Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 28 aug 2019, 20:16 Har en cbr1000 og der mener jeg også at drevet er " løst" på splines...600 xl`n også?
"Løst på splines" høres ut som en god beskrivelse av det jeg observerte.

Kan faktisk se ut som det skal være slik, fra noe jeg fant på et forum der CBR 250 R diskuteres;

"loose front sprocket
Taking off the front sprocket cover to have a look, I put a socket on the 10mm bolts to make sure they are tight and they are, but notice that the sprocket has got lateral movement on the spline, meaning I can rock it sideways!

This does not seem at all normal. I think I need a new front sprocket. When I got the bike (3000km) the chain was dry and slightly tight. Jumping ahead of myself here, could a tight chain damage the F.sprocket spline?

Second question. The rear sprocket assembly has slight forward and backward movement (approx. 2mm), when the wheel is stationary. But no lateral movement. How does that sound.?

Any suggestions / observations would be appreciated. Thank you.
Share
Red is offline
Quote Quick Reply
post #2 of 14 Old 04-09-2013, 08:48 PM
MotoMike
Super Moderator

MotoMike's Avatar

Both your front and rear sprockets are supposed to have those movements. I'm going to resist the urge to go into a lengthy, detailed technical thesis here, as my wife just called me to the dinner table. ..."
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo

Legg inn av WikingTnT »

Forhandler bør vel vite dette ?

Brukeravatar
gsx750_80
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

WikingTnT skrev: 28 aug 2019, 21:37 Forhandler bør vel vite dette ?
Det bør de gjøre. Jeg begynner å helle mot at det er slik det ska være. Fant også følgende video, med en CBR 125 R, som ser ut til også å ha denne typen vinglete drev; https://www.youtube.com/watch?v=IiYbFTF ... e=youtu.be
https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... like_this/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Litt sideveis «slakk» på splinesen er nok ganske normalt på enkelte sykler. Hvertfall på de kjedesyklene jeg har hatt. Utenom Jawa’n. Der sitter drevet skrudd fast til akslingen med en diger mutter. Drevet ligger ann mot en hylse som sitter trangt over akselen for å tette mot simring mot girkasse. Hylsa ligger ann mot et kulelagers indre ring.

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Drevet på min VF1000 må jeg bruke avdrager, for å få av, så det sitter bom fast.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Det er vibrasjonsdemper på mitt fremdrev også.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Mulig denne vært postet før men kjøpte vinneren av kjederenstesten under, Ipone og den er utrolig bra, ikke minst fordi trykket i boksen er så høyt at en nærmest blåser av all driten...anbefales, beste prøvd med god margin. Slik så mitt 2 år gamle kjede ut etter vask i dag, ga riktignok en lett skrubb med tannbørsten men bruker også Ipones kjedespray som lover 80 mil og er skikkelig seig guffe:

Bilde

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

@pingvin
Interessant.
Og hvor får man kjøpt denne her i landet?

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 14 sep 2019, 20:30 @pingvin
Interessant.
XLmoto...så på tilbud så bestilte like godt 4 til :) Minuset med det høye trykket er at boksen varer ikke evig til tross for størrelsen...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 14 sep 2019, 20:47
AJ skrev: 14 sep 2019, 20:30 @pingvin
Interessant.
XLmoto...så på tilbud så bestilte like godt 4 til :) Minuset med det høye trykket er at boksen varer ikke evig til tross for størrelsen...
Takk for info :thumleft .
To bokser bestilt.
Ser at dette er sluttsalg så greit å sikre seg disse ;) .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

33K på originalt kjede og drev så langt. Dvs. to sesonger fra april 2018 til september/oktober 2019.
Kjedet ser og kjennes veldig bra ut fortsatt, med alle O-ringene intakt.
Jeg har kun gjort et par småjusteringer underveis i løpet av disse 33000 kilometerne og sørget hele tiden for at kjedeslakken er mot det maksimale, som er 4,5 cm. på KTM 1290'en.

Noe slitasje er det selvfølgelig på drevene, men begge har fortsatt en jevn fin bue mellom drevtennene og drevtennene er ikke spisset og haitannformet.
Kjedegangen gir heller ingen knatrende ulyd når sykkelen trilles bakover, noe jeg opplevde på den forrige 1290'en, som et klart signal på at drev og kjede var utslitt en god del km. før 30K.

Skal se om jeg få lagt ut bilder i morgen sånn at folket kan se og gjøre egne vurderinger.

Jeg må si meg fornøyd med at drev og kjede har holdt seg såpass godt så lenge. Kjedeglideren på svingarmen ser også ut til å ha holdt seg godt.

Bilder sier gjerne mer enn tusen ord. Derfor vil jeg prøve å få tatt noen brukbare detaljbilder i morgen.

Drev og kjede på sykkelen er blitt smurt med olje fra Tutoro automatic chainoiler siden den var ny.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bilder, som lovt i forrige innlegg:
33K drev_kjede5.JPG
Fortsatt mye å gå på framdrevet, ser det ut til. Jevn slitasje og enda ingen antydning til haitannformede drevtenner.
33K drev_kjede2.JPG
Samme med bakdrevet.
33K drev_kjede6.JPG
Ingen antydning til spissing av drevtennene. Tannplatået ser fortsatt bra ut på samtlige dtrevtenner.
33K drev_kjede7.JPG
Kjedeglideren på svingarmen er heller ikke særlig slitt, om slitt i det hele tatt siden midten på leddpinnefestet fortsatt vises i sliteindikatoren. Ang. glideren har KTMeiere opplyst at sporene i den knapt slites, mens den opphøyde delen hvor rullene på kjedet ligger an mot derimot slites ganske mye på kort tid på en del sykler. Men denne slitasjen viser seg altså å ikke utgjøre noen risiko for at kjedet slites gjennom glideren for så å begynne å gnage på svingarmen.

Etter dagens sjekk av kjede og drev med 33K tilbakelagte km. på to sesonger tror jeg faktisk dette holder en god del tusen km. til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Ser ut som det har blitt litt grader i bunnen på fremdrevet, og "buen" er litt stor. Det er vel tegn på att det nærmer seg et bytte. Bakdrevet derimot ser uforskammet godt ut :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 26 sep 2019, 13:02 Ser ut som det har blitt litt grader i bunnen på fremdrevet, og "buen" er litt stor. Det er vel tegn på att det nærmer seg et bytte. Bakdrevet derimot ser uforskammet godt ut :thumleft
Kjedet også synes jeg ser og kjennes veldig bra ut. Tight og fint når det trekkes bakover på bakdrevet med kjedeslakken juster til tett oppunder maksgrensen på 4,5 cm. :
33K drev_kjede4.JPG

Og her et bedre bilde av frontdrevet:
33K drev_kjede8.JPG
Tydelig slitasje som typisk skjer etter relativt kort tid, men fortsatt langt fra kritisk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 14:54 I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...
Over middels slitt kan det fort være, ja.
Men fortsatt ikke kritisk siden drevbuen fortsatt er jevn, om enn noe utvidet slik det alltid vil bli etter forholdsvis kort tid på et framdrev. Drevtennene ser derimot ikke overdrevent slitte ut.

Siden sykkelen går jevnt og fint uten ulyder fra kjede og drev og kast i kjedet, blir det ikke bytte før et stykke ut i neste sesong.
Kanskje samtidig med neste dekkskift ved 45-50K?
Da snakker vi to og en halv sesong på originalt kjede og drev. Absolutt innafor i min bok :thumleft .
Men det kan hende jeg må krype til korset før den tid... Vi får se.

Uansett er jeg veldig godt og mer fornøyd med drev og kjede på denne KTM'en enn den forrige.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 sep 2019, 15:17
Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 14:54 I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...
Over middels slitt kan det fort være, ja.
Men fortsatt ikke kritisk siden drevbuen fortsatt er jevn, om enn noe utvidet slik det alltid vil bli etter forholdsvis kort tid på et framdrev. Drevtennene ser derimot ikke overdrevent slitte ut.

Siden sykkelen går jevnt og fint uten ulyder fra kjede og drev og kast i kjedet, blir det ikke bytte før et stykke ut i neste sesong.
Kanskje samtidig med neste dekkskift ved 45-50K?
Da snakker vi to og en halv sesong på originalt kjede og drev. Absolutt innafor i min bok :thumleft .
Men det kan hende jeg må krype til korset før den tid... Vi får se.

Uansett er jeg veldig godt og mer fornøyd med drev og kjede på denne KTM'en enn den forrige.
Ja, det må være innafor ja. Drevene på min gamle S1000R var i følge forhandler utslitt og måtte byttes når jeg byttet inn sykkelen til den jeg har i dag. Da hadde den rullet 24.000 km.

Jeg er også ganske nazi når det kommer til renhold og smøring av kjede. Så jeg er usikker på hvor stor effekt dette faktisk har. Men uansett godt for sjelen om ikke annet å se at kjedet skinner.

Du vet at når kjeden er smurt, er rytteren fornøyd :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 15:21
Du vet at når kjeden er smurt, er rytteren fornøyd :knegg
Jeg har trua på små drypp av olje på kjedet under kjøring.
Uansett hvor avanserte kjeder er med innkapslede smøremidler beskyttet av O/X-ringer, gode rullemekanismer og såkalt forhåndsstrukket høykvalitetsmetall, så dreier kjede og drev seg om metall mot metall under ekstreme forhold og påkjenninger.

Derfor automatisk kjedesmører, som alle med interesse for temaet kjenner til, er Tutoro Automatic Chainoiler i mitt tilfelle.
Tre sesonger og mer enn 50K på den forrige sykkelen og 33K så langt de to sesongene jeg har hatt nåværende sykkel, og fungerer fint som bare det fortsatt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kan godt være at dette har noe for seg AJ. Personlig er jeg faktisk ikke veldig overbevist, selv om jeg har lyst til å være det... :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Dette drevsettet ser uforskammet godt ut til å ha gått så langt. Jeg er ikke det minste i tvil om at automatisk og kontinuerlig smøring må få æren for det.
Man hører innimellom om folk som skryter av lange kjørelengder uten noe som helst smøring også, og at dette funker like bra. Dette er bare sprøyt, ikke troverdig i det hele tatt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

At jeg så langt har kjørt drøye 40000km på et biltemakjede jeg satte på brukte drev, vil jeg tilskrive godt vedlikehold av kjede og bruken av automatisk kjedesmører de siste 30000km...
Så får andre drømme om at det ikke er nødvendig/vits med smøring av kjedet....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 26 sep 2019, 22:32 At jeg så langt har kjørt drøye 40000km på et biltemakjede jeg satte på brukte drev, vil jeg tilskrive godt vedlikehold av kjede og bruken av automatisk kjedesmører de siste 30000km...
Så får andre drømme om at det ikke er nødvendig/vits med smøring av kjedet....
Jeg dro for en stund tilbake til Østersund (S) for service, medbringende nye tannhjul og kjede. Det viste seg at jeg hadde fått feil bakre tannhjul fra forhandler, og siden et nytt ikke kunne skaffes i tide, ble det gamle kombinert med nytt kjede. Tannhjul foran ("drev"?) ble også skiftet. Dårlig kombinasjon ab nytt og gammelt, og nytt kjede /drevsett ble montert kun 8000 kjørte km etter. (ingen kjedesmører, kun spray).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er vel en av dem som kanskje har smurt kjedet oftest. Den forrige Bimmern hadde utslitte drev og kjede etter 24.00pkm.

Ville en automatisk smører aom scotoiler etc. Gitt meg nesten dobbelt så lang levetid? Det tillater jeg meg selv å tvile på. Jeg tror det er andre faktorer som spiller større rolle her. Feks. Kjørestil, hva man utsetter kjedet for etc. Men jeg kan jo selvsagt ta feil. Mekkern pleier jo å ha peiling på slikt... :)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Jeg har ikke akkurat "spart" cbr'n vil jeg si.... :roll
En ting spiller dog inn og det er dimensjon på kjede- en 'trend' er jo at man setter på mindre kjede for å minske tap..
eksempelvis at det endres fra 525 kjedeog drev til 520, og disse tåler ikke like mye og slites raskere.mange gjør dette på eksempelvis div 1000rr sykler.
På cbr'n er det 530 kjede og disse tåler mer last enn de smalere kjedene.

Greit at det er noe mer masse og marginalt mer friksjon i et breiere kjede men dette tapet en må ha dynobenk for å finne, er helt uintressant for gatebruk synes jeg.
Kjedene har jo også blitt bedre enn den gang jeg kjørte suzuki gs 750 med 630 oring kjede og voldsomme 68hk... :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 sep 2019, 05:46 Jeg har ikke akkurat "spart" cbr'n vil jeg si.... :roll
En ting spiller dog inn og det er dimensjon på kjede- en 'trend' er jo at man setter på mindre kjede for å minske tap..
eksempelvis at det endres fra 525 kjedeog drev til 520, og disse tåler ikke like mye og slites raskere.
På cbr'n er det 530 kjede og disse tåler mer last enn de smalere kjedene.

Greit at det er noe mer masse og marginalt mer friksjon i et breiere kjede men dette tapet en må ha dynobenk for å finne, er helt uintressant for gatebruk synes jeg.
Kjedene har jo også blitt bedre enn den gang jeg kjørte suzuki gs 750 med 630 oring kjede og voldsomme 68hk... :crazy:
Stålkvalitet har vel også en innvirkning her? Eller er jeg på bærtur nå?

Det snakkes jo så mye om stålkvalitet i enkelte fora at dette alene annses som en egen vitenskap i seg selv. Strekkfasthet på stål i de forskjellige temperaturer, kvaliteten på selve o-ringene etc. Kjørestil og kraft etc. er nevnt.

Jeg tror ikke smøring av kjede skader, men jeg tror heller ikke at smøring av et kjede vil utgjøre voldsomme forskjeller alene. Dog tror jeg at man bør smøre kjede før man setter bot sykkelen for en stund for å hindre at overflaterust sprer seg.

Men så lenge man føler selv man gjør det riktige angående kjedevedlikehold og andre ting, så er jo det helt i orden for min del. Men det betyr ikke at JEG anerkjenner metoden av den grunn. Jeg sitter på en måte litt på gjerdet her... :-k

Svar