Vinteroppussing DR650

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Vinteroppussing DR650

Legg inn av knetrom »

Jadda, skulle bytte clutch, begge lagrene i styrekronen og få sveist på igjen en brakett som knakk av pluss vanlig service i vinter. Lekte litt med noen tanker i høst, ble litt ivrig, og nå ser sykkelen sånn ut:
[img]http://bildr.no/thumb/591740.jpeg[/img]

Som jeg la ut i en annen tråd: Et bilde fra i fjor sommer og et "etter" at jeg er ferdig, bare at den nok mister "trekkspillene" på gaflene og beskyttelsen til bremseskiven foran, som dere ikke ser likevel. Kanskje noen andre handguards også:
[img]http://i351.photobucket.com/albums/q461 ... MG1454.jpg[/img] [img]http://i351.photobucket.com/albums/q461 ... 4svart.jpg[/img]

Rammen er litt rusten, samme med undersiden av tanken og lakken slipper på den rundt påfyllingshullet så den må fikses. Tanken lekker i tillegg av et lite hull, så det satser jeg på å få tettet.

Jeg kjøpte nye "trekkspill" av typen "ikke trekkspill", de ble kalt moose skins eller noe og den korte typen dekker bare helt nederst mens de lange dekker alt de originale fork bootsene gjør. Så jeg skulle ha lange men glemte å sjekke hvilken type de solgte så jeg fikk selvsagt de korte. Da kjører jeg nok uten. Bestilte også noen bar end speil, som jeg faktisk fant 100% like av på Biltema i dag. Samt noe annet jeg sikkert kunne fått på Biltema men ikke husker. Og alt det bestilte jeg fra USA, så alt i alt var den bestillingen bortkastet :scratch Men pakken fra Wemoto i England skuffet ikke, fikk en del slitedeler derfra, men det var gøyere enn julaften å pakke de ut :thumleft

Det jeg husker som må gjøres:
-tette tanken
-lakke tanken
-sveise fast brakett
-lakke rammen (fra blå til svart)
-(få tak i nye svarte trekkspill til gaflene)
-lakke handguards og bremseguard (om den kan festes igjen)
-få trekt opp igjen setet
-bytte til 4 like blinklys, enten 4 små LED eller skaffe 2 nye originale bak
-lakke bagasjeramme
-lakke tank og plastikk hvis det trengs
-sette på merker
-bytte bremseklosser bak
-bytte bremsevæske
-bytte gaffelolje og tetninger
-bytte styrelager øvre og nedre
-bytte clutch
-bytte olje
-bytte oljefilter
-bytte bunnplugg
-bytte luftfilter
-smøre alle wire
-sjekke ventilklaring, evt justere ventilklaring
-bytte en haug med bolter og mutre, mange bolt-par er ulike, tyder på litt hobbymekk gjennom årene
-og sikkert mer. Skal prøve å ta bilde av sykkelen hver gang jeg har vært og sett på den og ha som bakgrunnsbilde på mobilen sånn at jeg husker å gjøre den ferdig til snøen smelter (heldigvis lenge til). Det øverste bildet er bakgrunnsbildet jeg har etter i dag.

Så får vi se om det blir sykkel av Suzukien min igjen
'94 Suzuki DR650

Erikboe
Innlegg: 16
Registrert: 18 jun 2012, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha FZX750 1992.

Re: Vinteroppussing DR650

Legg inn av Erikboe »

Hei. Jeg har nettopp kjøpt samme sykkel, veldig artig å kjøre med. Må sansynligvis bytte clutch, så du skulle gjøre det samme. Er dette enkelt å gjøre selv? Trenger jeg noe spesial verktøy? Alt av tips ev linker mottas med stor takk.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vinteroppussing DR650

Legg inn av Jompa »

Jo, det har lett for å spinne på seg.
Kjøpte selv sykkel for tre år siden for å ha noe å "puske' med om vinteren.
Sykkelen var iflg selger i "god bruksstand".
Har ført logg over alt som er gjort med sykkelen, uten å skrive opp timene, men med ca150 oppføringer i 'loggboka' og 2 timer pr kveld i garagen blir det over 300 timer hittil.
Har notert hver krone som er brukt på sykkeln, regnskapet er hemmeligstemplet og gjemt på en plass der kjerringa ikke "tilfeldigvis" finner det.
Uansett, hver time og krone som er brukt på sykkeln gir meg enormt mye.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar