Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av AJ »

Noen ganger fristes man over evne på tilbud fra tilsynelatende seriøse nettbutikker.
Også slår man til på et slikt uslåelig tilbud og venter spent på varen man har bestilt. Så får man endelig melding om at pakka er kommet og tropper spent opp i Post i butikk for å hente go'sakene, for straks å se at man er blitt lurt. Skikkelig lurt.

Dette skjedde meg nå i september.
Etter at jeg fikk svindelvaren har jeg vært i dialog med to parter. Først selgeren som jeg til min store overraskelse fikk svar fra da jeg purret på sendingen via nettsidens innebygde mailformular. Slik fikk jeg faktisk mailadressen deres, hjemmehørende i Kina...
Dernest kontaktet jeg banken med Mastercardet jeg brukte som betalingsmiddel og opprettet en reklamasjonssak med dokumentasjon på avviket mellom bestilt og mottatt vare.
Samtidig holdt jeg banken løpende orientert om den skriftlige dokumentasjonen med selger.
Selger stilte seg først selvfølgelig uforstående til det som hadde skjedd da jeg sendte bilder av hva jeg hadde mottatt og hvordan varen var svært mangelfullt emballert.
Avviket var så åpenbart at det naturligvis ikke på noen måte kunne forklares med at mottatt produkt var det samme som det jeg hadde bestilt.

Senere har selger i flere mailer påstått å ha kunnet påvise og fått "tilståelse" fra en eller flere 3. parter som har tatt hånd om forsendelsen om at den bestilte varen er blitt byttet med svindelvaren.

Det siste er at jeg er blitt tilbudt å få den bestilte varen tilsendt på nytt til 60% av prisen. I tillegg skal jeg visstnok får en "secret gift"...
Dette har jeg bekreftet at jeg godtar og venter nå spent på svar.

Før vi kom så langt i vår skriftlige kommunikasjon har jeg vært veldig klar overfor selger på at jeg ser på dette som svindel fra deres side og ønsker kjøpet hevet og pengene tilbake .
Vel innforstått med at dette med all overveiende sannsynlighet aldri kommer til å skje.
Men alltids interessant å se hvor langt man kommer i kommunikasjonen med selgere som dette.
Og der står saken i øyeblikket; tilbud om ny forsendelse av den bestilte varen fra selger til 60% av en allerede uslåelig tilbudspris.
Skal bli spennende å se hva som nå skjer...

Med til historien hører selvsagt at banken har tilbakeført kjøpssummen til meg i sin helhet, med naturlig forbehold om sakens videre utvikling.
Skulle jeg mot all formodning få tilsendt rett hjelm i ny og uskadet stand til 60% av annonsert tilbudspris, så skal det uten problemer aksepteres at banken belaster meg for de resterende 40 %, tilsvarende refundert beløp fra selger.
Men jeg har liten tro på at det vil skje.
Skulle det likevel skje vil jeg bli svært overrasket.

Hører jeg mer fra selger blir tråden oppdatert.

Bestillingen av HJC hjelmen jeg bestilte ble gjort på denne nettsiden:
www.jaladerasyherrajes.com
Kjent for noen her inne?

Her er noen bilder, først av bestilt vare med pris oppgitt i norske kroner, noe man har mulighet for på nettsiden.
Som for øvrig ser rimelig forseggjort og profesjonell ut.
HJC RPHA 11 Riperte.JPG
Her bilder av varen jeg fikk og hvordan den var pakket...
Men først; mailen jeg fikk etter at jeg purret på bestillingen. Da fikk jeg denne med sporingsnummer og det hele:
Mailutsnitt a.jpg
Så til bildene av hva jeg fikk...:
Netthandel svindel 1a.jpg
Sånn så pakka ut da jeg hentet den på Posten.
Netthandel svindel 3.JPG
Netthandel svindel 4.JPG
Netthandel svindel 5.JPG
Netthandel svindel 6.JPG
:lol
:fool:
Hjelmen jeg fikk er ikke engang egnet som leketøy til barn.
Dessverre ser det ut til at nettsvindelbutikken får beholde pengene de har fått, mens jeg som (naiv...) kunde reddes av Mastercardsikkerhetsnettet.

Når det gjelder nettbutikken så understreker de generøst nok at jeg ikke behøver å returnere mottatt vare. "don't need to waste money to send back", mener de... :roll .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av dypen »

Nei fy f... 😂😂😂 jeg ler så tårene triller får håpe jeg ikke vekker fruen. Spøk til side, fordelen ved å bruke MasterCard PayPal etc er at du får refundert beløpet noe jeg også har fått 2 ganger da det ikke en gang dukker opp pakke. Denne tok kaka, godt du kommer ut av det uten å miste pengene. Blir spennende å se om hjelmen kommer 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av mekkern »

Med 5745 "enheter" på lager så ville jeg nok stusset litt også....formidabel lagerbeholdning av en hjelmtype...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Bjerknez »

Haha... vi nordmenn lærer aldri...

Er det for godt til å være sant... så ER det som oftest det!

Vi lever i et av verdens rikeste land og allikevel leter man desperat etter absolutt billigste utgave av et produkt. Koste hva det koste vil. Heldigvis kan vi holde mastercard utgiver "ansvarlig" for vår dummhet.

Jeg har gått på enbommert selv, men ikke svindel da. Det ene var høytalerene til hjelmen jeg bestillte (syphon). I beste fall funket det helt ok hvis man ikke var kresen på lyden. Jeg sendte tilbake og fikk pengene igjen som jeg avtalte med selger før handelen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av AJ »

:knegg
Jeg er nok ikke dummere enn at jeg gjorde denne bestillingen mest som et eksperiment for å se hva ville komme ut av det.
En såpass stor prisreduksjon og gratis frakt på en hjelm av kjent merke, riktignok utgått modell, så vidt jeg har skjønt, gjorde jo selvfølgelig at tenkte at dette "er for godt til å være sant".

Men! det kunne jo også hende at et stort restlager var kjøpt opp og at prisen gjenspeilet dette. Det er jo ofte outlets her i landet også med svært gode priser...
Så om jeg fikk en hjelm som annonsert så ville det vært et godt kjøp. Hvis ikke så har man altså Mastercardsikkerheten i bakhånda.
Man betaler selvfølgelig alltid nettkjøp med Mastercard...

Så ingen penger tapt og ingen problemer med Mastercardselskapet når det gjaldt reklamasjonen med så god dokumentasjon som i dette tilfellet, som jo må sies å være et kroneksemplet på svindel.
Bare så synd at et ubetydelig kjøp i den store sammenhengen som dette, ikke får andre følger for selger enn omtaler som den jeg gir nettbutikken i en tråd som denne.
Til skrekk og advarsel til de som leser om jaladerasyherrajes her inne.

Også skal jeg med en gang erkjenne min naivitet når jeg i første innlegg åpner opp for å tro på at selgeren kanskje ønsker å ordne opp med å sende meg rett produkt til 60% av oppgitt tilbudspris.
Dette tilbys selvfølgelig kun for at man skal gå i fella nok en gang. Dvs. at selger vil ha en ny betaling.
Og gjør man det så vil man nok garantert aldri mer høre fra "nettbutikken"...

Jeg har gjort mange nettkjøp og noen av de har vært svært gode tilbud. Blant annet en brukt girkasse fra England til en Nissan Almera jeg hadde hvor girkassen skar seg. Og som jeg har skrevet om tidligere her på forumet. Jeg fikk en forholdsvis ny girkasse med lav km. til fantasipris. Ingen brukte å oppdrive i Skandinavia og ny kasse kostet omtrent det bilen i utgangspunktet var verd. Så jeg tok sjansen og allerede da jeg la inn bestillingen og betalingen, med Mastercard, selvfølgelig, avskrev jeg girkassen og tenkte at jeg i beste fall ville få tilsendt en pappeske med murstein.
Noe jeg også nevnte for bilverkstedet som tok i mot pakka etter avtale med transportøren siden jeg selv var på reise da pakka kom.
Jeg trodde knapt det jeg hørte i telefonen da bilmekanikeren bekreftet at det så ut som en hel og pent brukt girkasse.
Den ble montgert uten problemer og varte resten av bilens levetid.

Kun en gang tidligere er jeg blitt lurt. Ingen vare kom og ingen selger svarte på mail. Verden var et par hundre kroner, noe jeg naturligvis ikke gadd å bry meg med.

