xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av xyvind »

Ooffff... :O endelig framme og innlosjert i min fars barndomshjem i Valsøyfjord. Jeg er noenlunde kjent i denne landsdelen, men greide på ett eller annet tidspunkt å ta et feil veivalg. Hadde sett meg ut en litt alternativ rute mot slutten, men da jeg kom opp hit så regna det så jæskla mye, det var 6 grader og bekmørkt :scratch Så jeg måtte stoppe støtt for å tørke av brillene mine, sjekke GPS osv. For et herk det er med briller :evil Har bare brukt briller et år eller halvannet, og jeg skjønner nå at jeg må skaffe meg linser.
De siste tre timene har vært veldig krevende, så jeg er helt uuutslitt :crazy: Jeg rota bort én og en halv time på feilkjøring og mange ekstra stopp. Jeg skulle bare holdt meg til hovedveiene, for jeg endte opp med å ta feil vei på Storås, måtte til slutt peile meg inn mot E39 igjen, gjennom Svorkmo, Fannrem, over Hemnekjølen og til slutt ut Vinjefjorden og så inn i Valsøyfjorden.
Her oppe kryr det i tillegg av hjort og rådyr, så jeg har sett dyr over veien, langs med veien, store flokker med hjort på jordene på begge sider av veien, samtidig som det har vært bekmørkt, regna masse og dugga på brillene :-# :x hva er det jeg pleier å si? Jo.. Adventure! :twothumbs:
Men sykkelen durer og går, flyter på veiene uten å misse en eneste takt. LED-lysene er helt rå, synes jeg! God sikt forover og ut i grøftene.
Vel, nå er jeg her oppe og har et godt utgangspunkt for resten av helga :thumleft god helg alle!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga [emoji41]

Legg inn av xyvind »

Klar for take-off med destinasjon Trondheim! Bilde

Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga [emoji41]

Legg inn av xyvind »

Nå strever jeg fælt her. Det regner selvfølgelig i bøttevis, og det dugger så sjukt mye i mellom pinlocken og visiret! Det har det aldri gjort før. Eneste jeg gjorde før jeg dro var å skylle visirene (sotet og klart) og pinlocken i kaldt vann og tørke med mikrofiberklut. Tørket godt og monterte det sammen igjen. Nå har jeg stoppet for tredje gang for å ta av pinlocken og tørke mellom pinlock og visir. Det blir dugg i mellom der når jeg puster, og det går ikke vekk heller. What to do..??

Edit: Og mobilen vil ikke lade! :D då den er døden nær. Snakkes på mandan!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av AJ »

Høres ikke spesielt trivelig ut, nei...

Har ikke all verdens peiling på Pinlock, men er det ikke slik at gummilista på Pinlockvisiret skal ligge helt tett inntil hjelmvisiret hele veien rundt? Gjør det ikke vil det komme dugg mellom visirene.

For å få Pinlockgummilista til å "klistre" seg fast til hjelmvisiret kan det kanskje være en løsning å endre litt på Pinlockvisirets plassering slik at presses bedre, får en mer riktig spenst, for å feste seg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga [emoji41]

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 07 sep 2019, 11:05
Edit: Og mobilen vil ikke lade! :D då den er døden nær. Snakkes på mandan!
Du verden... :O !
Her virker det som at det blir i overkant "adventure"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga [emoji41]

Legg inn av xyvind »

Har ganske god kontroll på montering av pinlock. Og pinlocken er ny av sesongen, så gummilista eller pakningen rundt er myk og fin. Ingen skader på den.
Jaja, det var sånn passe levelig over Hemnekjølen. Regna sjukt mye. Nå sitter jeg i Orkanger her med en baguett og en kaffe. Sola skinner igjen.
Sist redigert av xyvind den 07 sep 2019, 23:35, redigert 1 gang totalt.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga [emoji41]

Legg inn av xyvind »

Det forresten såpass mye nedbør her, og jeg er allerede våt i rumpa, så Aursjøvegen utgår i dag dessverre.. ser det meldes nedbør utover dagen i det området også.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av barske »

Det er fint vær i Trondheim nå :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga [emoji41]

Legg inn av xyvind »

Ja det er kjempefint i Trondheim nå. Har også funnet ut at det bare er ladekabelen som er gåen, heldigvis ikke mobilen ;-) tror jeg har bytta ut 4-5 kabler siste året. To av de er «originale» også.

Skal se litt på rute mot Molde i ettermiddag. Tror det er lurt å utsette Adventure-modusen til i morgen mot Oslo.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av Bjerknez »

Det med pinlocken... Kan det være at du har vindskjerm og at luftingen til hjelmen ikke er god nok? Skal jo ikke ha noe å si men....

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av xyvind »

Vet nesten ikke hvor jeg skal starte :lol
I går kveld var jeg kanskje litt ambisiøs. Jobbet til kl 16 inne i Oslo og startet så på en 56 mil lang tur opp til Valsøyfjord i Halsa kommune.
Været hadde vært litt ruskete i Oslo allerede, men ingen skikkelige regnbyger. Hadde en fin cruise opp til Berkåk, og der begynte det å dryppe fra oven. Fra Rennebu regna det skikkelig mye, jeg kjørte feil på Storås osv, som tidligere forklart, og endte opp med å kaste bort nærmere to timer. Det pøsregna, det var kaldt, det dogga på brillene, jeg skjønte ikke helt hvor jeg var, og var endelig framme kl. 01.

Det var fint å våkne opp i dag tidlig og se at det var solskinn ute! Jeg har med Nikon-kameraet på denne turen. Det er første gang jeg tar bilder med et sånt kamera. Jeg er over gjennomsnittet interessert i å ta bilder, så dette er veldig gøy. Jeg kjører på i Manuell-modus og stiller ISO, brennvidde og lukkertiden selv. Kom gjerne med tips, for dette vil jeg fortsette med. Bildene er helt uredigerte, kommer rett fra kameraet.

Morgenstemning i Valsøyfjord
Bilde

Klar til avreise
Bilde

Jeg var ofte her hos besteforeldrene mine da de levde. Mest på 80- og 90-tallet, kan du si. Jeg har ikke vært her så mye de siste 16-17 årene. Men det er fint å ta en tur hit i blant og jeg er glad fattern har beholdt barndomshjemmet sitt.

Nabokatta sjekker om alt er i orden.
Bilde

Sola skinte i 10 minutter, så var det kraftige regnbyger av og på videre mot Trondheim. Ble skikkelig våt oppe på Hemnekjølen, men bare så vidt litt fuktig i buksebaken :twothumbs:

I og med at det var så ustabilt og temmelig vått vær ble jeg mye seinere opp til Trondheim enn jeg hadde tenkt. Så jeg valgte å slappe av der sammen med min mor, søster og nevøer, spise middag og så kjøre til Molde, hjem til mitt barndomshjem. Jeg kjørte til Oppdal og videre ned Sunndalen mot Sunndalsøra. Jeg hadde en kaffepause, med sjokolade, på Oppdal, fylte tanken og "tømte tanken". Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg hadde en helt episk tur ned mot Sunndalsøra :yeyeye Sykkelen føltes som en forlengelse av meg selv. Det var tørt og veldig vått om hverandre, men det gjorde ikke noe. Jeg var varm og tørr, hadde skikkelig godfølelse ned de svingete veiene mot Sunndalen. Og fy fader som Sunndalen leverte i dag. Det ble mange stopp langs veien for å ta bilder.
Jeg har ferdes mye i disse traktene som barn, vært mye bilsyk i baksetet på pappas 80-talls burgunderrøde Toyota Camry sedan. Det er svingete, og det ligger som et slags traume i underbevisstheten pga alle de kjedelige bilturene gjennom Sunndalsøra i barndommen. Men du verden det er fint å kjøre motorsykkel her.

Sunndalen
Bilde

Nei, skiltet er ikke manipulert. Jeg er litt lei av å skjule identiteten, så jeg lar det bare fare.. Kult skilt da? Jeg har en greie for skilt som er like begge veier, såkalt palindrom. F.eks. 24642 eller 86468. Det ser pent ut, for mine øyne. Og det fanger umiddelbart blikket mitt når jeg ser et kjøretøy med palindrom tallrekke på skiltet. Men dette skiltet tar en foreløpig førsteplass :lol :crazy: :twothumbs:

Sunndalen
Bilde

Sunndalen
Bilde

Etter Sunndalsøra er det en rekke lange tunneler.. de er lange og går rett frem. Det var heller ingen andre i tunnelene. Sier ikke noe mer.
Så kommer man til Eidsvåg
Bilde

Så kommer man til et lite sted som heter Rød
Bilde

Deretter peisa jeg helt hjem til Molde, hvor jeg nå ligger og strekker meg i sofaen med en støttedram á la whiskey og noe snacks.
Jeg tenker på rute for i morgen. I morgen skal været være helt upåklagelig, med blå himmel og det hele. Jeg har lekt med tanken på å kjøre tilbake til Sunndalsøra, Aursjøvegen til Eikesdalen, så videre til Åndalsnes også sørover. Men det blir langt. Jeg kan også kjøre til Eikesdalen, ta Aursjøvegen til Sunndalsøra, videre til Oppdal og så sørover mot Oslo.. Eller jeg kan kjøre til Åndalsnes, enten kjøre videre mot Gudbrandsdalen og ta Peer Gyntvegen, eller jeg kan kjøre Trollstigen, Geiranger osv.. mange muligheter. Skal i hvert fall prøve å få mest ut av søndagen :prf God lørdagskveld!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av kjellv »

Eller kjøre Sunndalen en gang til, videre til Oppdal-Hjerkinn er minst like morsomt. Ned til Folldal og over Ringebufjellet :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 07 sep 2019, 21:43 Sykkelen føltes som en forlengelse av meg selv.
Akkurat som jeg skulle sagt det selv :D !
En herlig opplevelse å kjenne det på denne måten.

Kjenner at jeg allerede gleder meg stort til neste sesong når jeg ser bildene dine og leser det du skriver :thumleft .

Adventure! Ingen tvil om det :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av Skogstrollet »

Nydelig! :twothumbs:
Det er uansett ikke ekte 'adventure' hvis man ikke truffer regn... eller? :-k ;)


Når det gjelder kameraet og bilder, så er det bare å prøve seg frem for å lære kjenne kameraet og finne ut hva som fungerer for deg. Bruk RAW fromat på filene. Er sikkert mulig å lagre de både som RAW og JPEG i kameraet ditt, i tilfelle du har mulighet å overføre de som JPEG direkte til mobilen. (Ikke sikker på hva Nikon sitt RAW fromat heter, mulig det er NEF?)
Og lær deg enten Lightroom eller Photoshop - eller begge deler. Selv bruker jeg i hovedsak Photoshop, men mange jobber nesten utelukkende i Lightroom. Uansett hvis du velger en av de eller begge, så vil det være en stor fordel å ha tatt bildene i RAW fromat når du ønsker å redigere dem :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] - Tur i helga 8-)

Legg inn av xyvind »

kjellv skrev: 07 sep 2019, 21:53 Eller kjøre Sunndalen en gang til, videre til Oppdal-Hjerkinn er minst like morsomt. Ned til Folldal og over Ringebufjellet :thumleft
Dette så interessant ut. Kjenner at jeg stresser litt med å komme helt til Oslo til levelig tid i morgen, altså ikke alt for seint. Så kunne jeg kjørt litt nord fra Ringebu og pensa over på Peer Gyntvegen.
AJ skrev: 07 sep 2019, 21:56
xyvind skrev: 07 sep 2019, 21:43 Sykkelen føltes som en forlengelse av meg selv.
Akkurat som jeg skulle sagt det selv :D !
En herlig opplevelse å kjenne det på denne måten.

Kjenner at jeg allerede gleder meg stort til neste sesong når jeg ser bildene dine og leser det du skriver :thumleft .

Adventure! Ingen tvil om det :crazy: !
Ja det er herlig å komme i det gode drivet, bare gliser inni hjelmen :crazy:
Takk for det, AJ. Setter pris på det :thumleft Gleder meg til neste sesong selv :crazy: Adventure!!

Låst