En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen!

Legg inn av Plastrakett_71 »

Men jeg kan i hvert fall øve meg på egenhånd, endelig :P
Og det er nå læringa begynner for alvor :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen!

Legg inn av PWL »

Nå som oppkjøring var bestått var det bare å skynde seg å skaffe sykkel. Siden Finn-appen har gått varm de siste månedene og favoritt-lista var enorm burde det ikke være så vanskelig. Og det var det ikke! To dager etter oppkjøring kjørte jeg denne saken inn i garasjen :yeyeye Honda CBR 600F, 2000.
IMG_1880.jpg
IMG_1882.jpg
Litt stats og kroner (som jeg kanskje vil fortrenge, men så er det interessant også...)
- Jeg hadde totalt 16 kjøretimer (45m, her inkludert trinnvurdering 2 og 3 og oppvarmingstimen til oppkjøring)
- Hvis vi tar med bane- og langkjøring hadde jeg ca 18 timer med rumpa på en motorsykkel da jeg møtte sensor
- Selve oppkjøringa kosta 5100kr(!) Dvs. oppvarmingstime, gebyr til VV, betaling til kjøreskole og førerkortgebyr. Glad jeg ikke visste prisen før jeg kjørte opp altså....
- Totalen ble 30.794kr :crazy: Da tar jeg med samtlige utgifter til kjøreskole, vegvesenet, obligatorisk kurs, teori og teoritentamen med kurs på nett. Ouch! :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av VindR »

Igjen, gratulerer med lappen og gratulerer så masse med sykkel! Da blir det kjøring ut sesongen og vel så det tenker jeg ;)

Artig å se litt statistikk da, selv om en kanskje ikke vil tenke så mye på det som du sier :P "Det koster å være kar", men jeg tror nok absolutt det er verdt det ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av kgjersda »

Gratulerer! :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen!

Legg inn av niko »

PWL skrev: 10 sep 2019, 09:48 Nå som oppkjøring var bestått var det bare å skynde seg å skaffe sykkel. Siden Finn-appen har gått varm de siste månedene og favoritt-lista var enorm burde det ikke være så vanskelig. Og det var det ikke! To dager etter oppkjøring kjørte jeg denne saken inn i garasjen :yeyeye Honda CBR 600F, 2000.

IMG_1880.jpg
IMG_1882.jpg

Litt stats og kroner (som jeg kanskje vil fortrenge, men så er det interessant også...)
- Jeg hadde totalt 16 kjøretimer (45m, her inkludert trinnvurdering 2 og 3 og oppvarmingstimen til oppkjøring)
- Hvis vi tar med bane- og langkjøring hadde jeg ca 18 timer med rumpa på en motorsykkel da jeg møtte sensor
- Selve oppkjøringa kosta 5100kr(!) Dvs. oppvarmingstime, gebyr til VV, betaling til kjøreskole og førerkortgebyr. Glad jeg ikke visste prisen før jeg kjørte opp altså....
- Totalen ble 30.794kr :crazy: Da tar jeg med samtlige utgifter til kjøreskole, vegvesenet, obligatorisk kurs, teori og teoritentamen med kurs på nett. Ouch! :P
Tror rundt 30.-35 er ganske normalt. Mener jeg brukte litt mer enn deg, og jeg slapp teori.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av PWL »

VindR skrev: 10 sep 2019, 10:39 Igjen, gratulerer med lappen og gratulerer så masse med sykkel! Da blir det kjøring ut sesongen og vel så det tenker jeg ;)

Artig å se litt statistikk da, selv om en kanskje ikke vil tenke så mye på det som du sier :P "Det koster å være kar", men jeg tror nok absolutt det er verdt det ;)
Akkurat i dag er det meldt flom og masse regn, så tror vi tar det rolig enn så lenge :lol Mulig jeg prøver min første pendletur i morgen, hvis jeg får sjekket hvor mye jeg får plass til i toppboksen osv. Alle sånne småting må jo gå seg til.

Men ja, veldig glad i å følge med på hva det faktisk ble. Jeg så vel for meg rundt 25k hvis jeg var heldig, så det å ende på 30k var ikke utenkelig. Som du sier, koster å være kar, og jeg har jo blitt 10 ganger mer gira nå enn før jeg startet. Angrer ikke et sekund på at jeg startet med det her. Nå gleder jeg meg bare til å få kjørt litt igjen. Har allerede rukket å bli rastløs etter en dag uten kjøring :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av VindR »

PWL skrev: 10 sep 2019, 12:31
VindR skrev: 10 sep 2019, 10:39 Igjen, gratulerer med lappen og gratulerer så masse med sykkel! Da blir det kjøring ut sesongen og vel så det tenker jeg ;)

Artig å se litt statistikk da, selv om en kanskje ikke vil tenke så mye på det som du sier :P "Det koster å være kar", men jeg tror nok absolutt det er verdt det ;)
Akkurat i dag er det meldt flom og masse regn, så tror vi tar det rolig enn så lenge :lol Mulig jeg prøver min første pendletur i morgen, hvis jeg får sjekket hvor mye jeg får plass til i toppboksen osv. Alle sånne småting må jo gå seg til.

Men ja, veldig glad i å følge med på hva det faktisk ble. Jeg så vel for meg rundt 25k hvis jeg var heldig, så det å ende på 30k var ikke utenkelig. Som du sier, koster å være kar, og jeg har jo blitt 10 ganger mer gira nå enn før jeg startet. Angrer ikke et sekund på at jeg startet med det her. Nå gleder jeg meg bare til å få kjørt litt igjen. Har allerede rukket å bli rastløs etter en dag uten kjøring :P
Kanskje greit å holde seg litt innendørs i dag da. Øve på å pakke toppboks og trene på vedlikehold av sykkel ;) Og ja, det er nok mange småting som en ikke har tenkt på og som man må begynne å venne seg til. Merket det da jeg var på langtur på for noen få uker siden for første gang. Lærte plutselig (og ikke helt frivillig) en del om pakking og hva som kan være "kjekt å ha med seg" :P

Tror ikke det er så mange som angrer på at de tok lappen. Det kan nok være surt mens man driver å betaler det, men etterpå så er jo pengene brukt og man koser seg bare med kjøringen. Noe kontinuerlig påkost blir det jo, men (forhåpentligvis) ikke noen ekstreme summer. Er spent på regnestykket selv når jeg blir ferdig!

Og det er fullt forståelig at du er litt rastløs. Det er jo ingen som "hindrer" deg i kjøre når du vil nå lenger ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av PWL »

Da var batterisyre på plass og batteriet satt på lading etter 40 runder i bruksanvisningen i panikk for å gjøre noe feil! Viktig med små seiere etter en elendig forrige sesong med dårlig batteri og lite tid. Krysser fingrene for at det blir mer tid i år.

Neste på lista er olje og oljefilter, så får vi se hvordan det går for første gang :roll
5CF0DCEB-6F62-4043-9FCC-10353E13914E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 24 mar 2021, 23:52
Neste på lista er olje og oljefilter, så får vi se hvordan det går for første gang :roll
Det går nok fint :) .
Husk bare på å ikke skru til tappepluggene for hardt etter oljeskiftet. Slik mange verksteder dessverre gjør.
Dette er noe jeg har opplevd flere ganger når jeg selv bytter olje mellom skiftintervallene. Som en ekstra vedlikeholdsstrategi.
Tappepluggen(e) har vært omtrent umulige å få løsnet etter service og oljeskift på merkeverksted.

Oljetappepluggene skal som oftest skrus til med langt lavere moment enn det mange tror.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kvalitetsmerke det batteriet der, så det holder nok en del år om du steller pent med det.

Noen tips på veien med oljeskiftet:
Kjør en liten tur i nærområdet først, så du får varmet litt på motoren/oljen før du lar den stå noen minutter før du skrur ut tappepluggen.
Skru ut påfyllingspluggen så du får tilluft, med vakuum renner det dårlig :-k
Da flyter oljen bedre, raskere og du vil nok få med mere av gammel gugge enn om du tapper helt kald olje.

Skru ut oljefilteret mens det fortsatt renner litt fra tappehullet, da får du enda bedre tilluft og blir raskere kvitt restene av olja.
Om det er skru-inn type filter, så er det ikke helt uvanlig at det sitter hardt selv om man kun skal dra det til med håndkraft ved montering.
Det finnes spesialverktøy for disse i form av en "kopp" med mange kanter på og feste for skralle/nøkkel i enden (tror de har på Biltema også),
ellers så funker et gammelt lærbelte fint som et hjelpemiddel også :D. La det stå til det stopper helt å renne, selv den tynneste stråle.

Inspiser pakningen (om det er noen) på tappepluggen, enten den er i kobber eller aluminium så er det mulig at den har blitt mye komprimert om den har vært gjenbrukt mange skift, eller skrudd til for hardt. Selv skifter jeg den hver gang, selv om det er litt overkill så er det kjipt om man oppdager at den svetter etter at man har ny olje på motoren...

Sett inn nytt filter (om det er skru-inn typen smør olje på gummipakningen) og skru til kun for hånd.
Inn med tappepluggen og fyll olje, hold igjen noen desiliter i forhold til det som står i manualen ved skift med filter og peil oljen.
Er du et stykke over minimumsmerke, skru inn påfyllingspluggen og start motoren. La den gå ca. et halvt minutt så oljefilteret får fylt seg med olje før du stopper motoren og lar den stå 5 minutter før du peiler oljen og etterfyller til du er like oppunder maksmerket (om du har peilepinne).
Dersom du har peilepinne som sitter på påfyllingspluggen, så er det ikke uvanlig at man ikke skal skru den ned ved måling, men bare slippes ned så den hviler på gjengene - sjekk det i manualen! Ellers så blir fort målingen veldig feil..

Ble visst langt og veldig detaljert dette ser jeg :knegg, men dette kan jo ikke gå feil :twothumbs:

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av mekkern »

Bunnpanna på de syklene har en " konstruksjonsfeil" som man ikke bør utfordre.
Bruk NY skive ved montering- helst aluminium.

Guttungen kjøpte en slik sykkel der det var sprekk i bunnpanna ut i fra gjengene..
Jeg sveiste og forsterket konstruksjonen men uansett bruk NY skive.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Jøss, her var det jo brått masse tips! Tusen takk. Skal nok få det til. Må få kjøpt en passende skive så kan jeg sette igang en kveld det blir tid :)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av cannon »

En annen praktisk ting, kjøp 5 skiver, 5 oljefilter, og filterverktøy om du mangler det. Det er så mye bedre å kunne ta oljeskift på sparket, akkurat når det passer. Det samme er lurt å gjøre med dekk. Jeg kjøper neste dekksett på vinteren og skifter akkurat den dagen det passer best, utpå sommeren. Null stress med bestilling, venting og irritasjon.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel ganske få motorer som ikke har noen form for ventilering av veivhuset. Jeg tapper og lar det renne, så prepper jeg alt etterpå. Å varmkjøre motor før skiftet ser jeg også liten grunn til, spørs hvor dårlig tid man har, men har man tid til å la det renne en halvtime-tre kvarter, så er mye gjort.

Ny pakning på bolten er viktig. Jeg har aluminium på min og kan derfor ikke gløde en gammel kobberpakning. Å gjenbruke pakningen medfører at tiltrekningen blir for «stum» og man overtrekker.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 25 mar 2021, 14:23
Å varmkjøre motor før skiftet ser jeg også liten grunn til, spørs hvor dårlig tid man har, men har man tid til å la det renne en halvtime-tre kvarter, så er mye gjort.
Hver sin lyst, men Haynes er enig med meg i at det er lurt å ha litt lunk på olja, trenger ikke normal driftstemperatur (trenger ikke å brenne seg på varm olje).
Men om den også har stått gjennom vinteren og ikke startes først, så har jeg troen på at man kanskje også får med seg litt ekstra gugge.
Går nok helt fint uten også, men jeg varmer min litt før jeg tapper olja ;)

Svar