MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

pekle skrev: 07 apr 2019, 22:58
Sakkle skrev: 07 apr 2019, 18:49 Er det forresten noen som vet om det finnes statistikk på MC-ulykker fordelt på måned? Jeg er litt nysgjerrig på om mars, april og mai har flere ulykker sammenlignet med andre måneder i sesongen. Rent logisk vil jeg enten tro at tidlig sesong har mange ulykker grunnet vinter-rustne førere som kjører over evne, grus i veibanen, teleskader etc. Alternativt er det flere ulykker på sommeren rett og slett fordi det er da folk har ferie og tid til å kjøre mye...
Kan se her: https://www.ssb.no/statbank/table/06794/

For drepte er det nok heldigvis så få at det ikke er statistisk signifikant, men skadde kan kanskje gi en pekepinn. Men uten å vite hvor mange som faktisk kjører i de forskjellige månedene er det ikke så lett å trekke konklusjoner. Veldig få skadde i mars, naturlig nok, heller ikke svært mange i april, men i mai tar det seg opp og holder seg jevnt resten av sesongen. De som kjører tidlig er vel gjerne klar over utfordrende forhold og kjører kanskje penere? Jeg kjører iallfall med ekstra gode marginer nå om dagen.
Interessant...

Jeg ble ikke så veldig mye klokere, men det ser ut som om det kanskje øker mot midten av sesongen. Jeg antar at dette rett og slett er fordi det er flere motorsyklister på veiene da. Så ikke så lett, som du sier, å lese noe mer ut fra disse tallene.

Bilde
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

ZZR-Erling

Re: MC-ulykker

Legg inn av ZZR-Erling »

Antall drepte henger nok mye sammen med været. En kan trolig se likheter der, mer enn noe annet.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Man må også ikke bare ta hensyn til flere mc'er på veiene i juli, det er jo feriemåned, og også flere trafikanter ute på veiene.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

biker7 skrev: 07 apr 2019, 19:15
AJ skrev: 07 apr 2019, 18:00 Uffameg... :sorry

https://www.ostlendingen.no/trafikkulyk ... -69-749794

Kjør forsiktig, folkens!
Tragisk..
Rett øst for der jeg bor. Håpe det ikke er noen jeg kjenner..
Triste greier ja, han var medlem i min klubb. Godt voksen og erfaren kar, road captain i sitt lokale chapter. Hvil i fred veteran.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Uhell som dette med fatalt utfall blir mer nært og smertelig følbart når noen man kjenner og gjerne har møtt flere ganger i MC sammenheng og antakelig også i andre sosiale sammenhenger.

Husket selv da Bjørn fra Grua, ikke langt unna her jeg bor, omkom i Hagantunnelen på vei til jobb i Oslo. Dette skjedde for noen år siden da vi begge var Moto Guzzi eiere.
Husker det gikk kaldt nedover ryggen på meg da jeg så bildet av sykkelen fra ulykkesstedet. Selv om lett identifiserbare detaljer som kjennetegn og evt. andre individuelle særtrekk på sykkelen, var sladdet, kjente jeg likevel igjen sykkelen.
Begravelsen noen dager senere var en sterk opplevelse. Det var også henvendelsen fra kona hans kort tid etter ulykken hvor hun spurte om familien kunne bruke et bilde jeg hadde tatt av ham i forb. med et intervju jeg gjorde med ham i lokalavisen...

Her på forumet husker jeg fortsatt godt faren til en bruker her på forumet, som omkom ved spesielt uheldige omstendigheter. Faren, som døde i denne ulykken, var også medlem her, om enn ikke like aktiv som sønnen var. Siden dødsfallet avtok sønnens aktivitet her inne.
Og det synes jeg ikke er så rart, for å si det slik, nettopp fordi mye av det sønnen skrev om her på MCsiden var turer han og faren gjorde i inn- og utland.
Å miste sin far og gode turkamerat i en en slik tragisk ulykke vil uunngåelige prege ham og resten av familien i lang tid og i sterkere og svakere grad resten av livet. Kanskje sterkest når MCsesongen begge gledet seg til starter.
Faren som omkom kjørte for øvrig en maken orange Triumph Tiger 1050, som jeg hadde i sin tid...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Har selv en kompis som døde i MC ulykke for noen år siden. Han kjørte en traik (tre-hjuling) som han hadde leid. Han hadde med seg en bekjent som passasjer. Han traff en elg i høy fart og døde momentant. Det ironiske var at kompisen hans ble kastet av sykkelen og nærmest reiste seg opp og børstet av seg. Han sliter den dag i dag, så vidt jeg vet. Dette er vel ca. 15 år siden nå...

Så har jeg en annen kompis som kjørte en RIB med 500 HK'er. Han sovnet bak spakene og kjørte rett på en holme. Dette var en usedvanlig båtvant person og arbeidet også på en marina.

Tragisk er det okke som, men med erfaring øker også selvtilliten og kanskje blir man for sikker på egne vegne. Jeg må ta meg selv i dette hele tiden som motorsyklist. Oftest så tar heldigvis fornuften overhånd...

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: MC-ulykker

Legg inn av NeXtGeN »

https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoeg ... 9360a7e344

Det er mye nå disse dagene :( Ikke bra...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Gla'sak av noe som kunne endt på verst tenkelig måte:

https://www.tv2.no/nyheter/10534772/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

:sorry
På en veistrekning hvor mange av oss kjører opptil flere ganger i løpet av sesongen...
Mange og en god del uoversiktlige svinger der ulykken skjedde. Lett å komme over i motgående både for bil og MC uten at skal spekulere i årsakene til denne tragiske ulykken.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: MC-ulykker

Legg inn av xyvind »

Offf.. trist. Jeg kjørte rv2/fv21 fra Kongsvinger til Halden på langfredag. Veldig dårlig asfalt før man kommer til Ørje, et lappeteppe uten sidestykke ispedd en forferdelig masse telehiv og lange sprekker. Utrolig at vi har så dårlig veistandard her til lands. Kjør forsiktig.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Motorsyklist kjørte i autovernet i Kvinesdal:
Bilde
Krever aboonement: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/wP3 ... orte-utfor

"En motorsyklist skal ha kollidert med autovernet på stedet, opplyser politiet. Skadeomfanget er usikkert."

Det jeg lurer på når det gjelder slike ulykker der motorsyklist er alene i ulykken er, hvorfor skjer det? Jeg kan forstå at det kan skje ulykker der en bilfører for eksempel ikke ser seg om, men hva med disse situasjonene der motorsyklisten er alene om ansvaret?

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Det kan jo være alt fra for høy fart, grus i veibanen, oljesøl i veibanen, fiksering i forbindelse med sving/fart, uoppmerksom, tretthet, dyr i veibanen ++

Oftest er vel singelulykker i forbindelse med høy fart, uten å dra fram noe statistikk på det.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Det jeg tenker er at singelulykker der motorsyklisten har ansvaret bør ikke skje, og når det først skjer så blir det nesten "flaut" i mine øyne. Nå tenker jeg ikke på oljesøl, grus og ville dyr. Det er jo krav til å lære slike ting som trøtthet, fart og sving for å i det hele tatt få lov til å kjøre! Det samme gjelder de fleste kjøretøy, enten det er bil, båt eller fly bare så det er sagt.

NB: Dette er kun generelt, gjelder ingen spesifikke saker.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Hadde kanontur i Telemark i går...helt til kompisen var litt ukonsentrert i undergang på Valebø og kjørte på sand i veibanen (som Valebø ellers er fritt for) :O Lav fart men fikk sladd, kontra og highsidet. Kastet tilfeldigvis blikk i speilet og så det skjedde så sammen med annen motorsyklist som kom andre veien og så hendelsen, var vi borte hos han på få sekunder. Ble litt skremt da han var livløs men heldigvis bare bevisstløs og våknet nokså fort.

Resultat var ribbein og kravebeinsbrudd. Kjipt men på annen side så kunne han fort havnet i elveleiet ved siden av, 4-5m ned i grov stein, han endte opp inntil det 30cm høye kanten. Ambulanse, politi og brannvesen(!) kom nokså kjapt og hadde flaks at Viking var i nærheten så slapp å vente i all evighet etter alle var dratt.

Gjør seg jo litt tanker men forsåvidt lite å gjøre med for høy fart, mest klønete og uheldig. Er ikke sjakk vi driver med så til en viss grad må man akseptere risikoen selv om man selvfølgelig styrer risikonivået selv.

PS! Gikk rimelig bra med sykkelen ;)

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 02 mai 2019, 19:09 Det jeg tenker er at singelulykker der motorsyklisten har ansvaret bør ikke skje, og når det først skjer så blir det nesten "flaut" i mine øyne. Nå tenker jeg ikke på oljesøl, grus og ville dyr. Det er jo krav til å lære slike ting som trøtthet, fart og sving for å i det hele tatt få lov til å kjøre! Det samme gjelder de fleste kjøretøy, enten det er bil, båt eller fly bare så det er sagt.

NB: Dette er kun generelt, gjelder ingen spesifikke saker.
Flaut eller ikke, det er nok en kjennsgjerning at de fleste mculykker er singelulykker, og at årsaken i hovedsak er manglende ferdigheter i kombinasjon med for høy fart.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

FreewheelBurning skrev: 02 mai 2019, 19:09 Det jeg tenker er at singelulykker der motorsyklisten har ansvaret bør ikke skje, og når det først skjer så blir det nesten "flaut" i mine øyne. Nå tenker jeg ikke på oljesøl, grus og ville dyr. Det er jo krav til å lære slike ting som trøtthet, fart og sving for å i det hele tatt få lov til å kjøre! Det samme gjelder de fleste kjøretøy, enten det er bil, båt eller fly bare så det er sagt.

NB: Dette er kun generelt, gjelder ingen spesifikke saker.
At det finnes krav betyr da ikke at folk ikke gjør feil?

Folk driter seg ut. Det skal ikke nødvendigvis mer til en et øyeblikks uoppmerksomhet eller en liten feilberegning før du ligger i grøfta. Flaut synes nok de som får det til det er også, om de overlever.

Rusten etter vinteren, overvurdering av egne ferdigheter, for stor fart, alkohol og eller narkotika, skulle bare tøffe seg litt for en kamerat osv. osv. det finnes drøssevis av årsaker til at slikt skjer.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

En grunn til at jeg kommenterte det er at det er vanskelig (for meg) å få noe sympati i sånne tilfeller. Og jeg pleier å være meget sympatiserende. Hvis man er uoppmerksom i ett sekund og det fører til ulykke så ja, da kan jeg få medfølelse og også kjenne meg selv igjen. Hvis man råkjører eller kjører i rus, så har jeg ikke noe medfølelse til overs. Da blir det nærmest "som forjent" i mine øyne.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

pingvin skrev: 02 mai 2019, 19:15 Hadde kanontur i Telemark i går...helt til kompisen var litt ukonsentrert i undergang på Valebø og kjørte på sand i veibanen (som Valebø ellers er fritt for) :O Lav fart men fikk sladd, kontra og highsidet. Kastet tilfeldigvis blikk i speilet og så det skjedde så sammen med annen motorsyklist som kom andre veien og så hendelsen, var vi borte hos han på få sekunder. Ble litt skremt da han var livløs men heldigvis bare bevisstløs og våknet nokså fort.
De undergangene der er veldig skumle. Trangt og uoversiktlig. Hender det kommer biler i mot som holder alt for høy fart også.

De føles også litt poengløse iom. at det kanskje går tog på den linja sånn ca. en gang i skuddåret.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg ser veien der, hadde jeg tatt det pent i utgangspunktet. Er jo masse sand i veikanten og den sanden havner gjerne ut i veibanen i svinger. Spesielt med tanke på den murkanten som ikke akkurat gir en myk stopp hvis noe skulle skje.

Sympati mot å skli på sand i sving må jeg vel si at jeg delvis har. Er dritt når slikt skjer, uavhengig av hvem som har skylden etc.

Men stedet på bildet ser ikke ut som en veistrekning jeg hadde dratt veldig på vertfall.

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Små ekle de undergangene på Valebøveien. Godt det gikk relativt bra!
Ellers er jo valebøveien utrolig moro :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Toven skrev: 02 mai 2019, 18:59 Det kan jo være alt fra for høy fart, grus i veibanen, oljesøl i veibanen, fiksering i forbindelse med sving/fart, uoppmerksom, tretthet, dyr i veibanen ++

Oftest er vel singelulykker i forbindelse med høy fart, uten å dra fram noe statistikk på det.
Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.

Fare for at nå blir oppfattet som besserwisser...men har kræsjet 3 ganger skikkelig og alle gangene uten en bil eller noe som helst i nærheten. Kjørte ikke ut i noen av tilfellene, ikke noe stivning eller bommet på svingen. Bare rett og slett kjørt for fort og fått slipp på hjula. Én gang sand i svingen, én gang frost i bakken...og en gang bare idiotkjøring.

Så bortsett fra den siste (som var den første kræsjen) hvor det var fine forhold og ikke noe uforutsett bare altfor høy fart, så kunne de andre to vært unngått med litt lavere fart...mer margin :thumleft

Men fart er gøy...skal jeg kjøre med null risiko gir det meg ingenting, da kjører jeg heller bil, er jo mye mer behagelig. Prøver å finne balansen mellom moro og trygt men må nok innrømme at noen ganger bikker litt i favør av første :sorry
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

pingvin skrev: 02 mai 2019, 19:42 Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.

Fare for at nå blir oppfattet som besserwisser...men har kræsjet 3 ganger skikkelig og alle gangene uten en bil eller noe som helst i nærheten. Kjørte ikke ut i noen av tilfellene, ikke noe stivning eller bommet på svingen. Bare rett og slett kjørt for fort og fått slipp på hjula. Én gang sand i svingen, én gang frost i bakken...og en gang bare idiotkjøring.
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen...

Ja, vi er vel alle enige i at man BØR ha marginene i behold. Men folk gjør feil og driter seg ut, deg selv inkludert tydeligvis.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Ja, vi gjør alle feil. Har selv vert i bakken en gang. Om jeg lærte noe? Egentlig ikke. Annet enn at S1000R ikke er veldig godt egnet på gjørme. Selv ikke i gangfart. Bortsett fra det har jeg klart meg bra så langt gjennom de fem første årene som motorsyklist. :)

Svar