Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Bjerknez »

tormodg skrev: 24 sep 2019, 13:07 Synes kritikken av AJ blir smålig - Mastercard selger seg nettopp på trygg handel og forsikring mot tap av penger. Man kan da ikke laste kundene for at de tenker "ja ja, jeg er i alle fall forsikret". Det er vel nøyaktig det Mastercard ønsker seg, at folk skal handle mer og bruke kortene deres så mye som mulig. Hvorvidt han "gikk inn i det med åpne øyne" blir egentlig helt irrelevant.

AJ benyttet seg av Mastercard, og valgte å handle på denne siden, nettopp fordi Mastercard tilbyr beskyttelse mot svindel.

I mine øyne var det en fornuftig handling all den tid nettsiden var tvilsom.

Om det var et lurt valg å handle på den siden er en helt annen diskusjon (som jo også er tatt over). :knegg
Enig. Hva andre velger å bruke tid og penger på er ganske uinterresant for min del, selv om poenget til RuneMC ikke er helt på gjordet. Dog kan vi jo håpe at tabben til AJ kanskje redder andre som vurderer og handle fra denne siden. Da har man vel faktisk gjort en god gjerning og dermed offret seg selv for andre.

Jeg skal ikke kalle AJ for noen helgen her, men det han har gjort synes også jeg det blir smålig å diskutere.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av JanK »

En relevant artikkel: https://www.itv.com/news/2019-07-12/cal ... stigation/

Konklusjon; kjøp alltid hjelm fra annerkjent, pålitelig forhandler, i den vestlige verden...
Call for action on 'shocking' trade in fake crash helmets - ITV News Investigation

Experts have described new evidence of a trade in dangerous and counterfeit crash helmets as "shocking" and "a tragedy waiting to happen".

An investigation for ITV News found evidence of an illegal market in poor quality imports being sold cheaply online, which the authorities seem powerless to halt.

The new findings have led to warnings from police and trading standards, along with calls for more action to stop the unlawful sales.

Adverts in online market places and social media offer helmets for as little as a tenth of the usual price with reassurances that they have full safety certification.

Many are counterfeits using the logos of reputable brands, while others are simply low quality imports.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Rune75 »

tormodg skrev: 24 sep 2019, 13:07 Synes kritikken av AJ blir smålig - Mastercard selger seg nettopp på trygg handel og forsikring mot tap av penger. Man kan da ikke laste kundene for at de tenker "ja ja, jeg er i alle fall forsikret". Det er vel nøyaktig det Mastercard ønsker seg, at folk skal handle mer og bruke kortene deres så mye som mulig. Hvorvidt han "gikk inn i det med åpne øyne" blir egentlig helt irrelevant.


Mastercard refunderer nok ikke penger for kjøp hvor kunden åpenbart bør forstå at det er svindel. Så hvorvidt han "gikk inn i det med åpne øyne" blir selvfølgelig relevant. Det er nok store variasjoner i hvor flinke mennesker er til å avsløre om et kjøp er "for godt til å være sant" men AJ antydet jo ganske tydelig i førstepost at dette var et slikt tilfelle.

Ser jo at AJ har fått pengene sine refundert men uten å vite det sikkert så antar jeg at ord som "eksperiment" og "sjansespill" ikke ble brukt i søknaden om refusjon.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 24 sep 2019, 13:20

Jeg skal ikke kalle AJ for noen helgen her, men det han har gjort synes også jeg det blir smålig å diskutere.
Han startet jo tråden selv. Må jo anta han ønsket en diskusjon rundt det han har gjort. Det er vel formålet med et forum.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Bjerknez »

Han ønsket nok ikke noen diskusjon rundt måten dette ble gjort på, men heller rundt denne nettsiden og selve svindelen. Men for all del, hvis noen ønsker å dra diskusjonen i den retningen så kjør på. Jeg har sagt hva jeg mener om en slik diskusjon og kommer uansett ikke i å delta i den.

Jeg sier ikke at poenget ditt er håpløst. Jeg sier bare at det ikke er nødvendig å pirke så veldig rundt dette. Det blir bare litt smålig.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Audi Mannen »

Rune75 skrev: 23 sep 2019, 14:21
AJ skrev: 23 sep 2019, 13:59
Rune75 skrev: 23 sep 2019, 10:54
Uansett hvordan du ser på det så er det noen andres penger du "gamblet" med. Du kaller det jo et eksperiment.

Dette er jeg heller ikke enig i. Det var mine penger jeg "gamblet" med.
Det kommer temmelig klart frem i dine tidligere innlegg at du gjemmomførte denne handelen med visshet om at du var forsikret mot et økonomisk tap ved å bruke Mastercard. Du gjorde faktisk et poeng utav det.
Vi blir jo hvert eneste år anbefalt gjennom nyhetskanaler og bank ansatte at vi skal bruke kredittkort til slik handler og kjøp nettopp for å ha en ekstra sikkerhet. Jeg kan ikke skjønne at det er galt. Selskapene har det jo i sine garantier.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av AJ »

De som fortsatt ønsker å diskutere dette videre må gjerne gjøre det.

Jeg tok en sjans på en nettside jeg helt klart burde undersøkt nærmere, noe jeg forsåvidt gjorde også med tanke på evt. tilbakemeldinger på nettet. Fant ingenting. Og tok dermed sjansen. Selv om tilbudene mest sannsynlig var "for gode til å være sanne".
Tyske FC Moto kjører for tiden også en hjelmkampanje med opptil 65 % prisreduksjon på anerkjent merke. "For godt til å være sant"? Nødvendigvis ikke...

Jeg ble lurt trill rundt og fikk gjennomslag for reklamasjonen uten spørsmål da jeg la fram dokumentasjonen, som det også er lagt inn en del av i første innlegg i denne tråden.

En forbrukerfordel Mastercardkunder har og som jeg benyttet meg av. Enkelt og greit.

Ordene "sjans" og "sjansen", som jeg har brukt i dette innlegget kommer vel ganske sikkert til å bli trukket fram av enkelte her inne som vil diskutere dette videre. Samme med ordene "eksperiment" og "sjansespill" jeg har brukt i andre innlegg, så jeg tror ikke jeg tar meg bryet med å forklare enda en gang at jeg uttrykte meg klønete med "eksperiment"-ordet. Dog med en spøkefull undertone, men slikt overses gjerne av enkelte...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 24 sep 2019, 14:36

Jeg sier ikke at poenget ditt er håpløst. Jeg sier bare at det ikke er nødvendig å pirke så veldig rundt dette. Det blir bare litt smålig.
Smålig eller uenig. Jeg har uansett fått frem mitt syn på saken så runder av nå.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Utsatt for nettsvindel etter å ha slått til på uslåelig tilbud...

Legg inn av tormodg »

Rune75 skrev: 24 sep 2019, 14:25 Mastercard refunderer nok ikke penger for kjøp hvor kunden åpenbart bør forstå at det er svindel.
...og Mastercard refunderte altså pengene.
Rune75 skrev: 24 sep 2019, 15:04 Smålig eller uenig. Jeg har uansett fått frem mitt syn på saken så runder av nå.
AJ skrev: "Jeg er nok ikke dummere enn at jeg gjorde denne bestillingen mest som et eksperiment for å se hva ville komme ut av det."

Han skriver ikke noe sted at det er et eksperiment om kredittkortsikkerhet, men om han får det han bestiller (som han skriver i samme post at han faktisk har opplevd å gjøre før).

Det som gjør innleggene dine smålig er at du prøver å få det til å virke som at han gjør dette som en bevisst og ondsinnet handling for å utnytte Mastercard.

Svar