Service i Sverige - påvirker garanti?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Service i Sverige - påvirker garanti?

Legg inn av schnellfahrer »

Hei dere!
Det finnes mange tråder om service i Sverige, men jeg finner ikke akkurat det jeg lurer på.

Jeg har bommet på bestilling av time for service til sykkelen.
2 måneder ventetid på Speed = ingen kjøring i sommer.

Jeg ser på alternativer. I Norge finner jeg ingen som kan ta det kjappere.
Vurderer å forhøre meg i Sverige. Jeg bruker mer enn gjerne en dag på å få det gjort.
Hvordan stiller det seg med garantien som følger sykkelen? Må det gjøres på Yamaha-verksted? Må verkstedet være autorisert på noe vis?
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av Bjerknez »

Nei du mister ikke garanti, så lenge det gjøres på et autorisert verksted for den sykkelen du har. Det mener jeg ganske bestemt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av gsx750_80 »

schnellfahrer skrev: 18 jun 2019, 09:58 Hei dere!
Det finnes mange tråder om service i Sverige, men jeg finner ikke akkurat det jeg lurer på.

Jeg har bommet på bestilling av time for service til sykkelen.
2 måneder ventetid på Speed = ingen kjøring i sommer.

Jeg ser på alternativer. I Norge finner jeg ingen som kan ta det kjappere.
Vurderer å forhøre meg i Sverige. Jeg bruker mer enn gjerne en dag på å få det gjort.
Hvordan stiller det seg med garantien som følger sykkelen? Må det gjøres på Yamaha-verksted? Må verkstedet være autorisert på noe vis?
Har litt ulike erfaringer med verksteder i Sverige, men benyttet Northbike i Sundsvall i fjor, og betalte litt under halv pris der, for en service et norsk firma antydet 8500 kr for.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av Olav K »

Har hatt service på den ene Triumphen min hos Eurospeed. Ingen problemer i det hele tatt.
Men på Triumph er det jo en skandinavisk importør som holder til i Sverige.
Men dette er da helt vanlig å gjøre på bil?! Store penger å spare på å ta service og større reparasjoner i Sverige/Tyskland f.eks
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av cannon »

Hvorfor ingen kjøring? Er du i tvil så avtal med verksted/butikk at du får en litt sen service. Kjør og kos deg.
Det er jo ikke din skyld at det er halve sesongen i ventetid. Sykkelen tar ingen skade av dette.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av dypen »

Du kan ta service hvor du vil forutsatt at de som tar service er kvalifisert, dokumenteres med servicehefte (elektronisk servicelog og det er vel bare merkeforhandler som har tilgang), kvittering på utført arbeide og aller viktigste er «service checkliste» som viser alle punkter som er utført hvor mekaniker kvitterer / huker av alle punkter som er utført. Garanti / reklamasjon: Kvittering, service checklist for alle servicer utført fremvises for merkeforhandler som avgjør om kjøretøyet har gjeldende garanti. Garanti kan bortfalle hvis service ikke er tatt, er overkjørt på km eller tid, service ikke utført i henhold til fabrikkens anbefaling eller mangler dokumentasjon på det. Ikke garanti vil også påvirke pris ved salg.

Noen ganger kan det være kjekt å ha et godt kundeforhold til merkeforhandler. 😊Ikke glem recall på din sykkel som merkeforhandler utbedrer vederlagsfritt, noen merker har mange i løpet av noen år.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av schnellfahrer »

Takk for svar!
Jeg får se hvordan jeg løser dette. Hvis jeg kjører slik jeg hadde tenkt vil jeg helt sikkert passere 5000 km over serviceintervallet før jeg får gjennomført servicen på Speed.

Autorisert verksted er nok nøkkelordet.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av Solo-rider »

Autorisert Yamaha verksted er nok nøkkelordet.. :scratch
Du burde sende forhandleren din en mail og få bekreftet dette.

Se garantivilkår Yamaha mc Norge: https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/servi ... MC-og-ATV/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av Ketil »

schnellfahrer skrev: 18 jun 2019, 23:17 Takk for svar!
Jeg får se hvordan jeg løser dette. Hvis jeg kjører slik jeg hadde tenkt vil jeg helt sikkert passere 5000 km over serviceintervallet før jeg får gjennomført servicen på Speed.

Autorisert verksted er nok nøkkelordet.
Hva slags service er det snakk om? Stor (40 000 km) eller liten? I forhold til garanti så er det jo viktig å følge service intervall og få det dokumentert. Men du kan jo høre med forhandler, siden de ikke kan hjelpe deg nå, om du kan ta oljeskift på motor og kardang selv hvis du kjøper oljer og filter hos dem, og ta de øvrige servicepunkter når du får time hos dem. Om du går 5000 km over intervall på de øvrige servicepunkter så kan ikke det være helt krise, det er jo tross alt en Yamaha du har :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av Ketil »

schnellfahrer skrev: 18 jun 2019, 23:17 Takk for svar!
Jeg får se hvordan jeg løser dette. Hvis jeg kjører slik jeg hadde tenkt vil jeg helt sikkert passere 5000 km over serviceintervallet før jeg får gjennomført servicen på Speed.

Autorisert verksted er nok nøkkelordet.
Hva slags service er det snakk om? Stor (40 000 km) eller liten? I forhold til garanti så er det jo viktig å følge service intervall og få det dokumentert. Men du kan jo høre med forhandler, siden de ikke kan hjelpe deg nå, om du kan ta oljeskift på motor og kardang selv hvis du kjøper oljer og filter hos dem, og ta de øvrige servicepunkter når du får time hos dem. Om du går 5000 km over intervall på de øvrige servicepunkter så kan ikke det være helt krise, det er jo tross alt en Yamaha du har :thumleft

KawaKjetil

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av KawaKjetil »

På Kawasaki kan jeg ta service på Kawasaki merkeverksted over hele Europa, og garantien gjelder.
Ref Solo-Rider sitt innlegg, sjekk med Yamaha/forhandler hva som gjelder ang service i utlandet. Merkeverksted er nok nøkkelen her.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av gsx750_80 »

schnellfahrer skrev: 18 jun 2019, 09:58 Hei dere!
Det finnes mange tråder om service i Sverige, men jeg finner ikke akkurat det jeg lurer på.

Jeg har bommet på bestilling av time for service til sykkelen.
2 måneder ventetid på Speed = ingen kjøring i sommer.

Jeg ser på alternativer. I Norge finner jeg ingen som kan ta det kjappere.
Vurderer å forhøre meg i Sverige. Jeg bruker mer enn gjerne en dag på å få det gjort.
Hvordan stiller det seg med garantien som følger sykkelen? Må det gjøres på Yamaha-verksted? Må verkstedet være autorisert på noe vis?
https://www.aftenposten.no/bil/i/b583av ... u-passe-pa

Du trenger ikke benytte merkeverksted for å beholde garanti.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av schnellfahrer »

Takk igjen for svar.

Jeg sendte en epost til alle Yamaha-forhandlere på Østlandet jeg fant på Yamaha sine sider, og fikk umiddelbart tilbud om time fra 3 forskjellige i løpet av en ca. ukes tid. Så da ordner det seg ganske enkelt allikevel :-)
Tenker det blir AGM siden jeg skal på Robert Plant-konsert i Halden samme dag de hadde ledig time :-)

Hva Speed og CBP driver med skjønner jeg ikke, men jeg tar det med i vurdering neste gang jeg skal bytte sykkel.
Har god erfaring med AGM fra før av også.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Service i Sverige - påviker garanti?

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 19 jun 2019, 11:02
schnellfahrer skrev: 18 jun 2019, 09:58 Hei dere!
Det finnes mange tråder om service i Sverige, men jeg finner ikke akkurat det jeg lurer på.

Jeg har bommet på bestilling av time for service til sykkelen.
2 måneder ventetid på Speed = ingen kjøring i sommer.

Jeg ser på alternativer. I Norge finner jeg ingen som kan ta det kjappere.
Vurderer å forhøre meg i Sverige. Jeg bruker mer enn gjerne en dag på å få det gjort.
Hvordan stiller det seg med garantien som følger sykkelen? Må det gjøres på Yamaha-verksted? Må verkstedet være autorisert på noe vis?
https://www.aftenposten.no/bil/i/b583av ... u-passe-pa

Du trenger ikke benytte merkeverksted for å beholde garanti.
Er du HELT sikker på at dette også gjelder motorsykkel?

KawaKjetil

Re: Service i Sverige - påvirker garanti?

Legg inn av KawaKjetil »

Det refereres til bil på alle saker jeg finner om dette emnet, blandt annet her https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/ ... t-garanti/
Hvor står det at samme gjelder motorsykkel?

Svar