Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Hei. KTMen har laga ekstra mye bråk med smelling og spetakkel i potta i sesongen her, (hørtes ut som tredje verdenskrig ved motorbrems) så jeg kjøpte eksospakninger og tenkte å bytte disse. Men, når jeg tok av eksosanlegget så ser jeg at flensen (eller hva det heter) som hører til delen av potta som skal til fremre sylinder var løs og har knekt av. Er det mulig å levere slikt til sveising, eller må man kjøpe nytt? Nypris er over 6000 på motorspeed ser jeg
Vedlagt bilde tatt på alt for lang avstand. Den lille omringede dingsen er knekt av det store røret.
Vedlagt bilde tatt på alt for lang avstand. Den lille omringede dingsen er knekt av det store røret.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Oisann!
Rare greier at sånt no' skjer, da... .
Har ingen sveisekunnskap selv, men siden begge deler du har ringa rundt på bildet, ser hele og fine ut så vil jeg tro en kyndig sveiser greier å fikse dette på et kvarters tid.
Men det er kanskje ikke så enkelt, for alt jeg vet...
Rare greier at sånt no' skjer, da... .
Har ingen sveisekunnskap selv, men siden begge deler du har ringa rundt på bildet, ser hele og fine ut så vil jeg tro en kyndig sveiser greier å fikse dette på et kvarters tid.
Men det er kanskje ikke så enkelt, for alt jeg vet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Håpløst at dette skjer ja. Skal liksom prøve å få klart alt til ferie om en god ukes tid.
Delene er bare relativt hel, det er knekt av litt som er størknet fast inni den lille ringen der. Tror jeg tar med hele greia til svendsen eksos i morra, og hører med de.
Delene er bare relativt hel, det er knekt av litt som er størknet fast inni den lille ringen der. Tror jeg tar med hele greia til svendsen eksos i morra, og hører med de.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Det kan være lurt, ja. Folk med lang erfaring og god peiling bør være til å stole på med sine anbefalte løsninger .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6974
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Det ser ut som helt kurant å sveise.
Ikke bry deg om verken Svendsen eksos eller mc_verksted, men ta med delene til noen som driver med sveising.
Ikke bry deg om verken Svendsen eksos eller mc_verksted, men ta med delene til noen som driver med sveising.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7599
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Bare det ikke er titan. Da er det litt mer pes.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Var innom et lokalt mekverksted i dag, men de mente det var for tynt, og at faren for å deformere ringen var for stor.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Anbefaler å ta kontakt via et caferacer eller customforum på fb. Der er det flere som bygger/sveiser sine egne anlegg, og de er dyktige på tynnplate.
Sveis er uansett verdt et forsøk, med tanke på kostnaden for nytt anlegg.
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Dette kan lett fikses for en som kan sveise. Sier bare hvor mye sveiseren stoler på sin egen skills om han ikke tørr...
-
- Innlegg: 7599
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Jaha?
Du har mye erfaring med dette hører jeg?
Uten å ha studert bitene....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 22958
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Alt kan fikses hvis man kan det. Hvis man ikke tør så mangler man vel kanskje skils ja... uten at jeg helt skjønner hvorfor dette burde utdypes...
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Ofte er ikke folk (inkl. meg selv) villige til å fikse tvilsomme ting for andre (les: privatpersoner) fordi det setter et visst ansvarsstempel på at det da skal "funke evig". Det er i hvert fall det mange tror det skal :) Folk kan fort være vanskelige på sånne ting om det omsider skulle ryke igjen senere.
Gjelder flere bransjer enn bare sveising.
Men det kan da umulig være så dyrt å bare kjøpe røret inn i sylinderen om det kan splittes opp i flere deler enn det som er gjort på bildet (litt utydelig)? Aftermarket del koster nok en del mindre enn originalt også.
Verdens raskeste googling:
https://www.ebay.co.uk/itm/182721776201
Gjelder flere bransjer enn bare sveising.
Men det kan da umulig være så dyrt å bare kjøpe røret inn i sylinderen om det kan splittes opp i flere deler enn det som er gjort på bildet (litt utydelig)? Aftermarket del koster nok en del mindre enn originalt også.
Verdens raskeste googling:
https://www.ebay.co.uk/itm/182721776201
Sist redigert av Snikendeugle den 24 jun 2019, 19:16, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- FredrikE24
- Innlegg: 4723
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
En som kan(lever av) sveise får til dette. Et vanlig verksted vil nok ikke være rett sted å henvende seg.
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Går ikke an å kjøpe flere deler, hele skiten som inneholder påkobling til fremre sylinder er en enkelt del uten skjøter. Har sett på diverse ebay, men med tollinspeksjon og postgang så kommer vel ikke delene frem før sesongen er over, er jeg redd. Delen til bakre sylinder derimot, er 30 cm, og selges løst, men det hjelper ikke meg.Snikendeugle skrev: ↑24 jun 2019, 19:06 Ofte er ikke folk (inkl. meg selv) villige til å fikse tvilsomme ting for andre (les: privatpersoner) fordi det setter et visst ansvarsstempel på at det da skal "funke evig". Det er i hvert fall det mange tror det skal :) Folk kan fort være vanskelige på sånne ting om det omsider skulle ryke igjen senere.
Gjelder flere bransjer enn bare sveising.
Men det kan da umulig være så dyrt å bare kjøpe røret inn i sylinderen om det kan splittes opp i flere deler enn det som er gjort på bildet (litt utydelig)? Aftermarket del koster nok en del mindre enn originalt også.
Verdens raskeste googling:
https://www.ebay.co.uk/itm/182721776201
Ser Arrow leverer delen til ca 4000 fra xlmoto med 1 mnd leveringstid, men jeg prøver en ny runde hos sveisefolk rundt Trondheim. Må da gå an å fikse noe som holder ut sesongen i alle fall. Må bare få unna en liten ferietur med pjokken først
Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?
Nærbilder
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.