Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Ja, man må ta den for det den er. I følge andre så er det vertfall ikke mange (om noen) som slår den på vannskrekk egenskaper og holdbarhet. Om den lukter Jotun spiller egentlig ikke noen rolle for min del. Det at den er vanskelig og buffe tyder i følge det jeg har lest på brukerfeil :)

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Hansien »

Holdbarhet kan jeg være enig i, men jeg opplever ikke den som suveren mtp vannskrekk.

Men så jobber jeg og på en slik måte at vannskrekk er på godt på plass før voksen kommer på. Kan godt være at den gir bedre vannskrekk på biler man kjapt tar et en-steg behandling på.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Hansien skrev: 14 jun 2019, 14:26 Holdbarhet kan jeg være enig i, men jeg opplever ikke den som suveren mtp vannskrekk.

Men så jobber jeg og på en slik måte at vannskrekk er på godt på plass før voksen kommer på. Kan godt være at den gir bedre vannskrekk på biler man kjapt tar et en-steg behandling på.
Dette skal uansett testes i helgen :)

I følge ryktene så bør den ha vesentlig bedre vannskrekk enn Svisswax Shield vertfall. Hvis ikke jeg ser noen åpenbar forskjell der, så havner den nok bare i den andre vokssamlingen jeg har. Holdbarhet er egentlig ikke like viktig for meg. Å vokse en motorsykkel tar vel knapt 2 minutter og ikke blir den vinterkjørt heller :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Fikk Fusso i posten i dag, kom hjem og pakket den opp. La voksen på tanken og buffet av etter å ha tatt "herdetesten" med fingeren. Ingenting å utsette på på legging og buffing av voksen. Gikk på silkemykt og ble buffet lett av. Som jeg tenkte så er nok disse ryktene om at den er vanskelig å buffe av brukerfeil.

Lukten var ikke like ille som fryktet. Lukter omtrent som Collinite 845. Skal la den ligge til i morgen og sjekke vannskrekken. :)
16F90F56-FA40-4227-8D51-5FD646D94C3B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

I går fikk jeg testet ut Fusso Coat voksen for første gang. Jeg gjør et unntak og poster hele blogginnlegget mitt her i denne tråden :)

_____________

Soft99 Fusso Coat er en syntetisk voks som har fått veldig mye skryt i detailer miljøet. Spørsmålet er, lever den opp til sitt rykte?

Soft99 Fusso Coat er en voks som har skapt mange diskusjoner i detailer miljøet. De fleste objektive tilbakemeldingene er veldig gode og den skal være klart best på holdbarhet og sine vannskrekk egenskaper i følge andre som har testet den.

Bilde

Uten at jeg tviler på andre som har testet den så liker jeg nå uansett å bygge mine egne erfaringer, så i går hentet jeg Soft99 Fusso Coat hos min lokale post pusher slik at jeg får gitt noen førsteinntrykk av hva JEG mener om denne.

Hva er så spesielt med Soft99 Fusso Coat?

Soft99 Fusso Coat er en voks man påfører motorsykkelen eller bilen for å beskytte lakken samt gjøre den enklere og holde ren da smuss og skitt ikke fester seg like bra som den gjør på ubeskyttet lakk. Det som skal være spesielt og ganske unikt for Fusso Coat er at mange har sagt at den faktisk varer opp mot et år i praksis.

Siden den også skal inneholde PTFE (teflon) som gjør overflaten mer motstandsdyktig enn mange andre vokser. Det betyr også at den i følge andre skal være en av dem beste voksene i verden når det kommer til vannskrekk egenskapene (vannet preller fort av overflaten).

Mine førsteinntrykk av Soft99 Fusso Coat

Førsteinntrykket mitt av Soft99 Fusso Coat var langt bedre enn ventet. Boksen er av metall og er ikke spesielt spennende og innholdet er syntetisk og lukter parafin. Dette viste jeg fra før så ingen overraskelser så langt.

Bilde

Den holdt definitivt det den lovet når det kommer til vannskrekk egenskapene. Vannet preller av som bare det og så lenge underlaget er litt skrått så glir det meste vannet av. Jeg vil si den er ett par hakk vassere enn de andre voksene jeg har prøvd på dette punktet.

Videoen under viser hvordan vannet preller av



Påføring og buffing av Soft99 Fusso Coat

Soft99 Fusso Coat er meget lett og påføre og like lett som en hvilken som helst annen voks jeg har testet tidligere. Men man MÅ huske på og legge den veldig tynt på! Legger man for tykt på, så vil den være litt vanskeligere å buffe av enn andre vokser.

Men legger man veldig tynt på, så er denne like lett og buffe av som alle andre vokser jeg har brukt. De som har hatt problemer rundt dette har nok rett og slett smurt for tykt på og det kan vi putte i brukerfeil kategorien.

Herdetid før avbuffing

En annen ting man må huske på er at denne ikke bør herde for lenge før man buffer den av. Temperaturen bestemmer dette litt, men man kan lett teste dette selv ved å dra fingeren lett over overflaten. Hvis hinnen forsvinner helt der man drar fingeren er det på tide og buffe av.

Bilde

Det var ca. 25 grader når jeg la voksen og jeg buffet den av nesten med en gang. Maks 2-3 minutter. Er det kaldere i luften og du står i skyggen bør du nok kanskje vente litt lenger. Men den herder forholdsvis raskt.

Resultatet taler for seg selv

Etter at Soft99 Fusso Coat er buffet av, så ser man tydelig hvordan vannet perler seg på overflaten. Så fort underlaget heller eller er litt skrått så detter nærmest vannet av overflaten. Jeg vil si den er ett par hakk bedre her enn de andre voksene jeg har prøvd.

Bilde

Hvor lenge beskytter Soft99 Fusso Coat?

Hvor lenge den beskytter kan jeg selvsagt ikke svare på ennå, men målet mitt er heller ikke å teste dette da dette ikke spiller så stor rolle for min del siden den nok uansett kommer til å holde ut MC sesongen. Men etter hva andre har fått av resultater rundt varighet, så tror jeg ikke denne slites bort med det første.

Så hva er konklusjonen min?

Soft99 Fusso Coat koster kun 299,- og kan bestilles hos blant annet Bilnerden.no. Til den prisen vil jeg si at dette er et veldig godt kjøp. Virkelig en voks som presterer mener jeg. Jeg tror at med tanke på egenskapene så er det ingen voks som slår denne, uansett pris.

Dyrere vokser kommer gjerne i flottere innpakning og innholdet er mer naturlig og basert på Carnauba. Disse lukter også helt annerledes som feks. fersken, jordbær etc. Naturlige vokser er også generelt sett lettere og legge samt buffe av, selv om man har smurt på litt for tykt.

Soft99 Fusso Coat, er definitivt en voks jeg vil anbefale til andre der ute som vil beskytte motorsykkelen eller bilen sin. Prisen vil ikke gjøre det store innhogget på kontoen og skulle den over all formodning ikke falle i smak, så er den såpass populær at denne kan du faktisk selge igjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av Bjerknez »

Tre dager med kvalitetstid og vask av sykkelen helt forgjeves...
BMW.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av xyvind »

Er ikke poenget med all denne voksingen og polishen at det skal være så lett å holde den ren?? Bare å spyle med hageslangen så bare renner det av og sykkelen er like blank?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 20 jun 2019, 10:52 Er ikke poenget med all denne voksingen og polishen at det skal være så lett å holde den ren?? Bare å spyle med hageslangen så bare renner det av og sykkelen er like blank?
Joda... selvsagt. Men det at alt renner av og den er like blank og fin etter en avspyling er nok ikke mulig. Men den blir enklere og holde ren ja hvis grunnlaget er lagt :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av xyvind »

Men en vask inkl. rens og smøring av kjede og tørking av sykkel tar jo ikke lang tid. Så er all denne tiden og kostnaden bak en slik detalj-jobb verdt det? Skjønner at noen synes det er gøy, terapi, interessant, kos osv.. Men det er kanskje noe man gjør én gang i begynnelsen av sesongen, også holder det seg til neste år? For det blir jo skittent igjen med én gang man er ferdig og sykkelen er tørr. I hvert fall her i Oslo trenger man jo ikke kjøre en meter før sykkelen blir støvete, samme om den står ute eller i garasjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 20 jun 2019, 11:48 Men en vask inkl. rens og smøring av kjede og tørking av sykkel tar jo ikke lang tid. Så er all denne tiden og kostnaden bak en slik detalj-jobb verdt det? Skjønner at noen synes det er gøy, terapi, interessant, kos osv.. Men det er kanskje noe man gjør én gang i begynnelsen av sesongen, også holder det seg til neste år? For det blir jo skittent igjen med én gang man er ferdig og sykkelen er tørr. I hvert fall her i Oslo trenger man jo ikke kjøre en meter før sykkelen blir støvete, samme om den står ute eller i garasjen.
Må huske at jeg har dette som en liten hobby da :)

Selvsagt blir den lettere og holde ren nå, men når den var langt blankere enn da jeg hentet den i butikken så blir kontrasten ganske stor når den blir skitten igjen.

Nå har jeg uansett snart sommerferie (en uke igjen) så da får jeg tatt den en gang til før sommerturen. Om den blir skitten på sommerturen kan jeg selvsagt ikke unngå og det gjør meg heller ingenting, men da har jeg også noe å gjøre resten av ferien når jeg kommer hjem :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg en dag selger denne, så skal dem vertfall ikke ha en eneste ting å prute på. Finnes ikke en eneste ripe på hele sykkelen som jeg har sett. Det har vert riper og merker blir det jo, men dem fjerner jeg kjapt :)

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av Rha »

Bjerknez skrev: 20 jun 2019, 12:05 Når jeg en dag selger denne, så skal dem vertfall ikke ha en eneste ting å prute på. Finnes ikke en eneste ripe på hele sykkelen som jeg har sett. Det har vert riper og merker blir det jo, men dem fjerner jeg kjapt :)
Hehe, ekstremlettet utgave. Kun 3 my med lakk, på det tykkeste. Dette er letting stage 1, stage to innebærer og kunn kjøre med nedslitte dekk siden gummien veier mye :crazy:
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av xyvind »

Når ny eier får kjørt litt med den og gitt den en vanlig vask som folk flest ville gjort så får hun sjokk! Plastfornyer har fordampet, grå plast over hele linja, voks og polish er tørket inn og alle ripene i lakken synes for det blotte øyet. Ai ai ai, det blir erstatningskrav og mye plunder.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 20 jun 2019, 13:29 Når ny eier får kjørt litt med den og gitt den en vanlig vask som folk flest ville gjort så får hun sjokk! Plastfornyer har fordampet, grå plast over hele linja, voks og polish er tørket inn og alle ripene i lakken synes for det blotte øyet. Ai ai ai, det blir erstatningskrav og mye plunder.
Normal slitasje kalles det :)

Dessuten så kommer jo ikke ripene fram igjen når man vasker. Den er jo polert på skikkelig vis. Hvis ikke personen vasker med grus i svampen da. :knegg

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Snart er det sommerferie!

Legg inn av xyvind »

Folk flest vasker faktisk med grus i svampen. Har samme svampen i flere sesonger. Er ikke uvanlig det.

Svar