Nytt dekk som vibrerer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Nytt dekk som vibrerer?

Legg inn av space-ace »

Byttet nettopp framdekk. Michelin pilotsport4.

Dekket ble montert av dekkmann, og avbalansert der. Monterte dekket og prøvekjørte i dag. Det er tydelig vibrasjon opp og ned i fram i sykkelen. Mest merkbart mellom 50-80. Sjekket dekktrykk til ok.

Jeg la merke til at de hadde plassert ti lodd på samme plass, på hver side av felgen. De gamle loddene so diogonalt.


Er dette noe dekkmann bør kontrollere på nytt? Kan det være produksjonsfeil på dekket?

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nyt dekk som vibrerer?

Legg inn av kjellv »

space-ace skrev: 11 aug 2019, 18:43 Byttet nettopp framdekk. Michelin pilotsport4.

Dekket ble montert av dekkmann, og avbalansert der. Monterte dekket og prøvekjørte i dag. Det er tydelig vibrasjon opp og ned i fram i sykkelen. Mest merkbart mellom 50-80. Sjekket dekktrykk til ok.

Jeg la merke til at de hadde plassert ti lodd på samme plass, på hver side av felgen. De gamle loddene so diogonalt.


Er dette noe dekkmann bør kontrollere på nytt? Kan det være produksjonsfeil på dekket?
Ja, kjør tilbake og klag! Hadde du ikke vibrasjoner i styret før du fikk på nytt dekk, så er det noe feil enten med dekket eller monteringen/balanseringen.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Nytt dekk som vibrerer?

Legg inn av space-ace »

Nei hadde ingenting tidligere! Jeg stusser litt på den loddplasseringen.

Erfaringsmessig er ikke dekkmann de enkleste ved feil. Skal oppdatere dere etter jeg har vært der i morgen

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Nyt dekk som vibrerer?

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 11 aug 2019, 18:56 Ja, kjør tilbake og klag! Hadde du ikke vibrasjoner i styret før du fikk på nytt dekk, så er det noe feil enten med dekket eller monteringen/balanseringen.
Helt enig! Dette er en soleklar reklamasjonssak!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Nytt dekk som vibrerer?

Legg inn av space-ace »

jeg dro tilbake med dekket. maskinen forlagte 15 gram i tillegg til de 40 som var montert. tok av loddene, og maskina krevde nye 40.

jeg fikk de til å rotere dekket 180", da krevede maskinen 15 gram bare. har bare fått testet en liten kjøretur oppi gata her. skal komme med tilbakemeding når jeg har prøvekjørt

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Nytt dekk som vibrerer?

Legg inn av space-ace »

jeg dro tilbake med dekket. maskinen forlagte 15 gram i tillegg til de 40 som var montert. tok av loddene, og maskina krevde nye 40.

jeg fikk de til å rotere dekket 180", da krevede maskinen 15 gram bare. har bare fått testet en liten kjøretur oppi gata her. skal komme med tilbakemeding når jeg har prøvekjørt

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nytt dekk som vibrerer?

Legg inn av cannon »

space-ace skrev: 15 aug 2019, 14:09 jeg dro tilbake med dekket. maskinen forlagte 15 gram i tillegg til de 40 som var montert. tok av loddene, og maskina krevde nye 40.

jeg fikk de til å rotere dekket 180", da krevede maskinen 15 gram bare. har bare fått testet en liten kjøretur oppi gata her. skal komme med tilbakemeding når jeg har prøvekjørt
Med sånne rare måleresultater er det viktig å sjekke nøye at felgen ikke har kast (høyde/side) og at dekket har satt seg helt på plass langs felgkanten, helt rundt og på begge sider. Sjekk også at det ikke er kast i selve dekket etter at det er montert og pumpet opp. Alle disse kontrollene gjøres med hjulet i balanseringsmaskinen.
Vekter skal ikke være plassert "diagonalt" slik det var med ditt gamle dekk. Alle lodd skal sitte sentrert rundt det letteste punktet på felgen, og gjerne fordelt på begge sider hvis det er såpass mye.
Hvis jeg får så mye vekt ved balansering så løsner jeg dekket og vrir det 180 grader og prøver på nytt.
Det kan være hjullager som forårsaker vibrasjoner, og det kan være gaffel. Mest sannsynlig dekk/felg.
Sorry; ser nå at verkstedet har gjort jobben:) Håper det funker da:)

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Nytt dekk som vibrerer?

Legg inn av space-ace »

Har nå testkjørt. Det er fortsatt litt vibrasjon i sykkelen. Spesielt merkbart mellom 60-80. Kjente jeg var nummen i armene etter en kjøretur i dag.

Dekket må nok i tearmaskinen igjen, og sjekkes for kast i felg/dekk

Svar