Alpene i juni

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Tormod Johansen skrev: 24 apr 2019, 21:14Takker masse for disse tipsene!
Har sett gjennom hele ruteforslaget ditt, og syns runden ser utrolig bra. Skal ikke se bort fra at jeg rett og slett kjører den :)
Ser at jeg får med meg omtrent alle de passene jeg i første omgang tenkte meg, og flere jeg ikke har tenkt på :)
Den ER utrolig bra i all beskjedenhet ;-)
Tormod Johansen skrev: 24 apr 2019, 21:14Nå er det også slik at jeg har en kjøredag til :) Med ankomstdagen og hjemreisedagen blir det til sammen 7 dager. Hjemreisedagen må jeg være på flyplassen for å levere Ducatien senest kl 16. Det rekker jeg med den etappen du foreslo over.

Våger meg å spørre om du har et turforslag til som kan kombineres med den ruten du ga meg her :)
Ja, ja, jeg synes jo dette er kjempemoro! Ville beholdt ruten men lagt inn 2 overnattinger i Bormio og tatt rundtur uten bagasje også her, Pso Gavia, Mortiolo (smal men kjempemorsom, de sykler ofte her i Giroen), Pso Bernina og tilbake om Livigno, SLIK :thumleft

ELLER

Dra videre til Andermatt, her er noen av verdens beste veier, RUTE :twisted Her er det tjukt med høydare...bare pass på å ikke havne i tunnelen over San Bernandino!!!

Og så kommer gromdagen. Tenkte egentlig rett vest over Furkapass fra Andermatt men vinterstengt tydeligvis så dro ruten over Gottard og Nufenen som er kanonbra men blir veldig langt. Etter Furka kommer Grimsel og Sustenpass, begge terningkast 6...minst! Og så Klausenpass som også er kanon. Langt men suveren dag, RUTE :twothumbs:

EDIT: Korrigert ruten over så over Furkapass, blir 4 mil kortere, KORRIGERT RUTE

Men da mister du Ofen og Fluelapass før davos, får ikke alt :eh Må vel kunne kalles et luksusproblem. Veien rundt Andermatt ER legendariske. Setter nok Dolomittene høyest, ikke minst pga naturen men selvfølgelig også veiene. Men vil kanskje påstå at veien rundt Andermatt er verdens beste og jammen ikke dum natur der heller :prf
Sist redigert av pingvin den 26 apr 2019, 16:54, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

AJ skrev: 24 apr 2019, 21:51
Tormod Johansen skrev: 24 apr 2019, 21:14 Du og de andre i dette forumet er utrolig hjelpsomme som deler så mange fine erfaringer! Gjør at en førstereisgutt(mann) gleder seg enda mer :)
Dette er en veldig hyggelig tilbakemelding :thumleft !
Takker på vegne av bidragsyterne og nevner gjerne samtidig at det å nettopp gi gode kvalitative råd og tips som mange har nytte og glede av er en av hovedhensiktene med et forum som MCsiden.no.
Jeg mener det er viktig å gi uttrykk for at jeg er fornøyd :) Og tilbakemeldingene her i forumet, er mer enn jeg forventet :) Håper jeg selv en gang kan bidra med erfaringer her også :)

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 24 apr 2019, 22:54
Tormod Johansen skrev: 24 apr 2019, 21:14Takker masse for disse tipsene!
Har sett gjennom hele ruteforslaget ditt, og syns runden ser utrolig bra. Skal ikke se bort fra at jeg rett og slett kjører den :)
Ser at jeg får med meg omtrent alle de passene jeg i første omgang tenkte meg, og flere jeg ikke har tenkt på :)
Den ER utrolig bra i all beskjedenhet ;-)
Tormod Johansen skrev: 24 apr 2019, 21:14Nå er det også slik at jeg har en kjøredag til :) Med ankomstdagen og hjemreisedagen blir det til sammen 7 dager. Hjemreisedagen må jeg være på flyplassen for å levere Ducatien senest kl 16. Det rekker jeg med den etappen du foreslo over.

Våger meg å spørre om du har et turforslag til som kan kombineres med den ruten du ga meg her :)
Ja, ja, jeg synes jo dette er kjempemoro! Ville beholdt ruten men lagt inn 2 overnattinger i Bormio og tatt rundtur uten bagasje også her, Pso Gavia, Mortiolo (smal men kjempemorsom, de sykler ofte her i Giroen), Pso Bernina og tilbake om Livigno, SLIK :thumleft

ELLER

Dra videre til Andermatt, her er noen av verdens beste veier, RUTE :twisted Her er det tjukt med høydare...bare pass på å ikke havne i tunnelen over San Bernandino!!!

Og så kommer gromdagen. Tenkte egentlig rett vest over Furkapass fra Andermatt men vinterstengt tydeligvis så dro ruten over Gottard og Nufenen som er kanonbra men blir veldig langt. Etter Furka kommer Grimsel og Sustenpass, begge terningkast 6...minst! Og så Klausenpass som også er kanon. Langt men suveren dag, RUTE :twothumbs:

Men da mister du Ofen og Fluelapass før davos, får ikke alt :eh Må vel kunne kalles et luksusproblem. Veien rundt Andermatt ER legendariske. Setter nok Dolomittene høyest, ikke minst pga naturen men selvfølgelig også veiene. Men vil kanskje påstå at veien rundt Andermatt er verdens beste og jammen ikke dum natur der heller :prf
Takker og bukker igjen :) Dette skal utvilsomt studeres. Ser utrolig bra ut den ruten du har foreslått i Sveits.
Har hørt at Gavia er veldig smalt og veldig høyt? Kanskje ikke helt bra for en som lider av høydeskrekk :)

Ellers så kan jeg kanskje komme med et lite tips i Google Maps, men du kjenner kanskje til det :)
Om du har bare to linjer, dvs kun avreisepunkt og ankomstpunkt, slik du har i flere av reiserutene, så kan du endre dato under Dra nå til f eks juli. Da ignorerer Google de vinterstengte veiene. Det som er synd er at dette ikke virker om det er et stoppunkt mellom start og slutt....

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Tormod Johansen skrev: 25 apr 2019, 20:37 Takker og bukker igjen :) Dette skal utvilsomt studeres. Ser utrolig bra ut den ruten du har foreslått i Sveits.
Er veldig bra men de 2 dagene er som du ser 35 mil så lange dager. Riktignok noen mil på motorvei begge dagene som om ikke annet er effektivt. Men du kan jo evt kjøre et par mil lengre dagene før. Men også veldig bra om du tar 2 overnattinger i Bormio, veien rundt St.Moritz/Davos er også fantastiske, de mister du litt om drar til Andermatt. Og Gavia/Mortiolo/Bernina på rundturen er også supre. Er ikke verre enn å se det an og bestemme dere når kommer til Bormio. Begge alternativene er veldig bra :thumleft
Tormod Johansen skrev: 25 apr 2019, 20:37Har hørt at Gavia er veldig smalt og veldig høyt? Kanskje ikke helt bra for en som lider av høydeskrekk :)
Nja, kanskje litt men det gjelder andre pass også. Tenkte ikke på det som så ekstremt og heller ikke så glad i høyder :redface
Tormod Johansen skrev: 25 apr 2019, 20:37Ellers så kan jeg kanskje komme med et lite tips i Google Maps, men du kjenner kanskje til det :)
Om du har bare to linjer, dvs kun avreisepunkt og ankomstpunkt, slik du har i flere av reiserutene, så kan du endre dato under Dra nå til f eks juli. Da ignorerer Google de vinterstengte veiene. Det som er synd er at dette ikke virker om det er et stoppunkt mellom start og slutt....
Fantastisk, nei det har jeg ikke fått med meg, funket jo supert :thumleft Takk for tips, korrigert rutene postet tidligere i tråden.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

Takker igjen for hjelpen :)
Blir kanskje noe lange de to etappene ja. Men, som du sier, så kan jeg jo ta avgjørelsen når jeg kommer til Bormio.
Jeg håper jeg får flere turer nedover, og da har jeg jo disse rutene som må testes :)
Har fått masse hjelp av deg, og setter veldig pris på det!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

OK...finnes en løsning for (nesten) alt :)

Ta DENNE RUTEN til Andermatt. Mister da Splügen, og San Bernandino MEN får Umbrail, Ofen, Flüela og Oberalp, ikke noe dårlig bytte det og da nede i 25 mil igjen :thumleft

Og hvis du dropper Silvretta Hochalpenstrasse (som er superbra!) og stopper i Lichtenstein eller Feldkirch så er det 27 mil hvor av en god bit motorvei, SLIK. Kan jo da ta avgjørelsen i Feldkirch om nok er nok eller om drar videre til Ischgl.

Og derfra til München SLIK. Her kan du bare bryte av når som helst og legge deg på hovedveien. Men god bit med motorvei mot München så ikke spesielt tøff dag selv om 30 mil.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 26 apr 2019, 17:35 OK...finnes en løsning for (nesten) alt :)

Ta DENNE RUTEN til Andermatt. Mister da Splügen, og San Bernandino MEN får Umbrail, Ofen, Flüela og Oberalp, ikke noe dårlig bytte det og da nede i 25 mil igjen :thumleft

Og hvis du dropper Silvretta Hochalpenstrasse (som er superbra!) og stopper i Lichtenstein eller Feldkirch så er det 27 mil hvor av en god bit motorvei, SLIK. Kan jo da ta avgjørelsen i Feldkirch om nok er nok eller om drar videre til Ischgl.

Og derfra til München SLIK. Her kan du bare bryte av når som helst og legge deg på hovedveien. Men god bit med motorvei mot München så ikke spesielt tøff dag selv om 30 mil.
Bukker og takker nok en gang for gode innspill :)
Sett litt youtube og bilder, og de veiene du foreslår i det siste innlegget her ser også veldig bra ut :)
Blir litt dilemma når jeg skal planlegge turen, men med dine forslag har jeg jo mer enn nok å velge i for 7 dagers kjøring :)
Luksusproblem ;)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Definitivt luksusproblem men blir bra uansett :thumleft Kan jo hende blir en del justeringer i rute underveis men alltid greit med Plan A (synes jeg i hvert fall). Ikke nødvendig å bestille hoteller, masse ledig på den tiden av året. Om noe så kan en del ha stengt etter sommeren og ikke åpnet igjen. men vært over 20 stk på tur flere ganger og alltid ordnet seg, særlig nå med hotels.com etc. Er noen unntak som Garmisch, der kan det blir fullt i helger men neppe så tidlig.

Start turen med nye dekk og vær sikker på plenty belegg på bremseklossene, kjedelig å bruke dyrebar kjøretid på å dra ned i lavlandet for å finne forhandler (been there...), kjøring i Alpenen sliter MYE mer enn du er vant til. Og skader ikke med ny bremsevæske og generelt gå over sykkelen.

Fyll bensin heller litt for ofte så slipper du å gå tom på 2500moh (been there...)

Har forøvrig kompis med Monster s4r som vært i Alpene med mange ganger, perfekt sykkel for jobben :twisted

God tur :twothumbs:
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 29 apr 2019, 21:34 Definitivt luksusproblem men blir bra uansett :thumleft Kan jo hende blir en del justeringer i rute underveis men alltid greit med Plan A (synes jeg i hvert fall). Ikke nødvendig å bestille hoteller, masse ledig på den tiden av året. Om noe så kan en del ha stengt etter sommeren og ikke åpnet igjen. men vært over 20 stk på tur flere ganger og alltid ordnet seg, særlig nå med hotels.com etc. Er noen unntak som Garmisch, der kan det blir fullt i helger men neppe så tidlig.

Start turen med nye dekk og vær sikker på plenty belegg på bremseklossene, kjedelig å bruke dyrebar kjøretid på å dra ned i lavlandet for å finne forhandler (been there...), kjøring i Alpenen sliter MYE mer enn du er vant til. Og skader ikke med ny bremsevæske og generelt gå over sykkelen.