Tilbake til jaladerasyherrajes
Nettsiden ser bra ut og jeg lot meg altså friste til å gjøre en bestillingen. Hvor dum går det an å bli, vil antakelig mange mene.
Det bryr jeg meg lite om.
Jeg synes det er greit å fortelle om slike erfaringer og hvordan man går fram for å få løst slike saker uten å gå på en økonomisk smell, slik at at andre er advart.

Så får andre som er blitt lurt på samme eller lignende måter holde det for seg selv, om de ønsker det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av simpson »

Men den du fikk er jo egnet for norske temperaturer nå på høsten da, men nakkekrage og greier..... :knegg
Har kjøpt alle mine hjelmer de siste 10 årene, stort sett fra USA uten at det har ført til noen prolemer. Men klart at det finnes useriøse aktører der ute.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 23 sep 2019, 08:57 :knegg
Jeg er nok ikke dummere enn at jeg gjorde denne bestillingen mest som et eksperiment for å se hva ville komme ut av det.....

gjorde jo selvfølgelig at tenkte at dette "er for godt til å være sant"......

Så om jeg gikk en hjelm som annonsert så ville det vært et godt kjøp. Hvis ikke så har man altså Mastercardsikkerheten i bakhånda.
Man betaler selvfølgelig alltid nettkjøp med Mastercard...

Så ingen penger tapt og ingen problemer med Mastercardselskapet når det gjaldt reklamasjonen med så god dokumentasjon som i dette tilfellet.


Jeg vil si at alle pengene er tapt, men siden du så bevisst brukte Mastercard ved betaling så har du fått alle andre med Mastercard til å spleise på ditt lille eksperiment.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av haakeik »

Hvis du forsatt har lyst på hjelmen, er den til salgs med 33% rabatt.
Sjansen for å bli svindlet her, er relativt liten :knegg
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?O ... pMQAvD_BwE

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av tormodg »

Kjedelig (og litt morsom) sak.

Dette er en av grunnene til at jeg stort sett handler alt av MC-utstyr fra norske forhandlere, helst dem som har butikk. Vil helst se at noen av dem overlever så jeg har noen å gå til når jeg trenger å prøve utstyr før jeg kjøper.

Selv har jeg blitt lurt et par ganger på eBay, men det har alltid ordnet seg med betalingsgaranti fra enten kredittkortselskapet eller PayPal.

Jeg har etterhvert utviklet et ganske bra filter for å se at et nettsted ikke er til å stole på.

Jeg ble også utsatt for kredittkortsvindel for endel år siden. Noen hadde klart å få tak i kredittkortinformasjonen og handlet varer for 20000 kroner (som var maksgrensa). Blant annet en sofa og en dyr PC fra PS Data. Det merkelige var at sofaen var kjøpt og levert i Canada mens PCen var bestilt for levering i Oslo. Jeg fikk gitt beskjed til PS Data som gikk til Politiet, og de fikk forhindret at varen ble utlevert. Også den gangen dekket kredittkortselskapet alt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 23 sep 2019, 10:00
AJ skrev: 23 sep 2019, 08:57 :knegg
Jeg er nok ikke dummere enn at jeg gjorde denne bestillingen mest som et eksperiment for å se hva ville komme ut av det.....

gjorde jo selvfølgelig at tenkte at dette "er for godt til å være sant"......

Så om jeg gikk en hjelm som annonsert så ville det vært et godt kjøp. Hvis ikke så har man altså Mastercardsikkerheten i bakhånda.
Man betaler selvfølgelig alltid nettkjøp med Mastercard...

Så ingen penger tapt og ingen problemer med Mastercardselskapet når det gjaldt reklamasjonen med så god dokumentasjon som i dette tilfellet.


Jeg vil si at alle pengene er tapt, men siden du så bevisst brukte Mastercard ved betaling så har du fått alle andre med Mastercard til å spleise på ditt lille eksperiment.
Nåja, litt enkelt å se det sånn, vel... Det er banken som Mastercardet er tilknyttet som tar tapet. I den store sammenhengen er utgjør neppe snaue 1800,- kr. noe stort innhogg i pengebingen deres.
For øvrig regner jeg med at alle som handler på nett, spesielt fra utlandet, bevisst bruker Matercard. Nettopp med tanke på den sikkerheten man her har om handelen går helt galt. Som i mitt tilfelle.

Som "alle" vet anbefales bruk av nettopp kredittkort/Mastercard for å unngå å bli svindlet på utenlandsreiser - og varekjøp på nett. Sjekk ved å søke på "Unngå svindel bruk kredittkort"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av AJ »

tormodg skrev: 23 sep 2019, 10:28
Jeg ble også utsatt for kredittkortsvindel for endel år siden. Noen hadde klart å få tak i kredittkortinformasjonen og handlet varer for 20000 kroner (som var maksgrensa).
Jeg opplevde også noe lignende med et annet Mastercard jeg har hvor kortselskapet tok kontakt og hadde noen spørsmål om et par-tre transaksjoner, som skilte seg markant ut fra mitt vanlige kjøpsmønster.
Her viste det seg at noen hadde gjort en vellykket phishing og fått brukt kortopplysningene, men ble oppdaget rimelig kjapt av kortselskapet, som altså tok kontakt og ordnet opp straks etter telefonsamtalen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 23 sep 2019, 10:41
Rune75 skrev: 23 sep 2019, 10:00
AJ skrev: 23 sep 2019, 08:57 :knegg
Jeg er nok ikke dummere enn at jeg gjorde denne bestillingen mest som et eksperiment for å se hva ville komme ut av det.....

gjorde jo selvfølgelig at tenkte at dette "er for godt til å være sant"......

Så om jeg gikk en hjelm som annonsert så ville det vært et godt kjøp. Hvis ikke så har man altså Mastercardsikkerheten i bakhånda.
Man betaler selvfølgelig alltid nettkjøp med Mastercard...

Så ingen penger tapt og ingen problemer med Mastercardselskapet når det gjaldt reklamasjonen med så god dokumentasjon som i dette tilfellet.


Jeg vil si at alle pengene er tapt, men siden du så bevisst brukte Mastercard ved betaling så har du fått alle andre med Mastercard til å spleise på ditt lille eksperiment.
Nåja, litt enkelt å se det sånn, vel... Det er banken som Mastercardet er tilknyttet som tar tapet. I den store sammenhengen er utgjør neppe snaue 1800,- kr. noe stort innhogg i pengebingen deres.
For øvrig regner jeg med at alle som handler på nett, spesielt fra utlandet, bevisst bruker Matercard. Nettopp med tanke på den sikkerheten man her har om handelen går helt galt. Som i mitt tilfelle.

Som "alle" vet anbefales bruk av nettopp kredittkort/Mastercard for å unngå å bli svindlet på utenlandsreiser - og varekjøp på nett. Sjekk ved å søke på "Unngå svindel bruk kredittkort"...

Uansett hvordan du ser på det så er det noen andres penger du "gamblet" med. Du kaller det jo et eksperiment.

Mulig det er jeg som er sær her men jeg ser ikke på forsikring/bank som en utømmelig pengebinge, det er kundene sine penger de disponerer.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av FreewheelBurning »

Slik vil det alltid være. Fordelen er at bankene nødvendigvis må ha en "white list" med trygge butikker og så får de kanskje utvidet "black list" med dette eksempelet her.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av pekle »

Dette er jo også en form for forsikringssvindel (med MasterCard sin forsikring) Kjøper kommer ikke bedre utav det, men hjelper indirekte noen andre til å tjene penger urettmessig. Iallfall så lenge man går inn i det med åpne øyne. For omfattende for MasterCard å være så granulert, men prinsipielt burde de avslått kravet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Bjerknez »

Bare så det er sagt så var aldri intensjonen min å si at du var "dum" AJ. Man er ikke "dum" selv om man ikke forstår alt til enhver tid. De pengene du "gamblet" bort i dette forsøket går vel på en måte i andre kunders dissfavør som RuneMC skriver, men dette er noe jeg ikke bryr meg spesielt om selv. Vertfall ikek noe jeg gidder å henge meg opp i.

Når det er sagt kan det jo hende du sparte andre for å gjøre en slik feil og dermed har du kanskje medvirket til at vi andre kan ta ut "premien" for dette :knegg

Svar