Scholl Neo som plastfornyer

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Toven

Scholl Neo som plastfornyer

Legg inn av Toven »

Bilde
Scholl Concepts NEO Polymerforsegling er et av de mest allsidige produktene vi noensinne har prøvd! Dette er en polymerbasert, spraybar forsegling som hefter til nær sagt alle typer overflater; lakk, plast, gummi, glass, metall etc. Vi bruker den ofte som et vedlikeholds produkt for allerede voksede og forseglede kjøretøy, men den kan helt fint brukes som en enkeltstående forsegling.

Scholl Concepts NEO Polymerforsegling er meget enkel i bruk, kan brukes på både våte og tørre overflater, den hefter rask og gir en særdeles fin glans uten å påvirke tidligere forseglinger.

NEO kan brukes på flere forskjellige måter, for eksempel disse:

1. Spray på bil/kjøretøy etter vask, mens den fortsatt er våt, vent ca. 10 sekunder og spyl godt med vann. Gir ca. 4-6 uker holdbarhet. Ikke spray store overflater (hel bil) på en gang. Ta side for side, tørk over med tørkehåndkle.

2. Vask og tørk bilen, spray NEO direkte på lakken, spre med en applikator og tørk over med en mikrofiberklut, fortsett slik rundt hele bilen. 8-12 uker holdbarhet.

3. Har du Skumkanon? Bland 1 dl NEO med vann i skumkanonen (1L), skumlegg hele bilen etter vask og la det virke i ca. 30 sek. Spyl godt og tørk med tørkehåndkle. 2-4 uker holdbarhet. Dette er ikke en foretrukket metode, men det er mulig..

4. Kan også brukes på felger, glass, utvendige plast og gummidetaljer. Samme fremgangsmåte som på tørr lakk.
NEO bør ikke brukes på frontruter!
https://scandicshine.no/product/scholl- ... neo-500ml/

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ettersom jeg skryter mye av Scholl Neo, tenkte jeg å skrive mine tanker om produktet som "plastfornyer" og beskyttelse for plastikk. Benevnelsen plastfornyer blir noe misvisende: er plastikken skjoldete som følge av falming og lignende, så forblir den skjoldete. Det produkter gjør, er å gjøre plastikken mørkere og hjelper med å skjule falmingen, litt avhengig av lys/sol. Dette er min erfaring med Neo i hvert fall. Det som den også gjør er å beskytte mot videre falming, ettersom den legger et lag med uv-beskyttelse. Hinnen blir også vannøvstøtende, slik at skitt ikke setter seg like godt og det vil være enklere å rengjøre.

Jeg ser på produktet som et universalprodukt for hele motorsykkelen. Den fungerer ypperlig på lakkerte overflater, ettersom det er en forsegler, og skaper en glass-effekt på lakken. Videre bruker jeg den på ramme, metalldeler, som nevnt plastikk, gummi (husker ikke helt hvordan den er å påføre på gummi), blinklys, baklykt. Men ikke bruk den på motordeler og eksos

Påføring av andre deler enn plastikk tar jeg ikke for meg nå, men det er relativt likt som ved plastikk. Neo reklameres som en spray-forsegler, spray på våt lakk og spyl av med høytrykk. Dette fungerer bra på bil, men blir noe feil på motorsykkel. Da står man i fare for å få skjoldete resultat, og det gir lite kontroll på påføring. En kan jo forsøke, om man vil ta en snarvei, men i min erfaring kan det fort gi skjolder på mc.

Bruk av Neo på plastikk
Det første en må gjøre er naturligvis å vaske sykkelen, og la plastikken tørke. Så kan man med fordel maskere med maskeringsteip om en vil ha litt mer kontroll på påføringen. Spray en liten dæsj i et stykke polerrull, hvor mye avhenger av størrelsen på delen, og fordel jevnt utover. Da ser man at delen blir relativt "våt", og Neo begynner raskt å tørke/forsvinne. Etter kanskje 20-30 sekunder pleier jeg å forsiktig fordele utover med en tørr bit polerrull, ettersom Neo tørker ujevnt. Det kan også oppstå små dråper på overflaten, som er et tegn på å begynne å fordele og tørke over. Tørk så over med tørr polerrull - ferdig! Finishen blir relativt matt, eller naturlig til finish på delen man påfører det. Er plastikken blank forblir den blank, er det noe matt forblir noe matt. OBS, Neo er ikke ment på matt som i matt finish. Der er det egne produkter.

Skjolder kan oppstå, selv med denne påføringsmetoden. Det har jeg tidligere opplevd, men det var med en flaske jeg hadde hatt stående i kanskje 3 år. Jeg mistenker at det er noe ferskhetsvare med denne. Jeg kjøpte ny flaske i fjor, og påføringen i dag gikk helt fint uten skjolder. Om en skulle få skjolder, så er det relativt enkelt å fikse. Fukt en ny bit polerrull og gå over området, og så tørk av med en gang. Det har fungert fint for meg. Neo er svært enkelt og trygt å bruke, mener jeg.

Dagens testobjekt
Sykkelen min er en 2004 SV650, med 53000 km på telleren. Den har blitt kjørt i regn, men for det meste sol. Den står under trekk eller i carport, for blant annet å beskytte mot falming grunnet sola. Delene på gaflene og styret er det kanskje 2-3 år siden jeg gjorde noe med sist. Jeg vasker jo sykkelen relativt ofte, og det er god holdbarhet på Neo. Jeg bruker aldri sterk avfettning, så det er også noe å tenke på. Holdbarhet reduserer naturligvis med sterk avfetning. Vasking gjør jo også sitt selv med skånsome produkter.

Bilder
Fare for at kamera på telefonen fikser litt med farger. Hovedpoenget med denne posten var egentlig å vise 50/50 bildet, men så ballet det på seg ved at jeg begynte å legge på Neo rundt om kring.. så jeg bare legger inn bilder jeg tok, selv om de ikke er i det beste lyset.

50/50
Bilde

50/50
Bilde

Ferdig påført
Bilde

Bilde

Blinklys utenom gummi-del innerst ferdig påført
Bilde

Før påføring
Bilde
Bilde

Etter påføring
Bilde
Bilde
Bilde

Under tørking, "perling" som kan oppstå
Bilde

Før påføring
Bilde
Bilde

Etter påføring
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Scholl Neo som plastfornyer

Legg inn av Bjerknez »

Bra innlegg :)

Enig med deg at dette i utgangspunktet er et allsidig produkt, men den inneholder sterke ingredienser jeg ikke helt liker. Den kan som nevnt gi skjolder og det har også jeg erfart. Derfor bruker jeg ikke denne lenger.

S100 farhefornyer er et bedre produkt mener jeg. Helt trygg å bruke på alle flater og den gir tilbake orginal looken på all plast. Den tilfører ikke noe shine. Dette har jeg testet med video på egen sykkel. Dessuten er S100 Fargefornyer på sprayflaske og kan lett påføres trange steder etc.

Interresant lesning :)

Svar