xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 23 apr 2019, 12:54
Stian87 skrev: 23 apr 2019, 12:42 Synes du skulle sendt Bjerknes speilene i posten. Han hadde sikkert satt pris på det :D
Haha, jeg skal ikke ha noe kinaspeil på Bimmern. Jeg er såpass overtroisk at jeg tror Bimmern hadde sendt sin vrede over meg hvis jeg monterte noe slikt. :lol
Det tror jeg ikke du skal se bort i fra :D Ganske så happy med de speilene som er på bimmeren nå selv.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 24 apr 2019, 09:10
Bjerknez skrev: 23 apr 2019, 12:54
Stian87 skrev: 23 apr 2019, 12:42 Synes du skulle sendt Bjerknes speilene i posten. Han hadde sikkert satt pris på det :D
Haha, jeg skal ikke ha noe kinaspeil på Bimmern. Jeg er såpass overtroisk at jeg tror Bimmern hadde sendt sin vrede over meg hvis jeg monterte noe slikt. :lol
Det tror jeg ikke du skal se bort i fra :D Ganske så happy med de speilene som er på bimmeren nå selv.
Ja, jeg synes dem fungerer bra jeg også. :thumleft

Det er litt tøffere med bar end mirrors snes jeg, men jeg vil ikke ha noe som gjør sykkelen bredere enn den er. Vertfall ikke så lenge de orginale speilene gjør nytten :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Jeg har jo så lyst på en skikkelig kåpesykkel, men har ikke råd til å forsikre en foreløpig.
Men på påskeaften fikk jeg muligheten til å kjøre en 2007 Suzuki GSX-R 1000 et lite stykke. Det var stor overgang fra min S1000R, mye større overgang enn jeg hadde sett for meg. Knærne og hendene var veldig nær hverandre, og det var tungt for høyre håndledd spesielt. Nå var akkurat denne sykkelen tung på gassen, så det hadde nok litt av skylden. Demperne var også steinharde og jeg følte ikke jeg hadde noe god kontakt eller feeling med underlaget. Balansen i sykkelen var også helt annerledes enn jeg er vant med. Så det var en litt usikker svipptur fra Solbergfoss Kraftverk til Balkan i Askim :lol
Håper jeg får sjans til å prøve en eldre (2010) S1000RR i år, til sammenligning. Kanskje det kunne vært neste sykkel :-k


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal spare deg for min mening her... men har du tenkt til å bytte ut en nesten ny S1000R med en 10år gammel RR sykkel?

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Tenkt og tenkt.. jeg elsker S1000R’en min, virkelig. Jeg føler jeg får mer og mer kjemi med den sykkelen for hver sesong. Nå i påsken fikk jeg den til å svinge som jeg aldri har fått til før. Så jeg gleder meg til å få på nye dekk nå og at jeg har hele sesongen foran meg. Sommertur i juli og det hele!
Men på ett eller annet tidspunkt ønsker jeg å eie en kåpesykkel, ja. Eller RR-sykkel. Akkurat nå er det S1000RR, gjerne første generasjon, som det forsåvidt ikke er noe i veien med, som frister mest kanskje.. Men jeg har ikke lyst til å betale det det koster å forsikre den akkurat nå. Vi snakker tre ganger det det koster for sykkelen min.
Har ingen plan, men det er jo lov å drømme og ønske seg dit en gang

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Men hva syntes du om motoren i den du kjørte da, sammenlignet med din egen? Den var riktig nok en eldre modell, men også en RR sykkel så noenlunde jevnbyrdige burde dem kanskje være i form av motor og krefter?

Det så ikke ut til at du dro den noe særlig på girene i videoen, å da tviler jeg også på at du har fått testet dens potensiale?

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Men hva syntes du om motoren i den du kjørte da, sammenlignet med din egen? Den var riktig nok en eldre modell, men også en RR sykkel så noenlunde jevnbyrdige burde dem kanskje være i form av motor og krefter?

Det så ikke ut til at du dro den noe særlig på girene i videoen, å da tviler jeg også på at du har fått testet dens potensiale?
Nei det var ikke sted til å dra skikkelig på girene. Jeg følte kanskje ikke at det var helt trygt heller? Det var en alt for kort tur til å bli kjent med sykkelen. Min umiddelbare oppfatning var at BMW’en drar mye bedre på lavere turtall, og er samtidig mer forutsigbar og kontrollert på høyere turtall. Jeg kjenner jo min egen sykkel veldig godt, men jeg føler at S1000R er med på absolutt alt. Den kan kjøres med fingertuppene og responderer akkurat slik det forventes av meg som fører. Det var ganske mye skyv på lavere turtall i gixxern, men det føltes som mindre enn på BMW’en.
Jeg gleder meg til MC-messens Vårmønstring neste helg. Der er det jo bare nysykler, men jeg håper å få prøvekjørt flere av de. Alltid gøy å sammenligne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Det er i følge internett 185HK'er og 117NM i denne Gixxeren fra 2007. Altså 25HK'er og ca. 5NM. mer enn det er i BMW S1000R. Så den bør definitivt virke sprekere over hele linja enn S1000R. Hvis den ikke gjorde det, så lider den kanskje av tidens tann vil jeg tro.

Det skal dog sies at BMW er så vidt jeg vet gode på og få flest mulig av de oppgitte kreftene ned til bakhjulet. Feks. har S1000R like mange hester som KTM SuperDuke 1290 R på bakhjulet i følge grafer jeg har sett.

EDIT:
Jeg ser nå at 2007 GSXR 1000 har 160HK'er på bakhjulet. Det er et ganske stort tap av krefter vil jeg si i forhold til BMW S1000R. Men så er den jo også 12 år gammel.

En nyere S1000RR vil nok muligens gi deg et bredere smil om munnen når det kommer til motor. Men jeg vil tro smilet vil returnere i takt med kjørelengde, for jeg kan ikke forestille meg at disse syklene er gode på langturer.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

At gixxern har 5Nm mer moment når den peaker i toppen av registeret vil jo ikke si at den drar bedre over hele linja.. jeg følte hvertfall at S1000R drar mye bedre i bånn og kommer seg oppover i turtallsregisteret mye raskere. Men det var som sagt en kort kjøretur, og gixxern føltes som en mye eldre sykkel. Jeg skulle valgt lavere gir for å få kjenne på kreftene, men det var svingete, mye telehiv og støvete asfalt, kombinert med uvant sykkel og lite feeling med underlaget. Så det var ikke spesielt inspirerende til akselerasjoner og kraftig nedlegg
Alle skjønner at du ikke har noe til overs for RR-sykler eller skjønner poenget med dem på veien point taken! Men nå sies det vel at S1000RR er bedre egnet enn mange av de japanske supersportene. Har som sagt aldri prøvd en, men jeg håper å få gjort opp min egen mening om den etterhvert. Har uansett ingen planer om å bytte ut bimmern min med noe annet enda. Fordelen med S1000R er at den er veldig gunstig å forsikre, som er viktig for meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 25 apr 2019, 09:18 At gixxern har 5Nm mer moment når den peaker i toppen av registeret vil jo ikke si at den drar bedre over hele linja.. jeg følte hvertfall at S1000R drar mye bedre i bånn og kommer seg oppover i turtallsregisteret mye raskere. Men det var som sagt en kort kjøretur, og gixxern føltes som en mye eldre sykkel. Jeg skulle valgt lavere gir for å få kjenne på kreftene, men det var svingete, mye telehiv og støvete asfalt, kombinert med uvant sykkel og lite feeling med underlaget. Så det var ikke spesielt inspirerende til akselerasjoner og kraftig nedlegg Bilde
Alle skjønner at du ikke har noe til overs for RR-sykler eller skjønner poenget med dem på veien Bilde point taken!
Du har nok rett i det. Sykkelen du kjørte ser ut til å ha maks moment rundt 11.500rpm. S1000R peaker på rundt 10.800rpm. Ikke voldsom forskjell men dog.

Men jeg må arrestere deg litt. Jeg har ikke noe i mot RR sykler generelt. Jeg synes mange av dem er tøffe og jeg skjønner veldig godt hvorfor den yngre garde ønsker å eie en slik. Helt klart spennende sykler med førsteklasses kjøreegenskaper, på bane.

Jeg prøver bare hele tiden og finne argumenter for hvorfor enkelte godt voksne mennesker velger å vurdere kjøp av en slik sykkel når økonomien i tillegg ikke strekker helt til og det medfører å bytte inn en langt nyere sykkel og samtidig svinhøy forsikringspremie etc. bare for å "fullføre en drøm" man hadde som liten.

Jeg hadde forstått det hvis du ville kjøre mye på bane og starte i den retningen, men på dem grunnlagene du har gitt så langt så klarer jeg ikke annet enn å la vær og kommentere.

Jeg synes bare det er litt artig og kanskje også litt lærerikt og høre folks argumenter rundt valgene dem tar. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å be meg ta en bolle og klappe igjen brødsaksa for så og klinke til å kjøpe en slik, men jeg synes -i følge dine egne utsagn- at dårlig økonomi og en "barnedrøm" er en utrolig dårlig kombinasjon av argumenter for å velge en slik.

Jeg er selv godt over 40 år gammel og selv om jeg fint kunne tatt meg råd til både en Triumph Rocket II eller en BMW S1000RR, så klarer jeg rett og slett ikke og forsvare et slikt kjøp såpass at jeg går til et slikt skritt. Ikke kjører jeg så voldsomt mye sykkel som jeg gjorde de første tre årene og så vidt jeg vet kjører ikke du noe særlig mer enn meg.

Men skulle du allikevel velge å kjøpe en slik sykkel, så vil jeg gjerne se den, og jeg skal til og med spandere en kaffe eller to på deg ved neste korsvei som en gratulasjon. Jeg liker utseende og imaget disse syklene gir, men vertfall JEG føler meg litt for gammel til å flashe imaget mer enn jeg allerede gjør :lol

Uansett, så blir det spennende å se hva du til slutt ender opp med. Du kjenner meg vel uansett såpass at du vet jeg sier dette med glimt i øyet og ikke for å provosere deg på noe som helst måte. Hvis du tror det, så er det på høy tid at vi treffes snart for en kaffekopp :vs

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Nå skreiv jeg et langt svar.. men det blir for kjedelig å diskutere opp og ned rundt det her
Ja, jeg tror også du er blitt for gammel. Det er en del surrete betraktninger du kommer med, men jeg velger å tro at du prøver å være morsom eller bare provosere og terge, med glimt i øyet, som du sier.
Men du vet jo ingenting om min økonomi, som du nevner. Motorsykkel er min hobby, og jeg velger å bruke så så mye penger på det. Jeg har tre barn i huset (et hus som vi eier!) som jeg forsørger sammen med kona. Du skulle bare visst hva det koster!
Jeg har ikke behov for å flashe, bevise eller overbevise noe som helst. Jeg er bare veldig entusiastisk ovenfor motorsykler

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Haha, nei jeg vet ingenting om din økonomi, men du har opp til flere ganger gitt et annet inntrykk. Men nok om det.

Uansett... jeg skal la deg få hvile nå :lol

Vi snakkes :vs

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

Jeg støtter fullt ut at du kjøper en S1000RR som jeg kan prøvekjøre Øyvind, synes det er et glimrende og klokt valg :D

Hender jeg fantaserer om RR sykler jeg også, akkuratt som jeg fantaserer om å kjøre F1, men ender antakelig med en sportstourer eller noe sånt neste gang :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 25 apr 2019, 11:22 Jeg støtter fullt ut at du kjøper en S1000RR som jeg kan prøvekjøre Øyvind, synes det er et glimrende og klokt valg :D

Hender jeg fantaserer om RR sykler jeg også, akkuratt som jeg fantaserer om å kjøre F1, men ender antakelig med en sportstourer eller noe sånt neste gang :knegg
Min drøm er egentlig en slik:
2019-rocket-render.jpg
Men klarer rett og slett ikke å bruke 350k pluss på noe slikt. Mulig jeg er gjerrig...eller bare fornuftig... Forhåpentligvis det sistnevnte... :redface
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Stian87 skrev: 25 apr 2019, 11:22 Jeg støtter fullt ut at du kjøper en S1000RR som jeg kan prøvekjøre Øyvind, synes det er et glimrende og klokt valg :D

Hender jeg fantaserer om RR sykler jeg også, akkuratt som jeg fantaserer om å kjøre F1, men ender antakelig med en sportstourer eller noe sånt neste gang :knegg
Haha Bilde Det synes du vel!
Skal ikke ha noen RR i år i hvert fall. Men jeg håper å få prøve en i år så jeg kan sjekke om den gir meg godfølelsen eller ikke.
Sportstourer er jo ikke dumt. Så lenge den er litt mer sport enn tourer Bilde hvilken sykkel tenker du på da da? Kawasaki H2 SX SE? Koster en formue Bilde
Bjerknez skrev:Min drøm er egentlig en slik:
2019-rocket-render.jpg
Men klarer rett og slett ikke å bruke 350k pluss på noe slikt. Mulig jeg er gjerrig...eller bare fornuftig... Forhåpentligvis det sistnevnte... :redface
Mye penger, og kanskje en litt tung, upraktisk sykkel? Man er jo forskjellige, men til mitt bruk hadde den blitt enormt svær, tung og upraktisk Bilde og er ikke da en litt mindre, men heftigere HD kulere??

Låst