MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Sakkle skrev: 02 mai 2019, 19:46
pingvin skrev: 02 mai 2019, 19:42 Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.

Fare for at nå blir oppfattet som besserwisser...men har kræsjet 3 ganger skikkelig og alle gangene uten en bil eller noe som helst i nærheten. Kjørte ikke ut i noen av tilfellene, ikke noe stivning eller bommet på svingen. Bare rett og slett kjørt for fort og fått slipp på hjula. Én gang sand i svingen, én gang frost i bakken...og en gang bare idiotkjøring.
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen...

Ja, vi er vel alle enige i at man BØR ha marginene i behold. Men folk gjør feil og driter seg ut, deg selv inkludert tydeligvis.
Poenget prøvde å få frem er at er oftest ikke slik at man enten kjører for fort eller er uheldig fordi det er grus i svingen. Tryner man på grus så har man ikke hatt nok margin til å bremse ned og/eller svinge unna så antagelig i 95% av ulykkene har man da kjørt for fort.

Virket på et par av innleggene at ble skilt på at enten bare kjørt altfor fort og velter selv om bra grep etc (som for så vidt er mulig, har jo prestert det også), eller at grus etc i sving. Prøvde bare å poengtere at gjerne kombinasjonen som forårsaker uhellet. Jeg hadde lenge oppfatningen at var greit å kjøre så fort som gjorde, også etter uhellene, måtte bare bli enda flinkere å kjøre...til en dag innså at kjørte egentlig ikke for fort så lenge optimale forhold men måtte legge inn margin for uforutsette forhold og risiko for dårlig grep pga grus, diesel etc., landeveien er ikke en racerbane. Sikkert (forhåpentligvis) opplagt for de fleste men om kan få én person som tenkte som meg til å legge inn litt mer margin er jeg fornøyd. Og om ikke så har jeg i hvert fall prøvd...

At jeg bare er sånn passe flink til å følge egne råd gjør det ikke mindre riktig ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: MC-ulykker

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 02 mai 2019, 19:42 Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.
100% enig etter 35 år på mc. En må alltid ha margin og være klar for å korrigere dersom en er uheldig og kommer på "glatten" eller i uforutsette situasjoner. Og så er det lurt å følge magefølelsen, dvs ikke for tøff i trynet når en har en fornemmelse av at noe er som det ikke skal være. Bin there done that jeg også :D
I tillegg gjelder sporvalg som en lærte den gang en tok kjøretimer (selv om de lærer litt annen teknikk idag enn da jeg tok lappen). Det er viktig for å forhindre hendelser spesielt i svinger hvor en ofte leser om ulykker.
Snakket med en kjørelærer til ungene mine som er en gammel kjenning fra 80 tallet, og idag lærer de visstnok å ligge til venstre i venstresvinger for at de skal ha mer margin dersom de "stivner" eller annet skjer i svingen for å ha mer margin før de havner utfor asfalten. Sikkert fornuftig, men for min del er det ut til høyre i kjørebanen inntil en ser ut av svingen. Men dette er gammel erfaring og vane som iallefall ikke jeg klarer å endre. I tillegg mente kjørelæreren at det kunne ligge sand/grus uti svingen, og det er jo forsåvidt sant. Men der må en bruke øynene og sveipe over, mener no jeg. Har fungert fint til nå :thumleft

En ting er 100% sikkert. Går en på trynet har en ikke hatt marginen en trengte. Lett å si, men slik er det.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Har også opplevd "singelulykke" der mc dro av veien pga billist.. bilisten var ikke direkte involvert i ulykken da det ikke var kontakt mellom kjøretøyene og dermed gikk fri... men det var valg mellom treffe bilen eller grøfta...Bilfører nektet også på sin rolle..

Marginer for å ta høyde for andres handlinger er også viktig-ikke bare kjøreforholdene..
Har noen tenkt over om de greier å stoppe/svinge unna hvis det står en bil/traktor/elg (eller en tulling)rett rundt svingen vi runder i 80+?
Jeg og noen kompiser testet ut dette uten at den "uheldige" visste om dette..lærerikt kan man si... fikk det samme servert på en tur i retur også...ENNÅ mer lærerikt og litt skremmende hvor "close call" eller værre det kunne blitt..
I dag har jeg en del mer spærrer enn for 40 år siden-og trafikken er heller ikke lik..
Reaksjonsevnen er heller ikke like kjapp som for 40år siden heller må jeg innrømme... :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Relevant er en video fra RJ om det å alltid kjøre på 70 %, for å ha de resterende 30 % tilgode for ting som kan oppstå.


Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: MC-ulykker

Legg inn av Zerocool1984 »

pingvin skrev: 02 mai 2019, 19:15 Hadde kanontur i Telemark i går...helt til kompisen var litt ukonsentrert i undergang på Valebø og kjørte på sand i veibanen (som Valebø ellers er fritt for) :O Lav fart men fikk sladd, kontra og highsidet. Kastet tilfeldigvis blikk i speilet og så det skjedde så sammen med annen motorsyklist som kom andre veien og så hendelsen, var vi borte hos han på få sekunder. Ble litt skremt da han var livløs men heldigvis bare bevisstløs og våknet nokså fort.

Resultat var ribbein og kravebeinsbrudd. Kjipt men på annen side så kunne han fort havnet i elveleiet ved siden av, 4-5m ned i grov stein, han endte opp inntil det 30cm høye kanten. Ambulanse, politi og brannvesen(!) kom nokså kjapt og hadde flaks at Viking var i nærheten så slapp å vente i all evighet etter alle var dratt.

Gjør seg jo litt tanker men forsåvidt lite å gjøre med for høy fart, mest klønete og uheldig. Er ikke sjakk vi driver med så til en viss grad må man akseptere risikoen selv om man selvfølgelig styrer risikonivået selv.

PS! Gikk rimelig bra med sykkelen ;)

Bilde

Bilde

Bilde
Jeg er ganske ny som mc fører men hvordan skal man unngå slike uhell? Det står at føreren hadde lavt fart men fikk sladd allikevel.. ikke alltid lett å få med seg alt på bakken heller..

Hvordan hadde DU kjørt denne strekning? Jeg tenker holde lav fart, og unngå å lene sykkelen for mye..?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Highside er noe drit.. Jeg skled så innmari på grus første året med lappen selv. Det eneste som sto i hodet mitt var å ikke forlate sykkelen. Det glapp bak, og jeg kløyp meg fast alt jeg kunne og ventet på at det skulle ta tak, men fothviler skrapte. Da det tok tak var det fri vei i motsatt kjørebane, da vrei jeg styret fullt over i motgående og klarte å holde meg på sykkelen. Litt smalere vei og det hadde vært tett på kanten på venstre sida. Redda den inn den gangen, men om jeg klarer det neste gang aner jeg ikke. Jeg hadde flaks og kom ikke veldig «rundt meg selv» før det tok tak.

ZZR-Erling

Re: MC-ulykker

Legg inn av ZZR-Erling »

KawaKjetil skrev: 02 mai 2019, 22:27
pingvin skrev: 02 mai 2019, 19:42 Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.
100% enig etter 35 år på mc. En må alltid ha margin og være klar for å korrigere dersom en er uheldig og kommer på "glatten" eller i uforutsette situasjoner. Og så er det lurt å følge magefølelsen, dvs ikke for tøff i trynet når en har en fornemmelse av at noe er som det ikke skal være. Bin there done that jeg også :D
I tillegg gjelder sporvalg som en lærte den gang en tok kjøretimer (selv om de lærer litt annen teknikk idag enn da jeg tok lappen). Det er viktig for å forhindre hendelser spesielt i svinger hvor en ofte leser om ulykker.
Snakket med en kjørelærer til ungene mine som er en gammel kjenning fra 80 tallet, og idag lærer de visstnok å ligge til venstre i venstresvinger for at de skal ha mer margin dersom de "stivner" eller annet skjer i svingen for å ha mer margin før de havner utfor asfalten. Sikkert fornuftig, men for min del er det ut til høyre i kjørebanen inntil en ser ut av svingen. Men dette er gammel erfaring og vane som iallefall ikke jeg klarer å endre. I tillegg mente kjørelæreren at det kunne ligge sand/grus uti svingen, og det er jo forsåvidt sant. Men der må en bruke øynene og sveipe over, mener no jeg. Har fungert fint til nå :thumleft

En ting er 100% sikkert. Går en på trynet har en ikke hatt marginen en trengte. Lett å si, men slik er det.
Helt enig Kjetil. Ut til høyre i venstre sving for så å skjære innover om det ikke er motgående. Inn mot midten i venstresving ser jeg for meg vil måtte medføre hurtig kursendring dersom det kommer noen imot.. =ikke bra, drifter veldig fort rett ut!
Jeg prøver å lage myke, jevne buer, og skape oversikt samt handlingsrom.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ganske ny som mc fører men hvordan skal man unngå slike uhell? Det står at føreren hadde lavt fart men fikk sladd allikevel.. ikke alltid lett å få med seg alt på bakken heller..

Hvordan hadde DU kjørt denne strekning? Jeg tenker holde lav fart, og unngå å lene sykkelen for mye..?
Vanskelig å si hvordan JEG hadde kjørt her ut fra bildene. Det er noe man avgjør underveis etc. Men i mine øyne hadde jeg tatt det veldig pent der. Det er allerede mye sand langs veikanten og det betyr at det også kan ligge like mye sand midt i veien.

Høye steinmurer og smal dårlig vei bør også gi et ganske tydelig signal på at her bør man ta det pent.

Jeg hadde også lav fart når jeg veltet i 2015. Gangfart faktisk. Kjørte inn i en tunell på fjellet (grusvei) og der hadde det dryppet fra taket og laget gjørme som igjen lå oppå betong i tunellen. med sportsdekk med dårlig grep på gjørmete underlag var man dermed dømt til å gå på trynet der. Det var også midt i en sving og nedoverbakke.

Farten var så lav at den kunne jeg ikke gjort noe med, men hadde jeg forutsett at det var så gjørmete hadde jeg tatt svingen litt annerledes og da hadde jeg kommet meg gjennom med stor sannsynlighet. Så hvem sin feil var dette? Selvsagt ingen andres feil enn min egen.

Hvis man holder lav fart og likevel sklir, så har man fortsatt for høy fart. Hvem ellers er det som skulle hatt skylden her? man kan kanskje gi Statens Vegvesen en del av skylden, men jeg er overbevist om at man fint kunne passert den svingen der hvis farten var tillpasset forholdene.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ronning »

mekkern skrev: 02 mai 2019, 22:48 Har noen tenkt over om de greier å stoppe/svinge unna hvis det står en bil/traktor/elg (eller en tulling)rett rundt svingen vi runder i 80+?
Hvis man ikke tenker over det har man ikke noe å gjøre bak et ratt eller styre mener jeg.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Zerocool1984 skrev: 03 mai 2019, 00:12 Hvordan hadde DU kjørt denne strekning? Jeg tenker holde lav fart, og unngå å lene sykkelen for mye..?
DET kan jeg svare på siden kjørte rett foran. For det første så lyver faktisk bildet, det er mer knotete/trangere/uoversiktlig enn ser ut som så ingen hverken kan eller vil kjøre fort der.

Så ble bremse ned godt før undergang, se at ikke kommer noen i mot og tusle rolig over der var fritt for sand (i "hjulsporet"). For meg var dette helt udramatisk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: MC-ulykker

Legg inn av L M »

Ronning skrev: 03 mai 2019, 07:38
mekkern skrev: 02 mai 2019, 22:48 Har noen tenkt over om de greier å stoppe/svinge unna hvis det står en bil/traktor/elg (eller en tulling)rett rundt svingen vi runder i 80+?
Hvis man ikke tenker over det har man ikke noe å gjøre bak et ratt eller styre mener jeg.
Jeg tenker ikke over det før hver eneste sving. Man skal kjøre med marginer, men jeg er helt overbevist om at ingen her inne kjører med gode nok marginer til å kunne stoppe for plutselig hindring i enhver sving.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ronning »

Muligens ikke, men man må jo ha en tanke om at det KAN være noe rundt svingen du ikke ser utgangen av, og da må man jo kjøre deretter. Folk kjører vel ikke likt i svinger med full oversikt, og i svinger man ikke ser slutten på?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Jeg har faktisk opplevd akkurat det. Hadde tenkt å gå inn i sving litt aktivt, og holdt god fart, men fikk en fornemmelse av at jeg skulle slakke ned litt, og ganske riktig, der var det faktisk en traktor i utgangen av svingen. Det gikk bra, men med 20.30Km høyere hastighet tror jeg ikke det hadde gått like bra.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

KawaKjetil

Re: MC-ulykker

Legg inn av KawaKjetil »

I 2015 var jeg på førerutviklingskurs på Rudskogen i 2 dager. Første halve dagen var det kjøretrening før frislipp etter lunsj.
Alt vi gjennomgikk hadde jeg lært før. Men en ting var nytt, og det var full brems med nedlegg i sving i oppimot 140 km/t. Fikk meg en aha-opplevelse over hvor sikkert og effektivt innbremsing gikk samt at sykkel rettet seg rett opp med en gang innbremsing startet!! Er jo ikke lett å trene på dette på landeveien. Dette var nyttig erfaring som jeg håper jeg husker den dagen det evt blir nødvendig (bank i bordet og alt det der at det ikke kommer å skje)

Om 3 uker er det Rudskogen igjen og førerutviklingskurs. Kan anbefale dette for alle typer førere og sykler!
Hadde vi hatt en Rudskogen her i Bergen så hadde jeg hatt årskort :prop:

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 03 mai 2019, 06:57 Jeg hadde også lav fart når jeg veltet i 2015. Gangfart faktisk. Kjørte inn i en tunell på fjellet (grusvei) og der hadde det dryppet fra taket og laget gjørme som igjen lå oppå betong i tunellen. med sportsdekk med dårlig grep på gjørmete underlag var man dermed dømt til å gå på trynet der. Det var også midt i en sving og nedoverbakke.

Farten var så lav at den kunne jeg ikke gjort noe med, men hadde jeg forutsett at det var så gjørmete hadde jeg tatt svingen litt annerledes og da hadde jeg kommet meg gjennom med stor sannsynlighet. Så hvem sin feil var dette? Selvsagt ingen andres feil enn min egen.

Hvis man holder lav fart og likevel sklir, så har man fortsatt for høy fart. Hvem ellers er det som skulle hatt skylden her? man kan kanskje gi Statens Vegvesen en del av skylden, men jeg er overbevist om at man fint kunne passert den svingen der hvis farten var tillpasset forholdene.
Har gjort det samme, riktignok på snø/holke, rakk ikke å tenke en gang før jeg lå i bakken, trodde jeg skulle komme over det lille partiet. Lavere fart hadde ikke hjulpet meg, det er ikke mange gradene du skal være ute av 0 punktet før du sklir, hvis det er glatt nok. Gjør ikke det samme en gang til.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar