Alpene i juni

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

Hei :)

Fjorårets planlagte tur ble ikke noe av, mye pga type mc. Men, nå er det ny sykkel og nye muligheter :)

Da blir det tur til Alpene i juni. Reiser med MC Transport Morten til Munchen 7. - 13. juni.

Tenker meg følgende rute som et utgangspunkt:

Dag 1:  7. - 8.
Munchen - Garmich - Sølden - Timmelsjoch -Bolzano 

Dag 2: 8. - 9. 
Bolzano - Stelvio - Bormio - Gavia - Madonna de Capiglio - Torbole, Garda nord.

Dag 3: 9. - 10. 
Gardasjøen rundt?

Dag 4: 10. - 11. 
Garda  - Bolzano - Great Dolomites road - Cortina 

Dag 5: 11. - 12. 
Være i Cortina? En dag kjøring uten vesker.

Dag 6: 12. - 13. 
Kjøre fra Cortina til Munchen via Grossglockner High Alpine road og Kitzbuel? Rekker jeg det før kl 16, som er seneste tidspunkt jeg må levere sykkelen?

Har jo flere gode innspill fra mitt forrige innlegg her i fjor :)
Noen som har innspill til valg av veier? Har en Tomtom Rider GPS, men greit å vite hvilke veier en skal velge på turen.
Vil jo helst unngå motorveiene, og heller teste spennende sideveier.

Litt usikker på om jeg skal reise til Cortina etter Stelvio, i stedet for Garda. Og siste dagen er kanskje vel offensiv?

KawaKjetil

Re: Alpene i juni

Legg inn av KawaKjetil »

Jeg hadde droppet Garda rundt. Altfor mye 50 soner og tettbygd strøk.
Men få med deg Tremosine road når du er nord i Garda allikevel.
Så setter du kursen mot Mekka (dolomites ) og tar heller en ekstra dag der


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

KawaKjetil skrev: 22 apr 2019, 14:00 Jeg hadde droppet Garda rundt. Altfor mye 50 soner og tettbygd strøk.
Men få med deg Tremosine road når du er nord i Garda allikevel.
Så setter du kursen mot Mekka (dolomites Bilde ) og tar heller en ekstra dag der Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takker :)
Traff faktisk en kar på ruten i dag som også nevnte det, i tillegg til at det er en del tuneller og køkjøring rundt der.
Tenker det blir en ekstra dag i Dolomittene.
Vedkommende nevnte også at Stelvio på lørdag og søndag bør unngås pga trafikk eller sykkelløp. Noen erfaring med det?
Tenkte over der lørdag 8. juni....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpene i juni

Legg inn av AJ »

Tormod Johansen skrev: 22 apr 2019, 20:08 Vedkommende nevnte også at Stelvio på lørdag og søndag bør unngås pga trafikk eller sykkelløp. Noen erfaring med det?
Tenkte over der lørdag 8. juni....
Sist jeg kjørte over Stelvio i sept. 2016 var akkurat sykkelløpet ferdig og ingen problemer for MC verken opp eller ned (mot Bormio).
Husker dog ikke hvilken dag det var. Men i midten av september er det som regel uproblematisk med trafikk i Stelviopasset...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

AJ skrev: 22 apr 2019, 20:11
Tormod Johansen skrev: 22 apr 2019, 20:08 Vedkommende nevnte også at Stelvio på lørdag og søndag bør unngås pga trafikk eller sykkelløp. Noen erfaring med det?
Tenkte over der lørdag 8. juni....
Sist jeg kjørte over Stelvio i sept. 2016 var akkurat sykkelløpet ferdig og ingen problemer for MC verken opp eller ned (mot Bormio).
Husker dog ikke hvilken dag det var. Men i midten av september er det som regel uproblematisk med trafikk i Stelviopasset...
Takker :)
Får håpe at tidlig juni også byr på lite trafikk. Er vel en risiko for at det er dårlig vær der på den tiden og....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpene i juni

Legg inn av AJ »

Jeg vet det ikke helt sikkert, men august er vel den mest trafikkerte måneden i dette området.
I juni kan været være skiftende opp i de høydene, ja...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Alpene i juni

Legg inn av KawaKjetil »

Var i Stelvio 2 ganger i slutten av juni ifjor (25. og 28. Juni). 5-6 grader begge dager.
Så en liste på internettet her en dag med oversikt over alle planlagte sykkelritt i omtrent alle passene. Men har dessverre ikke link akkurat nå.. finnes nok ved litt googling


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

KawaKjetil skrev: 22 apr 2019, 21:35 Var i Stelvio 2 ganger i slutten av juni ifjor (25. og 28. Juni). 5-6 grader begge dager.
Så en liste på internettet her en dag med oversikt over alle planlagte sykkelritt i omtrent alle passene. Men har dessverre ikke link akkurat nå.. finnes nok ved litt googling Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takker :)
Kan bli ganske kaldt på toppen der da....et par uker før du var der.... :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Fra hofta:

Dag 1: 7. - 8.
Munchen - Garmich - Sølden - Timmelsjoch -Bolzano
-> Noe spesiell grunn til Bolzano, personlig skygger jeg unna storbyer? Ville droppet Bolzano og heller tatt DISSE VEIENE så dere får litt moro før Timmesjoch også. Evt heller bo i Merano, da sprarer dere litt (varm oh kjedelig) kjøring mellom Bolzano og Merano på vei til Stelvio.

Dag 2: 8. - 9.
Bolzano - Stelvio - Bormio - Gavia - Madonna de Capiglio - Torbole, Garda nord.
-> Må bli bra :D

Dag 3: 9. - 10.
Gardasjøen rundt?
-> Som turist, mye trafikk og soner men mye fint å se. Bodd i Malcesine, Kardemommeby med egen borg og taubane opp til 1700m. Massse fine asfaltveier på andre siden av åsryggen (Monte Baldo) øst for Garda uten mye trafikk.

Ser mer på det i ettermiddag :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 23 apr 2019, 08:28 Fra hofta:

Dag 1: 7. - 8.
Munchen - Garmich - Sølden - Timmelsjoch -Bolzano
-> Noe spesiell grunn til Bolzano, personlig skygger jeg unna storbyer? Ville droppet Bolzano og heller tatt DISSE VEIENE så dere får litt moro før Timmesjoch også. Evt heller bo i Merano, da sprarer dere litt (varm oh kjedelig) kjøring mellom Bolzano og Merano på vei til Stelvio.

Dag 2: 8. - 9.
Bolzano - Stelvio - Bormio - Gavia - Madonna de Capiglio - Torbole, Garda nord.
-> Må bli bra :D

Dag 3: 9. - 10.
Gardasjøen rundt?
-> Som turist, mye trafikk og soner men mye fint å se. Bodd i Malcesine, Kardemommeby med egen borg og taubane opp til 1700m. Massse fine asfaltveier på andre siden av åsryggen (Monte Baldo) øst for Garda uten mye trafikk.

Ser mer på det i ettermiddag :)
Takker for det :)

Ingen spesiell grunn til Bolzano, tenkte bare det kunne være et ok utg pkt for Stelvio. Men, er ikke spesielt glad i å kjøre mc i storbyer, så skal se på ditt forslag om Merano :)

Tenker på å revurdere Garda, og heller denne tiden i Dolomittene. Har også fått innspill på det fra andre.

Kjenner du til hvilken vei det best å kjøre Grossglockner?

Tar gjerne i mot tips, er førstgangsreis til disse traktene med mc :) Men, har vært en drøm i noen år.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Alpene i juni

Legg inn av mekkern »

Snitthastigheten i alpepassene er lav..hvis du kommer opp i snitt 50kmh har du kjørt ganske kjapt, dessuten er det masse landsbyer med 40 og 50kmh..Fotobokser tar bilder av MC også i italia.. husk du skal stoppe og ta litt inn av naturen også..stoppe og ta en kaffe og litt å bite i er heller ikke dumt..suge litt atmosfære.
så det blir tross alt ikke så voldsomt med mil hver dag..

Hadde ei uke med utgangspunkt i en liten landsby ved Bolzano i fjor der vi kjørte dagsturer uten bagage.
Stelvio-Gavia-grossglockner-timmelsjoch og en drøss andre pass, det var også en dagstur til Garda.
det var start senest 8 og tilbake når det ble mørkt stort sett.
I år tar vi ei uke til i Arabba.. :twothumbs:

Ikke prøv å rekke for mye-blir bare stress. :vs
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Støtter mekkern, rundt 25mil om dagen er nok for de fleste i Alpene (selv om la opp til 35 mil etapper i glansdagene hvor bare ikke kunne får nok. Drister meg til forslag siden du åpner for å droppe Garda, medurs men selvfølgelig bare å snu rute.

Dag 1: München-Zell am See. Blir litt transport første dagen men veien over fra Bayrischzell er veldig bra. Zell am See er veldig fin by og litt liv. Og ypperlig utgangspunkt for GroosGlockner påfølgende dag.

Dag 2: Zell am See-Cortina. Must å dra oppom Misurinasjøen, google Misurina så skjønner du hvorfor.

Dag 3:Cortina rundtur uten bagasje. Evt hvile/bufferdag.

Dag 4: Cortina-Bormio. Hvis ser blir drøyt, ta snarveien direkte mellom Bolzano og Merano.

Dag 5: Bormio-Ischgl. Kjører opp Stelvio igjen men tar nordover litt før toppen over Umbrailpass. Og før Davos, ta Flüelapass, ikke togtunnel. Silvretta Hochalpenstrasse opp til Ischgl er en av mine favoritter, fantastiske svinger oppover og nydelig dal ned mot Ischgl.

Dag 6: Ischgl-München. Litt langt men siste halvdel på motorvei så går unna. Kutt evt ut noen av omveiene men Hahntennjoch før Gramisch er veldig bra.

EDIT: Korrigert ruter etter tips fra trådstarter mhp å endre avreisetidspunkt, da ble rutene riktige :thumleft
Sist redigert av pingvin den 25 apr 2019, 20:52, redigert 4 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

mekkern skrev: 23 apr 2019, 17:02 Snitthastigheten i alpepassene er lav..hvis du kommer opp i snitt 50kmh har du kjørt ganske kjapt, dessuten er det masse landsbyer med 40 og 50kmh..Fotobokser tar bilder av MC også i italia.. husk du skal stoppe og ta litt inn av naturen også..stoppe og ta en kaffe og litt å bite i er heller ikke dumt..suge litt atmosfære.
så det blir tross alt ikke så voldsomt med mil hver dag..

Hadde ei uke med utgangspunkt i en liten landsby ved Bolzano i fjor der vi kjørte dagsturer uten bagage.
Stelvio-Gavia-grossglockner-timmelsjoch og en drøss andre pass, det var også en dagstur til Garda.
det var start senest 8 og tilbake når det ble mørkt stort sett.
I år tar vi ei uke til i Arabba.. :twothumbs:

Ikke prøv å rekke for mye-blir bare stress. :vs
Takker for innspill :)
Tenker jeg må legge inn tid til stopp for å se og nyte og ta bilder. Ønsker ikke å stresse, da blir det ikke noe bra.
Skal være en kosetur!

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 23 apr 2019, 23:15 Støtter mekkern, rundt 25mil om dagen er nok for de fleste i Alpene (selv om la opp til 35 mil etapper i glansdagene hvor bare ikke kunne får nok. Drister meg til forslag siden du åpner for å droppe Garda, medurs men selvfølgelig bare å snu rute.

Dag 1: München-Zell am See. Blir litt transport første dagen men veien over fra Bayrischzell er veldig bra. Zell am See er veldig fin by og litt liv. Og ypperlig utgangspunkt for GroosGlockner påfølgende dag.

Dag 2: Zell am See-Cortina. Google maps roter det til litt da i beste mening ikke vil ta deg over Grossglockner siden stengt nå...blir nok riktig når åpner om par uker men du skjønner sikkert hvordan tenkt. Must å dra oppom Misurinasjøen, google Misurina så skjønner du hvorfor.

Dag 3:Cortina rundtur uten bagasje. Evt hvile/bufferdag.

Dag 4: Cortina-Bormio. Hvis ser blir drøyt, ta snarveien direkte mellom Bolzano og Merano.

Dag 5: Bormio-Ischgl. Her roter google maps det til igjen. Tenker at kjører opp Stevio igjen men tar nordover litt før toppen over Umbrailpass. Og før Davos, ta Flüelapass, ikke togtunnel. Silvretta Hochalpenstrasse opp til ischgl er en av mine favoritter, fantastiske svinger oppover og nydelig dal ned mot Ischgl.

Dag 6: Ischgl-München. Litt langt men siste halvdel på motorvei så går unna. Kutt evt ut noen av omveiene men Hahntennjoch før Gramisch er veldig bra.
Takker masse for disse tipsene!
Har sett gjennom hele ruteforslaget ditt, og syns runden ser utrolig bra. Skal ikke se bort fra at jeg rett og slett kjører den :)
Ser at jeg får med meg omtrent alle de passene jeg i første omgang tenkte meg, og flere jeg ikke har tenkt på :)

Nå er det også slik at jeg har en kjøredag til :) Med ankomstdagen og hjemreisedagen blir det til sammen 7 dager. Hjemreisedagen må jeg være på flyplassen for å levere Ducatien senest kl 16. Det rekker jeg med den etappen du foreslo over.

Våger meg å spørre om du har et turforslag til som kan kombineres med den ruten du ga meg her :)

Setter utrolig pris på slike forslag! Du og de andre i dette forumet er utrolig hjelpsomme som deler så mange fine erfaringer! Gjør at en førstereisgutt(mann) gleder seg enda mer :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpene i juni

Legg inn av AJ »

Tormod Johansen skrev: 24 apr 2019, 21:14 Du og de andre i dette forumet er utrolig hjelpsomme som deler så mange fine erfaringer! Gjør at en førstereisgutt(mann) gleder seg enda mer :)
Dette er en veldig hyggelig tilbakemelding :thumleft !
Takker på vegne av bidragsyterne og nevner gjerne samtidig at det å nettopp gi gode kvalitative råd og tips som mange har nytte og glede av er en av hovedhensiktene med et forum som MCsiden.no.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar