aldri kjøper sykkel av folk som gjør alt selv, fordi de ofte ikke er mekanikere og mangler den grunnleggende mekaniske kunnskapen.
Kun servicehistorikk på verksted er godt nok.
At du ikke kjøper sykkel av folk som gjør alt selv syntes jeg er helt greit, jeg kjøper selv ikke sykler som har hatt mange eiere. Men du skriver at "kun servicehistorikk på verksted er godt nok.
Forskrift om kjøretøyverksteder stiller følgende krav til et mc verksted: kort fortalt, en teknisk leder med fagbrev som bilmekaniker, lastebilmekaniker eller mc mekaniker + 3 års relevant praksis. Alle andre som skrur har følgende minimums krav: nødvendig kompetanse :O
Hva er det? Ingen krav til fagbrev ihvertfall.

Min forrige sykkel kjøpte jeg ny og hadde den på merkeverksted for service i de 2 årene jeg hadde den. Første gangen fylte de 42 psi i dekkene, hvorfor?, ](*,) det står ihverfall ikke i instruksjonsboka. Andre gangen sa jeg fra på forhånd, ikke rør lufttrykket! :bl3 Hva skjedde, 42 psi i dekkene ](*,) På denne servicen var det inspeksjon/justeringen av ventilklaring, spurte kundemottaker om det var noen ventiler som trengte justering hvor han svarte : eeehhh ja en. Er ikke helt sikker på om dette ble gjort, ble ihverfall ikke fakturert for shims
Så når et verktsted ikke klare å fylle riktig lufttrykk på et par dekk en gang, hvor mye galt kan de ikke gjøre på andre områder :-k
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2460
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av simpson » 16 apr 2019, 04:40

At det er mange rare på folk på verksteder? Joda helt sikkert. Men det er garantert flere ukyndige som skrur hjemme enn det er ukyndige på verksteder. Og det er en som er ansvarlig, en verksmester. Og han er ansvarlig hvis ikke ting er gjort rett og da er det bare å klage. Når jeg kjørt Ducati, reiste jeg til Holmestrand for service, en tur på ca 65 mil, men de vet hva de driver med.
Hadde jeg fått igjen en sykkel med fett på gjengene etter en service hadde jeg nok reist ned igjen ganske kjapt og tatt en prat ja. Men de aller fleste merkeverksteder har faktisk ganske god kontroll på hva de driver med.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester