Led i hovedlykta. Fj1100

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bmw520
Innlegg: 2
Registrert: 15 jun 2016, 02:16
Motorsykkelen din: Suzuki gsx-s1000, Yamaha, Honda
Sted: Dovreskogen

Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av bmw520 »

Heisann. Har en 85mod Yamaha fj1100, som jeg funderer å sette en H4 led pære i. Noen erfaringer rundt dette. Helst e-merket da 🙂

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av Rune75 »

De lyser som regel alle veier bortsett fra der de skal. Det blir feil lysbilde når lyset ikke kommer fra nøyaktig samme sted som glødetråd(ene) i originalpæra.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av FredrikE24 »

Philips har utviklet en svindyr en som skal matche en god gammel H4-reflektor. Verdt å sjekke ut. Billige EBay LED-pærer blir bare tull.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av bm »

FredrikE24 skrev: 03 aug 2019, 22:52 Philips har utviklet en svindyr en som skal matche en god gammel H4-reflektor. Verdt å sjekke ut. Billige EBay LED-pærer blir bare tull.
Ikke egen erfaring, men rett pære gjør forskjell. En bekjent prøvde "billig" led pære. Ekstremt godt lys,men tolkingen var når han prøvde fjernlys/nær lys og visa versa var ekstremt godt nær lys på nær, og ekstra ekstremt nær lys på fjernlys.
Han byttet til Phillips pære og det fungerte meget bedre.
Selv har jeg montert Xenon og har mye bedre lys en han.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av kjellv »

bm skrev: 03 aug 2019, 23:01
FredrikE24 skrev: 03 aug 2019, 22:52 Philips har utviklet en svindyr en som skal matche en god gammel H4-reflektor. Verdt å sjekke ut. Billige EBay LED-pærer blir bare tull.
Ikke egen erfaring, men rett pære gjør forskjell. En bekjent prøvde "billig" led pære. Ekstremt godt lys,men tolkingen var når han prøvde fjernlys/nær lys og visa versa var ekstremt godt nær lys på nær, og ekstra ekstremt nær lys på fjernlys.
Han byttet til Phillips pære og det fungerte meget bedre.
Selv har jeg montert Xenon og har mye bedre lys en han.
Har også hørt om denne dyre Phillipspæra. En bekjent av meg investerte i den. Gjorde flere tester, jeg så bilder og film av testene hans på telefonen hans. Veldig forbedring av lys. Det var bilder av to identiske sykler, tatt både med syklene kommende mot fotografen og bilder tatt på sykkelen.
Dessverre for han var det et kostbart forsøk. Pæra holdt ikke lenge, den tålte ikke vibrasjonen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kunne godt tenke meg å forbedre te-lyset som sitter i lykta på min sykkel, Xenon er et alternativ, men jeg gidder ikke tulle med originalt ledningsnett. Det blir mindre holdbart og litt jalla. Jeg liker ikke jallaløsninger. Jeg venter på en H3-LEDpære som funker.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av bm »

FredrikE24 skrev: 03 aug 2019, 23:23 Jeg kunne godt tenke meg å forbedre te-lyset som sitter i lykta på min sykkel, Xenon er et alternativ, men jeg gidder ikke tulle med originalt ledningsnett. Det blir mindre holdbart og litt jalla. Jeg liker ikke jallaløsninger. Jeg venter på en H3-LEDpære som funker.
Ingen jallaløsning på mitt oppsett, brukte de originale ledningene, eneste endring var å legge opp en direkteledning fra batteriet til ballast...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av mekkern »

siden man ikke får laget en emitter med samme størrelse og utstråling som glødetråden er det eneste gangbare å skifte reflektor/lykt.
ELLER legge opp nytt ledningsnett til en god halogenpære.

jada en kan få masse lys... men ikke bare der en skal...Xenon eller LED alt blir egentlig litt" jalla"...
en kan se det på 100 meter at det er ettermontert..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av FredrikE24 »

bm skrev: 03 aug 2019, 23:35
FredrikE24 skrev: 03 aug 2019, 23:23 Jeg kunne godt tenke meg å forbedre te-lyset som sitter i lykta på min sykkel, Xenon er et alternativ, men jeg gidder ikke tulle med originalt ledningsnett. Det blir mindre holdbart og litt jalla. Jeg liker ikke jallaløsninger. Jeg venter på en H3-LEDpære som funker.
Ingen jallaløsning på mitt oppsett, brukte de originale ledningene, eneste endring var å legge opp en direkteledning fra batteriet til ballast...
For min del må jeg lage hull i det originale dekselet på baksiden av lykta for å få ledningene til ballasten gjennom til pæra. Er det som blir tull.
Så er det også som mekkern sier at en halogenreflektor aldri vil blir bra med en xenonpære.

Jeg har målt spenningsfallet fra B+ til pæra, ikke det helt store, men på 12V har jo «all» spenningsfall betydning. På gamlebilen trakk jeg en 25kvadrat fra batteri og frem til lamper og ekstralys med relleer av god kvalitet. Det var natt og dag i forskjell. Det er ikke noe jeg vil gjøre på motorsykkelen. Det blir så mye «greier» forran der. Har ikke et ønske om å trekke noe ekstra fra batteri og frem egentlig, blir bare rot. Jeg har tillatt meg å trekke to 2,5kvadrat ledninger fra det originale Auxillary-uttaket for varmedress vha. En original Y-splittkabel fra BMW avsluttet i et sigarettenneruttak plassert fremfor styret på en veldig diskré måte. Allikevel når jeg skrur på sykkelen er disse to ledningene litt i veien.. Ganske merkelig, men enda verre blir det sikkert med lysoppgradering.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av bm »

Pærene jeg bruker bygger ikke mye mer enn de originale pærene med pluggen på, hadde ikke behov for mekanisk endring.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

bmw520
Innlegg: 2
Registrert: 15 jun 2016, 02:16
Motorsykkelen din: Suzuki gsx-s1000, Yamaha, Honda
Sted: Dovreskogen

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av bmw520 »

Noe må jeg prøve iværtfall. Så får jeg se hvordan d går. Sette i noe h4 led i traktoren her. Fikk et veldig bra lysbilde faktisk. Se om jeg gjør et forsøk på FJ'n også.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 03 aug 2019, 22:52 Philips har utviklet en svindyr en som skal matche en god gammel H4-reflektor. Verdt å sjekke ut. Billige EBay LED-pærer blir bare tull.
Har akkurat fått- og den skal inn i morgen - så foår vi se om det blir så godt som Phillips hevder.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

wessern
Innlegg: 3
Registrert: 09 jul 2019, 21:12
Motorsykkelen din: Suzuki GSX - S750 2019

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av wessern »

Hva ble resultatet? Vurderer en slik i Min Suzuki GSX S750. :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av FredrikE24 »

Kom gjerne med tilbakemelding på PHilipsen.

Har etter litt research kommet frem til at "Cyclops" LED-lamper skal være bra greier.
Uten å ha prøvd det. Prisen er hvertfall drøy.

https://www.cyclopsadventuresports.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Led i hovedlykta. Fj1100

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 aug 2019, 23:36 siden man ikke får laget en emitter med samme størrelse og utstråling som glødetråden er det eneste gangbare å skifte reflektor/lykt.
ELLER legge opp nytt ledningsnett til en god halogenpære.

jada en kan få masse lys... men ikke bare der en skal...Xenon eller LED alt blir egentlig litt" jalla"...
en kan se det på 100 meter at det er ettermontert..
Det holder jeg med deg i. Det er ikke sjelden jeg øter biler i trafikken med lys som i beste fall ser merkelige og malplassert ut. Jeg snakker da om ettermonterte led skinner som selv om dem er festet på en bra måte så synes det lang vei at det er ettermontert da de vanlige lysene på bilen nesten ikke synes etc.

Jeg kjørte en varebil for ett års tid siden med helt sinnsykt feit belysning. Jeg aner ikke hva alt sammen var, man eieren mente at ekstralysene var noen svære Xenon kastere og kostet til sammen over 30.000 kroner.

Det satt fire svære bøtter i bøyle på taket som skulle lyse langt og fire til i grillen som vistnok skulle ha mer spredning. Uansett så ble det dagslys over alt hvor jeg slo på disse lysene. De på taket lyste så kraftig at jeg ble blendet av gjennskinnet i frontruten. Grunnen til dette var vit at det manglet en "skjerm" som skulle sitte over vnduet for å ta bort dette skinnet, men den var vist blitt borte...

Skikkelig behagelig med så mye lys, spesielt når man kjører på lite trafikkert vei midt på natten (noe jeg gjorde). Men er det tett trafikk blir det bare for mye mener jeg.

En liten avsporing her, men mye lys er viktig, men ja, mange ganger kan det se veldig dumt ut også. På en varebil som jeg kjørte synes jeg det var tøft med slike bøttelyskastere. På en personbil, not so much.

På motorsykkel skal det vartfll gjøres skikkelig hvis det skal se bra ut samt gi riktig lysbilde. Tror jeg.

Svar