Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Eldre_nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 okt 2018, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Eldre_nybegynner »

Takk for en trivelig logg jeg leser med glede :)
Må tenke på å bli med neste år...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Eldre_nybegynner skrev: 27 aug 2019, 22:46 Må tenke på å bli med neste år...
Ja, hvorfor ikke?
Og jeg er helt sikker på at jeg kan ønske deg velkommen på vegne av alle oss andre som kommer :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Etter å ha brukt to kvelder på å vaske sykkelen etter turen til Soknedal var det igjen tid for å vise meg offentlig.
22 grader tidligere på kvelden så jeg regna med at benken skulle være full.
Kjørte ned til Alta og ble sittende I ensom majestet I et kvarter før jeg ga opp og trilla hjem.
Alle andre motorsyklisten var vel enten å kjørte tur i finværet eller så stappfulle av grillmat at sofaen frista mer

20190829_202034.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Siste fredagen i september, for tre dager red jeg inn i solnedgangen for i år.
Eller, det stemmer ikke helt, for jeg hadde sola i ryggen da den forsvant. Starta hjemmefra om ettermiddagen og kjørte omtrent 10 mil.
Da sola forsvant raste temperaturen, så før jeg var hjemme hadde det nådd å bli iskaldt.

Nå skal sykkelen få en skikkelig vask før innesesongen begynner.
Olje og filter skal byttes, bremseklossene begynner å bli tynne så de skal også byttes.
På turen hjem fra Soknedal oppdaga jeg at det er frieksos i forgreninga bak bakre cylinder. Nye eksospakninger står også på huskelista,
og når eksosanlegget først er demontert kan jeg like godt åpne registeret og sjekke kamkjedestrammerne.
Primærkjeden skal også sjekkes og få ny olje. Ellers skal sykkeln få service etter boka.
Det blir en ny erfaring å ha pc,en stående på arbeidsbenken i garasjen :-k
DSCF4465.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av dypen »

Det var skikkelig turmaskin, har en kompis som har maken ... du kjører sikret noen tusen km uanstrengt på den i året ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Det begynner å bli kaldt om morgenen her også.
Det er høstferie på østlandet, så jeg håper å kunne stikke avgårde for en liten tur. Det var 1,7 grader da jeg dro hjemmefra, men bedrer seg i løpet av dagen. En liten tur nå, så blir det nok blant de siste for sesongen.

Du er heldig som har lagringsplass til sykkelen hjemme, og har mulighet for å hygge deg med den i de kalde månedene.

Snart er det sommer igjen!!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av rolf-arne »

Sitter nå å leser mye jeg skulle ha lest - gjerne før treffet vi møttes på - ser at inntrykket fra den helga av dæ befester seg som om mulig bedre. Samtidig så har man vært innom noen uhell/ulykker og selv om man ikke har hatt direkte ansvar så følger følelsene - om hva kunne man ha gjort. Føler med deg og den lille steinen som fremdeles sitter, det at den sitter er det som gjør deg til Jompa og ikke bare en mann i 50 åran. Det trur æ at både de rundt dæ og du sjøl skal være glad for. For meg er det et sunnhets tegn . Nå oppdaga æ at det e 1 oktober , svarten og satt å tenkte på om man sku ta seg en svipptur til Alta , må se på det mot helga. Ha godt mot - lytt tel det vi andre rundt dæ si, spesiellt at vi trives med dæ sånn som du e! Godt mot - og bruk sykkelen, de få dagan vi har igjen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Trur ikke du skal svippe hverken hit eller dit mer I høst, rolf-arne. Det er frost over fjellet på morran og vinteren er underveis. Trur du skal si deg fornøyd med å ha passert 30 000 km I år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 07 okt 2019, 06:56 Trur ikke du skal svippe hverken hit eller dit mer I høst, rolf-arne. Det er frost over fjellet på morran og vinteren er underveis. Trur du skal si deg fornøyd med å ha passert 30 000 km I år.
Ja sykkelen er fornøyd , etter kjøretur i går, :D fikk den sannelig garasje - 4 meter fra mi dør. Fant ut å ikke ha tilgang til sykkelen , var uutholdelig - så ut med en gammel bil - og rydding , så vipps på et par tima var det plass nok til både fres og sykkel og båtmotor.

Men blir neppe å kjøre like lenge som ifjor. da var det snø på veien noen daga før æ gav meg.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Min sykkel går i opplag i dag.
Jeg har avtalt med verksted om å levere den i lunchpausen. Dermed får jeg ikke hilst på den før til våren. Du er heldig, @rolf-arne, som har plass så nær! Du kan jo gå ut og ønske sykkelen "God Jul" og annet! Det er hyggelig!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Man trenger ikke alltid å dele sine tanker med alle rundt seg.
Jeg er ofte deprimert og i dårlig humør, og har med årene lært meg at det beste er ofte å klemme kjeften igjen.
Av og til må jeg allikevel si ifra.
På jobben har vi felles kantine, og det syns jeg er fint, bare så det er sagt.
De fleste i ledelsen sitter ved "sjefsborder" , formenn og baser sitter i lag med oss "vanlige arbeidere" , og polakkene har sine bord.
Etpar fra øverste ledelse sitter i lag med oss "vanlige" , en av dem ved samme bordet som jeg.

Her en dag da jeg kom litt sent til lunchen satt han som sitter ved samme bord som meg og beklaget seg høylytt over at vi har for mange og dyre reklamasjoner, og det hadde han helt rett i.
Men da han begynte å påstå at de som gjør jobben på fabrikkgolvet er mer eller mindre idioter syntes jeg det var nok pissprat.
Så, ettersom jeg allerede var i dårlig humør og litt opptrekt, sa jeg bare at grunnen til at folk jobber på betongfabrikker er at vi ikke er blant dem som kan velge på øverste hylle. Og la til at det gjelder alle her i rommet.
Mulig jeg var litt høyrøsta, for det ble ganske stille i hele kantina.
Han som var godt igang med utredninga si drakk bare opp kaffen sin og gikk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Veldig kjekt å gi beskjed med stor tydelighet. Og til syvende og sist så er det jo en lederoppgave å stimulere og motivere ansatte til å yte sitt aller beste. De kunne jo kanskje starte med ikke å klikke seg sammen på "lederbordet" sitt .... :twothumbs:

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av niko »

Bra! Alle arbeidsplasser trenger en sånn en som deg. Utfordringa er selvfølgelig å ta i akkurat nok, og ikke litt for mye :-).

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Folk er da ikke dårligere "fordi de ikke kan velg fra øverste hylle". Faktisk er vi vel alle avhengig av betongen.

Ledelsen skal motivere. Blink til @TGR og @Jompa!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av rolf-arne »

Ei utblåsning i ny og ne er egentlig bare godt, MEN skulle være unødvendig. Å klage på at det generellt er reklamasjona- neii det holder ikke- her må fakta på bordet og man tar tak i fakta - ikke med synsing om at noen er slik eller slik - og som med det meste annet så er det et ledelses problem- og som både TGR og Grendel påpeker det ER ledelsen som skal motivere , og om motivasjonen ikke er på plass for å gjøre en akseptabel jobb så er det fremdeles et ledelses problem. Men ha en god dag i dag også-- du og alle andre !
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar