Variasjon i servicepriser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Variasjon i servicepriser

Legg inn av jalekss92 »

Etter å ha forhørt meg med fire verksteder i Oslo og omegn og spurt om pris på 30 000km service, samt bytte av kjede og drev på min Yamaha MT-07 2014, sitter jeg igjen med følgende tilbud:

Verksted 1: 5100,- + MVA rar måte å oppgi pris på, men da ender man vel på et sted over 6000 antar jeg?
Verksted 2: Kjede og drev 3600, service 5-6000, så totalt 8600-9600,-
Verksted 3: Ca. 8600,-
Verksted 4: 5000,-

Jeg antar at arbeidet som blir utført og delene som blir brukt er nokså like fra verksted til verksted, og stiller meg da undrende til såpass store sprik i pris? Hva er deres erfaringer, er det normalt med så store forskjeller? Kan legge til at alle verkstedene jeg har fått svar fra har svært gode omtaler ut i fra det jeg har sett, og alle har vært raske til å svare og hyggelige å prate med. Men prisene spriker voldsomt.
Sist redigert av jalekss92 den 23 sep 2019, 18:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer ann på hvor lang tid dem beregner på jobben og hvor mye dem tar i timen. Delene koster vel sånn noenlunde like mye vil jeg tro.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av Snikendeugle »

Noen vil ta mer i margin enn andre, er vel ikke stort mer i det enn det.
Enkelte har kanskje ikke servicer som sin hoveddriver av butikken, og kan da ta seg råd til å tilby billigere service enn konkurrenter.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av dypen »

Hvis du sammenligner priser vil verkstedlokaler i Oslo kanskje være forskjellig vs Borgen eller Mysen, det påvirker timeprisen. Kan også være andre avgifter, skatter etc som påvirker. Merkeverksted vs frittstående kan gi forskjell på delepriser og timepris. Noen priser i beste fall, andre priser bevist lavt, her kan det være mange variabler og det påvirker pristilbudet... Her må du sammenligne likeverdige verksted.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av jalekss92 »

Takk for svar :)
dypen skrev: 23 sep 2019, 19:43 Hvis du sammenligner priser vil verkstedlokaler i Oslo kanskje være forskjellig vs Borgen eller Mysen, det påvirker timeprisen. Kan også være andre avgifter, skatter etc som påvirker. Merkeverksted vs frittstående kan gi forskjell på delepriser og timepris. Noen priser i beste fall, andre priser bevist lavt, her kan det være mange variabler og det påvirker pristilbudet... Her må du sammenligne likeverdige verksted.
Enig i dette, men:

1. To av verkstedene er i Oslo, to utenfor. Lite utvalg selvfølgelig, men de to dyreste var fra hver sin kategori.
2. Ingen er merkeverksted, alle er frittstående.


Sendt en forespørsel til Yamaha på Kalbakken også, men ikke hørt noe..de har heller aldri svart på tidligere forespørsel om service.
Snikendeugle skrev: 23 sep 2019, 19:20 Noen vil ta mer i margin enn andre, er vel ikke stort mer i det enn det.
Enkelte har kanskje ikke servicer som sin hoveddriver av butikken, og kan da ta seg råd til å tilby billigere service enn konkurrenter.
Joda, men med prisbevisste forbrukere skal det være vanskelig å ta såpass mye mer hvis man kan gå et steinkast unna og redusere regningen med 20-40%. Så mulig folk ikke sjekker priser, men velger verksted ut fra gammel vane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av Bjerknez »

Det er ikke sikkert det er marginer som er den eneste fasiten vedrørende høye priser. Ulønnsom drift kan være en årsak til at man prøver seg på økte priser. Feks. Dårlig effektivitet, for mange ansatte, dårlig forhandlet husleiekontrakter etc. Klart man får bedre marginer med høyere priser (hvis folk gidder og betale) men selve årsaken til de store forskjellene er egentlig mer interresant.

Nå går Kiwi i Tromsø så dårlig at nå hever vi prisene liksom... snakk om å skyte seg selv i foten. Ikke se det som en direkte sammenligning, men man har ikke akkurat åpnet gluggene mye når man ikke ser hva konkurrenter tar for samme jobben. Man må jo sondere markedet litt hvis man skal overleve samt kapre kunder på den måten. Konkurranse kalles det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av dypen »

De jeg har sendt bare prisforespørsel til har jeg aldri fått svar fra. Googlet og leste litt på nett, snakket med folk som har vært lenge i mc miljøet før jeg valgte verksted. Bestilte time med forespørsel på hva det ville koste, mail samme dag med ryddig oppsett på arbeid og deler som ble sluttsummen. Tror kanskje mange mc verksteder som har ordre bøkene fulle gjennom sommeren ikke prioriterer forespørsler på mail.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av jalekss92 »

dypen skrev: 23 sep 2019, 20:33 De jeg har sendt bare prisforespørsel til har jeg aldri fått svar fra. Googlet og leste litt på nett, snakket med folk som har vært lenge i mc miljøet før jeg valgte verksted. Bestilte time med forespørsel på hva det ville koste, mail samme dag med ryddig oppsett på arbeid og deler som ble sluttsummen. Tror kanskje mange mc verksteder som har ordre bøkene fulle gjennom sommeren ikke prioriterer forespørsler på mail.
Godt poeng det.

Bruker selv samme verksted hver gang (mest fordi det alltid kommer best ut på pris, og jeg er fornøyd med jobben), så antar at folk bruker verksteder de er fornøyd med, til tross for at de kunne fått det billigere hos konkurrenten.

Og ikke noe galt med det, det er et fritt marked...vil man betale mer for tryggheten av å dra dit man alltid har gjort så er jo det greit nok, folk får velge selv. Men jeg synes nå en liten ringerunde kan være lurt :knegg

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 23 sep 2019, 20:30 Det er ikke sikkert det er marginer som er den eneste fasiten vedrørende høye priser. Ulønnsom drift kan være en årsak til at man prøver seg på økte priser. Feks. Dårlig effektivitet, for mange ansatte, dårlig forhandlet husleiekontrakter etc. Klart man får bedre marginer med høyere priser (hvis folk gidder og betale) men selve årsaken til de store forskjellene er egentlig mer interresant.

Nå går Kiwi i Tromsø så dårlig at nå hever vi prisene liksom... snakk om å skyte seg selv i foten. Ikke se det som en direkte sammenligning, men man har ikke akkurat åpnet gluggene mye når man ikke ser hva konkurrenter tar for samme jobben. Man må jo sondere markedet litt hvis man skal overleve samt kapre kunder på den måten. Konkurranse kalles det.
Enig, her kan det være mange variabler. En ting som er sikkert det er ikke all steder jeg ville levert sykkel’n min :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Variasjon i servicepriser

Legg inn av dypen »

En mer ryddig måte å gjøre det på kan være å få reparert utenom sesong, da kan det også være rom for å diskutere pris hvis du har satt deg inn i hva jobben går ut på både i tidsforbruk og deler. Arbeide til verkstedet på vinterstid og en liten gevinst til sykkel eier :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar