Alpene i juni

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

God tur :vs
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Alpene i juni

Legg inn av niko »

pingvin skrev: 05 jun 2019, 23:47God tur :vs
God tur fra meg også!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpene i juni

Legg inn av AJ »

Tormod Johansen skrev: 04 jun 2019, 23:10 Ducatien er levert og lastet ombord :) Eventyret starter til fredag :)
Riktig god tur :vs !

Også er vi kanskje heldige vi som gjerne skulle, men ikke kan, å få se noen bilder og lese litt om dine opplevelser her inne senere i sommer eller til høsten :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

Takker for det alle sammen :)
Grugleder meg nå :)
Ser ut til at Stelvio er stengt fra øst foreløpig, og Gavia er fortsatt stengt.

Jeg skal poste litt bilder her og skrive litt om turen :) Det skulle bare mangle, så god hjelp som jeg har fått :)
Spesielt av "pingvin" :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Hvis Stelvio øst er stengt, kan du evt snike deg opp bakveien via Umbrailpass til toppen ;) Og selv om står stengt så kan du jo forhøre deg litt, italienere har et litt avslappet forhold til regler så kanskje mulig selv om ikke offisielt åpnet :crazy:

Var sykler der i dag:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Alpene i juni

Legg inn av Snikendeugle »

pingvin skrev: 06 jun 2019, 21:55 Og selv om står stengt så kan du jo forhøre deg litt, italienere har et litt avslappet forhold til regler så kanskje mulig selv om ikke offisielt åpnet :crazy:
Likevel fortsetter de å prøve å kreve bompenger av meg for en svipptur i Milano på sykkelen i 2014!
Det er bare tilfeldig at jeg har fått brevene de sender, så jeg har per def ikke sett de 😅
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Hvordan gikk turen?

Ref diskusjon om vær&klær, col de l'Iseran på mandag (forøvrig fsntastisk vei...når tørt ):
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Alpene i juni

Legg inn av KawaKjetil »

Det så kaldt ut!
Tror det lå på rundt 10-15 grader da jeg var der 1.juli ifjor. Et annet bilde jeg hadde snappet viste 17 grader rett før i Val D'isere.
Resten av turen nedover mot Nice var "heit" med temperatur opp mot 35 grader og stort sett 25-30 på de fleste passene.
Satser på at det smelter til vi reiser ned igjen i august i år :thumleft
Bilde

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

Hei igjen

Da har jeg laget en liten reiseskildring for denne turen....omsider :)
Men, før jeg legger ut så har jeg et spm.

Jeg klarer ikke å få lagt inn bilder i teksten.
Har bildene lokalt på min pc.
Noen som kan gi meg et kjapt tips/veiledning?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpene i juni

Legg inn av AJ »

Tormod Johansen skrev: 21 aug 2019, 12:52 Hei igjen

Da har jeg laget en liten reiseskildring for denne turen....omsider :)
Men, før jeg legger ut så har jeg et spm.

Jeg klarer ikke å få lagt inn bilder i teksten.
Har bildene lokalt på min pc.
Noen som kan gi meg et kjapt tips/veiledning?
Du kan enten linke fra ekstern kilde som. f.eks. www.postimage.org. Da må du først laste opp bildene i en mappe du oppretter der, noe som for øvrig er gratis.
Ved opplasting av bilder fra slik ekster kilde bruker du img tag'en for å gjøre bildet lesbart i innlegget.

Den andre måten å gjøre det på er å bruker forumets vedleggsfunksjon.
Klikk på "Vedlegg" knappen, deretter "Legg til filer" og finn fram bildefilene du ønsker å legge til i innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Alpene i juni

Legg inn av Sakkle »

Tormod Johansen skrev: 21 aug 2019, 12:52 Noen som kan gi meg et kjapt tips/veiledning?
Last opp bildene på imgur og link til dem i teksten.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpene i juni

Legg inn av AJ »

Begynner å bli noen år gammel, men relevant fortsatt, vil jeg tro...:

Se bruksveiledningen i dette innlegget:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=37469#p37469
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Alpene i juni

Legg inn av Tormod Johansen »

Da er det vel på tide å komme med en oppdatering av denne tråden. Sommeren har vært aktiv, også med andre gjøremål enn mc. Derfor litt sen tilbakemelding.
Jeg brukte dette forumet aktivt før jeg reiste på mc tur til Alpene. Det var mange gode forslag til innspill, og jeg er meget takknemlig for det. Mye av det som ble foreslått her har jeg brukt.

Spesiell takk til Pingvin som kom med maaange innspill og forslag. Turen og stedene jeg var på er mye basert på nettopp dine innspill.

Klarte selvfølgelig å slette rutene mine på Tomtom Rider, så det blir litt "på husken" etter bilder og facebookinnlegg.

Så til turen :)

Før avreise
Sykkelen ble sendt med MC Transport Morten. Leverte sykkelen på Lillestrøm noen dager før avreise med fly.
Fungerte smooth og enkelt.

Dag 1
Flyavgang til Munchen tidlig fredag.
Traileren stod klar på en bensinstasjon rett utenfor flyplassen..Utlasting av sykler tok litt tid, men fungerte fint!

Bilde

Avreise ut av Munchen gikk bra. Som nevnt av Pingvin var det en del transport denne første dagen.
Kjørte over Bayrischzell og videre mot Kitzbuhel, rett og slett den ruten Pingvin foreslo.
Masse kø gjennom Kitzbuhel og veldig varmt. Men kom fram til Zell am See etter hvert, Fantastisk fin liten by :)

Bilde

Dag 2
Våknet til mye lavere temperatur og regn i luften.
Avreise til Cortina, via Grossglockner. Kledde meg godt med noen lag sommerull.
Kjørte til bomstasjonen opp til Grossglockner. Der var det ganske mange biler og sykler som skulle over. Tåka lå rett inn i fjellveggen etter bommen.
Det var derfor tåke og regn hele veien opp til toppen. Ble derfor ikke noen tur til Edelweisspitze. Hadde vel 4-5 meter sikt på det dårligste.
Meeeeen, rett over toppen, på vei ned åpnet det seg og det ble jaggu blå himmel og knallvær :)
Tok turen ut til Kaiser-Franz- Josefs-Høhe. Knallfin plass!

Videre til Cortina, med en avstikker og stopp i Misurina. Fantastisk sted, utrolig vakkert :)

Bilde

Bilde

Bilde

Dag 3
Dette var en dag med rundtur uten sidevesker.
Det ble tur til Passo Giau, og Passo Sella. Flotte veier og utrolig fin utsikt.
Videre til Passo Gardena og Passo Falzarego.

En utrolig fin dag :)
Ganske tidlig tilbake på hotellet, så unnet meg en god middag og litt mer drikke enn de øvrige dagene.

Bilde

Bilde

Dag 4
Planen her var å kjøre til Bormio over Stelvio. Problemet var at Stelvio var stengt fra øst.
Endret derfor planen, og stoppet i Merano.

Før det ble det en tur sydover fra Cortina, SP638, og deretter nordover igjen via SP251 og SR203.
Deretter Passo Pordoi før turen gikk til Merano via Bolzano. Litt transport siste delen denne dagen.
Var ikke så fornøyd med Merano, mye pga at jeg klarte å bestille et hotell i gågata med parkering et godt stykke unna....ble litt gåing og bæring i høy varme.

Bilde

Dag 5
Målet denne dagen var Bormio.
Turen gikk via Passo Mortirolo, da Passo Gavia var stengt pga snø.

Jeg ankom Bormio i knallvær :) Satt meg ned på en restaurant for litt mat. Planen var å finne et hotell for så å ta en tur mot Livigno.
Jeg fikk meg et fint hotell, men turen til Livigno ble det ikke noe av da det begynte å hagle og regne som bare rakkærn :)
Så det var bare å kule ned på hotellet og en gåtur i regnet rundt i Bormio. Fin by :)

På resturanten jeg spiste på når jeg ankom Bormio var det jaggu en gjeng fra Røros som var på en skikkelig langtur, med mål Transfarasan i Romania.
Det var en veldig hyggelig og fin gjeng! De hadde også en egen facebookside hvor jeg fikk følge med på resten av turen deres. Så utrolig bra ut!
Til alt overmål var det også to eldre norske par på biltur i området på samme resturant....rene norgestreffet :)

Bilde

Dag 6
Denne dagen var det meldt dårlig vær, men det var en luke i værmeldingen på morgenen uten regn.
Så jeg dro avgårde mot Stelvio kl 7:45. Kjørte i ensom majestet til toppen. Eneste trafikanter jeg så var en bil i møte, og en bil jeg kjørte forbi. Ellers alene :) Det var en flott opplevelse.
På toppen var det jeg og 3 andre motorsykler, de fra Russland. Hyggelig og fin gjeng, Fikk "pratet" litt med dem før turen gikk nedover og tilbake for så å ta Umbrailpass inn i Sveits

Deretter over Ofen Pass og Fluela Pass til Davos. Deretter via Lichtenstein, inn i Østerrike og så til Garmisch Partenkirchen. 5 land denne dagen.
Tanken var å kjøre Silvretta, men det var også stengt.

Denne dagen var det regn minst halve dagen.

Litt moro var det at jeg slo lag på en del av strekningen med 3 Vespar (300 kubikk mener jeg), som hadde vært på verdenstreffet for Vespa. Tre hyggelige karer på vei hjem til Sveits.
Vi stoppet på en kafe og tok en kaffe og noe å bite i sammen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dag 7
Dette var mer eller mindre også en transportetappe og ikke så mye å fortelle hjem om :)
Traileren stod på plass og syklene ble lastet inn.
Hentet sykkelen et par dager etter i Norge :)

Bilde


Når det kommer til klær som jeg var litt bekymret for før avreise, så fant jeg ut at det ikke var nødvendig å ta med innerforet til kjøredressen. Det brukte jeg ikke i det hele tatt.
Hadde Goretex kjøredress, med et ekstra tynt lag goretex inne i som hørte til dressen. Dette sammen med noen plagg tynn ull fungerte som juling

Når det gjelder pakking hadde jeg to sidevesker som ikke var alt for store, og en tankbag. Det var nok til en ukes tur.
Hadde regntrekk til sideveskene, men de var dårlige så det ble litt vått på veien gjennom Sveits. Lurt å pakke i plastposer neste gang :)

Ellers så oppdaget jeg at nye fine vanntette hansker slettes ikke lever opp til å være vanntette. Greit å ha et par ekstra og regntrekk over igjen :)

Ducatien fungerte bra hele veien. Skulle bare mangle da den var helt ny.

Jeg deler flere av deres oppfatning av at dette ikke blir siste gangen. Jeg skal nedover neste år og, og gjøre noen justeringer ift mine erfaringer denne gangen.
Tidlig juni var ikke bra i år, da det har vært mye snø i Alpene. Som nevnt flere pass jeg ville kjøre var stengt. Tenker kanskje noe senere i juni, evt i september neste år.

Og når det gjelder antall km pr dag, så erfarte jeg også at det ikke bør legges opp til alt for mange km. Det blir maaange stopp for å se og ta bilder.
Skal jo også nyte naturen i tillegg til de fine veiene.

Igjen, takk for alle innspill og tips!
Nytten av et slikt forum for oss mc folk er utrolig stor.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Alpene i juni

Legg inn av Relax »

Bra jobba med fin reportasje!
Du har rukket mye og fått deg opplevelser og erfaring!
Jeg regner med eneste tanken nå er: MER!!!

)))
"Do the right thing"

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpene i juni

Legg inn av pingvin »

Relax skrev: 21 aug 2019, 15:36 Bra jobba med fin reportasje!
+1 :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar