Hvis du tenker på en tur i samme trakter

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Simracer
Innlegg: 4
Registrert: 22 jun 2019, 05:49
Motorsykkelen din: ZXR750J1(91), CBR1100XX(00), XR650L(93)
Sted: Oslo området

Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av Simracer »

Hei gutter og Jenter!

Jeg har lurt på å kjøre meg en tur nordover, spesifikt nærmere Svenskegrensa da jeg ønsker å kjøre minst mulig E-6 pga valg av type sykkel, teltcamping unna tett bebyggelse og forhåpentligvis mindre trafikk. Jeg har hatt lappen i mange mange år, men kjøring det har det blitt svært lite av oppigjennom, desverre. Tenkte å gjøre noe med det nå. Har drevet å mekka på en sykkel og skal neste dagene teste den ut litt, samt kanskje prøvepakke utstyrsopplegget mitt på sykkelen. Lurer derfor på om det er noen som tenker på å gjøre samme. Jeg er egentliig ikke noe utstyrsfreak, og tenker enkelt når det gjelder det. Kunsten er jo ikke å legge seg på hotell el. hvis været er bra, men kose seg ute med enkelt campingutstyr synes nå jeg da. Tror jeg har det meste klart utstyrsmessig, så bare tohjulingen blir rimelig stabil, kan det jo blir en bra tur. Litt basic opplysninger om meg:

Mann: 55 år...ungdommelig...veldig...hehe. Bor et par 3 mil sør for Oslo på Østsiden. Er egentlig fra Nordland, men har stort sett bodd på Østlandet siden jeg var ungdom. Er nok ikke av den mest seriøse typen, men prøver å holde orden på det viktigste i livet. Tidsrom for avreise blir i begynnelsen av Juli. Har fri tom. 24 juli. Å kjøre for mange sammen, blir for lite fleksibilitet tror jeg og vanskeligere å gjøre kompromisser på turen hvis den ikke har spesifikke mål. Så ser etter ei gruppe som blir på maks totalt 2-3 stk. Er uansett nybegynner på dette, så alle andre blir nok en Mentor for meg. Drikker lite, men det er bare pga. praktiske ting, så er det ledig tid, tar jeg et par Øl jeg også. Gi et hint her i tråden hvis du tenker og har lyst på litt kjøreselskap opp i den retningen. Nå kommer sommeren også :)
Sist redigert av Simracer den 27 jun 2019, 04:50, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av Bjerknez »

AJ (Admin) skal vel omtrent kjøre samme ruten?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av AJ »

Så denne tråden tidligere i dag og tenkte å svare, men så skjedde det ting på rekke og rad som jeg måtte får unna før Sverigeturstarten i morgen.

Det er riktig som Bjerknez har observert; jeg drar på tur nordover neste fredag. Først til Moldetraktene hvor jeg møter og slår følge med niko her på forumet, om alt går etter planene.
Vi fortsetter så videre på Kystriksveien. Jeg vender antakelig nesen hjemover igjen ved enden av denne.

Kystriksveien er ikke akkurat ved svenskegrensen, så hvis det er der du ønsker å kjøre, Simracer, så blir vel kjørefølge sammen med oss ikke aktuelt, kanskje?

niko og jeg tar begge med hvert vårt telt. Om jeg kommer til å bruke mitt er jeg foreløpig usikker på. Har lyst, men er kommet i en alder hvor bekvemmeligheter verdsettes. Men får jeg ånden over meg, som det heter, så kommer teltet på plass. Fint og behagelig med ditto lettvekt campingseng, så det står ikke på det :[-X :knegg .
Så langt jeg har lært niko å kjenne så er nok han mer teltmann enn det jeg er... ;) .

Selv er jeg 61 år - eller 18 år med 43 års erfaring. Ungdommelig? Nja... :-k Det overlater jeg til andre å mene noe om. Jeg er i hvdert fall stor fan av omtrent alle former for heavy metal og mer ekstreme metalvarianter innen musikk. En oppdagelse i ungdommen som utviklet seg til nærmest et fag da jeg jobbet som musikkjournalist i flere år. Men som 18-årong med 43 års erfaring foretrekker ingen musikk på øret når jeg kjører MC. Men gjerne når jeg kjører min Alfa Romeo GT :crazy: .

Skulle du ha interesse av å slå følge med niko og meg på deler av turen må du bare melde interesse i denne tråden.
Selv stikker jeg avgårde på MC-tur med kona for å "gjøre" Sør-Sverige fra i morgen og noen dager framover, før jeg altså setter kursen alene vest- og nordover.

Jeg synes det er helt greit å reise på tur med en eller to andre. Men helst ikke flere enn det. Også er man kommet i en alder hvor man ikke alltid er avhengig av å ha folk rundt seg hele tiden. Noe alenetid på tur og det å bo alene også, er noe jeg setter pris på uten at man dermed blir asosial av den grunn.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av kjellv »

Det er nesten så jeg misunner dere turplanleggingen.. Det kribler skikkelig når jeg leser slikt. For min egen del er det bare å vente, det blir ikke ferie for meg før vi starter på August i år heller. Noen må holde hjula i gang i Apex MC mens dere andre er på tur også :P

Jeg satser på at jeg hører fra dere når dere er på disse kanter av landet. Kanskje klaffer det at jeg kjører noen mil sammen med dere mens dere er her, eller at jeg kan spandere en kaffekopp på benken utenfor jobben :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 27 jun 2019, 20:08 Det er nesten så jeg misunner dere turplanleggingen.. Det kribler skikkelig når jeg leser slikt. For min egen del er det bare å vente, det blir ikke ferie for meg før vi starter på August i år heller. Noen må holde hjula i gang i Apex MC mens dere andre er på tur også :P

Jeg satser på at jeg hører fra dere når dere er på disse kanter av landet. Kanskje klaffer det at jeg kjører noen mil sammen med dere mens dere er her, eller at jeg kan spandere en kaffekopp på benken utenfor jobben :thumleft
Vi tenkte å stikke innom på lørdag til uka om det passer. Sier ja takk til både kaffe og noen kjøremil om du har tid :-)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av niko »

AJ skrev: 27 jun 2019, 19:55 Så denne tråden tidligere i dag og tenkte å svare, men så skjedde det ting på rekke og rad som jeg måtte få unna før Sverigeturstarten i morgen.

Det er riktig som Bjerknez har observert; jeg drar på tur nordover neste fredag. Først til Moldetraktene hvor jeg møter og slår følge med niko her på forumet, om alt går etter planene.
Vi fortsetter så videre på Kystriksveien. Jeg vender antakelig nesen hjemover igjen ved enden av denne.

Kystriksveien er ikke akkurat ved svenskegrensen, så hvis det er der du ønsker å kjøre, Simracer, så blir vel kjørefølge sammen med oss ikke aktuelt, kanskje?

niko og jeg tar begge med hvert vårt telt. Om jeg kommer til å bruke mitt er jeg foreløpig usikker på. Har lyst, men er kommet i en alder hvor bekvemmeligheter verdsettes. Men får jeg ånden over meg, som det heter, så kommer teltet på plass. Fint og behagelig med ditto lettvekt campingseng, så det står ikke på det :[-X :knegg .
Så langt jeg har lært niko å kjenne så er nok han mer teltmann enn det jeg er... ;) .

Selv er jeg 61 år - eller 18 år med 43 års erfaring. Ungdommelig? Nja... :-k Det overlater jeg til andre å mene noe om. Jeg er i hvdert fall stor fan av omtrent alle former for heavy metal og mer ekstreme metalvarianter innen musikk. En oppdagelse i ungdommen som utviklet seg til nærmest et fag da jeg jobbet som musikkjournalist i flere år. Men som 18-årong med 43 års erfaring foretrekker ingen musikk på øret når jeg kjører MC. Men gjerne når jeg kjører min Alfa Romeo GT :crazy: .

Skulle du ha interesse av å slå følge med niko og meg på deler av turen må du bare melde interesse i denne tråden.
Selv stikker jeg avgårde på MC-tur med kona for å "gjøre" Sør-Sverige fra i morgen og noen dager framover, før jeg altså setter kursen alene vest- og nordover.

Jeg synes det er helt greit å reise på tur med en eller to andre. Men helst ikke flere enn det. Også er man kommet i en alder hvor man ikke alltid er avhengig av å ha folk rundt seg hele tiden. Noe alenetid på tur og det å bo alene også, er noe jeg setter pris på uten at man dermed blir asosial av den grunn.
Jeg er teltmann. Men ikke fanatiker. Like gammel som AJ. Ganske ungdommelig, og sprek som en gyngehest. Ikke så innmari glad i sånn heavy som AJ liker, men stor sans for de gamle gutta som f eks Led Zeppelin, Purple og Free. Er nok mer kanskje litt alternativ i musikkstilen, liker litt det skeive og skakke. Og det kan være køntri, pønk, rock eller ei god vise. Glad i gode tekster og veldig glad i Vreeswijk.
Og ellers er jeg enig i alt AJ skriver.

kek1918
Innlegg: 1
Registrert: 05 jul 2019, 13:58
Motorsykkelen din: VFR800

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av kek1918 »

Vi er to gubber i slutten av 40-åra som reiser fra Hamar nå (5min) via Røros, Selbu og over til R17 i neste uke. Når tror dere at dere passerer Steinkjer? /Hyggelig å møttes på en ferge! (ser nok meg med rukka på Sølvpilen) :D

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av niko »

Kult! Tipper mandag.

Simracer
Innlegg: 4
Registrert: 22 jun 2019, 05:49
Motorsykkelen din: ZXR750J1(91), CBR1100XX(00), XR650L(93)
Sted: Oslo området

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av Simracer »

AJ skrev: 27 jun 2019, 19:55 Så denne tråden tidligere i dag og tenkte å svare, men så skjedde det ting på rekke og rad som jeg måtte får unna før Sverigeturstarten i morgen.

Det er riktig som Bjerknez har observert; jeg drar på tur nordover neste fredag. Først til Moldetraktene hvor jeg møter og slår følge med niko her på forumet, om alt går etter planene.
Vi fortsetter så videre på Kystriksveien. Jeg vender antakelig nesen hjemover igjen ved enden av denne.

Kystriksveien er ikke akkurat ved svenskegrensen, så hvis det er der du ønsker å kjøre, Simracer, så blir vel kjørefølge sammen med oss ikke aktuelt, kanskje?

niko og jeg tar begge med hvert vårt telt. Om jeg kommer til å bruke mitt er jeg foreløpig usikker på. Har lyst, men er kommet i en alder hvor bekvemmeligheter verdsettes. Men får jeg ånden over meg, som det heter, så kommer teltet på plass. Fint og behagelig med ditto lettvekt campingseng, så det står ikke på det :[-X :knegg .
Så langt jeg har lært niko å kjenne så er nok han mer teltmann enn det jeg er... ;) .

Selv er jeg 61 år - eller 18 år med 43 års erfaring. Ungdommelig? Nja... :-k Det overlater jeg til andre å mene noe om. Jeg er i hvdert fall stor fan av omtrent alle former for heavy metal og mer ekstreme metalvarianter innen musikk. En oppdagelse i ungdommen som utviklet seg til nærmest et fag da jeg jobbet som musikkjournalist i flere år. Men som 18-årong med 43 års erfaring foretrekker ingen musikk på øret når jeg kjører MC. Men gjerne når jeg kjører min Alfa Romeo GT :crazy: .

Skulle du ha interesse av å slå følge med niko og meg på deler av turen må du bare melde interesse i denne tråden.
Selv stikker jeg avgårde på MC-tur med kona for å "gjøre" Sør-Sverige fra i morgen og noen dager framover, før jeg altså setter kursen alene vest- og nordover.

Jeg synes det er helt greit å reise på tur med en eller to andre. Men helst ikke flere enn det. Også er man kommet i en alder hvor man ikke alltid er avhengig av å ha folk rundt seg hele tiden. Noe alenetid på tur og det å bo alene også, er noe jeg setter pris på uten at man dermed blir asosial av den grunn.
Beklager AJ for sen respons. Har bare vært mye annet i det siste, så har ikke fått tenkt så mye MC. Ble noen småturrer på meg i Juli. Bare lokalt i Østfold/Akerhusområdet og opp til Bjørkelangenområdet m/teltovernatting. Var mest en tur for teste at jeg fikk med meg det jeg synes jeg må ha med av opp-pakning på en multidagerstur. Var uansett fine veier for MC og godt vær, så koste meg jeg. Vestlandet er sikkert best å kjøre med MC, men aberet er usikkerheten med været. Musikkstilen din er jo grei den. Vokste jo opp med heavygutta jeg også, men hører litt på annet med fart og pønsj i nå om dagen. Ellers har jeg forhåpentligvis en god del fri fra 8.aug, så ikke umulig jeg tar en ny tur da, men da med en annen sykkel. Har bestilt meg brand new forgasser++ til XR'en min, så må bruke litt tid til å tune den, så da blir backup løsning. Ellers helt enig i alt du sier i siste paragraf. Det er ofte viktig å beholde flex og lite kompromisser i turene, så derfor unngår man jo endel ved å bli enige om det meste på forhånd. Foreløpig har jeg masse å utforske av områder i Østfold, Hedemark og videre opp. Kanskje tar jeg ruta inn og oppover Sverige hvis jeg bestemmer meg for å kjøre langt oppover. Dvs Mo I Rana eller lengre. E6 er iallefall utelukket sålangt det går for meg.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av niko »

Simracer skrev:
AJ skrev: 27 jun 2019, 19:55 Så denne tråden tidligere i dag og tenkte å svare, men så skjedde det ting på rekke og rad som jeg måtte får unna før Sverigeturstarten i morgen.

Det er riktig som Bjerknez har observert; jeg drar på tur nordover neste fredag. Først til Moldetraktene hvor jeg møter og slår følge med niko her på forumet, om alt går etter planene.
Vi fortsetter så videre på Kystriksveien. Jeg vender antakelig nesen hjemover igjen ved enden av denne.

Kystriksveien er ikke akkurat ved svenskegrensen, så hvis det er der du ønsker å kjøre, Simracer, så blir vel kjørefølge sammen med oss ikke aktuelt, kanskje?

niko og jeg tar begge med hvert vårt telt. Om jeg kommer til å bruke mitt er jeg foreløpig usikker på. Har lyst, men er kommet i en alder hvor bekvemmeligheter verdsettes. Men får jeg ånden over meg, som det heter, så kommer teltet på plass. Fint og behagelig med ditto lettvekt campingseng, så det står ikke på det :[-X :knegg .
Så langt jeg har lært niko å kjenne så er nok han mer teltmann enn det jeg er... ;) .

Selv er jeg 61 år - eller 18 år med 43 års erfaring. Ungdommelig? Nja... :-k Det overlater jeg til andre å mene noe om. Jeg er i hvdert fall stor fan av omtrent alle former for heavy metal og mer ekstreme metalvarianter innen musikk. En oppdagelse i ungdommen som utviklet seg til nærmest et fag da jeg jobbet som musikkjournalist i flere år. Men som 18-årong med 43 års erfaring foretrekker ingen musikk på øret når jeg kjører MC. Men gjerne når jeg kjører min Alfa Romeo GT :crazy: .

Skulle du ha interesse av å slå følge med niko og meg på deler av turen må du bare melde interesse i denne tråden.
Selv stikker jeg avgårde på MC-tur med kona for å "gjøre" Sør-Sverige fra i morgen og noen dager framover, før jeg altså setter kursen alene vest- og nordover.

Jeg synes det er helt greit å reise på tur med en eller to andre. Men helst ikke flere enn det. Også er man kommet i en alder hvor man ikke alltid er avhengig av å ha folk rundt seg hele tiden. Noe alenetid på tur og det å bo alene også, er noe jeg setter pris på uten at man dermed blir asosial av den grunn.
Beklager AJ for sen respons. Har bare vært mye annet i det siste, så har ikke fått tenkt så mye MC. Ble noen småturrer på meg i Juli. Bare lokalt i Østfold/Akerhusområdet og opp til Bjørkelangenområdet m/teltovernatting. Var mest en tur for teste at jeg fikk med meg det jeg synes jeg må ha med av opp-pakning på en multidagerstur. Var uansett fine veier for MC og godt vær, så koste meg jeg. Vestlandet er sikkert best å kjøre med MC, men aberet er usikkerheten med været. Musikkstilen din er jo grei den. Vokste jo opp med heavygutta jeg også, men hører litt på annet med fart og pønsj i nå om dagen. Ellers har jeg forhåpentligvis en god del fri fra 8.aug, så ikke umulig jeg tar en ny tur da, men da med en annen sykkel. Har bestilt meg brand new forgasser++ til XR'en min, så må bruke litt tid til å tune den, så da blir backup løsning. Ellers helt enig i alt du sier i siste paragraf. Det er ofte viktig å beholde flex og lite kompromisser i turene, så derfor unngår man jo endel ved å bli enige om det meste på forhånd. Foreløpig har jeg masse å utforske av områder i Østfold, Hedemark og videre opp. Kanskje tar jeg ruta inn og oppover Sverige hvis jeg bestemmer meg for å kjøre langt oppover. Dvs Mo I Rana eller lengre. E6 er iallefall utelukket sålangt det går for meg.
E6 er mye mer spennende nord for Trondheim enn her sør.


Sent from my Mi A2 using Tapatalk


Simracer
Innlegg: 4
Registrert: 22 jun 2019, 05:49
Motorsykkelen din: ZXR750J1(91), CBR1100XX(00), XR650L(93)
Sted: Oslo området

Re: Hvis du tenker på en tur i samme trakter

Legg inn av Simracer »

E6 er nok mer spennende lenger nord ja, men jeg er egentlig ute etter veier med minst mulig trafikk og litt grusavstikkere som man kan campe ved. Er selvfølgelig mer av det jo lengre nord man kommer, men pr. idag er jeg ikke herda nok tror jeg til å kjøre så langt uten altfor mange pauser/overnattinger. Må skaffe meg en Seat Concepts sal etterhvert så blir det nok mye bedre. Uansett blir det nok mot svenskegrensa eller over jeg kommer til å legge rutene.

Svar