Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jalekss92 »

Det gir mening det, ja. Synes ikke fremdekket ser veldig slitt ut, men jeg tenker at er det et sted jeg ikke skal være redd for å bruke penger så er det på gode dekk. Sa blir det nok bytte både foran og bak :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

jalekss92 skrev: 16 apr 2019, 14:38 Det gir mening det, ja. Synes ikke fremdekket ser veldig slitt ut, men jeg tenker at er det et sted jeg ikke skal være redd for å bruke penger så er det på gode dekk. Sa blir det nok bytte både foran og bak :thumleft
Er det langt ned til slitemerkene da? På frem og bakdekk?

PS! Bilde sier mer enn tusen ord osv :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

jalekss92 skrev: 16 apr 2019, 14:38 Det gir mening det, ja. Synes ikke fremdekket ser veldig slitt ut, men jeg tenker at er det et sted jeg ikke skal være redd for å bruke penger så er det på gode dekk. Sa blir det nok bytte både foran og bak :thumleft
Dette er like mye verdt som å kaste penger ut av vinduet. Ingen grunn til at begge dekk skal være av samme merke/modell, men det kan være et poeng at dekkene i et par er laget for omtrent samme formål.
Tvert imot, det kan være gunstig å kombinere de dekkene som gir deg, på din sykkel, de ønskede egenskapene. Det er svært mange faktorer som påvirker hvordan et gitt dekk slites, selv om fører og sykkel er "faste variable". Framdekk og bakdekk gjør svært forskjellige "jobber", og de har tilsvarende svært forskjellige egenskaper. Derfor er ofte dekk også merket med "only for front eller rear use".

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Min sykler sliter overraskende jevnt forran og bak. synlig strie forran, betyr synlig strie bak..
Da jeg kjøpte K1200en så bytta jeg både forran og bak for å komme i "sync" enda det bare var det forran som var bytteklart. Det bak hadde nok klart seg noen hundre mil til.
Synes også det er veldig greit å bare ta sjauen med å legge om begge samtidig.

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jalekss92 »

Takk for innspill.

Har begynt å høre med de lokale sjappene om tilbud, foreløpig har jeg fått tre:

Qvale har ikke Pilot Road, men tilbyr Metzeler Z6(foran og bak) ferdig montert for 4000. Synes ikke prisen var så ille, men har noen testet disse dekkene? Hva kan være merkbare forskjeller fra PR3 som jeg har nå som jeg bør være forberedt på hvis jeg går for dette?

Hestmann kunne tilby Dunlop Roadsmart 3 eller Bridgestone T31. Ferdig montert for 5500, så en del dyrere.

Ulf Øverbye hadde også Roadsmart 3, ca. 5000 ferdig montert på sykkel. Har ingen kjennskap til det heller, erfaringer?

Ellers vet jeg jo at Mr.Pitlane er anbefalt av mange, men tenkte å unngå styret med levering fra Post Nord hvis jeg kan få en ok deal fra et verksted i nærområdet.
Sist redigert av jalekss92 den 17 apr 2019, 14:22, redigert 3 ganger totalt.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Zerocool1984 »

Ny 2018 BMW F750GS, kjørt i 820 km..
Ser at begge dekkene er av Michelin Anekee 3.

Noen av dere som har samme dekk, hva slags erfaring har dere? Hvor mye holder disse dekkene før de må byttes ut?

sollie
Innlegg: 6
Registrert: 26 jul 2018, 18:08
Motorsykkelen din: 2021 KTM 1290 Super Adventure S

Dekkvalg?

Legg inn av sollie »

Hei,

Som relativt fersk innehaver av både førerkort klasse A og min første sykkel så begynner jeg å nærme meg første dekkskifte, og kunne godt tenke meg noen innspill fra noen som har kjørt en stund.

Kjører en 790 Duke som jeg kjøpte ny på sensommeren i fjor. Denne ble levert med MAXXIS Supermaxx ST. Etter ca 5500km begynner jeg å komme faretruende nært minste tillatte mønsterdybde på bakdekket.

I sommer planlegger jeg en tur litt på kryss og tvers fra bunn til topp av Norge og ned igjen, og estimerer at denne turen alene blir minst like mange eller flere kilometer enn jeg har kjørt på første bakdekk så langt. Innbiller meg at det bør finnes dekk med mer enn gode nok kjøreegenskaper for noen som er såpass fersk som meg som samtidig gir meg litt flere kilometer mellom dekkbyttene.

Om jeg bytter nå rekker jeg sikkert å kjøre et par tusen kilometer til før jeg starter på turen min, og da blir jeg nødt til å planlegge et dekkbytte til en eller annen plass langt hjemmefra.

Forslag til nye dekk og/eller en pekepinn til mer informasjon slik at jeg kan kjøre et _litt_ mer opplyst valg mottas med takk.
2021 KTM 1290 Super Adventure S

2018-2021 KTM 790 Duke

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dekkvalg?

Legg inn av dypen »

Vil ikke gi anbefalinger på dekk men ett sett dekk for og bak starter på kr 2000,- inkl mva og frakt 😊

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rsho ... S%F8k+dekk.#
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dekkvalg?

Legg inn av FredrikE24 »

Du trenger vel et ordentlig sett med sportstouringdekk.

Mange her vil vel si Pirelli Angel GT.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Dekkvalg?

Legg inn av niko »

Sjekk "den store dekktråden" her inne. Tonnevis med info og gode råd.

sollie
Innlegg: 6
Registrert: 26 jul 2018, 18:08
Motorsykkelen din: 2021 KTM 1290 Super Adventure S

Re: Dekkvalg?

Legg inn av sollie »

niko skrev: 24 apr 2019, 20:29 Sjekk "den store dekktråden" her inne. Tonnevis med info og gode råd.
Takk.
Skummet raskt over første siden men klarte likevel å gå glipp av den tråden...
2021 KTM 1290 Super Adventure S

2018-2021 KTM 790 Duke

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Angel GT II og Pilot Road 5 er to sett meget populære sportstouring dekk. Disse bør klare minst 10.000km.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Eller min favoritt, Metzeler Roadtec01 :thumleft

Waterman
Innlegg: 5
Registrert: 09 aug 2014, 22:18
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Waterman »

Har en Yamaha TDM 900 som jeg skal bytte for-dekk på. Har nå Michelin pilote Road 4 120/70 zr18
som jeg har vært veldig fornøyd med. Har bestilt nytt og makent dekk, trodde jeg. Men har bestilt
Michelin pilote road 4 GT. Denne er beregnet på store/tunge sykler. Er dette greit å bruke på en TDM?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Det gjør helt sikkert ingen skade i seg selv vil jeg tro (ut fra hva jeg har lest), men en TDM900 er vel ikke beregnet som en "tung" sykkel i mitt hode.

I følge det jeg har lest så er et GT dekk noe forsterket, slik at tyngre sykkel som FJR1300, Hayabusa etc. skal kunne opprettholde egenskapene da belastningen på dekkene er noe større både når det gjelder dekk og kanskje motorkraft etc.

Personlig hadde jeg nok vert mer bekymret andre veien. Altså å valgt et "lettere" dekk til en tung sykkel. Uten at jeg kan argumentere noe særlig for det. Bare en magefølelse jeg har. Men man trår vel aldri feil ved å velge de dekkene produsenten faktisk anbefaler til akkurat din sykkel.

Men at det gjør noe skade, utover det at veiegenskapene kan endres noe vil jeg ikke tro. Personlig ville jeg nok byttet til de rette dekkene hvis mulig.

Men jeg tror nok andre her kan gi deg et langt bedre svar enn meg.

Svar