Tips til min første langtur

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av Relax »

niko skrev: 15 mai 2019, 21:54
Odda- Haugastøl – Aurlandsvangen – Lærdal 6 timer 32 mil

Glimrende turplan du har!!

Ved Aurlandssvangen-Lærdal så er Gamle Aurlands Vei et "must!"

VestKapp er flott om du har tid "!

Riksvei 17, Kystveien er et must!!
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av kjellv »

Vi var i Lofoten og Senja i starten av August i fjor, da noen brått skrudde av sommeren for oss. Vi sjekket med hurtigruta, men da var det fullt. Forhåndsbestilling er nok nødvendig på sommeren ja.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 16 mai 2019, 17:32 Vi var i Lofoten og Senja i starten av August i fjor, da noen brått skrudde av sommeren for oss. Vi sjekket med hurtigruta, men da var det fullt. Forhåndsbestilling er nok nødvendig på sommeren ja.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ja. Og da tenker jeg: 6.044 kr Tromsø-Molde. Mat kommer i tillegg. Dyrt. Forhåndsbestiller jeg, tar det mye av friheten jeg har til å "virre litt rundt" og ikke se på klokka eller dagene. Lurer på å heller ta en Bjerknez og legge opp til litt lengre dagsetapper hjemover. Blir i så fall bare én tur innom Rosenes by (hvor min kjære gamle mor vokste opp), men det får våge seg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av Bjerknez »

40-50 mil på en dag går helt utmerket. Start litt tidlig så får du god tid til å stoppe etc. Også. 20 mil er jo ingenting på en hel dag. Det er jo det jeg kan kjøre på en god ettermiddag her hjemme. :)

Hurtigruta hadde vertfall aldri jeg tatt. Ikke til den prisen i såfall. For de pengene det koster kan du overnatte 3 netter på hotell og ha bensin til tre dagers kjøring. Med god margin. I stede for å ta luksusversjonen av sandefjordfergen mens sykkelen står stroppet fast på nederste dekk.

Ut på to hjul! :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til min første langtur

Legg inn av kjellv »

Kos deg med kystriksveien på nordovertur, så kjører du E6 sørover igjen. Der er bare 90 mil mellom Bodø og Molde, det gjør du like raskt som hurtigruta om du må.
Å kjøre i dårlig vær er ikke så ille når du er der, om du er kledd for det. Selv med temperaturer under 10 grader på fjellovergangene gikk det veldig fint og vi hadde stor glede av turen likevel.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar