Tips til min første langtur

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Tips til min første langtur

Legg inn av niko »

Har veldig lyst på en norges-turné juni/juli om været vil seg slik. Har lagt opp følgende rute, med planer om besøk i Bø, Volda, Steigen, Sortland og Senja. Ser for meg å bruke rundt 20 dager, og legger opp til hurtigrutetur fra Senja til Molde på vei hjem. Noen gode råd å sende med meg på veien?
Oslo – Bø 2,5 time 20 mil
Bø – Odda 3,5 time 21 mil
Odda- Haugastøl – Aurlandsvangen – Lærdal 6 timer 32 mil
Lærdal – Loen – Stryn – Volda 4 timer 23 mil
PAUSE
Volda – Molde – Bud – Kristiansund 5 timer 23 mil
Kristiansund – Trondheim – Levanger 5 timer 27 mil
Levanger – Steinkjer – Majavatn – Hattfjelldal 4,5 t 30 mil
Hattfjelldal – Hemnesberget – Rognan 4,5 time 30 mil
Rognan – Steigen 3 timer 20 mil
PAUSE
Steigen – Sortland 4,5 timer 20 mil
Sortland – Senja 6 tim 35 mil
Hurtigruta Finnsnes (Senja) – Molde 2 døgn.
Molde – hjem.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av AJ »

Aah...!
Da jeg leste dette fikk jeg "fuel to the fire" med min egen løselig planlagte Kystriksveitur denne sesongen.
Må skjerpe meg skikkelig å bestemme når jeg leger ut på denne turen.
Med en såpass fleksibel arbeidssituasjon jeg har ogh har hatt de siste årene burde ikke dette være noen utfordring å snakke om.

Tror jeg må oppom Atlanterhavsveien en tur også :-k . Vestkapp også, muligens...
Var der for noen år siden i flott vindstille vær og den opplevelsen var så nær andektig som mulig å komme. Helt magisk!

Beklager niko... :redface Ble litt vel mye revet med da jeg leste innlegget ditt.
Har i farten ingen andre tips enn de jeg har nevnt ovenfor, og som jeg bafre må få realisert i år. Tenker da først og fremst på Kystriksveien.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av kjellv »

niko skrev: 15 mai 2019, 21:54 Har veldig lyst på en norges-turné juni/juli om været vil seg slik. Har lagt opp følgende rute, med planer om besøk i Bø, Volda, Steigen, Sortland og Senja. Ser for meg å bruke rundt 20 dager, og legger opp til hurtigrutetur fra Senja til Molde på vei hjem. Noen gode råd å sende med meg på veien?
Oslo – Bø 2,5 time 20 mil
Bø – Odda 3,5 time 21 mil
Odda- Haugastøl – Aurlandsvangen – Lærdal 6 timer 32 mil
Lærdal – Loen – Stryn – Volda 4 timer 23 mil
PAUSE
Volda – Molde – Bud – Kristiansund 5 timer 23 mil
Kristiansund – Trondheim – Levanger 5 timer 27 mil
Levanger – Steinkjer – Majavatn – Hattfjelldal 4,5 t 30 mil
Hattfjelldal – Hemnesberget – Rognan 4,5 time 30 mil
Rognan – Steigen 3 timer 20 mil
PAUSE
Steigen – Sortland 4,5 timer 20 mil
Sortland – Senja 6 tim 35 mil
Hurtigruta Finnsnes (Senja) – Molde 2 døgn.
Molde – hjem.
Dette er en tur etter mitt hjerte Niko :thumleft Etappene er ikke lengre enn at du rekker å oppleve noe på turen, har tid til stopp underveis, avstikkere osv. Tid til å kose deg, og gjøre andre ting enn bare kjøre.
Rutevalget kommer det nok mange kommentarer til, her er det mange som har meninger og favorittstrekninger. Men som grunnplan er denne fortreffelig. Jeg ville nok ha foreslått Kystriksveien langs Helgelandskysten framfor E6 som du har i plan, men denne tar lengre tid. Det er mange ferjer, men mye mer NORGE :)
Jeg ser ellers et par muligheter for å hilse på deg igjen ettersom du passerer Molde to ganger :prf

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 15 mai 2019, 22:05
niko skrev: 15 mai 2019, 21:54 Har veldig lyst på en norges-turné juni/juli om været vil seg slik. Har lagt opp følgende rute, med planer om besøk i Bø, Volda, Steigen, Sortland og Senja. Ser for meg å bruke rundt 20 dager, og legger opp til hurtigrutetur fra Senja til Molde på vei hjem. Noen gode råd å sende med meg på veien?
Oslo – Bø 2,5 time 20 mil
Bø – Odda 3,5 time 21 mil
Odda- Haugastøl – Aurlandsvangen – Lærdal 6 timer 32 mil
Lærdal – Loen – Stryn – Volda 4 timer 23 mil
PAUSE
Volda – Molde – Bud – Kristiansund 5 timer 23 mil
Kristiansund – Trondheim – Levanger 5 timer 27 mil
Levanger – Steinkjer – Majavatn – Hattfjelldal 4,5 t 30 mil
Hattfjelldal – Hemnesberget – Rognan 4,5 time 30 mil
Rognan – Steigen 3 timer 20 mil
PAUSE
Steigen – Sortland 4,5 timer 20 mil
Sortland – Senja 6 tim 35 mil
Hurtigruta Finnsnes (Senja) – Molde 2 døgn.
Molde – hjem.
Dette er en tur etter mitt hjerte Niko :thumleft Etappene er ikke lengre enn at du rekker å oppleve noe på turen, har tid til stopp underveis, avstikkere osv. Tid til å kose deg, og gjøre andre ting enn bare kjøre.
Rutevalget kommer det nok mange kommentarer til, her er det mange som har meninger og favorittstrekninger. Men som grunnplan er denne fortreffelig. Jeg ville nok ha foreslått Kystriksveien langs Helgelandskysten framfor E6 som du har i plan, men denne tar lengre tid. Det er mange ferjer, men mye mer NORGE :)
Jeg ser ellers et par muligheter for å hilse på deg igjen ettersom du passerer Molde to ganger :prf
AJ nevner også Kystriksveien. Da må den inn i ruta. Takk for hyggelig invitasjon. Kommer gjerne innom, og kanskje jeg får lurt med meg AJ på en del av turen også :-)

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av Faraday »

Hvis været tillater det, og om du enda har noe kjørelyst igjen i kroppen når du har kommet til Senja, anbefaler jeg deg å ta en tur rundt øya før du hopper på Hurtigruta.

Du kan om så kjøre over Senja, ta ferge til Kvaløya og videre til påstigning i Hurtigruta fra Tromsø. Er dette aktuelt så anbefaler jeg å kjøre rundt på vestsiden, til fergeleiet i Botnhamn. Hvor du tar ferga over. Det er ikke noe spesielt å se på østsiden (Silsand-Gibostad-Botnham).
Sist redigert av Faraday den 15 mai 2019, 22:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av AJ »

niko skrev: 15 mai 2019, 22:15 >snip<og kanskje jeg får lurt med meg AJ på en del av turen også :-)
Det skal du slett ikke se bort fra :)
Vil følge spent med videre på turplanene dine :thumleft .
Alltid hyggelig å ha turfølge.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av niko »

Faraday skrev: 15 mai 2019, 22:16 Hvis været tillater det, og om du enda har noe kjørelyst igjen i kroppen når du har kommet til Senja, anbefaler jeg deg å ta en tur rundt øya før du hopper på Hurtigruta.

Du kan om så kjøre over Senja, ta ferge til Kvaløya og videre til påstigning i Hurtigruta fra Tromsø. Er dette aktuelt så anbefaler jeg å kjøre rundt på vestsiden, til fergeleiet i Botnhamn. Hvor du tar ferga over. Det er ikke noe spesielt å se på østsiden (Silsand-Gibostad-Botnham).
Takk! Har håp om å treffe en gammel venn hjemme på Senja. Da blir det nok en omvisning på øya :-)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 15 mai 2019, 21:54 Har veldig lyst på en norges-turné juni/juli om været vil seg slik. Har lagt opp følgende rute, med planer om besøk i Bø, Volda, Steigen, Sortland og Senja. Ser for meg å bruke rundt 20 dager, og legger opp til hurtigrutetur fra Senja til Molde på vei hjem. Noen gode råd å sende med meg på veien?
Oslo – Bø 2,5 time 20 mil
Bø – Odda 3,5 time 21 mil
Odda- Haugastøl – Aurlandsvangen – Lærdal 6 timer 32 mil
Lærdal – Loen – Stryn – Volda 4 timer 23 mil
PAUSE
Volda – Molde – Bud – Kristiansund 5 timer 23 mil
Kristiansund – Trondheim – Levanger 5 timer 27 mil
Levanger – Steinkjer – Majavatn – Hattfjelldal 4,5 t 30 mil
Hattfjelldal – Hemnesberget – Rognan 4,5 time 30 mil
Rognan – Steigen 3 timer 20 mil
PAUSE
Steigen – Sortland 4,5 timer 20 mil
Sortland – Senja 6 tim 35 mil
Hurtigruta Finnsnes (Senja) – Molde 2 døgn.
Molde – hjem.
Personlig ville jeg nok dratt dagsetappene litt lenger så sant vi ikke snakker om mye ferger etc. 20 mil synes jeg er knapt når man først skal på tur, så sant du ikke er bevist på det selv med tanke på egne begrensninger og hva du selv takler. Personlig oretrekker jeg dagsetapper på rundt 40-50 mil. Det er helt passe. Det skal sies at jeg er en morgenfugl og drar av gårde tidlig. Kjører jeg etter klokken 08:00 føler jeg at jeg har forsovet meg.

Jeg kjørte mellom 40-50 mil når jeg kjørte fra Molde i fjor sommer og da var det også en drøss med ferger på ruten. Jeg stoppet også mange steder og følte ikke at jeg stresset på noe måte. Jeg kjørte ganske tidlig og var vel på hytta i 17:00 tiden på kvelden. Akkurat passe dagsetappe synes jeg.

Nå vet ikke jeg om du har vert på langturer tidligere, men man vet jo best sine egne begrensninger :)

Du kan foresten lese om denne spesifikke turen her hvis du ønsker:
https://bjerknez.no/turen-hjem-fra-mold ... ilo-10611/

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kjørte nettopp Oslo - Drammen - Kongsberg - Notodden - Kvitseid og deretter rett sør til sørlandet. Kan godt anbefale den turen i Telemark, fantastisk landskap og mye fjell. Veien går rett forbi Heddal stavkirke som er verdt en stopp.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av kvase »

Starte her en kort strekning fra Sæters dalen -Rysstad- med avslutning på vei fylkesvei 520 retning Sauda å fortsett helt frem til Sauda -får ikke lagt det til vinterstengt vei,.--- https://goo.gl/maps/WwaVcARMqXUt7dR56
En anen rute er å starte i Skien https://goo.gl/maps/bJ2zfPm1Zv9mz2Vy6
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av pingvin »

Fra Bø er det fint å kjøre til Lunde og videre til Fjågesund, så langs Vråvatn og til Dalen. Masse koselige, smale og svingete veier :thumleft : https://goo.gl/maps/CitAvdqWdxu8BGYXA
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 15 mai 2019, 23:37
niko skrev: 15 mai 2019, 21:54 Har veldig lyst på en norges-turné juni/juli om været vil seg slik. Har lagt opp følgende rute, med planer om besøk i Bø, Volda, Steigen, Sortland og Senja. Ser for meg å bruke rundt 20 dager, og legger opp til hurtigrutetur fra Senja til Molde på vei hjem. Noen gode råd å sende med meg på veien?
Oslo – Bø 2,5 time 20 mil
Bø – Odda 3,5 time 21 mil
Odda- Haugastøl – Aurlandsvangen – Lærdal 6 timer 32 mil
Lærdal – Loen – Stryn – Volda 4 timer 23 mil
PAUSE
Volda – Molde – Bud – Kristiansund 5 timer 23 mil
Kristiansund – Trondheim – Levanger 5 timer 27 mil
Levanger – Steinkjer – Majavatn – Hattfjelldal 4,5 t 30 mil
Hattfjelldal – Hemnesberget – Rognan 4,5 time 30 mil
Rognan – Steigen 3 timer 20 mil
PAUSE
Steigen – Sortland 4,5 timer 20 mil
Sortland – Senja 6 tim 35 mil
Hurtigruta Finnsnes (Senja) – Molde 2 døgn.
Molde – hjem.
Personlig ville jeg nok dratt dagsetappene litt lenger så sant vi ikke snakker om mye ferger etc. 20 mil synes jeg er knapt når man først skal på tur, så sant du ikke er bevist på det selv med tanke på egne begrensninger og hva du selv takler. Personlig oretrekker jeg dagsetapper på rundt 40-50 mil. Det er helt passe. Det skal sies at jeg er en morgenfugl og drar av gårde tidlig. Kjører jeg etter klokken 08:00 føler jeg at jeg har forsovet meg.

Jeg kjørte mellom 40-50 mil når jeg kjørte fra Molde i fjor sommer og da var det også en drøss med ferger på ruten. Jeg stoppet også mange steder og følte ikke at jeg stresset på noe måte. Jeg kjørte ganske tidlig og var vel på hytta i 17:00 tiden på kvelden. Akkurat passe dagsetappe synes jeg.

Nå vet ikke jeg om du har vert på langturer tidligere, men man vet jo best sine egne begrensninger :)

Du kan foresten lese om denne spesifikke turen her hvis du ønsker:
https://bjerknez.no/turen-hjem-fra-mold ... ilo-10611/
Testa litt i fjor sommer med en fem-dagers i Sør-Norge. Klarer fint lengre etapper, og det kan godt hende jeg blir utålmodig innimellom, men tenker å ha rom til ombestemmelser. Plutselig treffer jeg noen som veit om en knallfin omvei....da tar jeg den :-). En annen ting jeg har tenkt på i natt, er at det kanskje er dumt å binde seg til fast returdato med Hurtigruta. Det kan kanskje bli bare stress. Noen som veit om man MÅ forhåndsbestille?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av Bjerknez »

Personlig hadde jeg nok heller ville funnet disse "knallfine omveiene" selv på forhånd tror jeg. Men for all del... vi er forskjellige. Man kjenner jo best på en selv hvor langt man ønsker å legge opp rutene.

jeg er vertfall helt sikker på at en hel dagstur i sommerferien sjelden ligger på under 40 mil og oftest på rundt 50 mil. Noen synes 10 mil er langtur, mens andre freser 100 mil av gårde uten å blunke. Jeg befinner meg nok et sted midt i mellom.

Kjører man flere samlet så kan gjerne dagsetappene bli noe kortere, siden det da går mye tid til skravling og det blir plutselig en del hensyn man må ta etc. som tar litt tid.

Kjører jeg alene, så går det litt mer unna, noe jeg liker :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av niko »

Takk for gode tips og inspirerende innspill. Spørs om jeg kommer meg ut av Telemark :-)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av KåreDump »

Godt å se at du har lagt opp til korte dagsetapper og har rom for omveier.
niko skrev: 15 mai 2019, 21:54 Har veldig lyst på en norges-turné juni/juli om været vil seg slik. Har lagt opp følgende rute, med planer om besøk i Bø, Volda, Steigen, Sortland og Senja. Ser for meg å bruke rundt 20 dager, og legger opp til hurtigrutetur fra Senja til Molde på vei hjem. Noen gode råd å sende med meg på veien?
Oslo – Bø 2,5 time 20 mil
Bø – Odda 3,5 time 21 mil
Odda- Haugastøl – Aurlandsvangen – Lærdal 6 timer 32 mil
Lærdal – Loen – Stryn – Volda 4 timer 23 mil
PAUSE
Volda – Molde – Bud – Kristiansund 5 timer 23 mil
Kristiansund – Trondheim – Levanger 5 timer 27 mil
Levanger – Steinkjer – Fv 17 – Hattfjelldal 4,5 t 30 mil
Hattfjelldal – Hemnesberget – Rognan 4,5 time 30 mil
Rognan – Steigen 3 timer 20 mil
PAUSE
Steigen – Sortland 4,5 timer 20 mil
Sortland – Senja 6 tim 35 mil
Hurtigruta Finnsnes (Senja) – Molde 2 døgn.
Molde – hjem.
Bjerknez skrev: 16 mai 2019, 07:48 Personlig hadde jeg nok heller ville funnet disse "knallfine omveiene" selv på forhånd tror jeg.
Enig!!
Og den fineste omveien på den turen er mellom Steinkjer og Bodø!
Fv 17 Kystriksveien!
En ting er at den veien er fantastisk å kjøre på motorsykkel, en annen ting er at veien den "erstatter" er dørgende kjedelig!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar