Yamaha YZF R125 19mod problemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Wandimo
Innlegg: 5
Registrert: 19 apr 2018, 09:41
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 19mod

Yamaha YZF R125 19mod problemer

Legg inn av Wandimo »

Hei tenker å gå rett på sak :)

Lett-sykkelen ble kjøpt tidlig i sesongen i år hos yamaha vinterbro og har vært fantastisk helt frem til nå.

For 4 dager siden merket jeg en u-lyd når jeg kjørte, men den ga seg etter en stund. (Usikker om denne lyden har noe med giret å gjøre men tenkte å legge det til for sikkerhetsskyld)

Neste dagen tok jeg en tur og var vel fornøyd med at den lyden hadde forsvunnet. Da jeg kom kjørene inn mot en rundkjøring og skulle gire ned, virket det som at girpedalen var stuck, men med litt priking og lirking med foten kom jeg meg hjem. Det viste seg at giret på en måte satt seg fast når jeg prøvde å gire ned (Merk at dette var bare på girene mellom 5-4 og 3-2 "som regel" "noe jeg syntes var merkelig").

På dette tidspunket hadde jeg ingen anelse hva som var galt. Jeg ringte Yamaha vinterbro og de sa at jeg kunne prøve å smøre girleddene osv. Så idag ble det gjort og med kryssede fingere satt jeg meg på sykkelen og tok en liten prøvetur, men problemet var vedvarende og på vei tilbake ville ikke giret gå under 4 og jeg måtte til slutt stoppe i en 30 sone. Jeg prøvde å fikle litt med girpedalen i håp om at det skulle "løsne" igjen. Jeg holdt clutchen inne, startet motoren og prøvde å gire ned fra 4 gir, mens jeg prøvde å gire ned kom det en helt forferdelig u-lyd fra det jeg sterkt tror er giret og bestemte meg heller for å trille den de siste 800meterne.

Da er det vel bare å ta den på hengeren og vente til jeg får en time på verkstedet hos en Yamaha forhandler. Ganske kjipt hvis dette skulle være slutt på sesongen.

Noen som har hatt lignende problemer eller har noen anelse om hva dette kan være og eventuelt omfanget av problemet? :eh
Sist redigert av Wandimo den 10 aug 2019, 16:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Yamaha YZF R125 19mod problemer

Legg inn av LarsE »

Sikker på at clutchen er skikkelig justert? Å gire flere ganger mens sykkelen står i ro pleier å være ganske umulig på de fleste sykler tror jeg, men med mindre du tvinger pedalen nedover skal det ikke bli noe ulyd.

Wandimo
Innlegg: 5
Registrert: 19 apr 2018, 09:41
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 19mod

Re: Yamaha YZF R125 19mod problemer

Legg inn av Wandimo »

Hehe, jada. Clutchen er i orden. Kan tenkes jeg har formulert meg feil, det er også når jeg kjører sykkelen ikke vil gire ned. Ulyden kommer når jeg prøver å gire ned fra 4 gir, da virker det som at giret nesten går i fri og kobler helt ut.

Skulle ønske det var noen quick fiks på dette, lurte bare på om dette var noe kjent problem.

Wandimo
Innlegg: 5
Registrert: 19 apr 2018, 09:41
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 19mod

Re: Yamaha YZF R125 19mod problemer

Legg inn av Wandimo »

Problemet er løst, har skrevet hva som var galt i en ny post på Lett-mc.

Svar