Salveske eller sidevesker for stabil last?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av VindR »

Jeg har akkurat fått ett sett med sidevesker og salveske til sykkelen nå. Dette er myke vesker, og ikke harde kofferter. Skal jo på tur til helgen og må ha noe å putte ting i, men jeg har veldig lite erfaring når det gjelder å putte bagasje på motorsykkel. Jeg lurer derfor på:

Hvis det viser seg at det holder med å bruke enten salvesken eller sidevesker, hva bør jeg bruke? Tenker da på å få lastet slik at det påvirker egenskapene til sykkelen minst mulig. Vil så klart balansere lasten og putte tunge ting så langt ned som mulig uansett.

Jeg tenker at salveske er fint for å beholde tyngdepunktet midt på sykkelen, men det blir da litt høyere. Sideveskene vil også beholde tyngdepunktet noenlunde midt på (så lenge de blir lastet riktig) men ha et lavere tyngdepunkt. Samtidig så ser jeg for meg at de kan påvirke sykkelen litt mer når en lener seg over i svinger. Som sagt så har jeg ikke noe særlig erfaring med dette, så det kan hende jeg tar helt feil. Det kan også være et alternativ å spre lasten på alle tre veskene hvis det lønner seg.

Er det noen som har noen gode tips til en fersk tur-kjører?
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av Sakkle »

Generelt bør man pakke tyngre ting så langt ned som mulig... Utover det kommer det jo an på hvor du får plass.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av FredrikE24 »

Sidevesker er best. Topptungt blir ikke bra.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av kjellv »

Relativt uproblematisk for en helgetur, det er jo ikke mye du trenger å ta med deg. Kjøredressen er jo den du har på deg det meste av tiden, men lette sko, bukse, genser og et skift med sokker, bokser og ei ekstra t-skjorte samt toalettsaker og en håndduk så er du stort sett i mål.
Har du bestilt hytte så er det dyne og pute der, du trenger bare sengetøy. Du kan evt ta med en sovepose om du foretrekker det.

Det er stor forskjell på en slik tur og en tur over mange dager der du har med deg alt du trenger. Da kan man gjerne pakke det tyngste lavest og prøve å få sideveskene så like tunge som man klarer. Har man toppboks så bruker i alle fall jeg å ha det som bør være lett tilgjengelig der, og aldri tunge ting der.

Bruk sideveskene. Har du ikke plass til alt der så spenn fast en pølsebag over baksetet i tillegg. Om vekt ikke blir lik på hver side så kommer du neppe til å legge merke til det.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av VindR »

Tusen takk for innspill!

Det er ikke mye som trengs denne helgen nei, så det blir ikke store vekten uansett. Bare tenkte det kunne være greit å vite til senere også, for det blir nok flere turer etterhvert ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av Bjerknez »

Det der bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Jeg har kjørt med både tankveske og kriegavesker oppå sykkelen bak og ikke noe på sidene. Har null betydning og jeg merker ikke til det. Jeg har vel hatt rundt 15kg. totalt kanskje i bagasje.

Men i teorien er det vel best med lavere tyngdepunkt ja.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av pingvin »

Nå er vel salveske en form for sidevesker men hvor bagene henger sammen så slenger over bakre del på setet og gjerne uten rack. Du mener vel "Tail bag" på nynorsk?

Hvis ikke skal ha med veldig mye (i praksis campe) så foretrekker jeg tail bag. Prøver å ikke ta med unødvendig mye, bruker 35L bag på langturer, da må jeg begrense meg til det og vekten blir ikke all verden. Og myk bag bedre enn toppboks, da blir fort vekten veldig langt tilbake og veldig høyt (men himla lettvint, med innerbag er det bare å ta ut denne når kommer frem og låse hjelm i toppboksen, null stropping og surr).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Salveske eller sidevesker for stabil last?

Legg inn av Skogstrollet »

Beror helt på hvor mye du skal ha med deg. Skal du pakke mye/tungt ville jeg helt klart gått for sidevesker. Er det bare litt du skal ha med deg fungerer det fint med en tail bag/dry bag festet bak på salen. Bruker stadig vekk begge deler selv :thumleft

Noe som er fint å huske på, er å fordele vekten jevnt - spesielt hvis du pakker mye og tungt - samt å prøve å pakke med det som veier mest i bunn av veskene :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar