Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

greit at pulver er mer effektivt men følgeskadene er fantastiske... alt elektrisk utstyr som kommer i kontakt med pulveret slutter å fungere etter kort tid...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da blir vel spørsmålet om forsikring dekker skade på utstyr som følger av slukking av brann med pulver....?

Appropo... plattingen er fersig og utstyret parkert.
74A7B5B5-C257-46C2-80D9-D20C4BB904B5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 25 sep 2019, 11:29Hvis noen allikevel ser sin trang til å bryte seg inn, så er vi jo forsikret. :)
Pass på at du har polisen i orden i det minste, hadde innbrudd i boden i sommer og fikk i etterkant opplyst at forsikringen min hadde en maksgrense på 15 000,- på ting "utenfor boligen", tydeligvis gjaldt dette også bod i kjeller på leilighetsbygget jeg bor i. Nå tror jeg ikke at tyvene fikk med seg ting for 15k der nede, men med MC utstyr og slikt havner man fort oppi det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

15k er bare blåbær med tanke på verdiene i kjelleren. Veldig mye verktøy og maskiner. Sikkert rundt 40k i maskiner hvis jeg skulle kjøpt alt nytt. Muligens mer også. I tillegg kommer alt verktøy på sikkert like mye.

Må høre med forsikringen i morgen tror jeg. Takk for tips :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Greit å ha i bakhodet at pulveret i et pulverapparat inneholder salter og det er så finkornet at det sniker seg inn overalt. Elektronikk/elektroverktøy vil starte å ruste/korrodere så snart luften er litt fuktig.

Edit: Alt for sent ute ser jeg

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Sakkle »

Interessant dette... kanskje skum er bedre da, om det slukker greit. Jeg er ingen fag-ekspert, bare så det er sagt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 25 sep 2019, 17:25 15k er bare blåbær med tanke på verdiene i kjelleren. Veldig mye verktøy og maskiner. Sikkert rundt 40k i maskiner hvis jeg skulle kjøpt alt nytt. Muligens mer også. I tillegg kommer alt verktøy på sikkert like mye.

Må høre med forsikringen i morgen tror jeg. Takk for tips :)
Med nyinnkjøpt MC-kofferter og deler, samt eldre deler så er vel eg om ikkje over den grensa, så i det minste veldig nærme den, sjølv før ein begynner å rekne verktyg og anna dilldall. Klart, no er det jo litt mindre av detta gamle utstyret der nede då, då mykje av det forsvann/vart øydelagd då tjuvane var på besøk sist :sk?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kvase »

Sakkle
Ja ja mine kollegaer som også er i diverse brann etater sier skum er tingen å tenke på hva som du skal slukke en brann med har du som regel ikke tid til du tar det du trenger til det være seg skumm eller pulver.- selv har jeg skumm i 1 Etasje å i øvre etasjene å pulver i garasje delen i kjelleren.-- Men jeg kjøpte dette på forhånd så slipper jeg å knote med det vis behovet melder seg-- Husk snu på slokke apparaturene minst 1 gang i året så holder de seg friske litt lengre --- Å til slutt jeg har bare også sett uhell med pulver uten noe form for brann ikke fint.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Sakkle »

kvase skrev: 26 sep 2019, 00:37 Sakkle
Ja ja mine kollegaer som også er i diverse brann etater sier skum er tingen å tenke på hva som du skal slukke en brann med har du som regel ikke tid til du tar det du trenger til det være seg skumm eller pulver.- selv har jeg skumm i 1 Etasje å i øvre etasjene å pulver i garasje delen i kjelleren.-- Men jeg kjøpte dette på forhånd så slipper jeg å knote med det vis behovet melder seg-- Husk snu på slokke apparaturene minst 1 gang i året så holder de seg friske litt lengre --- Å til slutt jeg har bare også sett uhell med pulver uten noe form for brann ikke fint.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Skjønner ikke helt den posten din...

Fort det første er jeg enig i at du ikke rekker vurdere alternative slokkeaparater. Det var en fleip, men kom kanskje ikke så godt frem.

Så sier du at brannmann-vennene dine anbefaler skum. Greit nok. Så poster du en video som sier det motsatte(?). Eller misforstår jeg?

Dersom man bare skal ha 1 apparat må det da i alle fall være bedre med pulver? Samma faen med elektronikk og etterarbeid om huset er brent ned vel?
Sist redigert av Sakkle den 26 sep 2019, 02:48, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Det ser ut til at forsikringsselskapet dekker pulverskader etter slukking.

Kjelleren består av kun mur og betong i mitt tillfelle så fare for de store brannene der er nok begrenset. Dessuten har jeg vannkran rett på utsiden av døren med slange. Så for min del er det vel ikke brann av stor skala det største problemet. Altså i kjelleren.

Men allikevel er jo et pulverapparat og anbefale der, siden pulveret er mer effektivt og at litt pulversøl ikke er så farlig med tanke på det estetiske. Siden forsikring også tilsynelatende dekker skader forårsaket av pulverapparat så er vel dette en nobrainer vil jeg tro.

Inne i huset ellers er jo faren i mine øyne langt større for at noe kan blusse opp. Madammen brenner stearinslys så det holder, mye pyntegjenstander etc. Dette med stearinslysfyring er det jeg ser på som den absolutt største faren og på de 7 årene vi har bodd her, har det vert vertfall tre ganger hvor stearinslys har blitt glemt slukket på natten. Faktisk ganske skremmende...

Det elektriske i huset er oppgradert og var helt nytt da vi flyttet inn. Vi hadde også en kontroll av dette annlegget for ett års tid siden. Alt er i skjønneste orden. I kjelleren venter jeg på elektriker for å legge opp ny kurs dit.

Men så vil jeg gjerne spørre noen som har peiling på dette:
Mange fraråder bruk av slike kontaktfordelere. Jeg skal inrømme at jeg har brukt en del slike i kjelleren og det har fungert bra, men hvorfor er egentlig ikke dette anbefalt?

Er disse kontaktene dårligere enn de som normalt blir festet og skrudd fast i veggen?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Esveen »

Problemet oppstår når man har mulighet til å koble på 4-5 apparater som kan trekke mye strøm igjennom de to pinnene du stikker i stikkontakten. Kobler du de i en stikk på veggen har den skrutilkobling på hvert punkt som tåler mer før det blir varmgang.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Esveen skrev: 26 sep 2019, 07:04 Problemet oppstår når man har mulighet til å koble på 4-5 apparater som kan trekke mye strøm igjennom de to pinnene du stikker i stikkontakten. Kobler du de i en stikk på veggen har den skrutilkobling på hvert punkt som tåler mer før det blir varmgang.
jeg tror det er akkurat der jeg er trygg. For det første er det ikek så ofte jeg befinenr meg i denne kjelleren til vanlig. kanskje ett par ganger i uken en time eller to. Når jeg er der er det stort sett enten loddebolten, stikksagen eller kanskje bordsagen eller gjærsagen som blir brukt, men ikke samtidig. Det er litt vanskelig å få til.

Jeg har også alltid husket på og slå av bryteren på fordelerkontakten som gir strøm til apparatene før jeg forlater kjelleren.

Så jeg tror selv jeg er på ganske trygg grunn her. Da er jeg evt. mer bekymret over fordelerkontakten på kontoret mitt faktisk. Rettere sagt to fordelerkontakter med 5 kontakter i vær. Disse gir strøm til bordlampe, to PC'er, batteriladere, laserskriver og annet og disse står på konstant.

jeg kan jo ikke be elektriker montere opp til sammen 14 kontakter på kontoret....?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Esveen »

Hjelper med sunn fornuft ved bruk av slikt.

Evt. Kan en multistikk være ett alternativ:

http://privat.elko.no/multistikkontakt/ ... 2-563.html
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Esveen skrev: 26 sep 2019, 08:00 Hjelper med sunn fornuft ved bruk av slikt.

Evt. Kan en multistikk være ett alternativ:

http://privat.elko.no/multistikkontakt/ ... 2-563.html
Ja, det er så absolutt et godt poeng, men prinsippet her blir vel nesten det samme. Man slipper riktignok ledningen i mellom, men det er fortsatt snakk om flere punktet på en kontakt...?

Bakdelen (vertfall for min del) med stikket du linker til er at alle apparater som jeg har som bruker strøm må ha en veldig lang ledning, noe dem ikke har. Selv om stikket settes opp midt i rommet, så vil det være noen apparater som trenger skjøteleding for å rekke frem. Å ledninger som slenger rundt er vel heller ikek anbefalt vil jeg tro.

Men med et dobbeltstikk som settes opp av elektriker, kan jeg koble til to fordelere og strekke disse til to deler av rommer hvor hver del får fem kontakter. En del til området rundt bordet, og en del som går til området der sagene står etc.

Det er jo ikke noe profesjonelt verksted jeg har som har et konstant strømforbruk 8 timer hver dag. Hovedgrunnen til at jeg setter inn en dedikert 16amp kurs er fordi dagens kurs som er på 10amp. er for liten, siden varmtvannsberederen går på samme kurs.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Esveen skrev: 26 sep 2019, 07:04 Problemet oppstår når man har mulighet til å koble på 4-5 apparater som kan trekke mye strøm igjennom de to pinnene du stikker i stikkontakten. Kobler du de i en stikk på veggen har den skrutilkobling på hvert punkt som tåler mer før det blir varmgang.
En 16a kurs kan belastes med 3,6 kw før sikringen går. Har du en varmeovn på 3,5 kw trekker den akkurat like mye på de samme 2 pinnene som om du har flere forbrukere på en fordeler.
Problemet er heller kvaliteten på mange av kontaktene og støpslene som er i salg. Dårlig kontalt skaper varme.

Svar