Bytte av ABS-modulator
Bytte av ABS-modulator
Hei
Jeg har fått beskjed om at ABS-modulatoren på sykkelen min må byttes - noen som har erfaring med det?
Ikke akkurat billig; bare en ny del koster oppunder 18.000,-.
Alternativet er:
- Reparasjon: Den eneste jeg har funnet er Simco i Oslo. Koster 5-10.000, men de kan ikke garantere resultatet.
- Brukt: Har funnet på Ebay til ca 4000 inkl frakt (moms kommer vel i tillegg). Tilstanden vet man ikke, men den kan returneres.
Ville sette stor pris på innspill og erfaringer, om hva som fungerer, om reparasjon er noe å gå for, om måter å skaffe brukt,...
Kjetil
2002 BMW R1150RT
Jeg har fått beskjed om at ABS-modulatoren på sykkelen min må byttes - noen som har erfaring med det?
Ikke akkurat billig; bare en ny del koster oppunder 18.000,-.
Alternativet er:
- Reparasjon: Den eneste jeg har funnet er Simco i Oslo. Koster 5-10.000, men de kan ikke garantere resultatet.
- Brukt: Har funnet på Ebay til ca 4000 inkl frakt (moms kommer vel i tillegg). Tilstanden vet man ikke, men den kan returneres.
Ville sette stor pris på innspill og erfaringer, om hva som fungerer, om reparasjon er noe å gå for, om måter å skaffe brukt,...
Kjetil
2002 BMW R1150RT
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte av ABS-modulator
Heisan kjetilgf
. Velkommen til oss på MCsiden.no.
Dette er et en teknisk utfordring som har vært opp til diskusjon her tidligere, i denne tråden:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=342300#p342300
Kanskje et og annet nyttig tips å finne her?

Dette er et en teknisk utfordring som har vært opp til diskusjon her tidligere, i denne tråden:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=342300#p342300
Kanskje et og annet nyttig tips å finne her?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Bytte av ABS-modulator
Takk for kjapt svar!
Det er en god start, men jeg har allerede
- sjekket med Styreenheter.no - de kan tar ikke min modell
- sjekket med Ebay: Én modulator der nå, men får ikke svar fra forhandleren om delenummer (pussig nok, de har hatt en uke på seg)
Står igjen med å vente på Ebay-forhandleren og Simco - og (siden Simco ikke kan love noe) spørsmålet:
Hvordan er erfaringene med å reparere slike enheter?
Det er en god start, men jeg har allerede
- sjekket med Styreenheter.no - de kan tar ikke min modell
- sjekket med Ebay: Én modulator der nå, men får ikke svar fra forhandleren om delenummer (pussig nok, de har hatt en uke på seg)
Står igjen med å vente på Ebay-forhandleren og Simco - og (siden Simco ikke kan love noe) spørsmålet:
Hvordan er erfaringene med å reparere slike enheter?
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Bytte av ABS-modulator
Her kommer nok @FredrikE24 på banen med info.
Vet det finnes et firma i US som har spesialisert seg på å overhale ABS enheter til BMW. Finnes trolig også et i Italia. Mye billigere enn å kjøpe nytt.
Vet det finnes et firma i US som har spesialisert seg på å overhale ABS enheter til BMW. Finnes trolig også et i Italia. Mye billigere enn å kjøpe nytt.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Bytte av ABS-modulator
Det går også an å koble om, slik at man ikke trenger ABS enheten. Men man får jo da ikke ABS funksjonaliteten, bare "vanlige bremser".
https://www.bmwlt.com/forums/k1200lt/11 ... ervos.html
https://www.bmwlt.com/forums/k1200lt/11 ... ervos.html
Re: Bytte av ABS-modulator
Takk for gode innspill!
Har vært i kontakt med modulemaster.com i USA. De kan ta modulen, om noen uker. Prisen er ikke $350, men trolig $750 + frakt m/5 års garanti.
Har også kontaktet judmax.it og bike-teile.de - så får vi se.
Det mest positive er kanskje at modulemaster bekrefter at modulen er grei å reparere. Garantien peker i retning at jeg sender modulen dit.
Og så får vi vel finne ut om Tollvesenet skal ha noen kroner; de beregner i hvert fall moms på alt som tenkes kan, sikkert også en jobb gjort utenlands...
Takk for hjelp - kommer tilbake med resultatet :-)
Har vært i kontakt med modulemaster.com i USA. De kan ta modulen, om noen uker. Prisen er ikke $350, men trolig $750 + frakt m/5 års garanti.
Har også kontaktet judmax.it og bike-teile.de - så får vi se.
Det mest positive er kanskje at modulemaster bekrefter at modulen er grei å reparere. Garantien peker i retning at jeg sender modulen dit.
Og så får vi vel finne ut om Tollvesenet skal ha noen kroner; de beregner i hvert fall moms på alt som tenkes kan, sikkert også en jobb gjort utenlands...
Takk for hjelp - kommer tilbake med resultatet :-)
Re: Bytte av ABS-modulator
Har du ABS med integralbrems?
Jeg overhalte min ABSII uten integral hos modulemaster i vinter. Har fungert bra i 3000km til nå. Var ett ryddig opplegg. Betalte 350 dollar + frakt til USA samt noen 100lapper i toll mener jeg å huske.
Jeg overhalte min ABSII uten integral hos modulemaster i vinter. Har fungert bra i 3000km til nå. Var ett ryddig opplegg. Betalte 350 dollar + frakt til USA samt noen 100lapper i toll mener jeg å huske.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bytte av ABS-modulator
Er det med, eller uten servo? Uten servo kan ModuleMaster reparere, ikke den med servo. Judmax derimot kan fikse de med servo.
Reichelt her på forumet skal sende sin ABS servomodul ned til Italia ganske snart etter hva jeg vet.
Reichelt her på forumet skal sende sin ABS servomodul ned til Italia ganske snart etter hva jeg vet.
Re: Bytte av ABS-modulator
Litt oppdatering - og et spørsmål
Modulen er visst med servo, i hvert fall etter denne beskrivelsen å dømme - hos modulemaster:
https://modulemaster.com/rebuilds/shop/ ... -fte-abs3/
Det står "Not available", men man kan skrive seg på liste (hvis bare en Tyler hos dem vil svare på e-posten sin :-)
Har spurt om pris, men altså ikke fått svar. Karen på chat-tjenesten mente imidlertid at $750 (kr 6800,-), ikke $350 var prisen. 5 års garanti.
Men mye usikkert her, altså.
Hos Judmax i Vinci (samme sted som salige Leonardo kom fra, ja) skal de ha €850 (kr 8750,- - dyr euro nå) for jobben og kan gjøre den på to dager. 1 års garanti.
I tillegg til begge kommer norsk moms og frakt (mvh av vekta), ca 600 ned og ca halvparten hjem (om jeg husker italienske portotakster riktig:-). Med Judmax blir totalen inkl frakt og moms dermed ca 12.000,-. (Ny koster 18)
Slik de beskriver det, er modulen en "grei sak" å fikse. OG det skulle vel også bety at Simco i Oslo skulle klare det.
Eller hva tror dere?
(De har svart at de aldri har reparert akkurat den modellen og dermed ikke kan love noe om resultatet. Uansett koster jobben 5-10.000 (inkl moms) - så:
Prøver man Simco eller sender man moroa til Judmax?
Modulen er visst med servo, i hvert fall etter denne beskrivelsen å dømme - hos modulemaster:
https://modulemaster.com/rebuilds/shop/ ... -fte-abs3/
Det står "Not available", men man kan skrive seg på liste (hvis bare en Tyler hos dem vil svare på e-posten sin :-)
Har spurt om pris, men altså ikke fått svar. Karen på chat-tjenesten mente imidlertid at $750 (kr 6800,-), ikke $350 var prisen. 5 års garanti.
Men mye usikkert her, altså.
Hos Judmax i Vinci (samme sted som salige Leonardo kom fra, ja) skal de ha €850 (kr 8750,- - dyr euro nå) for jobben og kan gjøre den på to dager. 1 års garanti.
I tillegg til begge kommer norsk moms og frakt (mvh av vekta), ca 600 ned og ca halvparten hjem (om jeg husker italienske portotakster riktig:-). Med Judmax blir totalen inkl frakt og moms dermed ca 12.000,-. (Ny koster 18)
Slik de beskriver det, er modulen en "grei sak" å fikse. OG det skulle vel også bety at Simco i Oslo skulle klare det.
Eller hva tror dere?
(De har svart at de aldri har reparert akkurat den modellen og dermed ikke kan love noe om resultatet. Uansett koster jobben 5-10.000 (inkl moms) - så:
Prøver man Simco eller sender man moroa til Judmax?
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Bytte av ABS-modulator
Nå aner jeg ikke hvor du bor, men er det ikke mulig å få den returnert til svenskegrensen, og deretter hente den der?
Slikt er vel uten toll og tull innen EU?
Slikt er vel uten toll og tull innen EU?
- Tore L
- Innlegg: 1077
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Bytte av ABS-modulator
Jeg byttet på min 06- K1200 GT - og det er som du sier veldig kostbart å bytte den, det kom på 26000,-
Esveen på forumet her byttet på sin K 1200 RS, til 1/3 av prisen ved å sende sin ABS modull til USA, og fikk den reparert der. Du finner bloggen hans ved å søke på K 1200 RS, og kan lese om prosesen der :)
Foresten velkomme til MCsiden :)

Esveen på forumet her byttet på sin K 1200 RS, til 1/3 av prisen ved å sende sin ABS modull til USA, og fikk den reparert der. Du finner bloggen hans ved å søke på K 1200 RS, og kan lese om prosesen der :)
Foresten velkomme til MCsiden :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bytte av ABS-modulator
Cluet er at module master ikke kan fikse servomoduler.
Re: Bytte av ABS-modulator
@Flattop: Det er ikke toll, men man må betale moms av alt, også fraktkostnadene. (Litt rart, siden man allerede har betalt moms (iva) i feks. Italia.) Norge er med i EUs indre marked, så spå vidt jeg vet behandles vi som feks svenskene.
@Tore L: Takk, skal se om jeg finner noe mer nyttig info hos Mr. K 1200 RS
@FredrikE24 Det har blitt en lag tråd, men Modulemaster kan reparere denne modulen, med servo, i hvert fall snart. (Lenke i mitt forrige innlegg) Når vet jeg ikke, og det trekker ned.
MEN
Noen argumenter for å sende modulen til
Judmax i Italia - raske, men dyre
Modulemaster i USA - billigere, men usikre på tid
eller Simco i Oslo - rimelige, men (kanskje) usikre på resultat
?
(Vurderer fortsatt Simco fordi de andre to har beskrevet reparasjonen som grei)
@Tore L: Takk, skal se om jeg finner noe mer nyttig info hos Mr. K 1200 RS
@FredrikE24 Det har blitt en lag tråd, men Modulemaster kan reparere denne modulen, med servo, i hvert fall snart. (Lenke i mitt forrige innlegg) Når vet jeg ikke, og det trekker ned.
MEN
Noen argumenter for å sende modulen til
Judmax i Italia - raske, men dyre
Modulemaster i USA - billigere, men usikre på tid
eller Simco i Oslo - rimelige, men (kanskje) usikre på resultat
?
(Vurderer fortsatt Simco fordi de andre to har beskrevet reparasjonen som grei)
Re: Bytte av ABS-modulator
Hei igjen
Slik endte denne prosessen - sykkelen er i gang igjen etter tre måneder:
Jeg satset på å reparere. Simco i Porsgrunn gjorde en hederlig innsats, men måtte melde pass. To pakninger i ABS-modulen var defekte, og det er umulig å skaffe de helt riktige. Riktig dimensjon, men litt feil kvalitet holdt ikke. De refunderte selve reparasjonen (veldig realt), men forsøket kostet likevel ca 7000,-.
I tillegg kom et par ekstra arbeidstimer hos MC Oslo, som monterte inn og ut igjen den fortsatt bare nesten-fungerende modulen.
Prisen ble ca 30.000,- totalt: 7 til Simco + 18 for modulen + oppunder 5 for arbeid hos MCOslo.
Simco hadde to slike moduler inne samtidig i sommer. De klarte å reparere den andre. De gir ikke garantier, men reparere gjerne på nytt (ganske sikkert uten kostnad) om én reparasjon ikke holder
Uansett:
Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg opplagt byttet til ny modul straks, selv om det er en stor og sur kostnad.
Jeg hadde spart masse tid og krefter og fått inn en modul med to års garanti i en sykkel jeg så kunne brukt igjen eller 2-3 uker.
Jeg sendte ikke utenlands pga kostnadene og risikoen; det er bla vanskelig å håndheve en reklamasjon utenlands, og evt inn- og utmontering i tillegg til sending og påslag av norsk moms - nope.
Håper andre tar lærdom av dette og slipper så mye styr. Aller mest håper jeg ikke altfor mange opplever en defekt modul; det er som å få to registerreim-skifter i fanget samtidig.
PS
Feilen skyldtes fuktighet og lite bruk, sies det. I så fall KAN det hjelpe å ta noen kraftige oppbremsingen innimellom. Fint også som trening
Slik endte denne prosessen - sykkelen er i gang igjen etter tre måneder:
Jeg satset på å reparere. Simco i Porsgrunn gjorde en hederlig innsats, men måtte melde pass. To pakninger i ABS-modulen var defekte, og det er umulig å skaffe de helt riktige. Riktig dimensjon, men litt feil kvalitet holdt ikke. De refunderte selve reparasjonen (veldig realt), men forsøket kostet likevel ca 7000,-.
I tillegg kom et par ekstra arbeidstimer hos MC Oslo, som monterte inn og ut igjen den fortsatt bare nesten-fungerende modulen.
Prisen ble ca 30.000,- totalt: 7 til Simco + 18 for modulen + oppunder 5 for arbeid hos MCOslo.
Simco hadde to slike moduler inne samtidig i sommer. De klarte å reparere den andre. De gir ikke garantier, men reparere gjerne på nytt (ganske sikkert uten kostnad) om én reparasjon ikke holder
Uansett:
Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg opplagt byttet til ny modul straks, selv om det er en stor og sur kostnad.
Jeg hadde spart masse tid og krefter og fått inn en modul med to års garanti i en sykkel jeg så kunne brukt igjen eller 2-3 uker.
Jeg sendte ikke utenlands pga kostnadene og risikoen; det er bla vanskelig å håndheve en reklamasjon utenlands, og evt inn- og utmontering i tillegg til sending og påslag av norsk moms - nope.
Håper andre tar lærdom av dette og slipper så mye styr. Aller mest håper jeg ikke altfor mange opplever en defekt modul; det er som å få to registerreim-skifter i fanget samtidig.
PS
Feilen skyldtes fuktighet og lite bruk, sies det. I så fall KAN det hjelpe å ta noen kraftige oppbremsingen innimellom. Fint også som trening
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte av ABS-modulator
Voldomme kostnader
!
Bra det endelig ordnet seg til slutt.
En ting jeg lurer på: er dette et problem som først og fremst rammer enkelte BMW modeller?
Kan ikke huske å ha lest om denne feilen på andre MC merker...

Bra det endelig ordnet seg til slutt.
En ting jeg lurer på: er dette et problem som først og fremst rammer enkelte BMW modeller?
Kan ikke huske å ha lest om denne feilen på andre MC merker...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 okt 2013, 18:39
- Motorsykkelen din: Bmw 1200 GS 2011
Re: Bytte av ABS-modulator
Viktig å skifte bremseveske hvert 2.år.Ofte det som forårsaker dette problemet.
Re: Bytte av ABS-modulator
@AJ
Absolutt. I hvert fall ifølge verskstedsfolkene hos MCOslo er feilen temmelig vanlig på flere modeller - og årsmodeller.
Særlig modul-varianten med innebygde servoer er utsatt (kan ikke alt det tekniske her), og på R 1150 RT er så vidt jeg forsto modellene fra 2000 til 2006 utsatt. samme eller tilsvarende modul er brukt på flere modeller.
BMW gikk angivelig bort fra patenten etter hvert som den viste svakheter.
Absolutt. I hvert fall ifølge verskstedsfolkene hos MCOslo er feilen temmelig vanlig på flere modeller - og årsmodeller.
Særlig modul-varianten med innebygde servoer er utsatt (kan ikke alt det tekniske her), og på R 1150 RT er så vidt jeg forsto modellene fra 2000 til 2006 utsatt. samme eller tilsvarende modul er brukt på flere modeller.
BMW gikk angivelig bort fra patenten etter hvert som den viste svakheter.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bytte av ABS-modulator
Det er veldig viktig å la ABSen få jobbe litt innimellom. Samtidig skifter jeg bremsevæske på hele sulamitten hvert eneste år. Du får vasket ut dritt og er sikret minst mulig vann i væska. Det er billig og rask forsikring om fortsatt servobrems i god stand. Min har gått 105 000km nå, og virker heldigvis bra. Andres sykler har feilet på alt fra 20 000km til 70-80 000km.
Systemet er helt nydelig det. Må bare vedlikeholdes. Fom. 2006 fikk man over til mer konvensjonelle servobremser. Fortsatt med elektrisk servo. Disse kan repareres da deletilgangen er noe helt annet(Bosch?). Da K1300 kom så var elektrisk servo borte, erstattet med noe andre greier. Enklere å lufte, og feilfritt.
Systemet er helt nydelig det. Må bare vedlikeholdes. Fom. 2006 fikk man over til mer konvensjonelle servobremser. Fortsatt med elektrisk servo. Disse kan repareres da deletilgangen er noe helt annet(Bosch?). Da K1300 kom så var elektrisk servo borte, erstattet med noe andre greier. Enklere å lufte, og feilfritt.