Vietnam - fantastisk mc-land

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Joachim »

Sommerens tur gikk i år til Vietnam, jeg har lagt inn en lenke til en videosnutt fra turen, nederst i denne rapporten. Etter mer enn 40 år på mc var både fruen og jeg helt enige: dette er den beste turen vi har hatt, noen gang. Vi anbefaler andre å vurdere tilsvarende.
Vi fløy med Thai Air, via Bangkok, til Hanoi. Der plukket vi opp to Honda XR 150 L, små offroadsykler med 12 hk, og lav vekt. På forhånd var vi litt engstelige for om syklene skulle vise seg for små og svake til en lengre tur.
Frykten var ubegrunnet – syklene var ikke bare ok, de var et godt valg. Utenfor byene er veistandarden nokså moderat – til tider rene gjørmehull, til andre tider ikke stort mer enn en sti. Gjennomsnitthastigheten på hele turen endte rundt 35 km/t. Vanligvis kjører vi dagsetapper på 500 km og mer på ferietur, i Vietnam dinglet vi mellom 200 og 250 km på en dag, og da var vi slitne når dagen var over.
Temperaturen lå stort sett godt over 30 grader, også oppe i fjellene. Vi var der i regntiden, men det regnet ikke hver dag, og kun en dag regnet det fra morgen til kveld. Vietnamesere er vennlige, hjelpsomme og hyggelige. Maten er strålende og naturen vakker. Aldri før har jeg sett et så grønt land.
For syklene betalte vi 20 amerikanske dollar per dag, så måtte vi ut med et depositum. Det fikk vi igjen uten vanskeligheter. Vi holdt oss i nord og kjørte gjennom fjellområdene, til sammen 2500 km. Etter å ha kjørt i 18-19 dager avsluttet vi med et tredagers cruise i Ha Long-bukta. Det er overnattingsmuligheter overalt, til lav pris. Kjørestilen er noe annerledes enn vi er vant til, men så fort man har knekket koden går det helt greit. Det finnes ikke agressivitet, men veiene har så mange felt som det er plass til motorsykler og biler ved siden av hverandre. Man kjører forbi også rett før, eller midt i, kurver, men da tuter man: her kommer jeg, pass opp, er signalet som sendes.
Jeg kjørte av veien en gang – da hadde vi vært mer enn 20 km på en vei som bestod av 15-20 cm våt leire over et lang nokså grov og ruglete stein. I en svak kurve lå jeg for langt mot høyre, da forhjulet plutselig ble vridd av en stein godt gjemt under leiren hadde jeg ikke mulighet til å gjøre noe som helst ut over å rase ned en bratt kant der sykkelen ble liggende opp ned.
Bortsett fra min egen stolthet var ingenting skadd. Andre stoppet for å hjelpe, men sykkelen lot seg ikke hverken løfte, dytte eller trekke opp igjen. Da tok en kar frem telefonen, og brukte tegnspråk til å signalisere at nå måte vi bare vente. Få minutter etterpå dukket det opp en gravemaskin, og sykkelen ble heist opp igjen. Gravemaskinføreren ville ikke ha betaling for jobben.
Så, nok en gang: En fantastisk mc-opplevelse, vi oppfordrer andre til å vurdere tilsvarende.
De som er interessert kan se videoen her: https://www.dropbox.com/s/afaw0915ek0az ... g.mov?dl=0
Sist redigert av Joachim den 16 sep 2019, 21:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Relax »

:clap: :clap: :thumleft

Interesant" !
Kult!
Spesielt, hvert fall i mine øyer!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Dansekris »

Veldig spennende!

Hvis du vil, kan du si noe om totalprisen for turen?

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Joachim »

Vel, jeg har ikke regnet sammen. Men et forsøk: 1000 vietnamesiske dong koster 0,47 kroner, altså 47 øre. Hotellprisene lå i de fleste tilfeller på 200.000 - 250.000 dong, et par ganger mindre og en eller to ganger litt mer, omtrent 100 kroner. Syklene gikk på lukten av bensin, vi fylte ikke hver dag, og endte vanligvis rundt 40.000 dong for å fylle opp begge. Som jeg skrev, 20 dollar dagen for syklene. Flyprisen har jeg glemt, Thai Air var ikke den aller rimeligste, men den raskeste. Et nettsøk gir svar. Så gikk det litt til mat, men prisene var så lave at det ikke betydde stort. Det er flyreisen og sykkelleie som driver kostnadene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av AJ »

Du store verden... :O !

Det der må jo være en uforglemmelig opplevelse!
Også så artig at dere deler videoen med oss andre her på MCsiden.no :twothumbs: !
Skikkelig interessant og artig å lese og ikke minst se hva dere har opplevd på et sted vi sjelden ser slike ting fra.
Også kommer det tydelig fram at det er en helt annen utbredelse av tohjulinger der borte enn hva det er her.

Stor takk til dere :notworthy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Rha »

Dette er adventure det. Bøyer meg i støvet for dette!
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av gsx750_80 »

Joachim skrev: 14 sep 2019, 20:09 Sommerens tur gikk i år til Vietnam, jeg har lagt inn en lenke til en videosnutt fra turen, nederst i denne rapporten. Etter mer enn 40 år på mc var både fruen og jeg helt enige: dette er den beste turen vi har hatt, noen gang. Vi anbefaler andre å vurdere tilsvarende.
Vi fløy med Thai Air, via Bangkok, til Hanoi. Der plukket vi opp to Honda XR 150 L, små offroadsykler med 12 hk, og lav vekt. På forhånd var vi litt engstelige for om syklene skulle vise seg for små og svake til en lengre tur.
Frykten var ubegrunnet – syklene var ikke bare ok, de var et godt valg. Utenfor byene er veistandarden nokså moderat – til tider rene gjørmehull, til andre tider ikke stort mer enn en sti. Gjennomsnitthastigheten på hele turen endte rundt 35 km/t. Vanligvis kjører vi dagsetapper på 500 km og mer på ferietur, i Vietnam dinglet vi mellom 200 og 250 km på en dag, og da var vi slitne når dagen var over.
Temperaturen lå stort sett godt over 30 grader, også oppe i fjellene. Vi var der i regntiden, men det regnet ikke hver dag, og kun en dag regnet det fra morgen til kveld. Vietnamesere er vennlige, hjelpsomme og hyggelige. Maten er strålende og naturen vakker. Aldri før har jeg sett et så grønt land.
For syklene betalte vi 20 amerikanske dollar per dag, så måtte vi ut med et depositum. Det fikk vi igjen uten vanskeligheter. Vi holdt oss i nord og kjørte gjennom fjellområdene, til sammen 2500 km. Etter å ha kjørt i 18-19 dager avsluttet vi med et tredagers cruise i Ha Long-bukta. Det er overnattingsmuligheter overalt, til lav pris. Kjørestilen er noe annerledes enn vi er vant til, men så fort man har knekket koden går det helt greit. Det finnes ikke agressivitet, men veiene har så mange felt som det er plass til motorsykler og biler ved siden av hverandre. Man kjører forbi også rett før, eller midt i, kurver, men da tuter man: her kommer jeg, pass opp, er signalet som sendes.
Jeg kjørte av veien en gang – da hadde vi vært mer enn 20 km på en vei som bestod av 15-20 cm våt leire over et lang nokså grov og ruglete stein. I en svak kurve lå jeg for langt mot høyre, da forhjulet plutselig ble vridd av en stein godt gjemt under leiren hadde jeg ikke mulighet til å gjøre noe som helst ut over å rase ned en bratt kant der sykkelen ble liggende opp ned.
Bortsett fra min egen stolthet var ingenting skadd. Andre stoppet for å hjelpe, men sykkelen lot seg ikke hverken løfte, dytte eller trekke opp igjen. Da tok en kar frem telefonen, og brukte tegnspråk til å signalisere at nå måte vi bare vente. Få minutter etterpå dukket det opp en gravemaskin, og sykkelen ble heist opp igjen. Gravemaskinføreren ville ikke ha betaling for jobben.
Så, nok en gang: En fantastisk mc-opplevelse, vi oppfordrer andre til å vurdere tilsvarende.
De som er interessert kan se videoen her: https://www.dropbox.com/s/5nl3urw3an35g ... 9.mp4?dl=0
Det var en fin video. Har ikke kjørt på to hjul der borte, men husker den vanvittige kjøringen av 2-hjulinger i Ho Chi Minh City, der mopeder og små MC kom så tett og i slike mengder at de beveget seg nærmest som en elv gjennom gatene.
Fin video, som sagt, og redigert på en god måte.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Flattop »

Steike artig film, spesielt flirte jeg når dere passerte politiet på høyresiden, på veiskuldra.

Hva gjorde dere med henblikk på navigasjon?

Var dagene godt planlagt i god tid, eller var det mer dag til dag planlegging?

Og maten er god der borte. Savner litt Hot-Pot.
Har gjort det her hjemme, men det blir ikke helt det samme...
Bilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Tore L »

Artig film Joachim og sikkert en utrolig opplevelse :)
Har selv vært i vietnam flere ganger med bare i sør og da med Ho Chi Minh City som utgangspunkt. Og som gsx750 skriver, der var det så mange lette mc'er at det virket som en elv som bølget seg fram. Vi leide også noen lett mc og kjørte rundt ved Nah Trang, litt nord for Ho Chi Minh City og da bare som en dagstur. Dette som du har gjennomført er jo et eventyr i forhold.
Vietnam synes jeg er vært en tur for å oppleve, veldig hyggelige folk, priser til å le av og mye god mat.
Er egentlig litt misunnelig på dere som har gjenomført dette :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Relax »

Imponerende tur og presentasjon!
Hvis det er noen konkurranse om beste bidrag her på siden, ville denne nok fått min stemme!
Bra skrevet og filmet, men mest av alt ...i et området hvor få her har vært på 2 hjul, og et området hvor nettopp MC kjøring må være beste transport for å oppleve alt hva dere har gjort! :thumleft :thumleft
"Do the right thing"

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av Joachim »

Hei, og takk for hyggelige tilbakemeldinger.
Det har kommet opp et par spørsmål. Først navigasjon:
Jeg har vært trofast Garmin-bruker i svært lang tid, men for et par år siden pensjonerte jeg det systemet. Prosessoren i enhetene deres er for treg, de kan ikke lese signalene fra europeiske Galileo eller kinesiske BeiDou. Jeg gikk over til OSMAND på android, og bruker kart fra Open Street Maps. Det fungerer meget bra. OSM er likeverdig med Google-maps på de fleste områder, bedre på noen og dårligere på andre, blant annet bedrifter som hoteller, bensinstasjoner, restauranter osv.
Jeg har erstattet den tradisjonelle gps-en med en vanntett og støtsikker telefon med 10.000 mAh batteri. Med skjermen på holder den en hel dag uten problemer. Jeg har ikke engang sim-kort i den, den er kun til navigering. Den gjør jobben hjemme og den gjorde en god jobb i Vietnam. Vi hadde med et tradisjonelt kart, det så vi på to ganger. Begge gangene fordi OSMAND ville ha oss inn på veier som ikke eksisterte - da dobbeltjsekket vi alltid med google maps, som også ville ha oss inn på ikke-eksisterende veier. Alle systemene er basert på nasjonale kartverk, tilsvarende Statens kartverk i Norge, og det virker som om Vietnam ikke har godt nok grunnlag for de som leverer kart til forbrukere.

Så planlegging: Vi hadde laget en hovedplan hjemme, med rute. Den brukte vi grovt sett som rådgivende rute. Vi hadde ikke bestilt hoteller på forhånd. Den endelige ruten ble selvfølgelig annerledes enn planen, men ikke veldig mye. Vi kjørte så langt vi gadd eller orket. Vi traff folk underveis som rådet oss til hva vi burde se, og fulgte noen av dem, andre ikke. Så konklusjonen er vel at turen ble til mens vi kjørte. Det kryr av store og små utendørs markeder, vi hadde kartlagt en del av dem på forhånd, og sørget for å komme innom.

Jeg nevnte vennligheten, bildet jeg har lagt ved her er et godt eksempel på det. Flere av hotellvertene insisterte på at vi skulle parkere syklene inne i resepsjonen. Der det ikke gikk kom de av og til med presenninger og dekket over syklene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

RC54
Innlegg: 40
Registrert: 10 jun 2017, 07:21
Motorsykkelen din: -01-ER6F/-01 GSX600F

Re: Vietnam - fantastisk mc-land

Legg inn av RC54 »

Fin video! Har hittil bare kjørt i Thailand, men Vietnam ser fristende ut. Har vært i HCMin noen ganger, og maten i Vietnam er topp😀. Var nok også et fornuftig valg av sykler!

Svar