niko og AJs sommertur 2019

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Utmerket frokost og en artig detalj jeg har sans for her på Mosjøen Hotell, nemlig denne gode gammeldagse tavla med nyttig info for oss veifarende:
20190711_075842.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 10 jul 2019, 21:18
AJ skrev: 10 jul 2019, 20:33 Også gidder jeg ikke spekulere på hvorfor de gjør det på denne måten... ;) .
Jeg er LITT enig i tidligere taler. Ja, det ligger litt nostalgi i dette, men jeg tror hovedgrunnen til en slik løsninger er:

1. Mangel på kunnskap og eller interresert i å følge med tiden.
2. Frykt for evt. fordyrende gebyrer rundt kortbetaling og andre mer moderne løsninger.
3. Resultatet er så elendig at dem tror at det hjelper å kutte disse utgiftene.

Jeg klarer nok heller ikke å ta slike steder seriøst. Når jeg står i ingenmannsland og vurderer å leie plass ett slikt sted og finner ut at jeg som vanlig ikke har kontanter, så kjører ikke jeg flere kilometer eller mil for å ta ut penger. Jeg tror dem mister mange kunder på dette.

Men ja... hadde jeg hatt cash og stedet var tiltalende nok til at jeg gadd og bruke tid på disse skjemaene så kan jeg være enig i at jeg hadde sett dette som en litt "morsom" og nostalgisk måte. Hadde jeg ikke hatt cash, hadde jeg bare blitt irritert og kjørt videre.
Det med kontantløst samfunn er jo politikernes våte drøm. Alle transaksjoner kan overvåkes, og svart økonomi blir borte.
Det er alltid lurt å ha noe kontanter med seg. Etter at det ble innført skatt på drikks, har jeg begynt å betale med kort, og gi drikks kontant, så kan de velge å oppgi det, eller putte det i lomma.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av niko »

Liten oppdatering om Naustvik camping. Bortsett fra gammeldags betalingsløsning var det svært lite som var sjarmerende. Blir ei natt til i Steigen, men nå på et trivelig pensjonat. Veldig vakkert her og mange flotte veier langs utrolig natur. Lett å miste fokus 😊

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 11 jul 2019, 16:08 Liten oppdatering om Naustvik camping. Bortsett fra gammeldags betalingsløsning var det svært lite som var sjarmerende. Blir ei natt til i Steigen, men nå på et trivelig pensjonat. Veldig vakkert her og mange flotte veier langs utrolig natur. Lett å miste fokus 😊
Ja, det ante meg... ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Da er man igjen tilbake i hjemmets lune rede.
Dagens etappe ble turens lengste for min del, 834 km iflg. Google.
Min lengste dagsetappe noensinne :crazy: .

Var ikke meningen det skulle bli slik, men mens jeg kjørte fikk jeg for meg at jeg skulle sjekke hvordan jeg og KTM'en ville komme overens ved å kjøre et såpass langt strekk på en dag.
Og det gikk helt fint!
Bare man tar pauser omtrent hver 100 kjørte km. så går helt greit med slike langetapper for min del.

Nå venter en god pizza og en Tuborg eller to før man går til ro og lar mange inntrykk fra turen få strømme fritt oppe i toppetasjen.
Mer om turen i morgen. Eller på lørran...
Vi får se... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Ketil »

AJ skrev:Da er man igjen tilbake i hjemmets lune rede.
Dagens etappe ble turens lengste for min del, 834 km iflg. Google.
Min lengste dagsetappe noensinne :crazy: .

Var ikke meningen det skulle bli slik, men mens jeg kjørte fikk jeg for meg at jeg skulle sjekke hvordan jeg og KTM'en ville komme overens ved å kjøre et såpass langt strekk på en dag.
Og det gikk helt fint!
Bare man tar pauser omtrent hver 100 kjørte km. så går helt greit med slike langetapper for min del.

Nå venter en god pizza og en Tuborg eller to før man går til ro og lar mange inntrykk fra turen få strømme fritt oppe i toppetasjen.
Mer om turen i morgen. Eller på lørran...
Vi får se... ;) .
Min erfaring er at smertegrensen for dagsetappe ligger mellom 800 og 900 km, kjenner jeg er godt fornøyd da. Og pauser etter ca 120 km er lurtBilde Ellers må jeg nevne at jeg på min Europatur har møtt utrolig mange KTM 1299 Adventure, langt flere enn GS. Så KTM selger tydeligvis godt i Øst-EuropaBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av niko »

Jøss! Friskt satsa. Men rart med det, når man først har bestemt seg for å dra hjem...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 11 jul 2019, 23:17 Jøss! Friskt satsa. Men rart med det, når man først har bestemt seg for å dra hjem...
Hehe, kjenner meg igjen der ja. Derimot i fjor sommer stakk jeg hull på den byllen. Ble en fin omvei inkludert overnatting på vei hjem. Tror det blir slik i år også.

Så langt har jeg rundet 1.400 kilomter og jeg regner med jeg er omtrent halveis. Har klart å dra på meg en forkjøelse med litt feber så har vert rolig noen dager nå, men jeg er nok på to hjul igjen i løpet av helgen vil jeg tro. :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av niko »

20190712_124233.jpg
Liten omjustering av rute. Droppa Vesterålen og satte kursen rett mot Senja. Traff to gode karer på første ferge. En med nyinnkjøpt Goldwing på vei til Senja og en med -02 Harley på vei til Tromsø.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

niko skrev: 12 jul 2019, 12:48 20190712_124233.jpgLiten omjustering av rute. Droppa Vesterålen og satte kursen rett mot Senja. Traff to gode karer på første ferge. En med nyinnkjøpt Goldwing på vei til Senja og en med -02 Harley på vei til Tromsø.
Og du husket på å sette sykkelen på sidestøtta og ikke midtstøtta på dekk, ikke sant ;) ?

For øvrig er det 25 grader i skyggen her hjemme.
Sykkelen er vaska og når blir det en liten tur i nærområdet :sunny: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Det kommer flere bilder og tekst med inntrykk fra Kystriksveituren etter hvert i denne tråden.
Men først litt om hvordan maskineriet funket på turen.

Begge syklene kjørte problemfritt hele veien og jeg regner med at nikos TDM fortsatt oppfører seg eksemplarisk.
Men på eldre sykler må man alltid påregne et eller annet. Så det at speedometervaieren ga opp å vise farten kjørekompisen til enhver tid hadde, var ingen krise da det skjedde. Ergerlig når det skjer og vi ikke finner noen grøftekantfiks, men slike ergrelser legger man kjapt bak seg seg når man ikke får gjort noe med det.

KTM'en funka som bare det. Men før siste kjøredag, den langr etappen hjem, oppdaget jeg at det jeg trodde var en genial løsning, rene ingeniørkunsten, var gått i stykker.
Oljedysa til Tutoro kjedesmøreren hadde rett og slett funnet det for godt å forsvinne fra festepunket på oljeslangen. Bakdrevet og indre kjedegang fikk fortsatt litt smøring fra slangen, men det meste forsvant nok ut i friluft pga. avstanden til drev og kjede.

Så det første som ble gjort i dag var å fikse ny dyse. På vei hjem i går funderte jeg på hvordan jeg skulle finne den ultimate genistreken for at noe slikt ikke skal skje igjen. Det formet seg en løsning mens jeg suste avgårde i fint driv sørover fra Mosjøen.
Og i dag iverksatte jeg løsning og reduserte samtidig en ikke betydelig risikofaktor for at samme feil skjer igjen.

Jeg tok enkelt og greit tak i slangestussen bak nedre kjedebeskyttelse (den sorte plasbiten, oppned "haifinne") og dro den fram noen cm. Det var en god del å gå på slik at jeg fortsatt har den nødvendoge loopen/bøyen på slangen pga. svingarmens opp og ned bevegelse.
Så dyttet jeg inn en ståltråd av passe dimensjon inn i slangen ca. 1 cm. innenfor slangeenden. Sjekket så at det kom sivende olje, noe det gjorde. Bøyde til slangestussen med ståltråden slik at dyse/slangeenden lå godt inn i bakdrevsporet.
Dedretter testtur til Hønefoss og tiulbake, ca. 7 mil, og fikk bekreftet at dette ser ut til å fungere suverent.

Dermed har jeg eliminert risken for å miste en ny oljedyse under kjøring.
Genialt :D :prf !

Her bilder av løsningen, som også vil funke like godt på andre kjedesmørersystemer som bla. Scottoiler:
Ombygd smørerdyse1.JPG
Ombygd smørerdyse2.JPG
Dyseåpning der kjede og drevtann møtes. Ideel plassering iflg. Tutoroprodusenten. Olje ut i drevsporet som så distribueres langs drevkanten mot kjedet, som distribuerer oljen videre til begge sider av kjedeleddene og O/X-ringene.
Ombygd smørerdyse3.JPG
"Skjult anlegg" med festepads og strips.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Forc »

Automatisk kjedesmøring sier du? Det visste jeg ikke at eksisterte, men føler nå at dette er noe jeg må ha. Er du fornøyd med den løsningen AJ? Antar den reduserer behovet for å smøre manuelt så veldig ofte? Antar det fort må rengjøres osv med jevne mellomrom uansett, men det der så jo utrolig nifty ut.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av WikingTnT »

AJ skrev: 11 jul 2019, 22:37 Da er man igjen tilbake i hjemmets lune rede.
Dagens etappe ble turens lengste for min del, 834 km iflg. Google.
Min lengste dagsetappe noensinne :crazy: .

Var ikke meningen det skulle bli slik, men mens jeg kjørte fikk jeg for meg at jeg skulle sjekke hvordan jeg og KTM'en ville komme overens ved å kjøre et såpass langt strekk på en dag.
Og det gikk helt fint!
Bara man tar pauser omtrent hver 100 kjørte km. så går helt greit med slike langetapper for min del.

Nå venter en god pizza og en Tuborg eller to før man går til ro og lar mange inntrykk fra turen få strømme fritt oppe i toppetasjen.
Mer om turen i morgen. Eller på lørran...
Vi får se... ;) .
Du tok siste økt i en smell ja :) , godt å se at du kom vel hjem - hyggelig å hilse på deg i Norges opprinnelige hovedstad :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Forc skrev: 12 jul 2019, 16:54 Automatisk kjedesmøring sier du? Det visste jeg ikke at eksisterte, men føler nå at dette er noe jeg må ha. Er du fornøyd med den løsningen AJ? Antar den reduserer behovet for å smøre manuelt så veldig ofte? Antar det fort må rengjøres osv med jevne mellomrom uansett, men det der så jo utrolig nifty ut.
Du ikke ha en slik, men det er veldig praktisk.

Etter monteringen av denne har jeg aldri hatt behov for å smøre kjede under kjøring hver 300-600 km., som de fleste motorsykkelprodusenter anbefaler.
Rengjøring av kjede og særlig bak dekselet til frontdrevet bør man gjøre når man har montert et slikt system. Det samler seg gjerne litt olje her.

Med kjedesmører som den jeg har og Scottoiler som kjørekompis niko har på sin TDM og WikingTnT på sin Benelli, pluss ganske sikkert flere her på forumet, har på sine sykler, blir det omtrent like lite kjedevedlikehold under kjøring som å kjøre kardangsykkel.
Selv mener jeg det må være en stor fordel om kjede og drev får smøring kontinuerlig under kjøring i stedet for en sprayskvett etter noen hundre km.
Myer mer kan sies og skrives om dette, men i min bok er det en selvskreven regel at metall mot metall får smøring når de er i bevegelse.

Mer å lese om dette og mye annet om kjede og drev i denne tråden: https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f= ... 94#p363294
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

WikingTnT skrev: 12 jul 2019, 17:07
Du tok siste økt i en smell ja :) , godt å se at du kom vel hjem - hyggelig å hilse på deg i Norges opprinnelige hovedstad :twothumbs:
Gjorde det, gitt ;) . Men det ble E6'en hele veien, da... Ingen avstikker som du foreslo. Den får bli en annen gang.
Og det gikk helt greit. Med nok pauser underveis og litt påfyll av mat og drikke - og ikke minst en trivelig prat i Trondhjæm, ja :D , så gikk det over all forventning.

Det ble en lengre prat enn hva jeg hadde tenkt med tidsskjemaet jeg så smått hadde begynt å legge opp til.
Men du verden! En svært hyggelig prat som jeg ikke ville unnvært! Og ikke minst muligheten til å beskue en unik sykkel på alle måter :yeyeye .

Så takk for en veldig, veldig trivelig prat :thumleft !
Denne må ikke bli den eneste, så jeg tar kontakt igjen når jeg befinner meg i området neste gang, uvisst når.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar