Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ABV2020
Innlegg: 30
Registrert: 17 jul 2019, 16:21
Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
Sted: Oslo

Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet

Legg inn av ABV2020 »

Har fått dårlig respons hos forhandlerne/verkstedene når jeg har nevnt dette.
Min kardang/‘final drive’ ligger ikke 100% rett mot navet. Det ligger masse info på nett om ‘final drive alignment’, men forhandlere ser ikke ut til å være kjent med dette. Min er i hvert fall skjevt påsatt (synlig og målbart) og sykkelen ‘faller’ mot venstre om jeg slipper styret.
Er det noen her inne med kjennskap til og/eller kompetanse på dette?
Mvh
ABV

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet

Legg inn av AJ »

Hm... :-k
Rare greier.

Dette kan være et ikke ukjent fenomen/problem/utfordring - alt ettersom - på sykler med kjede hvor kjedestrammingen ikke er lik på begge sidene av bakhjulet og hvor sykkelen dermed kan dra til den ene eller andre siden pga. av hjulet ikke er justert rettlinjet.
Men på kardangsykler trodde jeg ikke dette var et problem... :scratch .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet

Legg inn av FredrikE24 »

Kan ikke seg jeg forstår helt problemstillingen. Kan du illustrere?

ABV2020
Innlegg: 30
Registrert: 17 jul 2019, 16:21
Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
Sted: Oslo

Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet

Legg inn av ABV2020 »

På denne siden er det illustrert godt - et stykke ned

https://www.650ccnd.com/shaft2.htm

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet

Legg inn av mekkern »

At det skal ha så stor innvirkning at sykkelen "faller" til en side tror jeg ikke er merkbart-dette har mer med sitteposisjon..
Men- ser at det er muligheter for å finjustere slik at det blir helt rett,Ville dog ikke stolt for mye på glippen rundt "klokka" men da heller en rettholdt langs hjulet og målt rettheten mot forhjul.Eventuell skjevhet kan også ligge i bakramme.
Ser det er mulig å korrigere "slakken" rundt de 4 boltene til splinehuset da det ikke er styrekant men plan flate.
men dette er ikke store avvik.ser heller ikke ut som det er anvist noe shims på skisse.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ABV2020
Innlegg: 30
Registrert: 17 jul 2019, 16:21
Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
Sted: Oslo

Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet

Legg inn av ABV2020 »

Hei og takk for svar!
Har sett mange påpeke at det ikke skal være noen shims. Det setter seg riktig med korrekt montering.
Jeg betaler gladelig for hjelp til å justere dette korrekt. Det er mest at jeg frykter slitasje/å ødelegge kardangkoblingen.
At den ‘faller’ til venstre er ikke like viktig. Den er ganske ok å kjøre. Felger og dekk er fine og balanserte.
Mvh
ABV

Svar