Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har søkt en del og finner ikke noe konkret svar på dette. Jeg har en Shuberth C4 Pro med Sena Advanced. Jeg lurer på om det er mulig og koble Sena til trådløse bluetooth hodetelefoner for å spille samt styre musikken vedrørende skip av sanger, volum etc. ?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av LarsE »

Tviler nok på det altså, du er nok dessverre litt unik på akkurat det området. Ser heller ikke ut til at SC1 har utgang for hodetelefoner som andre Sena intercomer har, ellers kunne jo det vært en løsning på problemet ditt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

LarsE skrev: 14 apr 2019, 19:17 Tviler nok på det altså, du er nok dessverre litt unik på akkurat det området. Ser heller ikke ut til at SC1 har utgang for hodetelefoner som andre Sena intercomer har, ellers kunne jo det vært en løsning på problemet ditt.
Litt det jeg tenker også. Finner lite informasjon om det....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

Da tror jeg at jeg har funnet en løsning på musikk og lyd problemet mitt. Sena sine høytalere er rett og slett for dårlige hvis man vil guffe opp godlåta. Lyden er for spinkel og langt dårligere enn lyden jeg hadde i Schuberth C3 Pro'en. Grunnen er nok kanskje ikke høytalerene alene, men avstanden til ørene. Man hører også ganske lett at disse høytalerene vrenger seg når man guffer opp. Funker sikkert bra til intercom bruk da lysen er klar og fin, men til musikk duger dem rett og slett ikke.

Derfor er jeg nå på utkikk etter trådløse bluetooth in-ear hodetelefoner. Eller plugger heter det kanskje...

Jeg tenkte først på formstøpte, men så får man slike med såkalt "memory foam" som skal sitte godt samt ikke gå på utsiden av øret. Disse får man på Elkjøp for rundt 2.000 kroner (hvis man skal ha noe som duger)

Jeg har sett litt på Jabra Elite 65T:
https://www.elkjop.no/product/mobil-og- ... odetlf-bla

Det ser derimot ikke ut til at jeg får styrt disse høytalerene med Sena sin intercom enhet, så jeg må også ha en trådløs Bluetooth kontroll hvor jeg kan skippe musikk, justere lyd etc. Da har jeg kikket litt på denne:
https://www.mokeyinternational.com/item/?id=B07CPV5J45

Lyden i disse ørepluggene skal i følge Yoputube videoer være skikkelig bra med mye punch. Med en bluetooth kontroll på styret kan man enkelt skippe sanger etc.

Jeg tipper jeg kjøper disse øretelefonene på Elkjøp evt. Der er det som kjent 30 dagers full returrett, så da får jeg testet dem ut i praksis uten å gå på det store økonomiske tapet hvis det ikke funker slik jeg ønsker. Bose har også noen som er veldig bra, men disse er litt større og stikker mer ut fra øret...

Jaja... tiden mot sommerferien går fort....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av ejs »

Jeg syntes det er god lyd i C4... Høyttalerene kan jo justeres i utsparingene. ( Borrelås)
Avstanden til ørene kan varieres med borrelås mellomlegg.
Spiller musikk fra Samsung telefon. Sena RC3 Fjernkontrollen har jeg på innsiden av vindskjermen (borrelås)
Fungerer kjempefint for meg😊😊
Men, mine ører er blitt en del år,...,
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev: 15 apr 2019, 14:53 Jeg syntes det er god lyd i C4... Høyttalerene kan jo justeres i utsparingene. ( Borrelås)
Avstanden til ørene kan varieres med borrelås mellomlegg.
Spiller musikk fra Samsung telefon. Sena RC3 Fjernkontrollen har jeg på innsiden av vindskjermen (borrelås)
Fungerer kjempefint for meg😊😊
Men, mine ører er blitt en del år,...,
Jeg forstår ikke helt hvordan du kan synes det er god lyd i disse... Mulig du har høytalerne nærmere øret enn meg, men uansett så hører jeg dem vrenge seg lenge før jeg synes lyden er høy nok.

Jeg har prøvd de fleste innstillinger og oppdatert til nyeste firmware (2.0) og uansett hva jeg gjør så er lyden faktisk ganske ubrukelig til musikk. Men klar nok til tale etc.

Jeg har et par billige øretelefoner fra Clasern til rundt 200 kroner (ørepropper) og disse er det langt bedre lyd i når det kommer til musikk. Entan har jeg gjort noe fullstendig galt, eller så har vi veldig forskjellig meninger på hva som er god lyd. :-k

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Dansekris »

Det eneste fullgode alternativet er å få seg formstøpte propper med lyd.

Det er kostbart, men ingenting vil slå det.

https://www.hantek.no/collections/in-ea ... ar-monitor

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 15 apr 2019, 15:42 Det eneste fullgode alternativet er å få seg formstøpte propper med lyd.

Det er kostbart, men ingenting vil slå det.

https://www.hantek.no/collections/in-ea ... ar-monitor
Enig i det. Men problemet er at disse ikke er trådløse. Jeg orker ikke ledninger over alt.

Jeg tenker jeg går for trådløse bluetooth ørepropper med lyd for så og bestille en universal bluetooth fjernkontroll til å ha på styret som man enkelt kan skippe sanker og justere lyd etc. Da får jeg skikkelig lyd og bra med trøkk.

Det er dog et problem med en slik løsning (muligens):

Øreproppene kan dette ut når man tar av/på hjelm hvis ikke dem er små nok eller sitter skikkelig. (skal testes senere i dag)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg bruker sony WI-1000x"trådløs" ørepropper, det er en slik nakkekrage med batteri. Fungerer svært godt, særlig med aktiv støydemping.
Bilde

Ulempen er at mikrofonen ikke fungerer særlig under kjøring på grunn av vindstøy, men det funker ok å snakke hvis man stopper. Har ikke hatt problemer med disse, men har hatt mye problemer med ørepropper som faller ut når man tar av og på hjelmen tidligere.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har koss i mine, og høyttalerne presser godt i ørene når hjem er på og strammet. Da blir det punsj. Særlig om jeg dytter inn noen skumpropper på halv 12 i øregangene. NRK Mp3 og listepop er bare toppers

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

I dag testet jeg to ørepropper. Jabra Elite 65T og Bose ett eller annet. Umulig å få disse til å sitte i ørene når man tar av og på hjelmen, så det ble ikke noe kjøp i dag.

Hvorfor sitter dine Freewheelburning bedre enn andre ørepropper? De jeg testet datt vertfall ut med en gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 apr 2019, 17:11 Jeg har koss i mine, og høyttalerne presser godt i ørene når hjem er på og strammet. Da blir det punsj. Særlig om jeg dytter inn noen skumpropper på halv 12 i øregangene. NRK Mp3 og listepop er bare toppers
Joda, ingen problem det når man har intercom med jackplugg (aux). :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 15 apr 2019, 17:28 I dag testet jeg to ørepropper. Jabra Elite 65T og Bose ett eller annet. Umulig å få disse til å sitte i ørene når man tar av og på hjelmen, så det ble ikke noe kjøp i dag.

Hvorfor sitter dine Freewheelburning bedre enn andre ørepropper? De jeg testet datt vertfall ut med en gang.
En grunn til at jeg hadde store problemer før var at jeg ofte kom borti kabelen, røsket den til når jeg skulle lukke jakka, putte mobilen i lomma og lignende. Nå går kabelen bare et lite stykke ned til batterikragen rundt nakken. Jeg bruker også stort sett en slik hals til å ha på hodet, så den holder også pluggene litt på plass når man tar hjelm av og på.

Det er ganske rart egentlig, fordi de ørepluggene jeg bruker nå stikker også et lite stykke ut, men har likevel ikke hatt særlig problem.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 15 apr 2019, 17:29
FredrikE24 skrev: 15 apr 2019, 17:11 Jeg har koss i mine, og høyttalerne presser godt i ørene når hjem er på og strammet. Da blir det punsj. Særlig om jeg dytter inn noen skumpropper på halv 12 i øregangene. NRK Mp3 og listepop er bare toppers
Joda, ingen problem det når man har intercom med jackplugg (aux). :thumleft
Hvis du har litt lodde kunskaper eller kjenner noen, så bytter du høytalerne du har nå med Koss sine. Det er mange som modder intercom settene sine på den måten. Finnes flere videoer på YouTube.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble Sena SC1 til trådløse bluetooth hodetelefoner

Legg inn av Bjerknez »

Jeg byttet høytalerene til Cardo G9X i den gamle hjelmen ril Koss og det ble bedre, men langt fra den lyden jeg var ute etter. Jeg hadde også bygget ut høytalerene i denne en del. Men det ble bare helt greit...

Lyden jeg fikk av Jabra øreproppene jeg testet i dag var av en helt annen kaliber. Skikkelig trøkk. Men desverre så fikk jeg dem ikke til å sitte skikkelig. Jeg tror rett og slett jeg dropper hele greia. Jeg hlrer uansett relativt sjelden på musikk. Men jeg bruker google maps som GPS og da duger Sena høytalerene uansett.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne en optimal løsning når det kommer til god lyd. Jeg har heller ikke lyst til å demontere hele hjelmen, samt lodde i hue og ræva. Jeg tror jeg slår meg til ro slik det er nå. Ikke noen big deal for min del. :)

Svar