Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Amazonas
Innlegg: 10
Registrert: 31 mar 2019, 08:34
Motorsykkelen din: Kawasaki z400, 1981

Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Amazonas »

Hei,

Trenger sårt noen gode tips angående mitt nylige innkjøp av en Kawasaki Z400 1981 modell.

Jeg har et par problemer jeg ikke klarer å komme til bunns i.
For det første, den er ufattelig treigstartet, jeg er nesten avhengig av startgass(samt et stort og friskt batteri) for å få fyr på den.
Når jeg først har fått fyr, så starter den lett igjen, selv bare etter et halvt minutt gange.

Så til neste issue, jeg klarer ikke dra rundt motoren når jeg tar av i 1ste gir uten at sykkelen kveles.
Det vil si, jeg klarer å få en viss framdrift hvis jeg slurer clutchen, men selv om jeg bygger opp greit med fart, så kveles den ganske momentant når jeg slipper clutchen helt ut. (Jeg har klart å fått sykkelen avgårde i 2ndre gir, men den sliter)
Når jeg ruser motorern i tomgang, så er det akkurat som den går greit opp til halv gass, så dør den litt ut når jeg gir på maks. For meg virker det som symptomer på et fuel problem, men jeg blir ikke klok på det.

*Jeg har vært ute med forgasseren flere ganger, alle kanaler og dyser er renset med carb cleaner og blåst rein med luft.
*Lekt mye frem og tilbake med justeringsskruvene på bensin/luft blanding.
*Jeg har sjekket for luftlekkasje ved å spraye startgass rundt inntaket til motoren, og det virker og være tett og fint.
*Jeg har skiftet clutchwire og prøvd med justering av den.
*Har justert ventilene i motoren.
*Har sjekket tenningstimingen og den virker grei på tomgang og 1200 rpm hva det er....ikke sjekket på maks turtall.
*Skiftet tennplugger og sjekket at de har gnist.
*Sjekket om det er en bryter i støtten, det har den ikke....heller ikke i clutchen hvis ikke det er noe som sender signal på innsiden av motordekselet der clutchen går inn i motoren/girkassen.
*Har også fersk bensin på tanken og sett at det er åpent og fint fra fuel krana og ned til forgasseren.

Så nå har jeg ingen gode ideer igjen, har ikke sjekket kompresjonstrykk enda, men det er vel det siste jeg kan komme på på egen hånd.
Sykkelen har stått siden i fjor høst, forrige eier melder den var tungstartet når det var kaldt, men at den var i daglig bruk frem til han sleit gasswiren, og siden har den stått parkert stort sett innendørs :P

...kan legge til at jeg har litt problemer med og få sykkelen i nøytral. Må opp i 2ndre, for så å prøve å lirke den ned i nøytral. Jeg får heller ikke nøytral lyset. Kan ikke se for meg at det skal ha noe med saken å gjøre, men verdt å nevne ;)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av mekkern »

Er nok et drivstoff problem ,eventuelt ventiler....
Er sykkel original med eksos og luftfilter?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av kjellv »

Har også tro på drivstoffproblemer, sykkelen har ikke nok trekkraft.
En eller flere forgassere som ikke fungerer optimalt. Forgasserrens, synkronisering kanskje, eller ventiler som mekkeren er inne på.
Det skal ikke mye til før motoren leverer bare halvparten av det den skal, men vil likevel fungere på et vis.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av mekkern »

På kant av landet holder du til
da? Hjalp en med en kz440 som hadde noe av samme prob.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Kawagutten »

Har du sjekket membraner i forgasserne ?(er de dårlige hjelper det ikke å justere og synke). Andre ting som er greit sjekke er lading,regulator(kan sette voltmeter på batteriet og ruse til 1500 omdreininger og så til 3500 å se om du får samme måling, bør da ligge mellom 13.5-14.5. Ellers er rust i tank og på gamle sykler er slitte stempelringer en gjenganger.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

KawaKjetil

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av KawaKjetil »

Høres ut som et problem med bensin/luft blandingsforhold.
Har du tilgang til grunnoppsett på gassere? Du finner sikkert noe om du googler.

Amazonas
Innlegg: 10
Registrert: 31 mar 2019, 08:34
Motorsykkelen din: Kawasaki z400, 1981

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Amazonas »

Mekkern: Usikker på om eksos er orginalt. Nå skal det sies at eksosanlegget hang helt på halv 8 når jeg fikk tak i sykkelen. Har festet det nå, men ikke kommet så langt at jeg har sjekket pakninger ect, det burde vel gjøres. Antar at det trenger en utskiftning, men er dette noe som kan påvirke motorkraften slik jeg beskriver det?
Det sto POD filter på gasserne, men jeg har testet med luftfilter også uten bedring...ikke orginale riktignok.
Ellers har vi justert ventilklaring i forhold til spec, et par av dem var ørlitegrann tighte men ikke mye.

Holder til i Trondheim, så om noen er glade i kaffe og feilsøking er de hjertelige velkommen :-D

Har brukt forgasserrens i alle kanaler og blåst rent med luft som sagt (etter å ha tatt ut membraner)

Kawagutten: Membranene virker til å være hele og fine, kan ikke se at det skal være noe problem med de. Jeg skal sjekke ut spenning under gange og høyere turtall, det har jeg faktisk ikke gjort. Hvordan finner jeg ut om stempelringene er utslitte? Kompresjonstrykktest?

KawaKjetil: Ja, jeg føler det er noe riv ruskende galt selv med blandingsforholdet, det høres veldig ut som et slikt symptom. Men jeg begynner å bli rimelig trygg på at forgasserne igrunn er i god stand...alle kanaler og dyser rene og fine. Jeg venter på verkstedboka på akkurat denne sykkelen, men har funnet litt på nett og det ser ut som gasserne på disse syklene skal ligge på 1 1/4 +- 1/2 turn ut på justeringsskruen og har gått ut ifra den innstillingen, men har testet med både høyere og lavere blandingsforhold.

Dette er jo min første sykkel, så her er det learning by doing for hver dag som går...så sånn sett så får jeg ta det som en positiv utfordring...det har vært en rimelig bratt lærekurve så langt og det hadde vært utrolig morro og kommet til bunns i dette.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av mekkern »

Blandingsskruene har bare innvirkning på tomgang pluss litt...
det er ikke her problemet ligger..

Hvis den får bensin i flottørkammerne og dysene er åpne og membraner er hele uten sprekker eller hull.
da ville jeg sjekket kompressjontrykket og tenning med strobelampe.

selv med dårlige filtere og lekk eksossystem skal den greie å dra seg selv-også bare på 1 sylinder...
det er noe skikkelig feil..

synd jeg er i området rundt Drammen.. ellers skulle jeg tatt en titt. Internettdiagnose er egentlig ganske ubrukelig. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Kawagutten »

En kompresjonstest kan indikere flere ting men kan først sjekke at den ikke mister gnist ved mer turtall. Går ut ifra at du ikke fant slitasje i forgasser eller ventiller når du sjekket eller at innsugsgummi ikke er for harde eller for myke så da blir det å se på andre ting. Pluggåpning på ca 0,7-0,8 uten å ha sett hva den skal ha? Sjekket for dårlige ledninger,coiler? Sjekket vakum ii tanken? Om den mister gnist ved pådrag? Er det ikke noe av de tingene som er nevnt tidligere så tror jeg du må ta en kompresjonstest eller kanskje ta av sylinder og sjekke veiva. Som andre sier så er det ikke lett å finne ut over nett men er jo moro å prøve 🤓😁
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Geiroe »

Du er sikker på at choken virker som den skal? Eller har du god og varm motor, når du prøver å ta i gang.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Amazonas
Innlegg: 10
Registrert: 31 mar 2019, 08:34
Motorsykkelen din: Kawasaki z400, 1981

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Amazonas »

Ja, choken fungerer som den skal ja...har prøvd med og uten og med varm og relativt kald motor ;)

Pluggene er splitter nye, nå glemte jeg og sjekke pluggåpningen på de, men tror ikke problemet ligger der.
Men jeg målte coilen da, og der måler jeg faktisk bare 2,2 ohm på primary og rundt 17-18 ohm på secundary. 2,2 er vel strengt tatt litt lite...kan dette være årsaken, at den ikke klarer å levere på høyt turtall??

Skjønner det ikke er lett å diagnosere over nett, men verdt å lufte det....dere har gitt meg masse gode tips her så det er jo helt topp.
Venter på kompresjons-kit i posten, så får jeg tatt en trykktest også etterhvert.

Amazonas
Innlegg: 10
Registrert: 31 mar 2019, 08:34
Motorsykkelen din: Kawasaki z400, 1981

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Amazonas »

Hmmm...ved nærmere etterforskning kan det faktisk se ut som den coilen som står på nå skal ha så lav motstand...var bare litt lite i forhold til orginal coil spec. 🤔

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Nomade »

Pluggledninger?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av Kawagutten »

Har du service manualen så står verdiene der? Har vært et problem med innsugsgummi og forgasser på tidligere utgaver men det er vel utbedret på din vil jeg tro.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

JanH
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2019

Re: Fuel problem?? Kawasaki Z400 1981

Legg inn av JanH »

Amazonas skrev: 14 apr 2019, 22:10
Pluggene er splitter nye, nå glemte jeg og sjekke pluggåpningen på de, men tror ikke problemet ligger der.
Men jeg målte coilen da, og der måler jeg faktisk bare 2,2 ohm på primary og rundt 17-18 ohm på secundary. 2,2 er vel strengt tatt litt lite...kan dette være årsaken, at den ikke klarer å levere på høyt turtall??
Det er vel sekundærsiden som er litt lav hvis du måler 17-18 ohm?Skal vel være i kilo-ohm?

Svar