xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Ja, da var jeg hjemme igjen etter en begivenhetsrik lørdag på to hjul. Målet for dagen var å stikke innom MC Oslo’s demodag, skifte dekk på Eidsvoll og så sjekke trøkket på Varemessa.

Starta relativt tidlig, dro og henta en kompis/kollega som har en nyinnkjøpt HD.

Bilde

Bilde

Været bra bra da vi starta, men kaldt! Hadde forventa mye folk på MC Oslo, men der var det meget rolig, så jeg fikk utlevert en S1000XR demosykkel for en liten prøvetur. Den har samme motor som 2017 S1000R, quickshifter både opp og ned(autoblipper), og var, etter min mening, en fantastisk fin sykkel! Jeg er jo den typen som liker og kanskje foretrekker rekkefirere, så for meg var dette en spesiell opplevelse. Selv om jeg ikke er så glad i vindskjermer, så var ikke turbulensen som den var på Traceren jeg hadde. Hvis jeg dukket hodet litt ned når vindskjermen var på det høyeste så satt jeg helt skjermet. Så med en liten spoiler eller noe ville det nok vært meget oppegående. Kunne tenke meg en sånn sykkel når jeg blir stor. Eller..dvs.. jeg er jo ganske stor allerede. Jeg har alltid syntes at S1000XR ser ganske stor ut. Men med meg i salen så den ikke så svær ut lenger..

Bilde

Glemte å dra inn magen for fotografen også..

Vel vel, turen gikk videre til Pitlane på Eidsvoll. Han var så grei å selge meg et sett med dekk som han hadde liggende til sin egen sykkel. Så nå har jeg fått på Michelin Pilot Power 2CT, som har en spissere V-profil enn Pirelli Diablo Rosso 3, vil jeg påstå. Noe jeg merket etter å ha fått på dekkene. Sykkelen svinger så lett nå, og jeg føler jeg har mer dekkflate å leke med i sving. Tusen tusen takk til Geir for at han ordna dekk til meg BildeBilde

Bilde

Bilde

Så satte vi nesa mot Norges Varemesse, og himmelen åpna seg da vi kom ut til E6. Det hagla så mye at vi valgte å stoppe et øyeblikk for å se an. Jeg var redd det skulle være kjempeglatt. Men det var raskt forbigående byger, så vi kjørte videre. Og det regna og hagla og blåste om hverandre, sol og tørt innimellom. Veldig vekslende vær mao. Og på varemessa var det glissent med folk og hele arrangementet var mye mindre enn i fjor. Jeg gikk rett bort til KTM for å prøve 1290 SD GT. Sykkelen stod der den, men jeg måtte vente to timer før den kunne prøves. Gikk i stedet og sjekket ut burgeren de solgte der, som var en kjempenedtur, før jeg tok turen tilbake til Oslo og hjem for å få i seg varmen igjen.

Storfornøyd med dagen og at jeg har fått på nye dekk. Litt skuffa over vårmønstringen på messa. Uansett klar for å kjøre inn dekkene nå Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Er jo mye gummi igjen på dekkene der xyvind :)
Er fortsatt en del igjen etter slitemerket :)

XR kledde deg :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

XR er jo en rå maskin!
De hadde en rød 2017-modell med sidekofferter og tankveske til 205 K inne i butikken førstemann til mølla der tenker jeg. 270 K for en ny en.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

En liten video av min første kjøretur på en S1000XR :roll


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Forundrer meg hvor mye mekanisk bråk det er i disse under kjøring. Høres liksom ikke helt smud ut! Du heiv deg ikke på en K1600 altså?!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Forundrer meg hvor mye mekanisk bråk det er i disse under kjøring. Høres liksom ikke helt smud ut! Du heiv deg ikke på en K1600 altså?!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

