Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

mekkern skrev:Ene sykkelen monterte jeg nytt biltemakjede på de gamle drevene for 40000km siden og har bare justert 2 rundre på strammerne siden den gang.. de andre syklene har jeg ikke skiftet på.
Vasket rent med parafin når de har blitt for ille etter kjedespray.
Med gearolje så bare smører jeg snurrer noen runder og tørker overskytende med en innsauset microfiberklut.
Da holder det seg rent og smurt med minimalt gris.

Skulle jeg kun "brukt" mc hadde jeg kjøpt med vvt.eller aksel.

Men mc er kos,også vedlikehold.
Nemlig. AJ og jeg hadde ikke hatt det halvparten så moro med kardang ;-)

Sent from my Mi A2 using Tapatalk


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

niko skrev: 31 jul 2019, 16:50
mekkern skrev:Ene sykkelen monterte jeg nytt biltemakjede på de gamle drevene for 40000km siden og har bare justert 2 rundre på strammerne siden den gang.. de andre syklene har jeg ikke skiftet på.
Vasket rent med parafin når de har blitt for ille etter kjedespray.
Med gearolje så bare smører jeg snurrer noen runder og tørker overskytende med en innsauset microfiberklut.
Da holder det seg rent og smurt med minimalt gris.

Skulle jeg kun "brukt" mc hadde jeg kjøpt med vvt.eller aksel.

Men mc er kos,også vedlikehold.
Nemlig. AJ og jeg hadde ikke hatt det halvparten så moro med kardang ;-)
Nemlig :knegg .
Også så mange dingser man kan kjøpe fra f.eks. Chain Monkey og ikke minst denne geniale "Profi Laser CAT" greia :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Forc »

AJ: Du får starte kursvirksomhet innen kjedevedlikehold. Vet at jeg hadde hivd penger/øl/kaffe/mat på deg for å få en god gjennomgang ihvertfall. :crazy:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Forc skrev: 31 jul 2019, 16:59 AJ: Du får starte kursvirksomhet innen kjedevedlikehold. Vet at jeg hadde hivd penger/øl/kaffe/mat på deg for å få en god gjennomgang ihvertfall. :crazy:
Nåja...
Sprocket science er ikke akkurat rocket science... ;)
Men artig å finne gode løsninger, rutiner og smådingser som gjør enkelte sider ved kjedevedlikeholdet morsommere og enklere.

Selv er jeg storfornøyd med Tutoro Automatic Chainoiler og er rimelig sikker på at jeg også vil bruke dette systemet i framtida.
Det er ingen grunn til å tro at sykkelen jeg har nå blir min siste kjededrevne sykkel.
Så langt har Tutoro tjenestegjort trofast på to 1290'er i mer enn 80000 km. uten andre feil enn å gi slipp på dysa et par ganger.
Og grunnen til det er nok montørens noe lemfeldige montering ;) .
Nå er den feilkilden eliminert siden etter siste dyseslipp ble slangeenden gjort om til påføringsdyse og er dermed en integrert del av systemet og ikke en påmontert del med risiko for å falle av.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Bosted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xses »

Har flikket litt på sykkelen idag. Vet ikke når kjedet ble byttet/drev ble byttet sist. Det er et D.I.D kjede på den så da er det vel byttet en gang. Bildet er av bakdrevet. Holder det en stund til? Bør jeg sjekke front drevet også? Slites det mer? Sykkelen har gått 66000km

Mvh
Cato Bilde

Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xses skrev: 04 aug 2019, 18:53 Har flikket litt på sykkelen idag. Vet ikke når kjedet ble byttet/drev ble byttet sist. Det er et D.I.D kjede på den så da er det vel byttet en gang. Bildet er av bakdrevet. Holder det en stund til? Bør jeg sjekke front drevet også? Slites det mer? Sykkelen har gått 66000km

Mvh
Cato Bilde

Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk
Dette drevet ser, etter min vurdering, bra ut. Det samme med kjedet med fortsatt kort avstand mellom ytterplatene på leddene.
Framdrevet slites fortere siden det har langt mindre omkrets. Dette drevet ser man også slitasjen bedre ved at drevtennene blir usymmetrisk slitt, kan man vel si. Dvs. at drevtennene begynner å få en haitannform når de blir såpass slitt at det bør byttes.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

valg av kjedelås

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg har kjøpt kjede- og drevsett med intensjon å skifte selv. Fikk D.I.D 520 Vx3 kjede ("X-ring"). Et kjedelås for klinking fulgte med. Er det å anbefale å holde seg til dette?
Jeg antar det ikke nødvendigvis er en god ide å skifte det ut med et 520 kjedelås fra feks Biltema?
"Et kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet", og det der, gjør meg en smule skeptisk..
D.I.D kjede bør kanskje kombineres med D.I.D kjedelås..
Noen som vet?
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: valg av kjedelås

Legg inn av mekkern »

Hvorfor ikke bruke medfølgende lås?

Fordelen med å bruke medfølgende lås er at denne har samme egenskaper ( styrke/levetid).

Clipslåser spretter av i hastigheter på 200+ Ca.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: valg av kjedelås

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 28 aug 2019, 10:46 Hvorfor ikke bruke medfølgende lås?

Fordelen med å bruke medfølgende lås er at denne har samme egenskaper ( styrke/levetid).

Clipslåser spretter av i hastigheter på 200+ Ca.
Jeg har ikke verktøy for å klinke kjedelås. Får evt låne, eller anskaffe.

Å benytte det som kom med kjedet, grunnet tilpasning hos produsent mtp styrke og levetid, høres fornuftig ut.

Om kjedelås av "clip" type er mindre sikre er vel det nok et argument for å benytte det medfølgende..

En bekjent som skrur en del på sine (ca 10) mc hadde hatt problemer med clipslås som ble for stramme, slik at kjedelåset fikk for lav bevegelighet i forhold til kjedet, sa han. (Vet ikke hvilke(t) verktøy han benyttet.)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av haakeik »

Jeg bruker denne fra Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000021200
Bare pass på at doren treffer riktig, spesielt når du skal åpne kjedet, ellers risikerer du å knekke doren. Been there, done that :[-X
Men det fine med dette verktøyet er at du får kjøpt nye dorer samme plass som du kjøper verktøyet fra.

Guide:
Viser fremgangsmåte (med DID verktøy)
http://www.didchain.com/PDF/DID%20Chain ... st_150.pdf

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: valg av kjedelås

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 10:17 Jeg har kjøpt kjede- og drevsett med intensjon å skifte selv. Fikk D.I.D 520 Vx3 kjede ("X-ring"). Et kjedelås for klinking fulgte med. Er det å anbefale å holde seg til dette?
Jeg antar det ikke nødvendigvis er en god ide å skifte det ut med et 520 kjedelås fra feks Biltema?
"Et kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet", og det der, gjør meg en smule skeptisk..
D.I.D kjede bør kanskje kombineres med D.I.D kjedelås..
Noen som vet?
Med et DID-kjedeverktøy blir låsen på DID-kjeder perfekt hver gang. Sideplaten blir perfekt presset til rett posisjon og "klinkingen" blir perfekt. Verktøyet varer livet ut og koster bare noen hundrelapper.
Til kutting av kjede: bruk vinkelsliper. Mange ødelegger verktøyet sitt pga kuttingen. Hvis du skal kutte med verktøyet så må gammel "klink" uansett slipes ned først. Like greit å kutte kjedet rett av med kapp-skive.
Du kan ikke bruke 520 kjedelås, og det skal ikke brukes klipslås på 530 kjede.

https://www.google.no/search?q=chain+ri ... 6983699898

https://www.louis-moto.co.uk/artikel/cr ... 0206d3ad80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.

I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av haakeik »

Den eneste effektøkende endring jeg kan gjøre på min egen sykkel, er å gå ned i vekt, altså meg IKKE sykkelen :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

haakeik skrev: 28 aug 2019, 13:36 Den eneste effektøkende endring jeg kan gjøre på min egen sykkel, er å gå ned i vekt, altså meg IKKE sykkelen :lol
Hehe. Flere det..
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Har aldri benyttet spesielt verktøy til klinking av kjede..
Bruker bare et mothold og en dor/hammer for å knekke kanten litt på pinnen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11 mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.

I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 28 aug 2019, 15:56
gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11 mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.

I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.
Det var flere faktorer inne i bildet når jeg registrerte at 250en gikk bedre etter at kjede og drev var skiftet. Det faktum at delene var nye, og antakelig i god stand, kan kanskje ha hatt vel så mye å si som vekten på kjedet.

Nå har jeg et annet spørsmål: Jeg fjernet i ettermiddag dekslet over drevet (foran), og oppdaget at framre tannhjul ikke satt fast, men kunne rikkes fram og tilbake, i "periferien". Tipper bevegelsen var mer enn 1 mm, i ytterkant av drevet.
(Sist jeg skiftet kjede og drev var på en GSX 750, og da kan jeg ikke huske annet enn at drevet satt bom fast..)
Akslingen kan også beveges langs sin egen akse, med anslagsvis 0.5-1 mm.
Virker dette normalt? Skal det på enkelte sykler være bevegelse på tvers av rotasjonsretningen, på framre drev?
Eller er (var) det noe riv ruskende galt på min sykkel. Den aktuelle sykkelen er en Honda CBR 250 R.
Ser ut som fra rundt 1:26 ute i følgende video: https://www.youtube.com/watch?v=1k6GyrgBVA0
Drevet mitt kan man holde i ytterkant og rikke ut og inn i akslingens lengderetning, i tillegg til at det kan "vris" frem og tilbake ved å ta tak i ytterkantene...
Det synes jeg var merkelig, men da håper jeg det skyldes manglende kompetanse hos meg selv, heller enn at det er noe riv ruskende galt med sykkelen.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 18:11
cannon skrev: 28 aug 2019, 15:56
gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11 mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.

I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.
Det var flere faktorer inne i bildet når jeg registrerte at 250en gikk bedre etter at kjede og drev var skiftet. Det faktum at delene var nye, og antakelig i god stand, kan kanskje ha hatt vel så mye å si som vekten på kjedet.

Nå har jeg et annet spørsmål: Jeg fjernet i ettermiddag dekslet over drevet (foran), og oppdaget at framre tannhjul ikke satt fast, men kunne rikkes fram og tilbake, i "periferien". Tipper bevegelsen var mer enn 1 mm, i ytterkant av drevet.
(Sist jeg skiftet kjede og drev var på en GSX 750, og da kan jeg ikke huske annet enn at drevet satt bom fast..)
Akslingen kan også beveges langs sin egen akse, med anslagsvis 0.5-1 mm.
Virker dette normalt? Skal det på enkelte sykler være bevegelse på tvers av rotasjonsretningen, på framre drev?
Eller er (var) det noe riv ruskende galt på min sykkel. Den aktuelle sykkelen er en Honda CBR 250 R.
Ser ut som fra rundt 1:26 ute i følgende video: https://www.youtube.com/watch?v=1k6GyrgBVA0
Drevet mitt kan man holde i ytterkant og rikke ut og inn i akslingens lengderetning, i tillegg til at det kan "vris" frem og tilbake ved å ta tak i ytterkantene...
Det synes jeg var merkelig, men da håper jeg det skyldes manglende kompetanse hos meg selv, heller enn at det er noe riv ruskende galt med sykkelen.
Ved å se til 2:35 ute i den aktuelle videoen oppdaget jeg for et par minutter siden at drevet var montert feil veg. Det er jo neppe fra fabrikkens side, men hvem vet.
Kjøpte sykkelen i september i september i fjor, med 14400 km på meteret? Nå er kjede og drev utslitte, på kmstand 23600 km. Det er vel egentlig tvilsomt at 2 kjede- og drevsett er utslitte på 23600 km (?). På den annen side - om det har vært nærmest totalt neglisjerte komponenter av tidligere eiere, så kan vel det og gå an.
Skal gå ut og sette på drevet riktig vei, så håper jeg det blir andre boller.. At akslingen kan beveges inn og ut vil fortsatt være et faktum da..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

Nomade skrev: 28 aug 2019, 18:24 Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Har ikke sett annet enn metall på dette drevet..
Snudde drevet nettopp, men registrerte fortsatt slakk. Får studere det litt nøyere og se hvordan det er konstruert..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Nomade skrev: 28 aug 2019, 18:24 Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Vibrasjonsdempere/rykkutjevnere pleier å sitte inne i drevhub på bakhjulet.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg hadde trodd at et drev skulle sitte fast, og ikke ha annen bevegelse enn en jevn rotasjon, der drevets massesenter og periferi har en konstant posisjon i forhold til drivaksling.
Innbilte meg at det ikke skulle være mulig å flytte på et fastmontert drev med fingrene, annet enn i eller mot normal rotasjonsretning.

Dersom disse antakelsene er riktige, var det definitivt noe som ikke var i orden med drevet og dets feste, på min sykkel..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av LarsE »

kjellv skrev: 28 aug 2019, 18:47
Nomade skrev: 28 aug 2019, 18:24 Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Vibrasjonsdempere/rykkutjevnere pleier å sitte inne i drevhub på bakhjulet.
Får også dempede fremdrev. KTM har dette på en del sykler originalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

LarsE skrev: 28 aug 2019, 19:02
Får også dempede fremdrev. KTM har dette på en del sykler originalt.
Det stemmer.
Men jeg er usikker på om hensikten er å dempe vibrasjoner. Jeg heller mer til den oppfatningen at det har med å dempe lyd, faktisk.
Det kom nemlig mer drivverksstøy fra kjedegangen etter at jeg bytta kjede og drev på den forrige KTM'en og erstattet det originale drevet med dempergummi med et uten fra JT.

Antakelig har dette noe med Euro kravene å gjøre, hvor man måler allverdens lyd på sykkelen, som fra motor, eksos og drivlinje...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Har en cbr1000 og der mener jeg også at drevet er " løst" på splines...600 xl`n også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar