Meny for motorsyklister!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Sakkle »

gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 11:09 Hei!

I tilfellet her er det nok den rå vekten på burgeren som det er tatt utgangspunkt i når de oppgir vekten. Har googlet og ser at gjennomsnittlig stekesvinn for kjøttdeig er angitt til 20-30 %, så dette kan kanskje stemme.

Du kan jo også ta kontakt med de som selger burgeren å høre om dette er tilfelle.

Vennlig hilsen
<kvinnenavn>,
Mattilsynets svartjenester - Mat
Så... akkurat det vi prøvde å overbevise deg om altså... :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 04 jul 2019, 16:48
gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 11:09 Hei!

I tilfellet her er det nok den rå vekten på burgeren som det er tatt utgangspunkt i når de oppgir vekten. Har googlet og ser at gjennomsnittlig stekesvinn for kjøttdeig er angitt til 20-30 %, så dette kan kanskje stemme.

Du kan jo også ta kontakt med de som selger burgeren å høre om dette er tilfelle.

Vennlig hilsen
<kvinnenavn>,
Mattilsynets svartjenester - Mat
Så... akkurat det vi prøvde å overbevise deg om altså... :P
Det var noen som hevdet det, i alle fall. Jeg er fortsatt ikke overbevist, i betydningen at jeg stoler på at personen hos Mattilsynet har rett.
Hun sier jo at det kanskje kan stemme, og foreslår å undersøke med utsalgsstedet, og har ikke veldig overbevisende argumenter.
Jeg er fortsatt litt i tvil.
Denne saken bidrar også til det: https://e24.no/naeringsliv/mcdonald-s-s ... t/20096008 . Der heter det bla:

"...På sine nettsider, og på serveringsbrettene, hevder McDonald's at den verdenskjente burgeren veier 221 gram. Det stemmer ikke, ifølge det danske nettstedet.

Utstyrt med presisjonsvekt besøkte 24timer seks McDonald's-restauranter, der de kjøpte to hamburgere på hver restaurant - totalt tolv Big Macer. Og resultatet er tydelig.

Samtlige hamburgere veide for lite - flere veide under 190 gram, rundt 15 prosent mindre enn hva McDonald's hevder.

I snitt veide Big Mac-burgerne 203,5 gram - eller 8 prosent for lite.

- Sparer utgiftene til 910 tonn mat

Dermed sparer hamburgerkjeden utgiftene til 910 tonn mat, hvert år, hvis hver av de 52 millioner hamburgerne kjeden selger i Danmark veier 17,5 gram for lite.

Det tilsvarer at kundene blir snytt for vekten av fire millioner burgere, som koster rundt 100 millioner danske kroner. ...
"

Dersom det er riktig at danske kunder snytes når en burger oppgitt til 221 g typisk veier 17.5 gram mindre, ved fortæring, burde
jeg kanskje føle meg enda mer snytt når min såkalte 100 g burger veoer mindre enn 80 gram..
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Bjerknez »

Det er andre ting enn mat som bekymrer meg mer når det kommer til å bli snytt. Det er bare å kjøpe noe på Biltema det :lol

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Sakkle »

gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Det var noen som hevdet det, i alle fall. Jeg er fortsatt ikke overbevist, i betydningen at jeg stoler på at personen hos Mattilsynet har rett.
Hun sier jo at det kanskje kan stemme, og foreslår å undersøke med utsalgsstedet, og har ikke veldig overbevisende argumenter.
Jeg er fortsatt litt i tvil.
Hehe...

Ja, du får ha lykke til med korstoget ditt mot kjøttprodusentene. At det er rå vekt som oppgis er i alle fall jeg 100% sikker på. Det er også etter min mening den korrekte og logiske måten å gjøre det på. Produsenten kan ikke holdes ansvarlig for alle variablene i tilberedning osv. Så kan man selvfølgelig mene at en 100 g burger bør være større slik at den faller nærmere 100 g når den er ferdig. Her må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg - i det hele tatt.

Hvordan MC Donalds oppgir vekt vet jeg ikke. Det blir noe litt annet. De selger ikke rå hamburgere. De selger ferdig produserte måltider, med burger, brød, salat, dressing osv. At det er avvik mellom "ideal-burgeren" som MC Donalds har laget sentralt og oppgitt vekten av, og det som lages på tusener av restauranter, i forskjellige land av ufaglærte burger-montører, er ikke for meg så sjokkerende. Jeg er forsåvidt enig i at når de oppgir en total vekt på burger med brød osv. så bør resultatet veie omtrent det som er oppgitt.
gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Dersom det er riktig at danske kunder snytes når en burger oppgitt til 221 g typisk veier 17.5 gram mindre, ved fortæring, burde
jeg kanskje føle meg enda mer snytt når min såkalte 100 g burger veoer mindre enn 80 gram..
Nei. Jeg synes igrunn ikke det. Jeg bryr meg ikke om slike ting. Jeg kjøper en burger. Jeg blir mett. Jeg er ikke opptatt av hva den veier ift. hva som er oppgitt. Innenfor rimelighetens grenser...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 04 jul 2019, 17:09
gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Det var noen som hevdet det, i alle fall. Jeg er fortsatt ikke overbevist, i betydningen at jeg stoler på at personen hos Mattilsynet har rett.
Hun sier jo at det kanskje kan stemme, og foreslår å undersøke med utsalgsstedet, og har ikke veldig overbevisende argumenter.
Jeg er fortsatt litt i tvil.
Hehe...

Ja, du får ha lykke til med korstoget ditt mot kjøttprodusentene. At det er rå vekt som oppgis er i alle fall jeg 100% sikker på. Det er også etter min mening den korrekte og logiske måten å gjøre det på. Produsenten kan ikke holdes ansvarlig for alle variablene i tilberedning osv. Så kan man selvfølgelig mene at en 100 g burger bør være større slik at den faller nærmere 100 g når den er ferdig. Her må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg - i det hele tatt.

Hvordan MC Donalds oppgir vekt vet jeg ikke. Det blir noe litt annet. De selger ikke rå hamburgere. De selger ferdig produserte måltider, med burger, brød, salat, dressing osv. At det er avvik mellom "ideal-burgeren" som MC Donalds har laget sentralt og oppgitt vekten av, og det som lages på tusener av restauranter, i forskjellige land av ufaglærte burger-montører, er ikke for meg så sjokkerende. Jeg er forsåvidt enig i at når de oppgir en total vekt på burger med brød osv. så bør resultatet veie omtrent det som er oppgitt.
gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Dersom det er riktig at danske kunder snytes når en burger oppgitt til 221 g typisk veier 17.5 gram mindre, ved fortæring, burde
jeg kanskje føle meg enda mer snytt når min såkalte 100 g burger veoer mindre enn 80 gram..
Nei. Jeg synes igrunn ikke det. Jeg bryr meg ikke om slike ting. Jeg kjøper en burger. Jeg blir mett. Jeg er ikke opptatt av hva den veier ift. hva som er oppgitt. Innenfor rimelighetens grenser...
Tja, jeg har vel ikke uttrykt noe som skulle tilsi "korstog mot kjøttprodusentene", som du sier. Kan ikke si at det går an å lese det inn i noe av det jeg skrev.

" Så kan man selvfølgelig mene at en 100 g burger bør være større slik at den faller nærmere 100 g når den er ferdig. Her må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg - i det hele tatt."

Jeg mener at under 80 gram for en såkalt 100 g burger er (for) lite. Historien om McDonalds støtter opp om dette.

Å ikke bry seg er naturligvis lov.

Jeg bryr meg heller ikke om feks en indisk by går tom for grunnvann https://www.dagbladet.no/nyheter/millio ... n/71333221 eller om en mann faller ut fra et fly https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-f ... i/71368121 .
Får jeg derimot en dårlig burger går jeg helt fra konseptene, og er villig til å investere uforholdsmessig mye tid og energi på saken.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 04 jul 2019, 17:02 Det er andre ting enn mat som bekymrer meg mer når det kommer til å bli snytt. Det er bare å kjøpe noe på Biltema det :lol
Burgerne på Biltema smaker faktisk meget godt, og jeg har stort sett gode erfaringer med varene de selger der.
Har ikke veid burgere derfra enda, så jeg må ta et visst forbehold..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 04 jul 2019, 17:09
gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Det var noen som hevdet det, i alle fall. Jeg er fortsatt ikke overbevist, i betydningen at jeg stoler på at personen hos Mattilsynet har rett.
Hun sier jo at det kanskje kan stemme, og foreslår å undersøke med utsalgsstedet, og har ikke veldig overbevisende argumenter.
Jeg er fortsatt litt i tvil.
Hehe...

Ja, du får ha lykke til med korstoget ditt mot kjøttprodusentene. At det er rå vekt som oppgis er i alle fall jeg 100% sikker på. Det er også etter min mening den korrekte og logiske måten å gjøre det på. Produsenten kan ikke holdes ansvarlig for alle variablene i tilberedning osv. Så kan man selvfølgelig mene at en 100 g burger bør være større slik at den faller nærmere 100 g når den er ferdig. Her må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg - i det hele tatt.

Hvordan MC Donalds oppgir vekt vet jeg ikke. Det blir noe litt annet. De selger ikke rå hamburgere. De selger ferdig produserte måltider, med burger, brød, salat, dressing osv. At det er avvik mellom "ideal-burgeren" som MC Donalds har laget sentralt og oppgitt vekten av, og det som lages på tusener av restauranter, i forskjellige land av ufaglærte burger-montører, er ikke for meg så sjokkerende. Jeg er forsåvidt enig i at når de oppgir en total vekt på burger med brød osv. så bør resultatet veie omtrent det som er oppgitt.
gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Dersom det er riktig at danske kunder snytes når en burger oppgitt til 221 g typisk veier 17.5 gram mindre, ved fortæring, burde
jeg kanskje føle meg enda mer snytt når min såkalte 100 g burger veoer mindre enn 80 gram..
Nei. Jeg synes igrunn ikke det. Jeg bryr meg ikke om slike ting. Jeg kjøper en burger. Jeg blir mett. Jeg er ikke opptatt av hva den veier ift. hva som er oppgitt. Innenfor rimelighetens grenser...
Du sier "...Jeg kjøper en burger. Jeg blir mett. ...".

Ingen mann blir mett av en burger på under 80 gram. Hva er det for en bisarr påstand?

PS: Du sa vel ikke noe konkret om størrelsen på burgerne du kjøper, så her trakk jeg nok en for rask konklusjon. ;-)
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Bjerknez »

Er jeg sulten kjøper jeg den største burgen sjappa har på menyen. Eller evt. To hvis dem er små. Da blir jeg garantert mett. Så får det heller koste det det koster. Det er som nevnt andre utgifter som plager meg langt mer. Selv om jeg selvsagt forstår hva det snakkes om her.

Jeg velger vertfall å legge energien min på andre ting føler jeg. :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 04 jul 2019, 17:35 Er jeg sulten kjøper jeg den største burgen sjappa har på menyen. Eller evt. To hvis dem er små. Da blir jeg garantert mett. Så får det heller koste det det koster. Det er som nevnt andre utgifter som plager meg langt mer. Selv om jeg selvsagt forstår hva det snakkes om her.

Jeg velger vertfall å legge energien min på andre ting føler jeg. :)
Betryggende og godt å høre. Hva er plagsomme utgifter? Fartsbøter feks?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 04 jul 2019, 17:35

Jeg velger vertfall å legge energien min på andre ting føler jeg. :)
Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 04 jul 2019, 17:35 Er jeg sulten kjøper jeg den største burgen sjappa har på menyen. Eller evt. To hvis dem er små.
Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 17:46
Bjerknez skrev: 04 jul 2019, 17:35 Er jeg sulten kjøper jeg den største burgen sjappa har på menyen. Eller evt. To hvis dem er små. Da blir jeg garantert mett. Så får det heller koste det det koster. Det er som nevnt andre utgifter som plager meg langt mer. Selv om jeg selvsagt forstår hva det snakkes om her.

Jeg velger vertfall å legge energien min på andre ting føler jeg. :)
Betryggende og godt å høre. Hva er plagsomme utgifter? Fartsbøter feks?
Feks. Som nevnt over det meste man betaler for på Biltema.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av AJ »

Tross regn i lufta tok niko turen fra Oslo i dag for å fikse Scottoilersystemet på TDM'en sin hjemme hos meg.
Veldig trivelig med et par garasjetimer med denslags syssel :thumleft .
Tror vi fikk til en god løsning etterfulgt av en smakfull middag hos de hyggelige kineserne som driver Harestua Kro.

Men man trenger stadig mat og i kveld fant jeg en ostechilipølse i den ene fryseren. Den hadde tydeligvis overlevd forrige grillkvelden her hjemme.
Dermed ble den varm kveldsmat surret i bacon og godgjort i stekeovnen.

Jeg elsker chilii, men vet av erfaring at denslags så sent på kvelden som etter kl .12:00 gjerne fører til urolig nattesøvn.
Men skitt au! Jeg har ingenting jeg må gjøre i morgen annet enn å nyte en lat dag så det går helt fint :crazy: .

Så da ble det altså ostechilipølse med to av favorittgrønnsakene rå rødløk og ruccola :yeyeye :
Kveldspølse.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av TGR »

Man jo oppdager jo stadig en og annen ny tråd her, som kan være av potensiell interesse...
Og se der ja, Meny for motorsyklister ! Nå snakker vi :thumleft

Men altså, her diskutterer man vekta på burgere fra McDonald og Biltema ?? :scratch

:lol :lol :lol :lol

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Meny for motorsyklister!

Legg inn av bm »

For lenge siden da moped var fremkomstmiddelet, steikt ørret :crazy:

Ingridienser: Fiskeutstyr, alufolie, salt, pepper ++.

Stoppe en plass og dra opp et par kjø/små ørret, renses, skrapes, krydres og pakkes inn i folie.
Legge pakken hendig inn mot eksosrørets fremre del og kjøre videre ca 30 minutter +-, stopp og nyt selvfanget delikatesse :thumleft

Tror det også fungerer med tyngre sykkel :-k
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar