Sliter med krypkjøring
Sliter med krypkjøring
Jeg er ferdig med kjøreopplæringen og kan bestille oppkjøring, men jeg mestrer virkelig ikke krypkjøringsøvelsen og garasjen. I trafikken går det greit. Kan snike meg bortover i km/t ved rødt lys og kø, men kjeglene og jeg blir ikke venner. Identifiserte feil: starter med å se langt frem.
Får ofte en feil inngang som gjør at det blir mer og mer bom. Alternativt kjører jeg over kjegle. Farten blir for lav. Styreutslag blir maks fra side til side og armene blir stive.
Har ingen mulighet til å trene privat. Må mestre dette snart, så jeg kan bestille oppkjøring og uten å kaste penger ut av vinduet på dette. Noen tips eller egne lignende erfaringer?
Får ofte en feil inngang som gjør at det blir mer og mer bom. Alternativt kjører jeg over kjegle. Farten blir for lav. Styreutslag blir maks fra side til side og armene blir stive.
Har ingen mulighet til å trene privat. Må mestre dette snart, så jeg kan bestille oppkjøring og uten å kaste penger ut av vinduet på dette. Noen tips eller egne lignende erfaringer?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sliter med krypkjøring
Hei, og velkommen hitKråka skrev: 28 aug 2019, 21:44 Jeg er ferdig med kjøreopplæringen og kan bestille oppkjøring, men jeg mestrer virkelig ikke krypkjøringsøvelsen og garasjen. I trafikken går det greit. Kan snike meg bortover i km/t ved rødt lys og kø, men kjeglene og jeg blir ikke venner. Identifiserte feil: starter med å se langt frem.
Får ofte en feil inngang som gjør at det blir mer og mer bom. Alternativt kjører jeg over kjegle. Farten blir for lav. Styreutslag blir maks fra side til side og armene blir stive.
Har ingen mulighet til å trene privat. Må mestre dette snart, så jeg kan bestille oppkjøring og uten å kaste penger ut av vinduet på dette. Noen tips eller egne lignende erfaringer?

Jeg er ganske overbevist om at du gjør den samme feil som omtrent alle av oss har gjort i den fasen du er nå: Blikket ditt går rett ned i asfalten foran framhjulet. Det nytter ikke! Blikket må lenger fram. Min kjørelærer sa at du treffer det du sikter på.. Det er sant. Sikter du i bakken rett foran sykkelen er det der du havner. Farta blir også for lav av samme grunn

Re: Sliter med krypkjøring
Slet med det samme i fjor jeg. Så plutselig sa kjørelærer, prøv å bruk bakbremsen litt, og se hva som skjer. Da løsnet det litt for meg, og fikk det mye bedre til. Men på oppkjøringa bomma jeg litt på krypkjøringa på begge forsøk, dro med meg en kjegle og knota. Men fikk prøve meg i trafikken, og det gikk bra. Lykke til med deg også. 

Re: Sliter med krypkjøring
Hold blikket høyt. Unngå "av-og-på" med gassen, jobb heller med clutchen. Prøv å sitte mer fremoverlent og å holde armene løse.
Honda CBR250R '12 --> Honda CB500F '13 --> Honda VFR800 VTEC '08 --> Suzuki GSX-R 600 '10 --> BMW S1000R '15 --> BMW R1200GS Rallye '17
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sliter med krypkjøring
Riktig forankring på sykkelen. Du må sitte i et med den. Jeg personlig er ikke fan av bakbremsen da det går utover sittestillingen man ønsker når man kryper. Jeg balanserer like fint med frambremsen.
Innside lår låst mot tank, tæra på fotpinner, lett fremoverlent, slappe armer med vinkel i albuene. Så må du ikke glemme å se dit du skal, altså utgangen av siste kjegle. For snill inngang mot første kjegle gjør det til en vanskeligere jobb og sno seg unna den neste. Gå rett på.
I garasjen skal du stoppe på streken. Finn et punkt å se på først rett frem, hiv deg i rett kjørestilling få bevegelse i sykkelen, snu hodet helt rundt mot utgangen og kryp sykkelen ut med maks utslag. På min sykkel med lang hjulavstand og begrenset styreutslag må jeg i tillegg legge sykkelen lett inn i svingen mens jeg fremdeles sitter rett opp og ned, men da på ytterkanten på salen. Det går det også.
Innside lår låst mot tank, tæra på fotpinner, lett fremoverlent, slappe armer med vinkel i albuene. Så må du ikke glemme å se dit du skal, altså utgangen av siste kjegle. For snill inngang mot første kjegle gjør det til en vanskeligere jobb og sno seg unna den neste. Gå rett på.
I garasjen skal du stoppe på streken. Finn et punkt å se på først rett frem, hiv deg i rett kjørestilling få bevegelse i sykkelen, snu hodet helt rundt mot utgangen og kryp sykkelen ut med maks utslag. På min sykkel med lang hjulavstand og begrenset styreutslag må jeg i tillegg legge sykkelen lett inn i svingen mens jeg fremdeles sitter rett opp og ned, men da på ytterkanten på salen. Det går det også.
Re: Sliter med krypkjøring
Bruk bra med turtall og clutchen til å regulere farten, da kan du stå nesten stille. Delvis fordi turtallet sørger for bra med gyrokrefter som holder sykkelen rett, og delvis fordi vanskelig å regulere gassen i lave hastigheter, mye lettere å bruke clutchen.
Skjønte ikke dette før begynte med enduro, skal du knote i skauen er det så mye lettere når bruker clutchen. I likhet med vil tro mange som bare kjører på landveien, ble clutchen egentlig bare brukt som en av/på bryter.
Og bakbrems, ja
Skjønte ikke dette før begynte med enduro, skal du knote i skauen er det så mye lettere når bruker clutchen. I likhet med vil tro mange som bare kjører på landveien, ble clutchen egentlig bare brukt som en av/på bryter.
Og bakbrems, ja

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Sliter med krypkjøring
Syntes bruk av bakbrems gjør at jeg mister forankring som nevnt over. Om jeg skal bruke bakbremsen skal jeg da fortsatt ha tåball på fothviler frem til jeg skal bruke den?
Utslag i garasjen: Det nevnes fult utslag gjennom hele svingen. Går det bra. Jeg syntes jeg blir mest ustødig de gangene jeg ender med fult utslag. Men skjønner ikke hvordan jeg skal holde meg innenfor streken uten å gi fult utslag heller.
Utslag i garasjen: Det nevnes fult utslag gjennom hele svingen. Går det bra. Jeg syntes jeg blir mest ustødig de gangene jeg ender med fult utslag. Men skjønner ikke hvordan jeg skal holde meg innenfor streken uten å gi fult utslag heller.
Re: Sliter med krypkjøring
Bakbremsen ble løsningen for meg også. Et lett trykk på den stabiliserer sykkelen der forbremsen, i alle fall for meg, gjør det motsatte.Tyffen skrev: 28 aug 2019, 22:05 Slet med det samme i fjor jeg. Så plutselig sa kjørelærer, prøv å bruk bakbremsen litt, og se hva som skjer.
Klarer helt fint å forankre greit og bruke bakbremsen på min sykkel i alle fall. Og nei, det du kan jo ikke bruke bakbremsen og samtidig ha tåballen på fothvileren... Jeg sitter med foten klar på bakbremsen hele tiden under krypkjøring. Det funker fint for meg i alle fall.Kråka skrev: 28 aug 2019, 22:26 Syntes bruk av bakbrems gjør at jeg mister forankring som nevnt over. Om jeg skal bruke bakbremsen skal jeg da fortsatt ha tåball på fothviler frem til jeg skal bruke den?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Sliter med krypkjøring
Krypkjørig er grusomt ja. Hvis du klarer å få 60-70% suksess så burde det gå bra, mener å huske at du får 2 sjanser til øvelse på bane under oppkjøring.
Nå har jeg kjørt med sertifikat i snart et halvt år og har ALDRI hatt behov for de øvelsene med krypkjøring rundt kjegler.
Nå har jeg kjørt med sertifikat i snart et halvt år og har ALDRI hatt behov for de øvelsene med krypkjøring rundt kjegler.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sliter med krypkjøring
Det handler jo ikke om at man skal kunne krype mellom kjegler i trafikken. Det handler om å vise evne til sykkelkontroll og beherskelse.
Full styreutslag vil få sykkelen til å «tippe» innover, det du kan gjøre for å unngå at du tipper for mye er å kompensere med noen lette trykk på frambremsen. Jeg har store hender og lange fingre, mulig jeg derfor synes det er enkelt å kontrollere pådrag og brems samtidig.
Jeg har aldri brukt bakbremsen fra jeg begynte å kjøre moped fra barnehagealder til nå. På Jawa’n virker den ikke en gang, aldri brukt det på BMWen heller. Synes det er logisk å bruke frambremsen. Prøv å balansere på tråsykkel, så er frambremsen langt mer effektiv til å holde balansen spør du meg, da i kombinasjon med korrekt styreutslag og timing. Bakbremsen får tråsykkelen til å falle over.
Når det er sagt, kjøre mellom bilene i køen på vei hjem fra jobb idag, og havnet bak en KTM som bremset konstant med bakbremsen når farten var lavere enn 10km/t. Jeg synes ikke det så så enkelt ut akkurat.
Full styreutslag vil få sykkelen til å «tippe» innover, det du kan gjøre for å unngå at du tipper for mye er å kompensere med noen lette trykk på frambremsen. Jeg har store hender og lange fingre, mulig jeg derfor synes det er enkelt å kontrollere pådrag og brems samtidig.
Jeg har aldri brukt bakbremsen fra jeg begynte å kjøre moped fra barnehagealder til nå. På Jawa’n virker den ikke en gang, aldri brukt det på BMWen heller. Synes det er logisk å bruke frambremsen. Prøv å balansere på tråsykkel, så er frambremsen langt mer effektiv til å holde balansen spør du meg, da i kombinasjon med korrekt styreutslag og timing. Bakbremsen får tråsykkelen til å falle over.
Når det er sagt, kjøre mellom bilene i køen på vei hjem fra jobb idag, og havnet bak en KTM som bremset konstant med bakbremsen når farten var lavere enn 10km/t. Jeg synes ikke det så så enkelt ut akkurat.
Re: Sliter med krypkjøring
Bruker heller ikke bakbrems til daglig (bortsett fra automatisk kombibrems), men akkurat for krypkjøring er det svaret for min del også.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sliter med krypkjøring
En ting til: At du river ei kjegle eller to betyr ingenting. Sensor ser på helheten i kjøregårdsøvelsene. Han er så dreven i dette at han ser om du behersker sykkelen godt nok til at han tør å kjøre i trafikken med deg
Lykke til

Lykke til

- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sliter med krypkjøring
Er enig med dem som mener bakbremsen er til pynt. Jeg har selv aldri brukt den. Det kan være fordi sittestillingen på de syklene jeg har hatt så langt gjør at jeg må reposisjonere meg litt med beina. Noe jeg ikke ser fordelen med. Det er heller ikke like mye bitt i bakbremsen som forbremsen. Kan ikke huske jeg noengang har bruk den på moped heller. Ei heller tråsykkel.
Jeg klarte vertfall krypkjøringen utmerket uten bakbrems. To ganger. Bakbremsen var aldri problemet under opplæringen vedrørende krypkjøring for min del. Kjørelærer sa til meg at hvis jeg ikke begynte å heve blikket snart, så skulle hun kjøpe halskrage til meg og teipe fast hodestillingen med gaffateip
Ho ga seg ikke på tørre møka og til slutt gjorde jeg som hun sa. Jammen fikk hun rett!
Se sit du skal, og ikke på det du ikke skal treffe!
Jeg klarte vertfall krypkjøringen utmerket uten bakbrems. To ganger. Bakbremsen var aldri problemet under opplæringen vedrørende krypkjøring for min del. Kjørelærer sa til meg at hvis jeg ikke begynte å heve blikket snart, så skulle hun kjøpe halskrage til meg og teipe fast hodestillingen med gaffateip

Ho ga seg ikke på tørre møka og til slutt gjorde jeg som hun sa. Jammen fikk hun rett!
Se sit du skal, og ikke på det du ikke skal treffe!

Re: Sliter med krypkjøring
Nei, det er vel nesten hele poenget med å bruke den ifm. krypkjøring. Jeg opplevde i alle fall at sykkelen ble ustabil når jeg bremset med forbremsen, noe som ikke er et problem med bakbremsen. Heller tvert om, sykkelen setter seg liksom og føles mer stabil. Så kan man helt sikkert (med rette) hevde at dette er en trenings sak. Men her snakker vi vel om tips for å kanskje ta en "snarvei" til godkjent krypkjøring for en som har problemer med dette.
Sikkert mange som klarer det. Jeg klarte det fint MED bakbrems

OP får gjøre som han vil. Men vi er tydeligvis flere som sleit og fant løsningen med bakbremsen. Så trenger ikke det være kuren for alle...
Selv slet jeg veldig med krypkjøringa og hadde flere kjøretimer der jeg bare terpet på dette. I tillegg var jeg heldig og fikk låne sykkelen til en kollega og trente litt på et lukket område med den. Var forøvrig han som tipset meg om bakbremsen, ikke kjørelæreren. Han har kjørt MX i mange år og hadde plukket det opp der.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sliter med krypkjøring
Jeg tror uansett det essensielle her er blikkbruk. Hjelper ikke å bli aldri så flink med bakbremsen når man ser rett ned i asfalten. Start med riktig blikkbruk. SÅ kan man evt. Vurdere det med bakbrems.
Re: Sliter med krypkjøring
Ja... der har du nok rett. Blikk og forankring er vel så viktig som clutch, gass og brems.Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:48 Jeg tror uansett det essensielle her er blikkbruk. Hjelper ikke å bli aldri så flink med bakbremsen når man ser rett ned i asfalten. Start med riktig blikkbruk. SÅ kan man evt. Vurdere det med bakbrems.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Sliter med krypkjøring
Nja... jeg ville tatt en kjøretime der jeg terpet på bare dette om jeg var deg. Kjøretimer er jo ikke billig, men det er enda dyrere å stryke. I tillegg er det digg å ha en god følelse når man skal til med oppkjøringa og ikke føle at man ikke mestrer en viktig del av totalbildet. Tror dette fort kan gjøre deg nervøs og det er sjelden bra for mestringa.Kråka skrev: 28 aug 2019, 21:44 Har ingen mulighet til å trene privat. Må mestre dette snart, så jeg kan bestille oppkjøring og uten å kaste penger ut av vinduet på dette. Noen tips eller egne lignende erfaringer?
Uansett hva vi kommer med av tips trenger du nok mere mengdetrening høres det ut som.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sliter med krypkjøring
Si til kjørelærern din at du vil ha en dobbeltime hvpr han/hun skal terpe deg notorisk på blikkbruk og krypkjøring. Sett opp kjegler, opp med blikket og kjør gjennom kjeglene til du får gnagsår i ræva. I mens sitter kjørelærer å tar seg den en godt betalt kaffe. Men hun skal følge med på deg og blikkbruken. Hele tiden!
Egentlig rart i utgangspunktet at kjørelærer mener du er klar for oppkjøring når ikke du mestrer dette godt nok mener jeg. Bytte kjørelærer kanskje? Min kjørelærer plukket meg i fillebiter og lærte meg opp veldig effektivt. Det er jeg glad for :)
Egentlig rart i utgangspunktet at kjørelærer mener du er klar for oppkjøring når ikke du mestrer dette godt nok mener jeg. Bytte kjørelærer kanskje? Min kjørelærer plukket meg i fillebiter og lærte meg opp veldig effektivt. Det er jeg glad for :)
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: Sliter med krypkjøring
Jeg holder på med AKKURAT det samme nå. Kjøregården, spesielt krypkjøring, er det jeg er mest usikker på. Har trent hjemme og fått kjørelæreren til å sette av litt tid i kjøregården. Her er ting jeg har plukket opp både av kjørelæreren, diverse videoer og av meg selv. Dette har fungert ganske godt for meg i hvert fall:
- Som tidligere nevnt; BLIKK. Ikke bare se på utgangen av siste kjegle, se lengre opp og langt forbi den! Lær deg å "huske" hvor kjeglene står, samtidig som du har en viss anelse gjennom sidesynet. Tar noen runder å venne seg til det, men det hjelper utrolig.
- Forankring. Rett opp overkroppen, klem knærne inntil tanken, slapp av i armer og skuldre og hold beina på fothvilerne til enhver tid.
- Bruk clutch og gass. Jeg begynte med å bare trille rundt og ta fart ved å slippe clutchen hvis det gikk for sakte. Det ble mye lettere med en mer aktiv bruk av clutchen for å holde litt drag i sykkelen.
- Jeg veit det er uenigheter her, men jeg synes bakbremsen fungerer mye bedre enn frambremsen (til krypkjøring). Bruker du frambremsen, så endres tyngdepunket på sykkelen mer enn ved bruk av bakbrems (selv om det ikke er mye i den farten). Dette gjør at det blir tull med balansen. Jeg bare flyttet høyrebeinet mitt slik at foten lå over bakbremsen hele tiden, og brukte den litt mer aktivt ved å bare bøye foten. Det utgjorde ingenting på forankringen, men du verden så mye enklere det ble. Du kan da også bruke clutchen mye mer. I starten holdt jeg faktisk bakbremsen nede mens jeg slapp clutchen litt, bare for å få drag i sykkelen uten av farten økte. Dette hjalp meg mye! Deretter øvde jeg på å bruke mindre og mindre bakbrems.
- Dytt på fothvileren med beinet som er på innsiden av sykkelen. Når du legger over, spesielt ved fullt utslag, får sykkelen lyst til å tippe innover. Dytter du ifra på den innerste fothvileren (på den siden du svinger til), så vil du automatisk flytte litt vekt over til utsiden uten at du tenker over det.
- Bruk overkroppen for å holde balansen. Igjen, svinger du en vei, så får sykkelen lyst til å tippe den veien. Da hjelper det å lene seg litt over til utsiden med overkroppen. Dette henger sammen med punktet over.
- Snu hodet så langt du klarer mot utgangen av garasjen/boksen du skal snu i. Ikke bare snu deg litt mot der hvor styret og framhjulet peker, snu deg så langt du klarer. Du kjører dit du ser, og du skal kjøre lengre rundt enn det du klarer å vri styret.
- Trening, trening og litt mer trening. Jeg hadde veldig lite (omtrent ingen) erfaring med motorsykler før jeg startet å kjøre nå i sommer. Dette gjorde at jeg sleit veldig med balansen. Men dette er noe som rett og slett må trenes opp, og kroppen og hodet ditt må venne seg til å holde balansen på to hjul.
Tipsene du får er bare ting du kan trene på, du må selv sørge for at du får det inn i kroppen og hodet. Jeg nevner hodet, fordi mye av dette sitter faktisk der.
Dette var det jeg kom på i farten. Jeg håper noe av det var til hjelp. Det har i hvert fall hjulpet meg fra å ikke komme til første kjegle, til å kjøre flere sammenhengende runder uten å hverken rive eller sette ned foten (bortsett fra der hvor det er meningen å gjøre det). Og selv om folk kan være uenige om hva som fungerer og ikke, så prøv dem selv. Har det fungert for noen, så kan det fungere for deg. Selv om det ikke har fungert for enkelte, så er det ikke dermed sagt at det ikke vil fungere for deg. Så prøv deg fram, finn ut hva som fungerer og gi ikke opp! Dette får du til! Bare prøv å få trent så mye som mulig, så du blir vant til denne typen kjøring.
Lykke til, dette klarer du
- Som tidligere nevnt; BLIKK. Ikke bare se på utgangen av siste kjegle, se lengre opp og langt forbi den! Lær deg å "huske" hvor kjeglene står, samtidig som du har en viss anelse gjennom sidesynet. Tar noen runder å venne seg til det, men det hjelper utrolig.
- Forankring. Rett opp overkroppen, klem knærne inntil tanken, slapp av i armer og skuldre og hold beina på fothvilerne til enhver tid.
- Bruk clutch og gass. Jeg begynte med å bare trille rundt og ta fart ved å slippe clutchen hvis det gikk for sakte. Det ble mye lettere med en mer aktiv bruk av clutchen for å holde litt drag i sykkelen.
- Jeg veit det er uenigheter her, men jeg synes bakbremsen fungerer mye bedre enn frambremsen (til krypkjøring). Bruker du frambremsen, så endres tyngdepunket på sykkelen mer enn ved bruk av bakbrems (selv om det ikke er mye i den farten). Dette gjør at det blir tull med balansen. Jeg bare flyttet høyrebeinet mitt slik at foten lå over bakbremsen hele tiden, og brukte den litt mer aktivt ved å bare bøye foten. Det utgjorde ingenting på forankringen, men du verden så mye enklere det ble. Du kan da også bruke clutchen mye mer. I starten holdt jeg faktisk bakbremsen nede mens jeg slapp clutchen litt, bare for å få drag i sykkelen uten av farten økte. Dette hjalp meg mye! Deretter øvde jeg på å bruke mindre og mindre bakbrems.
- Dytt på fothvileren med beinet som er på innsiden av sykkelen. Når du legger over, spesielt ved fullt utslag, får sykkelen lyst til å tippe innover. Dytter du ifra på den innerste fothvileren (på den siden du svinger til), så vil du automatisk flytte litt vekt over til utsiden uten at du tenker over det.
- Bruk overkroppen for å holde balansen. Igjen, svinger du en vei, så får sykkelen lyst til å tippe den veien. Da hjelper det å lene seg litt over til utsiden med overkroppen. Dette henger sammen med punktet over.
- Snu hodet så langt du klarer mot utgangen av garasjen/boksen du skal snu i. Ikke bare snu deg litt mot der hvor styret og framhjulet peker, snu deg så langt du klarer. Du kjører dit du ser, og du skal kjøre lengre rundt enn det du klarer å vri styret.
- Trening, trening og litt mer trening. Jeg hadde veldig lite (omtrent ingen) erfaring med motorsykler før jeg startet å kjøre nå i sommer. Dette gjorde at jeg sleit veldig med balansen. Men dette er noe som rett og slett må trenes opp, og kroppen og hodet ditt må venne seg til å holde balansen på to hjul.
Tipsene du får er bare ting du kan trene på, du må selv sørge for at du får det inn i kroppen og hodet. Jeg nevner hodet, fordi mye av dette sitter faktisk der.
Dette var det jeg kom på i farten. Jeg håper noe av det var til hjelp. Det har i hvert fall hjulpet meg fra å ikke komme til første kjegle, til å kjøre flere sammenhengende runder uten å hverken rive eller sette ned foten (bortsett fra der hvor det er meningen å gjøre det). Og selv om folk kan være uenige om hva som fungerer og ikke, så prøv dem selv. Har det fungert for noen, så kan det fungere for deg. Selv om det ikke har fungert for enkelte, så er det ikke dermed sagt at det ikke vil fungere for deg. Så prøv deg fram, finn ut hva som fungerer og gi ikke opp! Dette får du til! Bare prøv å få trent så mye som mulig, så du blir vant til denne typen kjøring.
Lykke til, dette klarer du

- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sliter med krypkjøring
Frambremsen er klart mer drastisk når det gjelder sykkelens påvirkning, for min del bruker jeg den kun for å en «brå vending» på sykkelen når jeg trenger det. Min sykkel er tung å få til å skifte retning i kryp, så om man ønsker å gå mot høyre og man triller sakte, så legger jeg styret svakt mot venstre og gir et støt på frambremsen. Da kommer den med en gang. Så er det jo viktig å få styret med seg over når sykkelen har lyst til å legge seg mot høyre og samtidig opprettholde krypfarten.. FZ6en(skolesykkern) var klart mer responsiv med den teknikken, men kunne kjøre så sakte jeg ville. Fikk beskjed om å få opp farten etter første prøven under oppkjøring.
Bakbremsen har jeg selvsagt prøvd for moroskyld, og det funker ikke for meg.
Bakbremsen har jeg selvsagt prøvd for moroskyld, og det funker ikke for meg.
Re: Sliter med krypkjøring
VindR skrev: 29 aug 2019, 10:05 Jeg holder på med AKKURAT det samme nå. Kjøregården, spesielt krypkjøring, er det jeg er mest usikker på. Har trent hjemme og fått kjørelæreren til å sette av litt tid i kjøregården. Her er ting jeg har plukket opp både av kjørelæreren, diverse videoer og av meg selv. Dette har fungert ganske godt for meg i hvert fall:
- Som tidligere nevnt; BLIKK. Ikke bare se på utgangen av siste kjegle, se lengre opp og langt forbi den! Lær deg å "huske" hvor kjeglene står, samtidig som du har en viss anelse gjennom sidesynet. Tar noen runder å venne seg til det, men det hjelper utrolig.
- Forankring. Rett opp overkroppen, klem knærne inntil tanken, slapp av i armer og skuldre og hold beina på fothvilerne til enhver tid.
- Bruk clutch og gass. Jeg begynte med å bare trille rundt og ta fart ved å slippe clutchen hvis det gikk for sakte. Det ble mye lettere med en mer aktiv bruk av clutchen for å holde litt drag i sykkelen.
- Jeg veit det er uenigheter her, men jeg synes bakbremsen fungerer mye bedre enn frambremsen (til krypkjøring). Bruker du frambremsen, så endres tyngdepunket på sykkelen mer enn ved bruk av bakbrems (selv om det ikke er mye i den farten). Dette gjør at det blir tull med balansen. Jeg bare flyttet høyrebeinet mitt slik at foten lå over bakbremsen hele tiden, og brukte den litt mer aktivt ved å bare bøye foten. Det utgjorde ingenting på forankringen, men du verden så mye enklere det ble. Du kan da også bruke clutchen mye mer. I starten holdt jeg faktisk bakbremsen nede mens jeg slapp clutchen litt, bare for å få drag i sykkelen uten av farten økte. Dette hjalp meg mye! Deretter øvde jeg på å bruke mindre og mindre bakbrems.
- Dytt på fothvileren med beinet som er på innsiden av sykkelen. Når du legger over, spesielt ved fullt utslag, får sykkelen lyst til å tippe innover. Dytter du ifra på den innerste fothvileren (på den siden du svinger til), så vil du automatisk flytte litt vekt over til utsiden uten at du tenker over det.
- Bruk overkroppen for å holde balansen. Igjen, svinger du en vei, så får sykkelen lyst til å tippe den veien. Da hjelper det å lene seg litt over til utsiden med overkroppen. Dette henger sammen med punktet over.
- Snu hodet så langt du klarer mot utgangen av garasjen/boksen du skal snu i. Ikke bare snu deg litt mot der hvor styret og framhjulet peker, snu deg så langt du klarer. Du kjører dit du ser, og du skal kjøre lengre rundt enn det du klarer å vri styret.
- Trening, trening og litt mer trening. Jeg hadde veldig lite (omtrent ingen) erfaring med motorsykler før jeg startet å kjøre nå i sommer. Dette gjorde at jeg sleit veldig med balansen. Men dette er noe som rett og slett må trenes opp, og kroppen og hodet ditt må venne seg til å holde balansen på to hjul.
Tipsene du får er bare ting du kan trene på, du må selv sørge for at du får det inn i kroppen og hodet. Jeg nevner hodet, fordi mye av dette sitter faktisk der.
Dette var det jeg kom på i farten. Jeg håper noe av det var til hjelp. Det har i hvert fall hjulpet meg fra å ikke komme til første kjegle, til å kjøre flere sammenhengende runder uten å hverken rive eller sette ned foten (bortsett fra der hvor det er meningen å gjøre det). Og selv om folk kan være uenige om hva som fungerer og ikke, så prøv dem selv. Har det fungert for noen, så kan det fungere for deg. Selv om det ikke har fungert for enkelte, så er det ikke dermed sagt at det ikke vil fungere for deg. Så prøv deg fram, finn ut hva som fungerer og gi ikke opp! Dette får du til! Bare prøv å få trent så mye som mulig, så du blir vant til denne typen kjøring.
Lykke til, dette klarer du![]()

"Do the right thing"
Re: Sliter med krypkjøring
Fra "gammalt av", altså i forrige årtusen, så var oppskriften: blikk, henda til gass og clutch for å kontrollere fremdrift, og bakbremsen for å stabilisere.
Funker fremdeles for meg :)
Funker fremdeles for meg :)
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Re: Sliter med krypkjøring
Samme oppskriften som TGR bruker jeg, og det tror jeg alltid at jeg kommer til å fortsette med.
Se langt og høyt dit du skal kjøre.
Jeg tok lappen som godt voksen i fjor, sleit fælt med kjegler og garasje.
Det løsna når en kamerat foreslo at jeg skulle vinkla albuene ut fra kroppen.
I begynnelsen var jeg veldig opptatt av å kjøre sakte. Det er greit å kjøre «litt» fortere hvis en klarer kjegler og garasje. Det er bare sistestrekket mot stopp en bør kjøre veldig sakte.
Jeg lekte meg mye på en lukket plass mye før oppkjøring. Uten kjegler og oppmerking.
Tok noen halvtimer der også når jeg starta på denne sesongen, og kommer til å gjøre det først i neste sesong også.
Bremseøvelser, unnamanøver, 8 tall, og japansk u-turn er greie øvelser å gå igjennom før en sesong.
Mvh
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Se langt og høyt dit du skal kjøre.
Jeg tok lappen som godt voksen i fjor, sleit fælt med kjegler og garasje.
Det løsna når en kamerat foreslo at jeg skulle vinkla albuene ut fra kroppen.
I begynnelsen var jeg veldig opptatt av å kjøre sakte. Det er greit å kjøre «litt» fortere hvis en klarer kjegler og garasje. Det er bare sistestrekket mot stopp en bør kjøre veldig sakte.
Jeg lekte meg mye på en lukket plass mye før oppkjøring. Uten kjegler og oppmerking.
Tok noen halvtimer der også når jeg starta på denne sesongen, og kommer til å gjøre det først i neste sesong også.
Bremseøvelser, unnamanøver, 8 tall, og japansk u-turn er greie øvelser å gå igjennom før en sesong.
Mvh
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Sliter med krypkjøring
Det høres veldig likt ut som kjørelæreren min sa i fjor. En mann med tyngdepunktet godt forankret i forrige årtusen.