12 dagers turvalg for en nybegynner

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av kaiu »

Hei,
Jeg er helt ny her på mcsiden.no og ny når det gjelder adventur/turing. Har sett litt rundt og fått veldig mye bra og nyttig informasjon fra sidene. Så veldig takknemlig for det.
Vet dette kanskje er mye å spørre om men trenger litt «nødhjelp» som nybegynner.
Har kjør RR sykkel i 10 år (CBR 600RR ca. 70.000 km) men da bare på dagsetapper i Norge. Ikke problemer med å kjøre 40 mil på den på en dag (selv om det merkes :) )
Har når kjøpt en KTM 1290 Super Adventure som jeg har fått kjørt litt rundt på Sørlandet (200 mil) og storkost meg. Både på asfalt og prøvd meg på litt grus som var veldig gøy. Bare vært dagsetapper det også.
Nå har jeg fått byttet olje, nye dekk + div andre småting og alt klart for en lengre tur.
Jeg har 12 dager med ferie fra Mandag 12 aug. foran meg hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. Problemet er bare å bestemme seg for hvor jeg skal kjøre.
Sliter litt mellom Norges tur og evnt en tur nedover Europa. Er alene så kan gjøre som jeg vil. Været i Norge de neste ukene ser jo litt usikkert ut og med litt mye regn de fleste områdene. Samtidig virker en tur nedover til alpene f.eks kanskje litt ambisiøst for en førstereis gutt alene.
Har tenkt å benytte camping/telt mest mulig, men også hotell hvis det er nødvendig/anbefales.
Sett på Oslo/Kiel ferge og MC tog i Tyskland, men synes dette blir for dyrt for mitt budsjett så det må bli kjøring hele veien hvis Europatur velges.
Vet det er mye å be om, men har noen av dere med erfaring noe å anbefale?
Er det bare å kjøre nedover Europa uten den store planen og ta ting som det kommer for en nybegynner eller best holde seg i Norge så man ikke er for langt unna?
Er jo veldig mye info på turer i Norge og mye spennende veier, men litt kjedelig i regn. Når det gjelder Europa så er det vel mye bra på Alpene, men på turen nedover/hjem er jeg litt mer usikker.

Håper på noen svar :)

Mvh
Kai

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av Olden »

Norge har mye å by på, men det er noe eget med å dra sørover i Europa på tur.
Nå har du jo en sykkel som trives godt på tur, og værmessig så kan du ikke utelukke noe regn uansett hvor du drar.

Jeg kjørte nedover Europa og alpene alene i 2014 med en KTM 1290 Super duke. Null problemer å dra på tur alene i Europa, men nå liker jeg godt å kjøre alene på tur da man ikke trenger å tenke på andre.
Jeg tok ferje fra Kristiansand tidlig morgen med en overnatting i området Hannover i Tyskland. Ankom Italia og Bormio sent på dag 2.

Jeg hadde 7 dager på tur og lange dagsetapper gjennom Danmark og Tyskland (60-90 mil) begge veier og mener å huske at jeg dro avsted i ca samme periode som deg. Det var opphold helt til jeg startet på turen hjem. Da kjørte jeg over 60 mil i regnvær fra Gardasjøen og langt opp i Tyskland.
I løpet av disse 7 dagene så hadde jeg en kjørefri dag hvor jeg gikk til fots rundt å speidet i Riva Del Garda.

Det er fint å starte dagen tidlig i alpene da det drar seg fort opp med turister. Jeg holdt meg kun i Italia i alpene via Østerrike.

Usikker på hvordan det er å campe nedover, men det skal vel heller ikke være noe problem. Jeg brukte hotell som ble booket dagen i forveien, eller bare drop-in.

En annen tur jeg hadde med en kamerat i 2016 så hadde vi 3 overnattinger litt sør for Cortina i Italia / Dolomittene hvor vi kun hadde dagsturer i områdene. Man får oppleve mye mer på dagsturer enn når man bare kjører forbi på vei til en annen plass mener nå jeg.

Har hørt mye bra om Sveits og Frankrike også, men har aldri kommet meg over dit.
Det kommer sikkert flere tips, men anbefaler å bruke google maps og street view til å finne plasser å besøke.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av Olav K »

Europatur er fint.
Det er lett å finne overnatting, camping er komfortabelt når det er fine temperaturer.

Så... har du lyst, er det bare å dra nedover... det bor folk overalt og man har mobildekning.
Når 16-17 åringer kjører til alpene med 125ccm, klarer du det med det 10doble i kubikk og effekt.

Ang Kielferga, når den kommer til kai, og man omsider får kjøre i land, ligger man godt an til å rekke rushtrafikken i Hamburg. Dette kan være greit å være klar over.
Det går sakte, før det løsner på sørsida
Ellers er det som regel mye veiarbeid på A7en som går rett sørover gjennom Tyskland, sist jeg var nedover holdt vi mer øst i landet fra Hannover, her gikk trafikken smidigere mot Munchen.

Vi var iland i Kiel klokka 1130ish, og sjekket inn på hotellet straks utenfor Munchen litt over kl 21.
Jeg ville overnattet på et billig hotell mens man er på transportetappe ned eller opp. Sparer tid.

Østerike/Italia er billigere enn Frankrike og Sveits.

Dolomittene er nydelig, godt egnet for å ligge litt standby, og kjøre dagsturer uten bagasje.

Ferge fra Stavanger til Hirtshals kan være et alternativ, da er du i Hirtshals rundt kl 08 på morran.

God tur :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av AJ »

Jeg har ikke allverdens erfaring med MCkjøring i Europa med mine tre turer nedover på kontinentet. To vellykkede med godt vær og en med mye dårlig vær og tilløp til helseplager, som gjorde at vi valgte å snu og kjøre hjem igjen.

Den første turen i 2013 kjørte jeg Moto Guzzi Stelvio med passasjer og full oppakning. Funket helt fint uten uhell og tekniske problemer. Heller ingen problemer med overnatting uten forhåndsbestilling selv litt sendt på ettermiddagen.
Du kjører forholdsvis kjapt gjennom Tyskland hvis det kun er Alpene som er målet. Men ønsker man å oppleve Tyskland som MC-land er det mange muligheter. Dette landet er ikke så kjedelig å kjøre motorsykkel i som mange vil ha det til.
Med 12 dager til rådighet ville jeg ikke stresset meg gjennom Tyskland, men valgt f.eks. Die Romantische Straße, særlig hvis man er interessert i historie.

I 2016 var jeg to turer nedover i Europa med min KTM 1290 SA med passasjer og full oppakning, men returnerte altså etter få dager pga. dårlig vær og tiltagende helseplager.
Men det jeg kan si er at KTM'en funket uten et feilslag, også i heftig regn.

Ny tur nedover til Italia i september 2016 sammen med en kjørekompis. Strålende vær på hele turen og langt mindre turisttrafikk enn de forrige to turene tidligere på sommeren samme år og i 2013.
Kompisen og jeg freste kjappeste veien nedover gjennom Tyskland, fra Frederikshavn til Göttingen. Derfra til Oetz i Østerike. Lange etapper, men også denne gangen fungerte KTM'en upåklagelig. En kort avstigningspause for å riste litt løs hver time og man er good to go enda flere mil på en fantastisk kjøremaskin :thumleft .

I sommer har jeg hatt flere lengre turer med min andre KTM 1290 SA med Powerparts komfortsal, som gjør den enda bedre på langtur.
Og jeg må si at jeg synes det er like stort å kjøre i Norge som i Europa. Vårt eget land er et fantastisk motorsykkelland, ingen tvil om det :D !

Har man tid, anledning og økonomi til begge deler så gjør det! Kanskje ikke i løpet av samme sesong, men f.eks. Europa i år og Norge neste år.

Jeg er også blant de som synes det er en opplevelse å kjøre MC i Danmark. Et fascinerende land å kjøre motorsykkel i, tro det eller ei! Ta sjansen og prøv.
Sverige har også mange overraskende fine steder og veier som gir mye MC-glede.

Det finnes så mange veier og områder man gjerne vil kjøre at det vil ta mange sesonger å få kjørt alle. Så det er bare å gjøre noen kartreiser for så å bestemme seg hvor man vil dra.
Men husk; ikke legg opp til for ambisiøse kjørestrekninger om dagen. Poenget er å oppleve, ikke å bli unødvendig sliten.

Ønsker deg en god opplevelsesrik tur :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av kjellv »

Jeg vil slå et slag for Norge, vårt nærmeste ferieland :thumleft
Selv har jeg ingen ambisjoner om Europatur, det har faktisk aldri fristet meg. To ganger har jeg fått tilbud om å kjøre sammen med bekjente til Alpene, men har avslått begge. Jeg har så utrolig mye glede av Norske veier og det enorme mangfoldet vi har her i landet.

Selv pleier jeg å legge mine ferier til August, det har jeg gjort de siste årene. Da slipper man unna de største turistbelastningene, det er langt mindre turister på veiene enn det er i Juli. Det er lettere å få campinghytte på drop-in selv om man kommer i 8-9 tiden på kvelden. Det gir mye mer frihet, du slipper å planlegge så mye. Tar det meste på sparket.
Temperaturen er også ofte mer behagelig til turkjøring, faren for å få flere kjøredager med over 30 grader er ikke så stor. Men, man må forberede seg på fjelloverganger med temperaturer ned i 5-6 grader også.
Jeg sitter selv å småplanlegger tur i disse dager, har hatt ei uke ferie og har to igjen. Avslutter ferien med forumtreff på Gullvåg Camping i Soknedal/Trøndelag. Studerer værmeldingene grundig. Jeg ser at det er uryddige meldinger de første dagene denne uka, men så ser det bedre ut. I hvert fall om man unngår Østlandet. Selv tenker jeg mer og mer på å dra litt nordover, Nordmøre og Trøndelag, kanskje sørlige deler av Nordland. Du skaffer deg en bra regndress og tar den på før det begynner å regne. Da er en regnværsdag ikke noe problem.

Gi gjerne lyd fra deg om du skulle bevege deg nord for Dovre/Stadt, kanskje vi kan kjøre noen dager sammen også :thumleft

Edit: Korrigerer meg selv. Etter å ha studert utviklingen i langtidsvarslene er det stor sannsynlighet for at jeg heller velger å kjøre sørover Vestlandet. Det ser faktisk veldig bra ut , særlig for indre strøk av Sogn og Hardanger i uka som kommer.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av kaiu »

Tusen takk for veldig gode og utfyllende svar. Jeg får bruke idag og imorgen på å bestemme meg. Blir det Norgestur så tar jeg kontakt kjellv :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av kjellv »

kaiu skrev: 11 aug 2019, 19:10 Tusen takk for veldig gode og utfyllende svar. Jeg får bruke idag og imorgen på å bestemme meg. Blir det Norgestur så tar jeg kontakt kjellv :)
Gjør for all del det :thumleft
Slik det ser ut herifra nå vil jeg kjøre herifra på onsdag denne uka, med kurs for indre Sogn eller Hardanger. Det hadde vært trivelig å hilse på deg, og vi hadde nok fort funnet ut om vi trivdes godt nok med hverandre til å kjøre sammen. Gjør vi ikke det så er det ok også :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 11 aug 2019, 11:55 Jeg vil slå et slag for Norge, vårt nærmeste ferieland :thumleft
Selv har jeg ingen ambisjoner om Europatur, det har faktisk aldri fristet meg. To ganger har jeg fått tilbud om å kjøre sammen med bekjente til Alpene, men har avslått begge. Jeg har så utrolig mye glede av Norske veier og det enorme mangfoldet vi har her i landet.

Selv pleier jeg å legge mine ferier til August, det har jeg gjort de siste årene. Da slipper man unna de største turistbelastningene, det er langt mindre turister på veiene enn det er i Juli. Det er lettere å få campinghytte på drop-in selv om man kommer i 8-9 tiden på kvelden. Det gir mye mer frihet, du slipper å planlegge så mye. Tar det meste på sparket.
Temperaturen er også ofte mer behagelig til turkjøring, faren for å få flere kjøredager med over 30 grader er ikke så stor. Men, man må forberede seg på fjelloverganger med temperaturer ned i 5-6 grader også.
Jeg sitter selv å småplanlegger tur i disse dager, har hatt ei uke ferie og har to igjen. Avslutter ferien med forumtreff på Gullvåg Camping i Soknedal/Trøndelag. Studerer værmeldingene grundig. Jeg ser at det er uryddige meldinger de første dagene denne uka, men så ser det bedre ut. I hvert fall om man unngår Østlandet. Selv tenker jeg mer og mer på å dra litt nordover, Nordmøre og Trøndelag, kanskje sørlige deler av Nordland. Du skaffer deg en bra regndress og tar den på før det begynner å regne. Da er en regnværsdag ikke noe problem.

Gi gjerne lyd fra deg om du skulle bevege deg nord for Dovre/Stadt, kanskje vi kan kjøre noen dager sammen også :thumleft

Edit: Korrigerer meg selv. Etter å ha studert utviklingen i langtidsvarslene er det stor sannsynlighet for at jeg heller velger å kjøre sørover Vestlandet. Det ser faktisk veldig bra ut , særlig for indre strøk av Sogn og Hardanger i uka som kommer.
Der er jeg 100% enig med deg. Jeg har selv tenkt på alpetur og USA tur, men det frister liksom ikke. Jeg vet ikke hvorfor, men føler også at Norge har mye å by på.

Halve turen nedover til Alpene er jo bare stress har jeg hørt. Noen velger å frakte sykkelen, mens andre tar transportetappen ned. Helt sikkert uhyre flott når man først har kommet dit, men etter noen dager så er den samme regla på vei hjem.

MC Tours har noen pakker vedrørende MC turer i USA, på Harley. Her så jeg det var lagt opp til dagsetapper på rundt 10-15 mil i snitt. Man kjører også i samens med flere andre og det er også en følgebil med drivstoff og full pakke. Jeg har for meg at disse turene er sponset og man stopepr på mange steder. For min del blir det litt mye "charter". En svær harley kan man jo lett kjøre 40 mil på en dag uten å blunke og jeg hadde nok fått abstinenser hvis man skulel stoppe utallige ganger for å ta bilder etc.

Så jeg trives nok best i Norge. Til Sverige kunne jeg dog fint tatt turen. Evt. til Danmark. :)

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av kaiu »

Det ble alpetur :). I Zell am See nå etter ca 2000 km. Regner litt utenfor Norge også gitt. Så nå er det bare å finne noen fine veier å kjøre i 6-7 dager framover.



Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av Olav K »

kaiu skrev: 15 aug 2019, 20:58 Det ble alpetur :). I Zell am See nå etter ca 2000 km. Regner litt utenfor Norge også gitt. Så nå er det bare å finne noen fine veier å kjøre i 6-7 dager framover.



Sent from my iPad using Tapatalk
Så herlig, da tipper jeg det blir over Grossglockner imorra??
Isåfall håper jeg du får klarvær....

Og på sørsida der, ligger jo Dolomittene, et nyyyydelig område.
Ønsker deg fortsatt god tur, regner det i alpene kan dujo kjøre mot Croatia :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av kaiu »

Ja, Grossglockner er planen :) men bruker vel ikke hele dagen der vel ..


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 15 aug 2019, 21:12 Ja, Grossglockner er planen :) men bruker vel ikke hele dagen der
Nei, det trenger du absolutt ikke å gjøre. Men sørg for at du tar deg en tur helt opp, på brosteinsveien.
Og en lunsj, selvfølgelig, mens du er det. Alt avhengig av godt vær.
Da jeg var der i 2013 var det vindstille, god sommertemp. og sol. Fantastisk!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av kaiu »

Hadde 2 fine turer over GG. Glemte litt hvor høyt det var og da også frisk og kjølig på formiddagen. Mye trafikk, men moro etter litt for mye autobahn kjøring. Urolig mye rare farkoster på fjellet. Fra tandem sparkesykkel og skateboard til Lamborghini. Fantastisk utsikt.
Tror jeg vil dra mot Italia, men usikker på fine ruter dit. Så forslag ta imot med stor takk.
Litt bekymret for kjedet på sykkelen så tenkte å prøve å få byttet her nede ett sted.



Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 16 aug 2019, 22:44
Litt bekymret for kjedet på sykkelen så tenkte å prøve å få byttet her nede ett sted.
Høres ut som at GG innfridde ;) .

Hva kjeder og drev angår på 1290'en; hvor langt har du kjørt med det du har?
Hvis du ikke hører noen tydelige klakkelyder fra kjedegangen når du triller sykkelen bakover (uten motoren i gang for å høre best mulig...), tror jeg ikke du behøver å bekymre deg om kjedet.
Hører du derimot tydelig slike lyder så er nok kjedet veldig klart for å bli byttet ut. Noe jeg selv gjorde før Europatur i 2016 da det originale CZ kjedet høylydt leverte slik lyd...

På 1290'en jeg har nå har kjede og drev holdt i 29000 km, og fortsatt ingen ulyder. Framdrevet begynner å bli slitt, men langt fra kritisk, så langt jeg kan bedømme det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: 12 dagers turvalg for en nybegynner

Legg inn av Olav K »

kaiu skrev: 15 aug 2019, 21:12 Ja, Grossglockner er planen :) men bruker vel ikke hele dagen der vel ..


Sent from my iPad using Tapatalk
Om du setter en evt GPS med målpunkt Arabba (eller Selva de Val Gardena) i Dolomittene, så er du midt i smørøyet for enormt fine MC opplevelser.
Om det er ønskelig kan jeg knote ned et forslag på Google maps for deg imorgen tidlig.
Hvor overnatter du da?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar