VindR - Super sommer på Super'n

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

kjellv skrev: 25 aug 2019, 22:22 Det var E-strom som var vår los inn til Tillerbyen, og som foretok testkjøring av sykkelen din etter batteribytte.

Flott reisereferat og flotte bilder :prf Så bra du trivdes sammen med oss, vi trivdes sammen med deg også :thumleft
Flott, da har jeg redigert innlegget for å få med riktig navn. Æres de som æres bør, så får en bare krysse fingrene for at ingen føler seg glemt!

Godt å høre at jeg går an å omgås. Dere blir nok ikke kvitt meg så lett etter denne helgen ;) :twothumbs:
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av AJ »

Litt tidlig å spørre om det kanskje, men gjør det likevel;
har du fått fikset feilen på sykkelen din?
Det var strengt tatt bare en bagatell, regner jeg med...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

AJ skrev: 27 aug 2019, 12:29 Litt tidlig å spørre om det kanskje, men gjør det likevel;
har du fått fikset feilen på sykkelen din?
Det var strengt tatt bare en bagatell, regner jeg med...?
Jeg er ganske sikker på at det er et gåent startrelé. Jeg har vært i kontakt med Motorspeed på Lillehammer, og så klart så "er nok dette et litt spesielt relé", så universale kan ikke brukes. Det er leveringstid på det, men regner med at jeg har det mot helgen. Men som alle andre "spesielle" deler, så koster det flere ganger prisen av standard greier. Men må man så må man.

Jeg får i hvert fall tid til å skrubbe og gni for å bli kvitt kjedeoljen som er over hele sykkelen mens jeg venter da :lol Og jeg har jo allerede en "unik" måte å starte sykkelen på, skal den brukes før jeg får reléet.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Ellers så hadde jeg kjøretime i går. Startet med å kjøre kjøreskolelæreren til GMS på Gjøvik, for å hente en sykkel. Så ble det en liten rundtur i byen. Jeg merker at jeg føler meg mye tryggere i trafikken etter helgen! Etter byturen spurte jeg pent om kjøreskolelæreren kunne si hva jeg burde trene/tenke på, og da var det i grunn to ting: Bli litt mer aggressiv for å komme meg inn i luker utifra kryss (jeg er for redd for å skulle hindre trafikken, så jeg tar ikke ledige luker) og blinke litt tidligere utifra rundkjøringer. Så kjøring i trafikk er i grunn ikke så stort problem.

Så bar det i veien opp til Statens Vegvesen, og til den beryktede kjøregården... Merket at jeg hadde brukt mange timer på egen sykkel i helgen, og trengte tid til å venne meg til kjøreskolesykkelen. Den har et annerledes tyngdepunkt, helt andre bremser og er lavere. Det tar derfor noen runder med krypkjøring før jeg får igjen balansen på den. Tiden ble brukt på krypkjøring med slalom og snuing, unnamanøver og kontrollert nødbrems (så hardt som mulig, uten å aktivere ABS).

Jeg kan nå endelig si at jeg velter flere kjegler i bowling enn i kjøreparken! Dette har ikke alltid vært tilfelle :redface Klarte flere runder med krypkjøring uten å sette ned beina, kom meg unna kjeglene i unnamanøveren (de fleste gangene i hvert fall) og nedbremsing kjørte jeg noen få ganger, før jeg fikk beskjed om at det trengte vi ikke trene på. Det føles utrolig godt å endelig begynne å føle seg litt tryggere i kjøreparken. Men jeg må innrømme at det er fortsatt den biten jeg gruer meg absolutt mest til ved oppkjøringen!

Nå blir det langkjøring på Torsdag neste uke, og da er det bare én uke igjen til oppkjøring. Ventetiden virket veldig lang tidligere i sommer, men jeg merker nå at tiden går fort. Den kunne gjerne gått enda litt fortere men ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Jompa »

Du tar nok helt sikkert lappen på første forsøk.
Lykke 6 :sk?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Jompa skrev: 27 aug 2019, 13:58 Du tar nok helt sikkert lappen på første forsøk.
Lykke 6 :sk?
Tusen takk for det. Det går som det går, men følelsen er i hvert fall litt bedre nå.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av cannon »

VindR skrev: 27 aug 2019, 13:01
AJ skrev: 27 aug 2019, 12:29 Litt tidlig å spørre om det kanskje, men gjør det likevel;
har du fått fikset feilen på sykkelen din?
Det var strengt tatt bare en bagatell, regner jeg med...?
Jeg er ganske sikker på at det er et gåent startrelé. Jeg har vært i kontakt med Motorspeed på Lillehammer, og så klart så "er nok dette et litt spesielt relé", så universale kan ikke brukes. Det er leveringstid på det, men regner med at jeg har det mot helgen. Men som alle andre "spesielle" deler, så koster det flere ganger prisen av standard greier. Men må man så må man.

Jeg får i hvert fall tid til å skrubbe og gni for å bli kvitt kjedeoljen som er over hele sykkelen mens jeg venter da :lol Og jeg har jo allerede en "unik" måte å starte sykkelen på, skal den brukes før jeg får reléet.
Dette releet er spesielt på alle sykler, i den forstand at det tåler store strøm-laster og har tilkoblinger for tykke startstrøm-kabler. Det har som regel også egen sikring, gjerne 30A. Øvrige releer på sykkelen er langt mindre og enklere, og de koster deretter.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

cannon skrev: 27 aug 2019, 14:42 Dette releet er spesielt på alle sykler, i den forstand at det tåler store strøm-laster og har tilkoblinger for tykke startstrøm-kabler. Det har som regel også egen sikring, gjerne 30A. Øvrige releer på sykkelen er langt mindre og enklere, og de koster deretter.
Ja, det skal tåle litt ekstra strøm. Jeg kikket rundt etter andre startreléer, og fant en del universale. De hadde ferdige tilkoblinger for strøm og sikringer, men de manglet plass til en stor kontakt som må settes på. Hvis jeg har forstått det rett, så kan det brukes universale startreléer i noen tilfeller, men de sa selv på Motorspeed at denne var såpass spesiell at det måtte bestilles originalt.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av barske »

Det var skikkelig synd dette skjedde under treffet. Tror du hadde likt turen vi hadde på lørdag :) Fikk bruk for nødbremstreningen på returen fra Røros da en gjøk på en liten cruiser av no slag satt i sin egen verden da jeg skulle kjøre forbi! Utrolig viktig å trene på det man kanskje gjør minst (heldigvis) langs veien :thumleft

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av barske »

Og den «gjøken» var ikke i følge vårt, bare så det er nevnt! :crazy:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av kjellv »

Ingen som har ham på film? Slike videoer er populære på tuben

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av cannon »

VindR skrev: 27 aug 2019, 14:50
cannon skrev: 27 aug 2019, 14:42 Dette releet er spesielt på alle sykler, i den forstand at det tåler store strøm-laster og har tilkoblinger for tykke startstrøm-kabler. Det har som regel også egen sikring, gjerne 30A. Øvrige releer på sykkelen er langt mindre og enklere, og de koster deretter.
Ja, det skal tåle litt ekstra strøm. Jeg kikket rundt etter andre startreléer, og fant en del universale. De hadde ferdige tilkoblinger for strøm og sikringer, men de manglet plass til en stor kontakt som må settes på. Hvis jeg har forstått det rett, så kan det brukes universale startreléer i noen tilfeller, men de sa selv på Motorspeed at denne var såpass spesiell at det måtte bestilles originalt.
Bildet av ditt starter-relé viser at det er likt med mitt 20 år gamle CBR-rele, med unntak av sikrings-ampere. Er det flere kontakter som skal kobles på, enn det som vises på bildet? Jeg tror ikke det.
Skriver ikke dette for å kverulere, men jeg blir lettere provosert av merkeforhandlere som forteller eventyr for egen vinnings skyld....med forbehold om at releet i MT-09 faktisk kan være spesielt. Bilder fra google viser at det er helt standard, uten at jeg skal være for påståelig.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

barske skrev: 27 aug 2019, 19:25 Det var skikkelig synd dette skjedde under treffet. Tror du hadde likt turen vi hadde på lørdag :) Fikk bruk for nødbremstreningen på returen fra Røros da en gjøk på en liten cruiser av no slag satt i sin egen verden da jeg skulle kjøre forbi! Utrolig viktig å trene på det man kanskje gjør minst (heldigvis) langs veien :thumleft
Det var jo litt typisk, men har hørt i etterkant at det kanskje var greit at jeg tilbrakte dagen med å bli teknisk kjent med sykkelen på campingen ;) Men det hørtes veldig moro ut da, så satser på at jeg blir med på en skikkelig tur til neste år. Uten 'L' på ryggen og en stakker med den andre 'L'en som er ansvarlig for hva jeg nå enn måtte finne på :P

Jeg hørte om han som sakte men sikkert ønsket nærkontakt med deg. Da er det godt å ha noen reflekser innarbeidet, så ting går som det skal. Det var godt alt gikk bra! Etter det jeg har hørt, så burde han andre karen kanskje ha et lite kurs i å kikke seg rundt.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

cannon skrev: 27 aug 2019, 20:24 Bildet av ditt starter-relé viser at det er likt med mitt 20 år gamle CBR-rele, med unntak av sikrings-ampere. Er det flere kontakter som skal kobles på, enn det som vises på bildet? Jeg tror ikke det.
Skriver ikke dette for å kverulere, men jeg blir lettere provosert av merkeforhandlere som forteller eventyr for egen vinnings skyld....med forbehold om at releet i MT-09 faktisk kan være spesielt. Bilder fra google viser at det er helt standard, uten at jeg skal være for påståelig.
Det som er på det, er de to sikringene på hver sin side, batteri inn (rød) og strøm ut (sort), samt den hvite kontakten i bakkant.

Det er godt mulig forhandleren sa det var "unikt" selv om det kanskje ikke var det. Jeg er bare såpass fersk i MC-faget at jeg kan gå lett på sånt (foreløpig) :-# :x
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 27 aug 2019, 20:23 Ingen som har ham på film? Slike videoer er populære på tuben Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg lå rett bak, men hadde ikke dessverre ikke hjelmkamera med meg på turen.
Men hva jeg så utspille seg rett foran meg vil jeg ha på netthinna i lang tid framover. Skremmende å se, men det gikk som kjent heldigvis bra :overtro .

Cruisergjøken hadde absolutt fortjent en god dose voksenopplæring i veikanten etter denne hendelsen, som kunne endt forferdelig galt :orefk !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar