Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Nei, som nevnt. Dette tar jeg med knusende ro. :)

Hva andre mener sykkelen min er verdt bryr jeg meg fint lite om, hehe.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 16:32 Nei, som nevnt. Dette tar jeg med knusende ro. :)

Hva andre mener sykkelen min er verdt bryr jeg meg fint lite om, hehe.
Nei, når du forsøker å selge noe har det naturligvis ingen betydning hva feks potensielle kjøpere mener om prisen. 🤪

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 06 sep 2019, 18:42
Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 16:32 Nei, som nevnt. Dette tar jeg med knusende ro. :)

Hva andre mener sykkelen min er verdt bryr jeg meg fint lite om, hehe.
Nei, når du forsøker å selge noe har det naturligvis ingen betydning hva feks potensielle kjøpere mener om prisen. 🤪

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 06 sep 2019, 18:42
Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 16:32 Nei, som nevnt. Dette tar jeg med knusende ro. :)

Hva andre mener sykkelen min er verdt bryr jeg meg fint lite om, hehe.
Nei, når du forsøker å selge noe har det naturligvis ingen betydning hva feks potensielle kjøpere mener om prisen. 🤪
Siden jeg befinner meg i situasjonen jeg gjør vedrørende det jeg skriver rundt salg/ikke salg så har andres mening langt mindre å si enn hvis jeg var desperat og måtte ha noe nytt sporenstreks.

Dessuten så mente jeg hva andre mener om prisen her i tråden. Det at det ligger EN sykkel til en tilsynelatende god pris på finn betyr ikke att jeg endrer prisen på min. Et snev av is i magan må man vel ha. Jeg tror fortsatt prisen er god, men samtidig ser jeg nok at andre priser sin rundt 5.000-10.000 under min. Den luksusen kan jeg fint ta meg råd til med tanke på faren ved å ikke få solgt den. Det gjør meg ingenting om denne blir stående ett år til, eller vertfall frem til jeg finner ut hva jeg vil. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 22:03
gsx750_80 skrev: 06 sep 2019, 18:42
Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 16:32 Nei, som nevnt. Dette tar jeg med knusende ro. :)

Hva andre mener sykkelen min er verdt bryr jeg meg fint lite om, hehe.
Nei, når du forsøker å selge noe har det naturligvis ingen betydning hva feks potensielle kjøpere mener om prisen. 🤪
Siden jeg befinner meg i situasjonen jeg gjør vedrørende det jeg skriver rundt salg/ikke salg så har andres mening langt mindre å si enn hvis jeg var desperat og måtte ha noe nytt sporenstreks.

Dessuten så mente jeg hva andre mener om prisen her i tråden. Det at det ligger EN sykkel til en tilsynelatende god pris på finn betyr ikke att jeg endrer prisen på min. Et snev av is i magan må man vel ha. Jeg tror fortsatt prisen er god, men samtidig ser jeg nok at andre priser sin rundt 5.000-10.000 under min. Den luksusen kan jeg fint ta meg råd til med tanke på faren ved å ikke få solgt den. Det gjør meg ingenting om denne blir stående ett år til, eller vertfall frem til jeg finner ut hva jeg vil. :thumleft
Riktig innstilling det Ove :thumleft
Det er DU som setter prisen. Mange vil alltid mene den er for høy, og det er alltid noen som prøver seg med skambud. Men det er du som vet hva sykkelen er verd for deg, og du som vet hvor lavt du kunne tenke deg å slippe den. Hvis ikke noen er villig til å betale det du er villig til å selge den for, så selger du ikke.
Siden du egentlig IKKE har lyst å selge den, så er det ikke noen grunn til å la den gå på billigsalg :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

kjellv skrev: 06 sep 2019, 23:16
Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 22:03
gsx750_80 skrev: 06 sep 2019, 18:42
Bjerknez skrev: 06 sep 2019, 16:32 Nei, som nevnt. Dette tar jeg med knusende ro. :)

Hva andre mener sykkelen min er verdt bryr jeg meg fint lite om, hehe.
Nei, når du forsøker å selge noe har det naturligvis ingen betydning hva feks potensielle kjøpere mener om prisen. 🤪
Siden jeg befinner meg i situasjonen jeg gjør vedrørende det jeg skriver rundt salg/ikke salg så har andres mening langt mindre å si enn hvis jeg var desperat og måtte ha noe nytt sporenstreks.

Dessuten så mente jeg hva andre mener om prisen her i tråden. Det at det ligger EN sykkel til en tilsynelatende god pris på finn betyr ikke att jeg endrer prisen på min. Et snev av is i magan må man vel ha. Jeg tror fortsatt prisen er god, men samtidig ser jeg nok at andre priser sin rundt 5.000-10.000 under min. Den luksusen kan jeg fint ta meg råd til med tanke på faren ved å ikke få solgt den. Det gjør meg ingenting om denne blir stående ett år til, eller vertfall frem til jeg finner ut hva jeg vil. :thumleft
Riktig innstilling det Ove :thumleft
Det er DU som setter prisen. Mange vil alltid mene den er for høy, og det er alltid noen som prøver seg med skambud. Men det er du som vet hva sykkelen er verd for deg, og du som vet hvor lavt du kunne tenke deg å slippe den. Hvis ikke noen er villig til å betale det du er villig til å selge den for, så selger du ikke.
Siden du egentlig IKKE har lyst å selge den, så er det ikke noen grunn til å la den gå på billigsalg :knegg
Helt riktig at han bestemmer prisen på sin MC. Men nå er det da sånn i verden at det faktisk er kjøper som bestemmer prisen, uansett hva det gjelder. Ting, uansett hva det er, er ikke mere verdt enn det noen er villig til å gi for det. Så enkelt. Er gull verdt prisen? Ja fordi folk vil betale det det koster. Ikke så mange hundre år siden at salt hadde høyere kg pris enn gull.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Stian87 »

Enig med Simpson, det er markedet som bestemmer prisen, ikke en enkeltselger. Er sykkelen for høyt priset får du ikke solgt. Da er prisen feil. At du ikke trenger å selge gjør ikke prisen mer riktig. Det innebærer bare at du enten må beholde den eller sette ned prisen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Oh my gad... :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 07 sep 2019, 06:08 Enig med Simpson, det er markedet som bestemmer prisen, ikke en enkeltselger. Er sykkelen for høyt priset får du ikke solgt. Da er prisen feil. At du ikke trenger å selge gjør ikke prisen mer riktig. Det innebærer bare at du enten må beholde den eller sette ned prisen.
I prinsippet enig i dette.
Likevel kan selger i en del tilfeller ha "the upper hand" hva gjelder prisfastsettelsen. I hvert fall i en viss grad innafor det markedet (kjøper) er villig til å betale, som i særtillfeller kan være ganske mye. Som f.eks. samleobjekter og sjeldenheter.
Som i mitt tilfelle da jeg la ut Alfa Romeo'en til salgs. Noen få som var interessert, men kom aldri så langt som til at noen begynte å forhandle om prisen. Klart signal om at prisen var for høy og at mulige kjøpere valgte å sitte på gjerdet og vente på "tilbudsprisen".
Den kom ikke. Annonsen ble fjernet og kort tid etter tok en kjøper kontakt og viste interesse. Da fikk vedkommende beskjed om at bilen ikke lenger var til salgs. Men kjøper ville likevel ta en prat og prøve bilen. Det fikk han og var fortsatt interessert og ville gjerne gjøre en handel. Og handel ble det, uten prisforhandling, i det jeg satte prisen noen tusenlapper over det den kort tid tidligere var annonsert for.
- Fordi bilen egentlig ikke lenger er til salgs og du kommer og er interessert i å kjøpe, var min begrunnelse, som selger med et smil selvfølgelig forsto og aksepterte.
Mao. tilbud og etterspørsel. Innenfor rimelighetens grenser, naturligvis. Hadde jeg satt prisen til det dobbelte av hva jeg annonserte den for ville jeg bare gjort meg til latter. Eller at kjøper hadde gjort det samme som bevisstløs i gjerningsøyeblikket... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

Hvor kommer det fra, dette at markedet bestemmer prisen? Det er vel en av verdens største løgner. Dersom det hadde vært sant, så hadde ingenting kostet noe som helst :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av kjellv »

Nei, det trenger ikke være markedet/kjøperen som bestemmer prisen. Det er kun i de tilfeller du må selge, og særlig om du må selge raskt. Det er til syvende og sist selgeren som bestemmer prisen, og bestemmer om det blir salg eller ikke.

For et par år siden la jeg ut campingvogna for salg, og fikk et ras av henvendelser. En av dem var spesielt ivrig og forlangte å få komme nær øyeblikkelig for å se på den. Han gjorde ikke annet enn å rakke ned på vogna, fant alle mulige feil og mangler på den (hva kunne han vente av ei vogn på nær 30 år). Hans bud var halvparten av hva jeg forlangte, og han ville kjøpe NÅ. Jeg lo av han, og sendte ham avgårde. Fortalte at jeg har mer enn 20 henvendelser jeg ennå ikke har besvart. Fyren ble så sur at når han kom hjem sendte han meg krav om å dekke kostnadene hans for bomturen :lol
Vogna ble solgt etter en budrunde. Jeg fikk mer enn jeg forlangte.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

Akkurat. Og en annen gjentagende påstand, det er dette at man ikke får noe for ekstrautstyr. Det er akkurat like tøvete. Om man skal selge en sykkel som er påkostet en masse, feks en GS som er smekk full av akkurat det riktige utstyret fra Touratech, så blir det jo bare tøvete å mene at de 30 lappene kan du bare se langt etter. :lol

For det er nemlig slik, at de fleste som kjører GS, som i dette eksemplet, de ønsker seg akkurat dette utstyret. Og alternativet er å måtte kjøpe det samme utstyret over disk, til en langt høyere pris. En grei syretest av akkurat det, dersom en potensiell kjøper kommer med denne påstanden om at ekstrautstyr får man ikke noe for, det er å si at, Ok, da plukker jeg av utstyret, så blir vi kanskje enige om prisen? :lol

Det er mye rare meninger om dette med kjøp og salg. Feks alle som ergrer seg over noen som "vurderer" å selge. Hva er så rart med det da? Hvis jeg vurdere å selge, så betyr det bare at jeg selger hvis jeg får det jeg forventer å få. Hvis ikke jeg får det, så blir det ikke noe salg. Eller alle de som selger med "tungt hjerte", de får jo også så hatten passer. Merkelige greier. Det er vel ikke noe rart om folk får litt tunge hjerter av å selge en ting de har fått et forhold til kanskje gjennom mange år. :-k

Nei, fortsett å vurdere å selge du Bjerknez, og ikke selg til en drittpris med tungt hjerte :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 07 sep 2019, 09:15 Hvor kommer det fra, dette at markedet bestemmer prisen? Det er vel en av verdens største løgner. Dersom det hadde vært sant, så hadde ingenting kostet noe som helst :lol
Klart at markede bestemmer prisen. Begynn å selge noen ting og se hva folk vil betale, så skal du se. Du kan ikke forlange hva du vil for ting.
Se på oljeprisen, det er tilgang og etterspørsel som styrer markedene.
Men så har du noe ytterst få produkter, som eks medisiner og vaksiner som koster vannvittig fordi produsentene kan forlange det siden de vil få det pga patenter o.l. og at folk MÅ HA DET. Men så fort en patent utgår, synker prisene drastisk på grunn av at tilgangen øker. Det er faktisk sånn markedskreftene virker.
Hva bestemmer verdien på noe? Jo hvor mye folk er villig til å betale.
Hvorfor går enkelte malerier for 100 vis av millioner? Fordi de er verdt det?, nei men fordi noen vil betale det.
Det er riktig at du kan forlange hva du vil for ting, men det er ikke dermed sagt at din verdivurdering er riktig. Hvorfor betale det du forlanger, hvis det ligger akkurat samme gjenstander på Finn til halve prisen?
Sist redigert av simpson den 07 sep 2019, 10:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 07 sep 2019, 09:56 Klart at markede bestemmer prisen. Begynn å selge noen ting og se hva folk vil betale, så skal du se. Du kan ikke forlange hva du vil for ting.
Helt feil. Du kan forlange akkurat hva du vil. Om du får solgt, det er noe helt annet. Markedet regulerer hva ting omsettes for. Men markedet bestemmer ikke hvilken pris man setter.

Poenget mitt er at påstanden om at markedet bestemmer, er feilformulert. Markedet bestemmer kun hva de er villige til å gi. Prisen derimot, er det selger som bestemmer.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

Ja men uten salg er du heller ikke en selger....
Dessuten er det forskjell på privatpersoner som selger for gøy og de som faktisk lever av det.

Svar