Servicekostnader ny og eldre MC

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg liker å kjøpe nytt selv, men hvis valget sto mellom en ny 125cc og en Fazer 98 modell i god stand så hadde valget vert veldig enkelt.

Men hvis du KUN skal ha en sykkel for pendling til jobb i tett trafikk ett par mil hver dag og ikke bruke sykkelen utover dette og heller ikke interreserer deg nevneverdig for turkjøring etc. så hadde jeg muligens valgt 125cc.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av PWL »

Kan ikke nekte for at det blir mest av relativt kort pendling, men med 125cc stopper kanskje moroa ved pendlinga også som du sier. Det virker jo som dere mener Fazer er en relativt safe MC å kjøpe mtp feil.

Hvordan er det med dekk, hvor fort slites dem? Kan ikke si jeg har slitt ned så mange dekk på bilen min, men her er det kanskje store forskjeller?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjøper dekk fra Tyskland selv og legger om selv. Det kommer på 3000kr levert på døra for kvalitets-touringdekk.
I mitt tilfelle Metzeler Roadtec01.

Et sett med dekk drar jeg 13-16 000km ut av uten å gladgasse altfor mye.
Første året sleit jeg mye framdekk. Typisk fordi jeg trente veldig mye på å bremse i sving. Senere har dette jevnet seg ut. Så jeg skifter dekk en gang pr. år. Som regel.

Om du klarer å demontere dekk fra sykkel selv. Så klarer du nok å legge om dekk også med en skrustikke, noen strips, noe fett(biltema har en bøtte med dekkskiftefett) og en balanseringsjigg fra Biltema. Jeg gjør dette alene uten problemer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 24 mai 2019, 15:11 Kan ikke nekte for at det blir mest av relativt kort pendling, men med 125cc stopper kanskje moroa ved pendlinga også som du sier. Det virker jo som dere mener Fazer er en relativt safe MC å kjøpe mtp feil.

Hvordan er det med dekk, hvor fort slites dem? Kan ikke si jeg har slitt ned så mange dekk på bilen min, men her er det kanskje store forskjeller?
Bildekk og MC dekk er forskjellige ja. Men kjøper du deg Sportstouring dekk så skal du klare rundt 10.000km. på et sett. Give or take.

Har du såkalte sportsdekk, så må du ikke regne med å få mer enn rundt 3-4.000 km. Men det kommer helt ann på kjørestil etc. En sykkeltype som er aktuell her blir nok uansett ikke levert med såkalte supersport dekk vil jeg tro.

Men sørg for at dekkene er relativt nye og at den har fått en service inkludert oljeskift etc. før du slår til. Prøvekjør også og sjekk om alt er i orden. Hør også når siste storservice ble tatt og når den evt. skal tas igjen. Denne alene kan fort koste opp mot 10.000 kroner. En vanlig service ligger på rundt 3.000 kroner.

Prisene der vil jeg uansett tro er noenlunde like på en 125cc. Dekkene til en 125 er nok muligens noe rimeligere da dem er smalere etc. Men den store forskjellen er det nok kanskje ikke vil jeg tro.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av FredrikE24 »

Fazeren er solgt alt. Ikke uventet til prisen og tilstand.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av FreewheelBurning »

PWL skrev: 24 mai 2019, 15:11 Kan ikke nekte for at det blir mest av relativt kort pendling, men med 125cc stopper kanskje moroa ved pendlinga også som du sier. Det virker jo som dere mener Fazer er en relativt safe MC å kjøpe mtp feil.

Hvordan er det med dekk, hvor fort slites dem? Kan ikke si jeg har slitt ned så mange dekk på bilen min, men her er det kanskje store forskjeller?
Der er jeg faktisk STERKT uenig. Moroa med 125cc stopper nøyaktig der du ønsker at den skal stoppe. Folk kjører verden rundt på sykler mindre enn 125cc. De kjøres alle steder, fra ørken til søleveier til is og snø. Og det kjøres langt. Det er store miljøer i utlandet for små sykler.

Klart du kan ha mye moro med 125cc, dersom du ønsker å ha det moro.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av 45316 »

Fatter du rundt på kronglete skogsveier og gocart baner så har du så klart morro, men hvis du skal kjøre på vanlig landeveg så er det ikke tvil om at en større mc er å foretrekke.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av kjellv »

Jeg tror nok at de totale servicekostnadene er nok ikke så ulike på 125cc og tyngre MC. Hver service er rimeligere på 125cc, men de er langt hyppigere.
Veldig mye bra bruktsykler til +/- 60k på finn.no

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av FredrikE24 »

FreewheelBurning skrev: 24 mai 2019, 19:09
PWL skrev: 24 mai 2019, 15:11 Kan ikke nekte for at det blir mest av relativt kort pendling, men med 125cc stopper kanskje moroa ved pendlinga også som du sier. Det virker jo som dere mener Fazer er en relativt safe MC å kjøpe mtp feil.

Hvordan er det med dekk, hvor fort slites dem? Kan ikke si jeg har slitt ned så mange dekk på bilen min, men her er det kanskje store forskjeller?
Der er jeg faktisk STERKT uenig. Moroa med 125cc stopper nøyaktig der du ønsker at den skal stoppe. Folk kjører verden rundt på sykler mindre enn 125cc. De kjøres alle steder, fra ørken til søleveier til is og snø. Og det kjøres langt. Det er store miljøer i utlandet for små sykler.

Klart du kan ha mye moro med 125cc, dersom du ønsker å ha det moro.
Alt til sitt bruk. Jeg kjører 350 totakt vinteren gjennom både på vanlig vei og motorvei(90-sone). Det er direkte slitsomt å holde 110 km/t. Det må kjøres det den er god for hele tida. På hytta har man alltid hatt moped med litt trim på, og det har vært ypperlig i alle år det. Pendler man langt så trenger man litt mer å spe på med innimellom. Det er en sann glede når våren kommer og man kan ta ut jernet med 100+ hester og cruise til jobben. Skulle tro at det var kulda jeg var mest glad i å slippe, men det er det altså ikke.

I 16års alder dro en kamerat og jeg på hyttetur. Nesten 30 mil hver vei. Jeg på trimma moped som gikk i 100 på landeveien og han på lettsykkel. Med oppakning og litt motvind var det full gass for oss begge to. Skal man holde det gående og kose seg på tur er det greit å slippe å tyne alle gir.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kjører 300cc firetakt til all slags bruk. Funker perfekt i byen, på landeveier, perfekt til smale skogsveier, kjører i 110km/t på motorveien uten å svette. Mitt jern har under 30 hester og det er ingen veier i Norge jeg ikke cruiser på det.

Det handler ikke om hvor stor den er, men hvor mye glede man får med den :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde det også uhyre gøy på moped som 16 åring. Men med alder og erfaring så øker kravene gradvis og i dag føler jeg meg vel ganske ferdig med moped og undermotoriserte kjøretøyer tror jeg.

Alt er gøy i starten, helt til man venner seg til noe som er «bedre».

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av space-ace »

125 er det bare å glemme med en gang.

tips ang sykkel har jeg ikke, men jeg kan fortelle at jeg angrer på at jeg ikke kjøpte noe nyere, og evt japansk eller bmw.

neste sykkel for meg blir en bmw trur jeg, da de ser ut til å være slitesterke. jeg har nå en 1997 ducati, som har gitt meg noen problemer 2 åra jeg har eid den

Kawabjørn
Innlegg: 3
Registrert: 20 jul 2019, 09:26
Motorsykkelen din: Zzr1100

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Kawabjørn »

Store forskjeller på type sykkel og hvor du bor mtp forsikring. Det andre er h ør mye du kan gjøre selv. Spør andre som kjører og få innspill

Svar