Etter halvannets års eierskap hørte jeg tydelig her om dagen at det nå var kommet en lekkasje i eksosanlegget på min 16 år gamle Hyundai Elantra med litt over 84000 km på telleren.
Et søk på nett etter ettermarkedsdeler ga intet resultatet. Originalprisene på eksospotte og mellomrør er helt hinsides...
Men så jekket jeg opp bilen og kikket under og så at både potte og mellomrør fortsatt ser bra ut. Det gjorde derimot ikke festet mellom potte og mellomrør. Her hadde det rustet rimelig heftig og det var også her lekkasjen var, gjennom pakningen.
Så jeg pusset vekk det meste av rusten, renset så med sitrusspray, tørket og klinte på med J-B Kwik tokomponent flytende metall.
Har enda ikke startet opp bilen, venter til i morgen, for å se om denne mirakelkuren holder...

:
B-J Kwik.jpg
Må si jeg var ganske så fornøyd da jeg så at selve potta ikke var angrepet av rust på undersiden eller eksosrørene der de er festet/sveiset til potta. Mellomrøret ser også bra ut. Så ingenting tyder på at disse må byttes pga. rustskader.
Derfor må jeg altså finne en god og varig løsning på overgangen der røret fra potta og mellomrøret er festet/skrudd sammen.
Kanskje holder J-B fiksen. Kanskje ikke...
I så fall er et universelt fleksirør kanskje en gangbar løsning?
Noen som har erfaring med å kutte røret fra potta og mellomrøret for å koble disse to sammen med slikt fleksirør?
Flexirør.jpg
Blir til at jeg prøver dette om B-Jfiksen ikke holder.
Evt. at jeg prøver B-J ExtremeHeat fiksen, bestilt på eBay fra Unaiten nå i kveld...
Noen som har erfaring med denne på eksosdeler?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.