Blinklys indikator fungerer kun til ene siden. LØST!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av FJZZR »

umotorsport skrev:Har bytta til led blinklys nå. Etter dette at problema oppsto. Skal prøve og sette på igjen de orginale blinklysa for og se da. Det som er så rart er at jeg har montert lastuavhengig rele slik at problemet med at led blinklysa blinker for fort og at det da ikke skal ha noe å si hvor lite/mye du belaster relet. Men alle tips mottas med takk!
Orginal releet ditt er lastavhengig, og følgelig er det (sannsynligvis) montert foran blinklys bryter.
Dette lastuavhengige releet skal vel monteres etter blinklys bryter.
Ellers vil det vel jobbe hele tiden.

Noen blinkreleer skal også ha en start puls (som det må få fra blinklys bryter, dette gjelder ofte sykler med selv returnerende blinklys)
Og her kanskje denne pulsen nå kommer fra hornet??

Noen tanker som kanskje kan få deg på sporet... (hvis ikke problemet allerede er løst)

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av kuleberg »

jeg har selv montert lastuavhengig relè på samme plass som det orginale, og det jobber ikke når jeg ikke blinker.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av FJZZR »

Hmmm..
Det vil med andro ord si at selv et lastuavhengig rele (ialfall det du har) føler om det har litt belastning og starter.
... men du nevner også at du bruker motstander, selv med last-uavhegig rele...

Det pussige her er at alle blinklys lyser samtidig.... når han er borti hornet!
Og releet må jo ha kontakt med blinklys gjennom bryter på styret for å starte...

Tror det blir vanskelig å løse dette uten et koblings skjema over sykkelen.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av kuleberg »

slik det er på min så går det først gjennom releet, og videre til bryteren, som derifra igjen går til blinklysene. Grunnen til at jeg måtte bruke motstand er på grunn av retningsindikatorne som ikke lyser hvis ikke det er noe motstand. Ble forklart at dette var noe pga en eler annen sammenkobling av blinklys og indikator. Og uten motstandene så blinket alle 4 blinklysene. Husker ikke heeelt hvordan det var, men indikatoren får spenninga som egentlig går til blinklys på motsatt side, da det på motsatt side ikke trenger noe spenning når det ikke skal blinke. Det var nok en ganske vid forklaring men noe i den duren.

umotorsport
Innlegg: 12
Registrert: 23 jan 2010, 14:44
Motorsykkelen din: 95. Suzuki RF600R
Sted: Gudbransdalen

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av umotorsport »

Problemet er ikke løst ennå, har fått tak i motstander men er så kaldt i verkstedet så har ikke fått montert di ennå. Orginal rele sitter forann bryteren ja og det har jeg erstattet med de lastuavhengige å det jobber ikke før jeg slår på blinklysene. Viss man monterer det lastuavhengige relet etter bryteren så må man jo ha to rele, et for hver side. Dette med hornet var pussig ja, men det skjedde bare en gang. Har koblingsskjema, kan legge det inn her så dere får se.

Bilde
95. Suzuki RF600R
06. Suzuki RM-Z250

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av FJZZR »

Blinklys indikator:
Her er indikator lampe "jordet" gjennom det paret med lamper som ikke lyser (snedig konstruksjon)
Det vil si at hvis du setter inn LED lys, så vil indikator lampe koble sammen kretsene for høyre og venstre slik at alle fire blinklys lyser.
Grunnen er at LED lyser som fy med bare 100 mA, mens ei 21 watts blinklys pære trenger nesten 2A, altså 20 GANGER så mye!!!!
Indikator lampa kortslutter nå kretsene for deg og får alle fire til å blinke!!

Løsning:
Koble om indikator lampe slik at du kobler inn begge ledere fra lamper/ retningslys bryter inn på pæras pluss gjennom hver sin diode.
(Katode mot indikator lys).
Eller varm opp lufta med noen motstander. Strømmen vil "hovedsakelig" gå gjennom motstandene, men litt vil ta veien gjennom LED'ene også.

Disse bli, som kuleberg sier, varme, og du gjør lurt i å bruke noen som er fysisk store. Disse motstandene er der altså nå på grunn av indikator pæra!!

umotorsport
Innlegg: 12
Registrert: 23 jan 2010, 14:44
Motorsykkelen din: 95. Suzuki RF600R
Sted: Gudbransdalen

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av umotorsport »

Dro ut indikator pæra nå å da funka blinklysene som de skulle ja! :thumleft

Hvilke dioder skal jeg bruke til indikator pæra?

Takk for hjelpa FJZZR!
95. Suzuki RF600R
06. Suzuki RM-Z250

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av Globe »

umotorsport skrev:Dro ut indikator pæra nå å da funka blinklysene som de skulle ja! :thumleft
Så bra, godt når slike ting løser seg :) :thumleft

umotorsport
Innlegg: 12
Registrert: 23 jan 2010, 14:44
Motorsykkelen din: 95. Suzuki RF600R
Sted: Gudbransdalen

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden.

Legg inn av umotorsport »

Ja nå kan jeg endelig sove om nettene igjen, istedefor å gruble på dette :sleepy
95. Suzuki RF600R
06. Suzuki RM-Z250

umotorsport
Innlegg: 12
Registrert: 23 jan 2010, 14:44
Motorsykkelen din: 95. Suzuki RF600R
Sted: Gudbransdalen

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden. LØST!

Legg inn av umotorsport »

Fikk kopla på to dioder på indikator pæra nå så nå funker både blinklysa og indikatoren slik de skal! Takk for all hjelp!
95. Suzuki RF600R
06. Suzuki RM-Z250

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden. LØST!

Legg inn av kuleberg »

flott å høre =) da blinkes vi t våren ;)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Blinklys indikator fungerer kun til ene siden. LØST!

Legg inn av FJZZR »

Så bra!

LED lys er finer greier.
Lurer litt på å bygge om intrument belysningen til LED, for da er det slutt på skifting av pærer.

LED kan også brukes til å lyse opp veitunneler, feks. Holmlia tunnelen i Oslo. Kystfyr er en annen spennende applikasjon. Her erstatter LED lyset en stor halogenpære.
Når får vi LED i hovedlyset på en sykkel??? (Xenon er dog et god alternativ)

Svar