Oslo-Surnadal uten snø?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av tormodg »

Jeg skal kjøre Oslo-Surnadal t/r neste helg men det er meldt snø over 1000m fra i dag. Hadde tenkt å kjøre opp over Dovre men ser på værvarselet at det er meldt noen få grader og regn i Oppdal neste lørdag. Så det spøker vel for MC.

Er det noen fornuftige alternativer som går over noe mer "trygge" overganger? Eller blir det biltur.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av gsx750_80 »

Om Østerdalen er høyeste punkt 733 mm. Bedre, kanskje.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av tormodg »

Hm ja det er kanskje en mulighet, å kjøre opp til Berkåk.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av Audi Mannen »

Kan sjekke denne https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... /Webkamera før avreise sammen med vær melding så er det jo en mulighet for å ta en bedre vurdering om bil eller mc kan kjøres.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av FredrikE24 »

Unngå de høyeste overgangene, så går nok det fint.
Litt snø tåler man, verre når det virkelig begynner å legge seg på veien. Jeg har kjørt med supermotard på vintern med supermotard-dekk. Problemet er når det blir mye nysnø. Da hjelper ikke piggdekk heller. Er som å kjøre i veldig løs sand.
Fattern henta en K100 i Ålesund og kjørte til Oslo i februar-mars et år. Holdt seg på hjula helt til siste sving, i oppkjørselen hjemme.
Samme sykkel fikk en tur over alpene i Desember et år også med -13 grader på det verste. Tenker at alt går!

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av tormodg »

Takk, gode tips! Hvis det blir vanskelig med MC vurderer jeg tog til Oppdal og leie bil der. Er så kjedelig å sitte i bil hele dagen.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av tormodg »

Ser jo egentlig lovende ut dette. Varsel for Oppdal.

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av kjellv »

Det kom noe snø i fjellene i helga, men det er bare September ennå og dette er normalt. Det kommer og går ennå et par måneder før det legger seg permanent.
Jeg tror det kan være lurt av deg å ha en reiserute plan B i bakhodet, før du kaster inn håndkledet og kjører bil. Om du velger Lesja-Bjorli-Åndalsnes i stedet for å kjøre over Dovrefjell får du noe bedre temperaturer enn du får over Hjerkinn eller Kvikne. Det er litt lengre, men kan være litt mer behagelig. Bjorli er høyeste punkt med ca 800 moh, Hjerkinn er helt på snaufjellet og langt høyere over havet.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av tormodg »

Takk, god ide. Jeg får kikke litt mer på kartet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av kjellv »

Men.. Om værmeldingene for helga slår til så får vi noen dager med sommer igjen :prf
Fredag skal bli en våt dag, men så skal det visst bli bedre. Det er visst snakk om rundt 20 grader igjen :twothumbs:

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av E-strom »

kjellv skrev: 16 sep 2019, 23:35 Men.. Om værmeldingene for helga slår til så får vi noen dager med sommer igjen :prf
Fredag skal bli en våt dag, men så skal det visst bli bedre. Det er visst snakk om rundt 20 grader igjen :twothumbs:
Ser jo knall ut til helga da :thumleft
Junior og to kamerater kjører på campingtur til Todalen, selv kjører jeg over Aure og Atlanterhavsveien til Bud i morgen. Retur blir antakelig Eresfjord, Eikesdalen, over Aursjøveien og antakelig Oppdal eller Nerskogen hjem igjen.

Mange flotte mc-dager igjen ennå :D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Oslo-Surnadal uten snø?

Legg inn av tormodg »

Det er helt supert så langt. Jeg dro fra Oslo torsdag kl 14 og kjørte til Otta via Gjøvik. Det var litt surt, og etterhvert kom jeg på at jeg hadde klart å glemme foret til både jakke og bukse. Genistrek. På Lillehammer fikk kredittkortet gleden av å betale for en ny fleecejakke som passet utmerket inni jakka og det har holdt greit egentlig.

Da jeg våknet på Otta i morges var det 4 grader og regn. Jeg reiste kl 10 i overskyet vær og 6 grader, men helt greit føre. Fra Dombås og opp over Dovrefjell var det nydelig vær, sol og pent og ca 8-9 grader, men mye vind (15 m/s sto det på en skjerm langs veien). Traceren brydde seg lite om det men jeg kjente kastene godt i hjelmen.

På Oppdal var det sur vind og regn. Kjørte Berkåk - Rennebu osv ned til Surnadal og det høljregna og var ganske surt. Men fleecejakka holdt meg noenlunde varm.

I morgen er det meldt knallvær og da går turen over til Østerdalen og Koppang for neste stopp.

Svar