FredrikE24 skrev:Forundrer meg hvor mye mekanisk bråk det er i disse under kjøring. Høres liksom ikke helt smud ut! Du heiv deg ikke på en K1600 altså?!
Å, jeg liker den raspete lyden i denne motoren! Synes også at 2017-motoren er litt mykere enn 2016-motoren, som jeg har. Girkassa var også helt myk på XR’en. På min sykkel er det mer motstand i girpedalen, et riktig «klank» og et lite spark når man bruker quickshifteren. Det er noe med BMW motorsykler altså. For meg virker de veldig godt bygd, kanskje bedre bygd enn enkelte andre.
S1000XR var en skikkelig hybrid. En blanding mellom supersport og touring. Veldig morsomt for meg i alle fall. Det var absolutt en positiv opplevelse!
Vi måtte inn og handle et par ting i butikken før vi skulle oppover til Pitlane kl 12, så rakk ikke prøve flere sykler, dessverre. Hadde litt lyst til å prøve en fullblods GS Adventure.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Jeg var jo og fikk lagt på nye dekk på lørdan, og under balanseringen av forhjulet ble det lagt merke til at hjullageret hadde en litt ruglete gange. Noe som kan tyde på at det har kommet fukt inn i lageret. Jeg har ikke kjent noe varmgang enda, men for å være på den sikre siden så skal det byttes nå på torsdag. Greit å få det gjort før man legger ut på tur. Hadde vært fint å blitt stående langt til fjells i sommer med varmgang og slarke i forhjulslageret!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 06 mai 2019, 15:31 Jeg var jo og fikk lagt på nye dekk på lørdan, og under balanseringen av forhjulet ble det lagt merke til at hjullageret hadde en litt ruglete gange. Noe som kan tyde på at det har kommet fukt inn i lageret. Jeg har ikke kjent noe varmgang enda, men for å være på den sikre siden så skal det byttes nå på torsdag. Greit å få det gjort før man legger ut på tur. Hadde vært fint å blitt stående langt til fjells i sommer med varmgang og slarke i forhjulslageret!
Jøss... Hvor mye har sykkelen din gått?

Kan man forvente at dette skal bli gåent så fort?

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av overlay »

Bruker HT med kort avstand under vask?

Toven

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Toven »

Tja.. kan være uheldig med lageret kanskje?
I hvert fall godt å få skiftet når man legger merke til sånt. Strammet til med momentnøkkel på akslingen når hjul har vært av og på?
Store synderen er jo HT med typ turbodyse rett inn, men det gjør vel de færreste får man håpe :P

Er det hylse på forhjulet? Stussa litt når jeg kjente på det ene lageret på bakhjulet mitt. Spurte en mekaniker og det var bare at hylsa lå bort at slik at det virket som om lageret gikk ujevnt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Best å bytte ja! Når det låser seg er det for sent!

Er som regel vanninntrengning som knerter lagrene.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Sykkelen har gått 17.500 km nå. Hadde 20-tusenservice i oktober, for 1.500 km siden, og da merka de ikke noe. Men da var ikke hjulet av sykkelen heller. Ja, det er hylse gjennom felgen. Og alltid strammet med momentnøkkel. Jeg kjente på det selv og det kjentes ut som lagrene var litt ruglete altså. Vasker jo med HT stort sett, men står aldri og kjører på på kloss hold noen steder på sykkelen. Skal være enda mer forsiktig med det uansett.
Jeg fant et sett med hjullager til kun 380,- (ikke hos BMW-forhandler!) og fikk drop-in-time på torsdag morgen, så det blir ikke rare skaden på kontoen heldigvis.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Mye annet som skjer om dagen, og sykkelen har jeg ikke kjørt pga det hjullageret som måtte byttes. Men all ære til MC Partner på Skedsmokorset som har vært så fleksible og behjelpelige med bytte av forhjulslager. Jeg måtte flytte timen til i dag, og de gjorde jobben på en halvtimes tid imens jeg drakk en kaffekopp i solveggen BildeBilde NÅ(!) er jeg endelig klar for sesongen.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Hva slags sjappe er dette som gir deg en slik kaffekopp når du kjører Bimmer? Uhørt... :knegg

Låst