Fyll bensin heller litt for ofte så slipper du å gå tom på 2500moh (been there...)

Har forøvrig kompis med Monster s4r som vært i Alpene med mange ganger, perfekt sykkel for jobben :twisted

God tur :twothumbs:
Høres ut som du har mye erfaring, både negativt og positivt :)
Fint du deler det, så ikke jeg og andre her går i samme fella :)
Jeg er enig i at en plan A er bra, og så ha noen ruter som alternativ til det om det skulle dukke opp noen uforutsette hendelser.
Jeg kommer ikke til å bruke Monsteren denne gangen, men har en ny Supersport S som blir tursykkelen framover :) Om jeg beholder Monsteren, så blir den mer til koseturer.....den får jo fram de største smilene ute på veien :) Både fra meg og omgivelsene :)

Nok en gang; jeg er utrolig takknemlig for innspillene dine :) Ha en fin dag videre!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Tormod Johansen skrev: 22 apr 2019, 11:45Reiser med MC Transport Morten til Munchen 7. - 13. juni.
Susten planlagt åpnet 14. juni så da er det ikke sikkert Andermatt er noe god idé. Silvretta til Ischgl planlagt åpnet 11. juni så det rekker dere vel akkurat :D Er preliminære datoer og avhengig av vær og vind så kan endres i begge retninger.

Men 2 overnattinger i Bormio er uansett en god idé, deilig å kjøre uten bagasje og behagelig å slippe pakking og utsjekking etc., trivelig by er det også :thumleft Og kjekt med buffer for vær, sykkelproblemer...eller ta en hviledag om fått dosen ;)

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 03 mai 2019, 16:58
Tormod Johansen skrev: 22 apr 2019, 11:45Reiser med MC Transport Morten til Munchen 7. - 13. juni.
Susten planlagt åpnet 14. juni så da er det ikke sikkert Andermatt er noe god idé. Silvretta til Ischgl planlagt åpnet 11. juni så det rekker dere vel akkurat :D Er preliminære datoer og avhengig av vær og vind så kan endres i begge retninger.

Men 2 overnattinger i Bormio er uansett en god idé, deilig å kjøre uten bagasje og behagelig å slippe pakking og utsjekking etc., trivelig by er det også :thumleft Og kjekt med buffer for vær, sykkelproblemer...eller ta en hviledag om fått dosen ;)

Bilde
Takk igjen :)
Fin info å få!
Tenker kanskje jeg tar Andermatt i neste omgang da ja.
Silveretta åpner 11.6, men åpnet 28.5 i fjorom jeg forstår tabellen korrekt. Hvordan er veiene sånn rett etter åpning?
Er kanskje en risiko for at det ikke åpner også?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Er ALLTID en risko for at ikke åpnet...også etter åpnet :-k

Må bare følge med og være fleksibel. Et år hvor kjørte runde ikke ulik den foreslått (tror kanskje veldig lik) var det meldt snø over Grossglockner men OK lengre vest. Så snudde hele ruten på hode, kjørte moturs og hadde stort sett greit vær hele uken. Vi kjørte til Liechtenstein første dagen (var i 35mils perioden) og begynte å kjøre mot Davos og Bormio neste morgen men ulyder fra kjede på kompisens s4r gjorde at istedenfor ble hviledag i Vaduz i påvente av nytt kjede. Viste seg å være blessing in disguise da snøvær gjorde at aldri hadde kommet til Davos en gang. Så hell i uhell men nå har jeg sett Vaduz (ikke særlig spennende).

Hadde bufferdag i Dolomittene hvor været så veldig utrygt ut men var opphold og rimelig tørre veier så tenkte fikk prøve liten rundtur men gikk ikke så lang tid før havnet i helvetes regnvær...som ble helvetes snøvær etter som kjørte opp Pso Giau (se bilde). Så snudde og tuslet tilbake til hotellet. Dagen etter kjørte vi over i nydelig solskinn :prf

Da vi etter 5 dager kom vi til Grossglockner, var kaldt og våt vei men opphold. På toppen (Edelweisspitze) traff vi en norsk gruppe vi var på samme tog til München, de hadde ligget og ventet i 4 dager da de hadde forhåndsbooket hoteller og ikke var fleksible. Så ha gjerne plan A men vær fleksibel :thumleft

Faktisk eneste året vi ikke har hatt nesten bare bra vær så statistikken er tross alt bra :sunny: Hvor bra veiene er rett etter åpning skal jeg ikke si men skader sikkert ikke å følge litt ekstra med.

Pso Giau:
Bilde

Grossglockner:
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 08 mai 2019, 21:36 Er ALLTID en risko for at ikke åpnet...også etter åpnet :-k

Må bare følge med og være fleksibel. Et år hvor kjørte runde ikke ulik den foreslått (tror kanskje veldig lik) var det meldt snø over Grossglockner men OK lengre vest. Så snudde hele ruten på hode, kjørte moturs og hadde stort sett greit vær hele uken. Vi kjørte til Liechtenstein første dagen (var i 35mils perioden) og begynte å kjøre mot Davos og Bormio neste morgen men ulyder fra kjede på kompisens s4r gjorde at istedenfor ble hviledag i Vaduz i påvente av nytt kjede. Viste seg å være blessing in disguise da snøvær gjorde at aldri hadde kommet til Davos en gang. Så hell i uhell men nå har jeg sett Vaduz (ikke særlig spennende).

Hadde bufferdag i Dolomittene hvor været så veldig utrygt ut men var opphold og rimelig tørre veier så tenkte fikk prøve liten rundtur men gikk ikke så lang tid før havnet i helvetes regnvær...som ble helvetes snøvær etter som kjørte opp Pso Giau (se bilde). Så snudde og tuslet tilbake til hotellet. Dagen etter kjørte vi over i nydelig solskinn :prf

Da vi etter 5 dager kom vi til Grossglockner, var kaldt og våt vei men opphold. På toppen (Edelweisspitze) traff vi en norsk gruppe vi var på samme tog til München, de hadde ligget og ventet i 4 dager da de hadde forhåndsbooket hoteller og ikke var fleksible. Så ha gjerne plan A men vær fleksibel :thumleft

Faktisk eneste året vi ikke har hatt nesten bare bra vær så statistikken er tross alt bra :sunny: Hvor bra veiene er rett etter åpning skal jeg ikke si men skader sikkert ikke å følge litt ekstra med.

Pso Giau:
Bilde

Grossglockner:
Bilde

Det der så kaldt ut ja :)
Når på året var den turen?

Jeg kommer ikke til å forhåndsbestille noen hoteller, så egentlig er jeg fri som fuglen :) Kjører alene og, så blir min egen herre. Blir det kaldt så er det jo ikke langt til litt varmere strøk for en dag eller to :)

Kjenner du til om det er noen gode nettsider å følge med på vær og vei forhold der nede? Fortrinnsvis på engelsk :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Tormod Johansen skrev: 08 mai 2019, 22:03 Det der så kaldt ut ja :)
Når på året var den turen?

Jeg kommer ikke til å forhåndsbestille noen hoteller, så egentlig er jeg fri som fuglen :) Kjører alene og, så blir min egen herre. Blir det kaldt så er det jo ikke langt til litt varmere strøk for en dag eller to :)

Kjenner du til om det er noen gode nettsider å følge med på vær og vei forhold der nede? Fortrinnsvis på engelsk :)
Tror var i juli faktisk, var tilbake i 2007 så ikke helt sikker men er høye fjell så aldri noe garanti ;)

Nå har vi stort sett vært mye heldig med været så da har vi bare sjekket på yr. Kan være lurt å høre med de på hotellet, de kjenner ofte lokale forholdene bra. Men finnes selvfølgelig hjemmeside for vær i de forskjellige landene også.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Timmelsjoch i går (mellom Meran og Sölden), har en jobb å gjøre :mk

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar