14 tusen omdreininger, i toppen (video)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Rune75 »

Man kan jo undres hvorfor motorene holder så lenge som de gjør.


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av AJ »

Egentlig ganske utrolig...
Men god velprøvd teknologi, det beste materialvalget man kan finne (titan?), gode oljepumpesystemer og ikke minst stadig bedre oljer gjør nok sitt til at slike turtallsbelastninger er mulig i kombo med god motorlevetid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Sakkle »

Lurer på hva som er grunnen til mer synlig røyk midt i registeret en på lavt og veldig høyt turtall...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Snikendeugle »

Det skal vel ideelt sett ikke være åpen løsning, og en del mer olje involvert i den delen av motoren? :twothumbs:
Nesten skummelt å høre lyden mot slutten der
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av cannon »

Sakkle skrev: 05 jun 2019, 09:34 Lurer på hva som er grunnen til mer synlig røyk midt i registeret en på lavt og veldig høyt turtall...
Det er oljedamp, ikke røyk.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 05 jun 2019, 10:12
Sakkle skrev: 05 jun 2019, 09:34 Lurer på hva som er grunnen til mer synlig røyk midt i registeret en på lavt og veldig høyt turtall...
Det er oljedamp, ikke røyk.
Ja, det ante meg vel. Spørsmålet er jo ikke mindre relevant av den grunn...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Bjerknez »

Nesten så jeg kommer til å tenke meg om to ganger før jeg drar bimmern på girene nestegang...

Ganske utrolig at en motor kan overleve slike turtall gjennom flere år og mangfoldige tusen kilometer. Blir liksom litt annerledes når man ser hvor perfekt alt egentlig er...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av FredrikE24 »

Skal ikke veldig mye dårlig smøring til før man gnager gjennom herdingen på kamknastene. Deretter er det «kort prosess» før kammene slites ned. Er det olje der, kan det nesten gå så fort det bare vil. Utfordringen ligger i fjærene som lukker ventilene. Ved for høyt turtall oppstår det som kalles ventilflyt. Som betyr at ventilene ikke rekker å lukke før de skal opp igjen.

Nå går kammene halvparten så fort som veiva.

Hadde en gammel dieselbenz med 550 000km ved vraking. Kammer og det som var av bevegelige deler i toppen var heeeelt strøkent. Hyppige oljeskift og syntetisk olje hele dens levetid. BMW sin gamle seksere fra 80-tallet har hatt problemer med tette oljerør med påfølgende kamslitasje.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av simpson »

Men så kan du bruke desmodromiske ventiler så er ventilflyt ikke problemer lenger :D

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 05 jun 2019, 13:26 Men så kan du bruke desmodromiske ventiler så er ventilflyt ikke problemer lenger :D
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av simpson »

https://m.youtube.com/watch?v=ZOJkl4Agf4c

21000 omdr på en formel 1 motor
Stempler utsettes for 10.000 G

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av cannon »

Rpm for kam er halvpart av veiv rpm.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 05 jun 2019, 13:26 Men så kan du bruke desmodromiske ventiler så er ventilflyt ikke problemer lenger :D
Høres ut som no Ducati-greier :crazy: :crazy:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av simpson »

Tja, Ducati fant ikke opp desmodromiske ventiler, men er de eneste som bruker dette i dag.
Men your beloved BMW har også skjelt til Ducati med flere ting enn bare tørrclutch, de har også hatt tvangsstyrt ventiler i sine boxere........
https://www.youtube.com/watch?v=71S03dc6fWU

Men litt typisk BMW, kardang på en sykkel som de vil hamle opp mot de beste i superbike :O
Godt de kom med S1000RR med rekkefirer og kjede :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av FredrikE24 »

Godt jeg slipper det :roll 9100rpm holder for meg, og å sjekke ventilene en gang i året er lettvint nok, som på en bil :P Tørrclutchen har vel BMW hatt siden den spede begynnelse i 1922, noen få år før Ducati.

Kardang egner seg nok ikke på racerbanen, men sånn i det daglige er det digg. Jeg kunne ikke tenke meg en S1000RR av rent praktiske årsaker til tross for dens råskap. Jeg må nok ha kardangen og koffertene. Snevert kanskje, men det funker for meg.

Svar